Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste serieuze camera (misschien toch beter slr??)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1ste serieuze camera (misschien toch beter slr??)

Goede avond iedereen,

Ik zou jullie raad willen vragen voor de aanschaf van een nieuwe camera (serieuze camera). Tot nu toe Canon Powershot A70.
    Het toestel zal worden gebruikt voor huis-, tuin-, familieaangelegenheden.

Na 2 dagen lezen op het forum heb ik nog volgende modellen in gedachten :

- Fujifilm s100fs of panasonic dmc fz-28. Of beschouwen jullie deze als overkill voor hetgeen ik ze ga gebruiken ?

De foto's zullen worden opgeslagen op mijn imac g5, mac os 10.4.11. Indien iemand tips heeft voor nuttige programma's laat het aub weten.

Oh ja, ik heb geen schrik om via internet aan te kopen. Dus indien iemand betrouwbare adressen weet, ... eventueel per pb.

Dank bij voorbaat voor de eventuele antwoorden.

pesse

P.S. : dit forum is echt een zegen voor leken als ik
    Last edited by pesse; 2 juni 2009, 12:43. Reden: winkelbezoek

Re: 1ste serieuze camera

Waarom niet gelijk een Sony, Canon of Nikon ?
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
      Waarom niet gelijk een Sony, Canon of Nikon ?
      omdat de ts afgaande op zijn uitleg een bridge-toestel wil, en deze 2 toestellen in hun segment toppers zijn.

voor den ts: ik zou u den panasonic aanraden. den fujifilm is wel stukken beter, maar voor huis-, tuin- en familiefoto's in mijn ogen de meerprijs niet waard. Dit is echter maar mijn mening, maar je kan steeds via google de verschillen eens opzoeken en uitzoeken of de verschillen u het extra geld waard zijn...

mvg

Gregg
      http://www.mimoza.be/

Comment

Idd dengregg.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bridge. Ik ben niet echt handig dus een dslr ga ik nooit volledig onder de knie krijgen. Met al die instellingen en soorten lenzen.
        Dus dacht ik te kiezen voor het beste NA het topmateriaal.

Van de twee toestellen die ik hierboven aanhaalde heb ik reviews gelezen tot het mijn oren uitkwam.

Globaal gezien komt de fujifilm er uit als beter maar het www kennende had ik toch ook graag de mening van kenners zodat ik later geen spijt heb dat ik geen 150 euro meer uitgegeven heb.

grts,

Comment

Het zijn 2 goede Cam's!
          Den F-s/fs heb ik zelfs een paar maanden in mijn bezit gehad. (als hij pas uit was)

Neemt ze alle twee nekeer goed vast en beslis op uw gevoel, zou ik zo zeggen.
          Je kan hier eigenlijk niet echt fout gaan.

Suc6 met je keuze
          veronique
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee toestellen en ben uiteindelijk voor de Fuji gegaan. Ik wil me wel meer in fotografie verdiepen en de Fuji voelt meer aan als een DSLR (manuele zoomring, ligt goed in de hand, ...).
            Ik denk dat je beide toestellen eens in de hand moet nemen, want daar ligt toch wel het grootste verschil (gewicht & grootte).

Comment

Even een vraagje, zonder dat ik een nieuw topic moet starten hierover.
              Welk van de 2 is het beste toestel voor iemand die niets van fotografie kent, en ook niet van teveel "tralala" houd. Dus eerder point & shoot. Het gaat hier over men vader die nu foto's trekt met een compactje. Hij is er zeer tevreden over ivm insecten en bloemen. Maar hij vloekt geregeld betreft vogels. Vandaar dat ik denk dat zulk als deze toestellen beter is voor hem.
              Maar welk toestel voor iemand die al zot wordt als je "3 dingen" moet instellen voor een foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Even een vraagje, zonder dat ik een nieuw topic moet starten hierover.
                Welk van de 2 is het beste toestel voor iemand die niets van fotografie kent, en ook niet van teveel "tralala" houd. Dus eerder point & shoot. Het gaat hier over men vader die nu foto's trekt met een compactje. Hij is er zeer tevreden over ivm insecten en bloemen. Maar hij vloekt geregeld betreft vogels. Vandaar dat ik denk dat zulk als deze toestellen beter is voor hem.
                Maar welk toestel voor iemand die al zot wordt als je "3 dingen" moet instellen voor een foto

Misschien je 400d met je 18-250 eens uitlenen aan je vader. Vind hij dat al te groot geen Fuji S100FS. Koop dan een kompakte bridge zoals een Sony of Nikon of Pana. Keuze genoeg. Spijtig dat hij enkel maar op " AUTO " wil fotograferen

Comment

Niet zozeer enkel op auto. Hij wil het gewoon simpel houden. Dus niet constant wisselen van lens. En niet teveel hoeven te denken waar eerst op drukken. De Av stand uiteggen en welk diafragma meestal waar bij past lukt nog wel . De grote van het toestel is zeker geen probleem. Zen oude analoog is even groot.

