Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens keuze bepaald mijn nieuwe body ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens keuze bepaald mijn nieuwe body ?

Op men laatste verlof werd men Oly E-330 gestolen. Heb besloten om over te stappen naar een merk met een ruimer 2de hands aanbod. Canon of Nikon, 50D of D90Fotografeer vooral breedhoek en macro. Nu had ik op de oly de zuiko 14-54 2.8-4.5 (en de sigma 105mm macro) staan. Een toffe en betaalbare alround lens vond ik persoonlijk. Nu ben ik voor beide merken op zoek naar een betaalbare lens met ongeveer hetzelfde bereik, iets breder (en wat minder zoom) lijkt met nog beter.
    Heb al heel wat rondgekeken maar raak er niet echt uit, nu kwam ik ook nog de zuiko 12-60 2.8-4.0. Graag wat suggesties voor een iets of wat betaalbare allround lens aan de brede kant.
    EOS 50D / 17-55mm 2.8 / 50mm 1.8

Re: Lens keuze bepaald mijn nieuwe body ?

Brede kant ???
    Niet vergeten de Olympus crop factor is X2 en bij Canon is dat X1.6 en bij Nikon X1.5 en de rest weet ik niet van buiten
    Dus de 12-60 word dan een 24-120mm lens
    Als je dus op een ander merk over stapt moet je dus rekenen dat een 18-50/55mm (kitlens) rap op 28-80mm neer komt
    Dus voor breedhoek zou ik meer naar de 12-24 ofzoiets gaan van Sigma
    En, deze maken ze voor alle camera merken behalve jawel behalve Olympus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CriticalBen Bekijk bericht
      Op men laatste verlof werd men Oly E-330 gestolen. Heb besloten om over te stappen naar een merk met een ruimer 2de hands aanbod. Canon of Nikon, 50D of D90Fotografeer vooral breedhoek en macro. Nu had ik op de oly de zuiko 14-54 2.8-4.5 (en de sigma 105mm macro) staan. Een toffe en betaalbare alround lens vond ik persoonlijk. Nu ben ik voor beide merken op zoek naar een betaalbare lens met ongeveer hetzelfde bereik, iets breder (en wat minder zoom) lijkt met nog beter.
      Heb al heel wat rondgekeken maar raak er niet echt uit, nu kwam ik ook nog de zuiko 12-60 2.8-4.0. Graag wat suggesties voor een iets of wat betaalbare allround lens aan de brede kant.
      Nikon heeft in dat gebied wel wat leuks:
      16-85
      18-135
      18-70
      Voor wijder verzeil je in de ultragroothoeken en die zijn helemaal niet allround wegens het ontbreken van tele...

Bij Canon is er minder keus op dit gebied.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
        Brede kant ???
        Niet vergeten de Olympus crop factor is X2 en bij Canon is dat X1.6 en bij Nikon X1.5 en de rest weet ik niet van buiten
        Dus de 12-60 word dan een 24-120mm lens
        Als je dus op een ander merk over stapt moet je dus rekenen dat een 18-50/55mm (kitlens) rap op 28-80mm neer komt
        Dus voor breedhoek zou ik meer naar de 12-24 ofzoiets gaan van Sigma
        En, deze maken ze voor alle camera merken behalve jawel behalve Olympus
        Om dit even te verduidelijken,

Een olympus lens van 14-40 geeft een beeldhoek die te vergelijken is met een oude analoge camera met een lens van 28-80 doordat olympus een kleine sensor heeft moet je alles maal 2 doen.

De sensor van nikontoestellen zijn groter dan die van olympus en moet je alles maal 1,5 doen. Een nikon 16-85 heeft een bereik dat vergelijkbaar is met een 24-127 lens.

Comment

Working...
        X