Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dynamisch bereik?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dynamisch bereik?

Hallo,

Ik heb jaren geleden studies fotografie gedaan. In die tijd was er nog nauwelijks sprake van digitaal, alles werd toen met de goeie ouwe filmkes gedaan
    Ik herinner me dat we tijdens één van de lessen een test gedaan hadden met een zwart wit film: Hoeveel stops kan deze zw film aan alvorens de witte vlakken volledig dichtschroeien en de donkere delen volledig zwart zijn. Bij een zw film was dit geloof ik een stop of 4 - 5 en bij een diafilm veeeel minder( daarom moest een diafilm ook zeer nauwkeurig belicht worden). Ik geloof dat dit alles in het digitale tijdperk ' dynamisch bereik ' wordt genoemd ( hoe het vroeger werd genoemd weet ik niet meer )
    Om nu tot mijn vraag te komen: Ik heb de indruk dat ik met mijn Canon 30 D dit dynamisch bereik veel minder is dan bij analoog. Is er iemand dit kan bevestigen of is het inderdaad maar een indruk van mij?
    Ik hoop dat ik het een beetje deftig heb uitgelegd

bedankt voor de reacties

mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: Dynamisch bereik?

Het dynamisch bereik van een Canon EOS 30D is 8.4 EV. Het lijkt me dus niet dat het dynamisch bereik kleiner is dan dat van film, tenzij er een verschil is tussen kleur en zwart/wit?

edit: bron
    Last edited by Stijn.V; 24 mei 2009, 18:59.
    about.me/stijnv

Comment

Wil je zeggen dat dat 8.4 stops zijn? lijkt me sterk
      www.ginodepreter.com

Comment

Momenteel 5-6 reële stops maximum! (dus fel wit met detail en diep zwart met detail)
        Ons oog kan zonder moeite 11 stops waarnemen, dus er is nog werk!
        vandaar de klassieker, tiens 't geendakzag was helemaal anders, hihihihiiii

Analoog is anders, in Zwart wit werk ik "meestal" op emulsie, omwille van de soft-knee curves en warmte van het "echte" *** papier en Chemie! (lekker lekker lekker)
        Via het zone systeem, haal ik wel het maximum uit: hardware, emulsie en papier (via ijking en optimal process)
        Emusie Tri-X Pro, ssskkkkitterend

veronique
        Last edited by Veronique; 24 mei 2009, 20:14.
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

ja met het zonesysteem kan je een hoop stops meer behalen. maar zijn er digitale reflexen die meer stops aankunnen?
          www.ginodepreter.com

Comment

Digitaal: 5 à 6 reële stops!!
            Maar ze zijn er zwaar aan, aan't werken (Fuji, kodak)
            Dat ze daar maar eens het gas induwen, want dat vind ik nog een echte handicap! (voor jan modaal toch)
            Het krioelt soms van de uitgevreten luchten etc.
            Nu eerlijkheidshalve, moet ik wel toegeven dat ze al serieuze bokkensprongen gemaakt hebben en dit op enkele jaren tijd!
            Met één sensor kun je het vergeten, vandaar al pogingen met Dual, Tris enz

Geduld ….. geduld en kiek enkel op de gouden momenten zoals ik, dat scheelt al serieuze.

veronique

Comment

Niet elke camera heeft een even groot dynamisch bereik, en omdat ze op sommige nieuwe sensors teveel pixeltjes dicht bij elkaar zetten wordt het er ook niet altijd beter op.
              Daardoor heeft de Canon EOS 40D zelfs een iets groter dynamisch bereik dan de 50D.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Niet elke camera heeft een even groot dynamisch bereik, en omdat ze op sommige nieuwe sensors teveel pixeltjes dicht bij elkaar zetten wordt het er ook niet altijd beter op.
                Daardoor heeft de Canon EOS 40D zelfs een iets groter dynamisch bereik dan de 50D.

en welk dynamisch bereik heeft de 5D (de oude ,laten we maar zeggen) ten op zichte van de 30D of de 40D of de 50D?
                www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  Digitaal: 5 à 6 reële stops!!
                  Maar ze zijn er zwaar aan, aan't werken (Fuji, kodak)
                  Dat ze daar maar eens het gas induwen, want dat vind ik nog een echte handicap! (voor jan modaal toch)
                  Het krioelt soms van de uitgevreten luchten etc.
                  Nu eerlijkheidshalve, moet ik wel toegeven dat ze al serieuze bokkensprongen gemaakt hebben en dit op enkele jaren tijd!
                  Met één sensor kun je het vergeten, vandaar al pogingen met Dual, Tris enz

Geduld ….. geduld en kiek enkel op de gouden momenten zoals ik, dat scheelt al serieuze.

veronique
                  en wat zij jou gouden momenten? Bij mij als de zon laag staat dus smorgens en later op de namiddag
                  www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                    en wat zij jou gouden momenten? Bij mij als de zon laag staat dus smorgens en later op de namiddag
                    Als mijn aparte lichtmeter** een contrastmeting van 6 aangeeft.
                    Dan is het de moment voor mij!
                    Als je het licht kan strelen en de schaduwen kan koesteren, zeg ik hier altijd .... dan is het veronique's Magico Momento.
                    (duurt meestal geen uurt'je en het is al weer weg)

**Deze is wel gekalibreerd en aangepast aan de gevoeligheid van de sensor van mijn Dslr!

*added*
                    'smorgens is het mij (in colour) meestal te Blue, tenzij in B&W, natuurlijk!
                    Last edited by Veronique; 24 mei 2009, 23:51.

Comment

Er zijn tot op heden maar 2 toestellen die bij de absolute top behoren qua dynamisch bereik en dat is de fuji S3 en de S5... en deze laten al de rest van de fototoestellen ver achter zich.
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

En heeft er nu iemand een idee van het bereik van een canon 5D ten op zichte van een 30D?

mvg
                        www.ginodepreter.com

Comment

Zijn er digitale reflexen die meer stops aankunnen?
                          Bij Nikon ook niet slecht bezig, ik weet niet of er bij Canon van die vergelijkingstabellen beschikbaar zijn, maar hier spreken ze over 11,3 stops
                          Last edited by Guest42; 25 mei 2009, 10:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                            Momenteel 5-6 reële stops maximum!
                            Dat is wel heel erg achterhaald. Jammer dat die cijfers uit de oertijd nog steeds als waarheid circuleren.

Comment

En heeft er nu iemand een idee van het bereik van een canon 5D ten op zichte van een 30D?

mvg
                              Vziw hebben die ongeveer dezelfde DR.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
                              X