Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 50D of EOS 500D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EOS 50D of EOS 500D?

Gegroet,

Ik was vroeger een trotse eigenaar van een canon EOS 1000d, maar vond dat hij me wat limiteerde, dus ging ik op zoek. Ik kwam uit op de canon EOS 50D, maar terwijl ik de goedkoopste manier om hem te verkrijgen aan het zoeken was, stuiterde ik op de nieuwe canon EOS 500D....

voor zover ik het weet, zijn de enige verschillen:

Canon EOS 50D heeft een Kevlar body, schiet een burst van 90 beelden aan 6 fps, terwijl de eos 500D een plastic body heeft, een burst schiet van 170 beelden aan 3.4 fps...natuurlijk de bediening is ook anders en de 50D gebruikt Compact flash...

qua prijs:

de 50d vind ik voor 811 euro, 844 met verzendkosten.
    de 500d vind ik voor 799 dollar, wat iets van een 560 euro is...

enig idee wat ik zou moeten pakken?

alvast dank bij voorbaat.
    Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

Re: Canon EOS 50D of EOS 500D?

Waarom vergelijk jij de ene in USD en de andere in EUR ??
    Die 500D heeft een filmfunctie he.
    50D heeft betere focuspunten en is 1 stop sneller in max sluitersnelheid, verder heeft de 50D een HDMI connectie.
    Ideale zou zijn een 50D met filmfunctie .
    Voor mij zou dat zijn: kiezen tussen ergonomie en filmfunctie.

Comment

Indien je de mogelijkheid hebt, ga eens naar de winkel en neem beide toestellen eens
      vast. Er is een enorm verschil tussen. Ga voor wat je zelf het aangenaamste vindt...

Comment

Je kunt op de 50D ook een sRaw1 en sRaw2 instellen. Imo toch handig als je met zoveel pixels gaat werken..

Comment

Kijk ook goed waar je voorkeur naar uit gaat, de 50d is een ander segment.

Hou ze vooral eerst vast voordat je de beslissing gaat nemen.
          Misschien vind je de 500d wel te klein, helemaal als je een zware lens gaat gebruiken.

Of anderzijds, vind je de 50d te groot/zwaar, dan heb je een supercamera, maar die neem je nooit mee omdat hij zo zwaar is.

Qua beeld maakt het niet zoveel uit volgens mij, je kunt aan de foto niet zien of ie met een 50d of met een 500d genomen is.
          Als laatste als ik kijk naar je glas, denk ik dat je beter een 500d kunt kopen en dan wat geld overhouden voor ander/beter glaswerk, dat is namelijk veel meer waard dan een nieuwe body die in 2 jaar tijd afgeschreven is

Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sayonora Bekijk bericht
            Canon EOS 50D heeft een Kevlar body
            Magnesium zal ook wel goed zijn zeker.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Om eerlijk te zijn kan je de 50D en de 500D totaal niet vergelijken vind ik, persoonlijk zou ik nog in geen honderd jaar een 500D nemen, de 50D daarentegen is een schitterende camera (en neen ik heb er geen, wel twee 40D's)

Ik kom van een 350D, en daar neem ik nog steeds heel goede foto's mee, maar een 40D (in jouw geval een 50D dus) is een totaal andere camera ... stukken sneller, stukken steviger gebouwd ... en ook groter, wat voor mijn grote pollekes een voordeel is, ik heb zelfs onder beide body's een grip gezet om hem nog groter te maken.

De 500D is een heel goede camera, maar de 50D is een Semi-Pro camera die bijzonder goed geschikt is voor sport fotografie ... die film functie is toch maar een gadget hé, heel tof om te hebben, en je zal er wel mooie dingen mee kunnen doen. Maar een beetje HD Camcorder blaast hem zo weg hoor, dus daarom zou ik niet naar de 500D gaan om eerlijk te zijn.

Mijn volgende camera wordt zonder twijfel de 5dII, maar niet om de film functie hoor, wel om de scherpte en het gigantisch aantal pixels

Hou er ook rekening mee dat een 500D die je invoert uit de US geen garantie heeft in Europa ! Op L-lenzen zit een wereldwijde garantie, op bodies een Europese (of US) dus als er iets aan scheelt kan je hem terug naar de US brengen ... voor mij 'not done' dus

Bottom line : koop de 50D !

