Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor beschadigd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor beschadigd?

    Hallo,
    ik heb een probleem met de Canon EOS 350D van mijn vader. Ik zag dat op zijn foto's telkens vlekken op dezelfde plaats aanwezig waren. Na wat opzoekingswerk besloot ik om de sensor van het toestel te reinigen met een blaasbalg, pecpads en eclipse. Ik had vooraf nog een testfoto genomen van mijn volledig lichtblauw gekleurd LCD scherm en dat dan door auto levels filter van photoshop gehaald zodat ik duidelijk al het stof kon zien.

    Na het reinigen zag het resultaat er zo uit :

    De kleinere stofdeeltjes zijn allemaal wel weg nu maar de meest hinderlijke zijn er nog. Tenminste, als het wel stofdeeltjes zijn. Ik vrees dat het misschien wel krasjes/putjes op de cmos filter zijn. De puntjes zijn zichtbaar met het blote oog op de sensor en voorlopig heb ik ze er dus nog niet kunnen afkrijgen. Het valt mij ook op hoe de puntjes zo mooi op een lijn staan. Wat denken jullie? Is de sensor inderdaad beschadigd? Is hier een oplossing voor behalve een nieuwe body kopen?

  • #2
    Re: Sensor beschadigd?

    zit er een vlieg in je Camera?
    Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

    Comment


    • #3
      Re: Sensor beschadigd?

      Heb jij er dan zelf tegen gezeten met iets ?

      Comment


      • #4
        Re: Sensor beschadigd?

        Op de tweede reeds gereinigde valt mij op dat de vuildeeltjes toch iets minder sterk te zien zijn, misschien moet je nog eens een reiniging doen, volgens mij is dit gewoon hardnekkig vuil. Good luck.
        Eric Van Aerschot BD0730BE

        Comment


        • #5
          Re: Sensor beschadigd?

          Het is hier ook al gebeurd dat de reiniging niet perfect was na de eerste keer.
          Misschien zijn het stofdeeltjes die vastkleven, en kan je ze losweken door er een paar keer meer over te gaan met de pecpads + Eclipse.
          Zorg ervoor dat de Pecpad voldoende vochtig is om het vuil los te weken, maar overdrijf niet want als de vloeistof ergens tussen loopt dan wordt het nog veel erger...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Sensor beschadigd?

            Dat bruine fumée aan de (r) zijkant, is dat opgehoopt vuil? (schaduw)???
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

            Comment


            • #7
              Re: Sensor beschadigd?

              ik zou hem wegbrengen en schoon laten maken.
              het kan smeer zijn want onder deze lijn met stofdeeltjes zijn er al stofdeeltjes verdwenen.
              als de sensor is beschadigt, hoor je dat wel als je de camera komt ophalen.

              Comment


              • #8
                Re: Sensor beschadigd?

                Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                Dat bruine fumée aan de (r) zijkant, is dat opgehoopt vuil? (schaduw)???
                Das gewoon schaduw omdat em auto levels doet in photoshop....

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor beschadigd?

                  Een gok, een pijnlijke wel..
                  Misschien heeft je vader een foto zoals deze proberen maken: http://farm4.static.flickr.com/3458/...dbc19f.jpg?v=0
                  De puntjes staan opvallend in 1 'baan', en als je sluiter te lang open is brand de zon (maan ook?) gemakkelijk een gat in je sensor.
                  Als je elk uur een foto van de zon maakt, voor de baan vast te leggen, zie ik zoiets wel gebeuren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor beschadigd?

                    Alvast bedankt voor alle reacties. Ik zal nog eens proberen met de eclipse en de pecpads. Hoewel ik wel al een aantal pogingen gedaan heb om de vlekken weg te krijgen op deze manier, lukt het nu misschien wel.
                    @ Lennert : Volgens mij zijn er nog nooit zulke fotos gemaakt met dit toestel dus ik denk niet dat het over inbranding gaat.
                    Als het niet lukt om de vlekken weg te krijgen zal het waarschijnlijk binnendoen worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor beschadigd?

                      statistisch gezien is het nagenoeg onmogelijk dat stof op die manier op de sensor terecht komt. Volgens mij moet er toch een aanwijsbare reden zijn waarom deze stofjes zulk patroon vormen.

                      zowel de vlieg als de zon-baan lijken mij aanneembare verklaringen, al lijkt het mij sterk onwaarschijnlijk dat een vlieg juist daar de tijd had om zijn behoefte te doen terwijl de sluiter open stond.
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment

                      Working...
                      X