Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma D90 - D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dilemma D90 - D300

l'embarras du choix

ik heb het gevoel mijn verouderde D50 wat ontgroeid te zijn (dat wil niet zeggen dat ik daarom een goede fotograaf ben ) en wil een stapje vooruit zetten qua hardware.

de D90 is zeker een grote stap vooruit qua sensor, instelmogelijkheden, gebruiksgemak en display. Video is een gimmick en voor mij geen argument. De prijs ligt zeker binnen het budget.

op zijn beurt is de D300 is natuurlijk weer een stap hoger dan de D90. Eerlijk gezegd gaat mijn hart naar dit model uit omwille van de bijna eindeloze instelmogelijkheden, het hoge aantal frames per seconde, betere ligging in de hand, komt ook "serieuzer" over...

maar de D300 is bijna de helft duurder (en een stuk zwaarder) dan de D90 en op dit moment kan ik het prijsverschil voor mijn persoonlijk gebruik niet verantwoorden. Misschien naar de toekomst toe wel maar tegen de tijd dat de D90 voor mij "te min" zou worden zijn er ongetwijfeld alweer betere toestellen aan lagere prijzen beschikbaar. Veel kans dat de D90 trouwens nog heel lang zou voldoen.

Mijn toepassingen:
    - citytrips met camera nagenoeg continu in de hand
    - fototripjes voor natuur & beetje urbex
    - productfotografie voor eigen gebruik (in combinatie met 2x200W studio setje)

help...
    Last edited by virjinz; 5 juni 2009, 13:54.

Re: Dilemma D90 - D300

Oorspronkelijk geplaatst door virjinz Bekijk bericht
    Maar de D300 is bijna de helft duurder (en een stuk zwaarder) dan de D90 en op dit moment kan ik het prijsverschil voor mijn persoonlijk gebruik niet verantwoorden.

help...
    Wat voor zin heeft het dan deze vraag te stellen ?
    Blijkbaar ken je de toestellen en hun voor en nadelen, beeldkwaliteit zal vergelijkbaar zijn, wil je licht bepakt op stap, ga dan voor de D90, wil je voor de zwaardere sportfotografie gaan bv. dan ben je beter af met de D300.
    Onderschat ook de gebruikte objectieven niet, deze zullen voor een groot stuk de kwaliteit van je output bepalen. Maar ten koste van €€€€

Comment

Laat ik het zo zeggen, ik heb beide camera's gebruikt en vond de d300 prettiger.

Waarom: 51 focuspunten, AF finetuning mogelijkheden, bouw, veel meer persoonlijke instellingen.

Probeer een 2e hands d300 te scoren, die gaan weg rond de 875 euro.

Als je lichtbepakt wilt gaan, is de d90 de betere optie. Ik ben het geheel met mijn voorganger eens:

Je kunt beter een d90 met 17-55 lens hebben dan een d300 met 18-55 omdat het geld op was...

Comment

hetgeen de keuze moeilijk maakt is die "op dit moment"
        vandaag de dag zou een D90 zeker voldoende zijn maar toekomstgericht...
        als die D400 nu maar eens wou uitkomen. misschien dat de D300 dan ineens goedkoper wordt...

Comment

hetgeen de keuze moeilijk maakt is die "op dit moment"
          vandaag de dag zou een D90 zeker voldoende zijn maar toekomstgericht...
          als die D400 nu maar eens wou uitkomen. misschien dat de D300 dan ineens goedkoper wordt...
          ik ken er menig die nu de keuze van d90 beklagen en geen d300 gekocht hebben.

de meerprijs van d300 is in zijn grip, magnesiumbody, beter sluiter, snellere en corectere af,.... absoluut te verantwoorden
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik zou voor de D300 gaan (lekker je hart volgen), MAAR ZEKER je D50 niet weg doen het het is fijn om altijd een extra body erbij te hebben.

Comment

Eerlijk gezegd gaat mijn hart naar dit model uit omwille van de bijna eindeloze instelmogelijkheden, het hoge aantal frames per seconde, betere ligging in de hand, komt ook "serieuzer" over...
              Altijd je hart volgen...anders heb je er later spijt van dus ga voor de D300 . Ik heb hetzelfde gedaan en gekozen voor de D90, nog geen moment spijt van gehad en dat van "komt serieuzer over"... er zijn er die met een G10 mooiere foto's nemen dan menig fotograaf met een DSLR. Voor je huidige eisen zal je met een D90 ruimschoots toekomen, wat je verwachtingen zijn in de toekomst zal je zelf moeten uitmaken en daarop je keuze baseren/of je hart volgen.

Comment

Eerlijk gezegd gaat mijn hart naar dit model uit omwille van de bijna eindeloze instelmogelijkheden,,...
                het hoge aantal frames per seconde, betere ligging in de hand,...

Wat is het nut van bijna 'eindeloze' instellingen? Ik stel mijn camera meestal één keer in en de paar die ik regelmatig verander(active D, auto iso, LV, spiegelvoorontspanning) gaan naar mijn menu

het hoge aantal frames per seconde,
                Waar heb je die voor nodig?

Mijn toepassingen:
                - citytrips met camera nagenoeg continu in de hand
                - fototripjes voor natuur & beetje urbex
                - productfotografie voor eigen gebruik (in combinatie met 2x200W studio setj
                Wat ik veel handiger vind van een D300-> de programmeerbare knoppen, de direct acces met veel knoppen etc
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X