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Als je het maximum uit je 50D wilt halen zul je ook met goede lenzen moeten komen (= duur). Bij de 500D presteren de kwalitatief wat mindere lenzen beter.
                1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                  Als je het maximum uit je 50D wilt halen zul je ook met goede lenzen moeten komen (= duur). Bij de 500D presteren de kwalitatief wat mindere lenzen beter.
                  Ik denk niet dat je qua beeldkwaliteit een verschil zult zien... zijn beiden zelfde sensoren en digic processor als ik me nie vergis....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                    lenzen van TS:
                    Canon 50mm f/1.8 - Canon 55-250mm f/4.5-5.6 EF-II Zoom
                    Sigma 50mm f/2.8 Macro

2 keer 50mm, geen normaallens, geen groothoek

Beide Canons zijn alhoewel zeer goedkoop volgens photozone.de toch goed op een 50D, lees 15mps, lees 500D

Ik begrijp ook niet goed hoe iemand zich met deze lenzen gelimiteerd zou voelen met een 1000D

Houden dus die 1000D
                    Als je wil (niet moet) extra geld uitgeven steek het eerst in lenzen
                    Realistisch budget is 1/4 body 3/4 lenzen

Comment

Ik moet toegeven dat qua lenzen mijn stock niet erg groot en gesofistikeerd is.
                      een breedhoek heb ik helemaal niet nodig. Ik koop mijn lensen in functie van hun lichtgevoeligheid, namelijk de 50m 1.4 (nog altijd mijn favoriet) de 50mm macro, omdat de 1.4 niet veel aankan, en de 55-250 is een verlenging, eigenlijk een beetje een miskoop geweest. Ik ben een student kunst, meer bepaald grafisch design, en ik gebruik mijn camera daar dus ook voor. buiten dat neem ik graag interessante en kunstige beelden (zoals iedereen waarschijnlijk) en vind de 50mm 1.4 daar altijd handig voor. ik heb een tijdje een 18-55 standaart lens gehad, maar ik vond dit zo'n waardeloos stuk dat ik hem heb verkocht...3.5 opening op 18 mm vind ik lachwekkend. tot zover mijn lenskeuze.
                      Ik ben ervan bewust dat mijn lenzen bijna-rock-bottom-kwaliteit lenzen zijn, maar momenteel zie ik het budget nog niet om te upgraden.
                      Wat ik niet wist is dat de 50d geen filmfunctie heeft. Langs de andere kant staat deze technologie ook nog maar in haar kinderschoentjes en is het dus nog niet helemaal op punt.
                      ja, de ze hebben beide een Digic 4 processor
                      Ik voel mij gelimiteerd bij mijn 1000D qua beeldresolutie, ISO, snelheid, en de stevigheid van de body vind ik ook niet echt op punt, maar de 1000d is de enige met zo'n lichte body.

Ik begin meer en meer naar de 500d te hangen, maar ik ben ook een beetje bang dat de aparte onderdelen van de 500d van mindere kwaliteit zullen zijn. Ik heb beide bodies al vastgehad, alle geluk steken ze er in geen enkele winkel batterijen in (voor diegene die dit serieus nemen, dat was sarcasme) en de 50d voelt en oogt inderdaad robuuster, hoewel de 500d ook al veel beter is dan mijn 1000d. Ik vraag me ook af hoe het zit met de batterij? het viel me op dat de 50d een nog groter scherm en een klein bijkomend schermpje heeft. Houdt dit nu in dat hij het geen dag gaat uithouden?