Simpel gezegd: Het meest gebruiksvriendelijk toestel voor een leek zoek ik tussen deze 2. Want kwalitatief gaan ze beiden goed zijn voor hem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pesse Bekijk bericht
                    De foto's zullen worden opgeslagen op mijn imac g5, mac os 10.4.11. Indien iemand tips heeft voor nuttige programma's laat het aub weten.
                    Als beginner zul je wellicht in JPG formaat schieten. Wel, dan beschik je met iLife (met name iPhoto) over het programma bij uitstek om de foto's van je camera in je fotobibliotheek te laden.
                    Ik weet niet over welke versie van iPhoto jij beschikt, bij mij is het versie 8.0.2 (onderdeel van iLife 09), maar ik draai dan ook de recentste Mac OS versie (10.5.7). Die versie is flink verbeterd t.o.v. de vorige, en geeft je naast de bibliotheek functie tevens een aantal nuttige functies voor het verbeteren van je foto's.
                    Kun je iLife 09 niet aan met jouw OS, dan raad ik je Photoshop Elements aan, de hoogst mogelijke versie die nog compatibel is met jouw OS. Met een beetje geluk, beschikt die versie ook over Bridge en heb je ACR (Adobe Camera Raw).
                    Je gaat niet beginnen met in RAW te schieten, maar eenmaal de beginnersfase ontgroeid, wil je niet anders meer.
                    Andere, maar zwaardere Mac-programma's voor RAW-bewerking en verdere beeldbewerking zijn Aperture (waarmee ik pas heel recent van start ben gegaan) en Photoshop CS4 (ik werk nog met CS3, omdat ik daarmee de meeste ervaring heb, en ook omdat ik van CS3 over de meeste boeken/documentatie e.d. beschik - enkel als ik cursus zou gaan volgen, en in de cursus zou CS4 gebruikt worden, zou ik geneigd zijn om te upgraden).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Als beginner zul je wellicht in JPG formaat schieten. Wel, dan beschik je met iLife (met name iPhoto) over het programma bij uitstek om de foto's van je camera in je fotobibliotheek te laden.
                      Ik weet niet over welke versie van iPhoto jij beschikt, bij mij is het versie 8.0.2 (onderdeel van iLife 09), maar ik draai dan ook de recentste Mac OS versie (10.5.7). Die versie is flink verbeterd t.o.v. de vorige, en geeft je naast de bibliotheek functie tevens een aantal nuttige functies voor het verbeteren van je foto's.
                      Kun je iLife 09 niet aan met jouw OS, dan raad ik je Photoshop Elements aan, de hoogst mogelijke versie die nog compatibel is met jouw OS. Met een beetje geluk, beschikt die versie ook over Bridge en heb je ACR (Adobe Camera Raw).
                      Je gaat niet beginnen met in RAW te schieten, maar eenmaal de beginnersfase ontgroeid, wil je niet anders meer.
                      Andere, maar zwaardere Mac-programma's voor RAW-bewerking en verdere beeldbewerking zijn Aperture (waarmee ik pas heel recent van start ben gegaan) en Photoshop CS4 (ik werk nog met CS3, omdat ik daarmee de meeste ervaring heb, en ook omdat ik van CS3 over de meeste boeken/documentatie e.d. beschik - enkel als ik cursus zou gaan volgen, en in de cursus zou CS4 gebruikt worden, zou ik geneigd zijn om te upgraden).
                      Dank u voor de info. Het betreft Iphoto 5. Maar ik zal waarschijnlijk upgraden na de zomer.
                      grts,

Comment

Re: 1ste serieuze camera (misschien toch beter slr??)

Ai, vandaag een paar uur fotowinkels (MM , FNC, PH) bezocht en ik moet zeggen dat de panasonic afvalt (ligt slecht in mijn hand en eigenlijk als ik die slr's in de hand had gehad sprak mij dat meer aan, stoerder ...), de fuji niet gevonden (afgaande op gebruik panasonic valt die ook af).

Ik spreek nu wel hoe deze voor mij persoonlijk in de hand liggen :

(+) :

Nikon D60 - D90, Canon 1000D - 450D - 500D, Pentax K20D - KM.

(-), voor mij persoonlijk :

Olympus E420 -520 -620, Sony A-200 - A300.

Echter (absolute leek remember), ik had hier gelezen over automatische lenzen ed, maar ik heb enkel ondervonden dat bij bepaalde instellingen het apparaat een paar aanpassingen doet in de lens, maar ik mis () die knopjes van mijn compact (+, -).
                        Hoe zit dat ? (sorry indien dit een kinderlijke vraag is)

Grts;

Nu ben ik volledig de kluts kwijt ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pesse Bekijk bericht
                          Echter (absolute leek remember), ik had hier gelezen over automatische lenzen ed, maar ik heb enkel ondervonden dat bij bepaalde instellingen het apparaat een paar aanpassingen doet in de lens, maar ik mis () die knopjes van mijn compact (+, -).
                          Hoe zit dat ? (sorry indien dit een kinderlijke vraag is)
                          Ik vermoed dat je de zoomknop bedoelt? De lenzen van een SLR hebben in 99% van de gevallen een manuele zoomring (dus op de lens zelf en niet op het toestel).
                          about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                            Ik vermoed dat je de zoomknop bedoelt? De lenzen van een SLR hebben in 99% van de gevallen een manuele zoomring (dus op de lens zelf en niet op het toestel).
                            Idd Stijn, de zoomknop.

Dus, als ik het goed begrijp bestaat een automatische zoomring hoegenaamd niet ? (in mijn prijsklasse dus). Wat koop ik dan het best voor max. 600 euro (geheugenkaart inb.)

Comment

Minolta heeft ooit wel lenzen met een gemotoriseerde zoom gehad (xi-serie) maar denk niet dat ze tegenwoordig nog bestaan.

Kies een toestel dat goed in de hand ligt en kijk eens naar de verschillende accessoires (lenzen, flitsen,...) van het merk. Canon en Nikon hebben een groter aanbod, maar als Tamron of Sigma lenzen hebben die je aanspreken dan is het merk al wat minder belangrijk (zelf ben ik tevreden van het Sony-aanbod, al is dit nog niet echt uitgebreid).
                              about.me/stijnv

Comment

Working...
                              X