Sayonora

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sayonora Bekijk bericht
                        Ik moet toegeven dat qua lenzen mijn stock niet erg groot en gesofistikeerd is.
                        een breedhoek heb ik helemaal niet nodig. Ik koop mijn lensen in functie van hun lichtgevoeligheid, namelijk de 50m 1.4 (nog altijd mijn favoriet) de 50mm macro, omdat de 1.4 niet veel aankan, en de 55-250 is een verlenging, eigenlijk een beetje een miskoop geweest. Ik ben een student kunst, meer bepaald grafisch design, en ik gebruik mijn camera daar dus ook voor. buiten dat neem ik graag interessante en kunstige beelden (zoals iedereen waarschijnlijk) en vind de 50mm 1.4 daar altijd handig voor. ik heb een tijdje een 18-55 standaart lens gehad, maar ik vond dit zo'n waardeloos stuk dat ik hem heb verkocht...3.5 opening op 18 mm vind ik lachwekkend. tot zover mijn lenskeuze.
                        Ik ben ervan bewust dat mijn lenzen bijna-rock-bottom-kwaliteit lenzen zijn, maar momenteel zie ik het budget nog niet om te upgraden.
                        Wat ik niet wist is dat de 50d geen filmfunctie heeft. Langs de andere kant staat deze technologie ook nog maar in haar kinderschoentjes en is het dus nog niet helemaal op punt.
                        ja, de ze hebben beide een Digic 4 processor
                        Ik voel mij gelimiteerd bij mijn 1000D qua beeldresolutie, ISO, snelheid, en de stevigheid van de body vind ik ook niet echt op punt, maar de 1000d is de enige met zo'n lichte body.

Ik begin meer en meer naar de 500d te hangen, maar ik ben ook een beetje bang dat de aparte onderdelen van de 500d van mindere kwaliteit zullen zijn. Ik heb beide bodies al vastgehad, alle geluk steken ze er in geen enkele winkel batterijen in (voor diegene die dit serieus nemen, dat was sarcasme) en de 50d voelt en oogt inderdaad robuuster, hoewel de 500d ook al veel beter is dan mijn 1000d. Ik vraag me ook af hoe het zit met de batterij? het viel me op dat de 50d een nog groter scherm en een klein bijkomend schermpje heeft. Houdt dit nu in dat hij het geen dag gaat uithouden?

Sayonora
                        Als ik dit zo eens lees, dan denk ik dat het niet goed gaat komen met je hardware.
                        Wat heeft lichtsterkte voor zin bij grafisch design?
                        Wat moet je met hoge ISO's?
                        Wat is het nut van de duurste body? (is nooit licht )
                        Wat heeft robuustheid en snelheid van een body voor nut voor studiowerk?
                        Wat maakt een batterij uit, je moet toch een reserve meenemen?

Ik zie geen enkel argument om te doen wat je wil.
                        Be my guest, je mag kopen wat je wil, maar je moet hier geen rechtvaardiging gaan vragen....

Comment

-Opening. diepte, en daarvoor dient de macro. en ik trek niet in studios.
                          -hoge ISO waardes kunnen esthetisch goed zijn.
                          -ik heb het niet over de duurste body hebben ik heb het over de beste keuze.
                          -Ik trek niet in studio's, en ik doe wat meer dan inneshuis fotos trekken.
                          -Ik moet geen extra batterij meenemen wanneer 1 volle batterij volstaat.
                          en moest ik weten wat ik wilde, zou ik het al hebben gedaan. ik hoef mij inderdaad niet te verantwoorden tegenover U, ik vraag gewoon uw vriendelijke argumenten over 2 bepaalde toestellen die voor mij een moeilijke keuze maken.

Comment

Ik beschik zelf over de 50D en kan die alleen maar aanprijzen. Ik kwam van de 350D en dat verschil is groot.
                            Ik durf vermoeden dat het verschil tussen de 1000D (die je echt nog niet zo lang kunt hebben, zolang is dat toestel toch niet op de markt?) en de 500D kleiner is dan tussen de 500D en de 50D. Maar da's mijn gedacht, en da's wat je hier vraagt.

Wat betreft die boven gemaakte opmerking over goede (=dure) lenzen... Gisteravond sprak ik op de fotoclub met een koppel die allebei een 50D combineren met een Sigma 18-200 en eigenlijk niet zo tevreden zijn. Ik heb ze enkele tips gegeven, maar wel gezegd dat ik de 50D voornamelijk combineer met de 17-55 f/2.8, wat een schitterende lens is.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Om eerlijk te zijn kan je de 50D en de 500D totaal niet vergelijken vind ik,

Kan je gewoon zonder enig probleem vergelijken, om eerlijk te zijn denk ik dat het voor de TS geen fluit uitmaakt.

Comment

Working...
                              X