Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede start voor 7-jarige ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goede start voor 7-jarige ?

Hallo,

Mijn zoontje van 7 zou graag zelf een digitale camera hebben. Zusje heeft zo een roos speelgoed-ding van V-tech , en mama heeft een nikon D70 (die veel te weinig bovengehaald wordt sinds de Panasonic er is ) en een Panasonic DMC-TZ5. Die laatste (en zeker niet die eerste ) geef ik hem niet echt graag in handen, want heel lichtzinnig gaat hij er niet mee om, maar hij vindt het wel super om voortdurend van van alles en nog wat foto's te trekken . Dus dacht ik om hier eens wat raad te vragen. Grootste bekommernissen zijn : los uit de hand trekken is niet echt heel gecontroleerd nog momenteel en ook moet het toestel wel liefst tegen een stootje en evt wat zand enzo kunnen. Iets wat hij bij zus haar toestel wel leuk vindt, is om de fotos te kunnen bewerken op het toestel (bewerken staat hier voor een of ander gekke neus of hoed op de foto kunnen plaatsen), maar ik zal hem wel eens inwijden in de wereld van photoshop, dus dat komt wel goed hoop ik .
    Het hoeft echt geen toestel van tig megapixels te zijn (3 is volgens mij al ruimschoots voldoende). Ook gaat hij er zelf voor sparen, en op die leeftijd is het nog redelijk gematigd wat er binnen komt .
    Alle tips en evt zaken waarop te letten zijn welkom !

Re: goede start voor 7-jarige ?

Er zijn van die 'valveilige' toestellen op de markt, maar dan zal hij LANG moeten sparen
    Anders best uitkijken naar een 2dehands toestelletje compact.
    Als die dingen natuurlijk ne beton raken is het kling, maar een BD-strap eraan doet wonderen
    Mijn zoontjes fotograferen nu met mijn afgedankt samsung digimax toestelletje.
    Die gekke hoed enzo ga je niet direct vinden op een compact vrees ik.
    En die vtech brol (heb er ook een gehad, maar dan de eerste versie ) komt hier niet meer binnen.
    (khoop voor jou dat ze die vtech FERM geupgrade hebben hoor!!)

mvg
    glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Comment

Een camera die tegen een stootje kan zoals de Olympus Mju Tough 6000, Canon PowerShot D10 of Panasonic Lumix DMC-FT1 kost toch redelijk wat geld (vanaf €280 voor de oly). Het lijkt me daarom beter om een tweedehands compactje aan te schaffen ofzo (mijn Ixus 50 is tegenwoordig nog maar zo'n €50 waard, voor dat bedrag vind je er zeker nog anderen).
      about.me/stijnv

Comment

De Canon D10 voldoet aan alles wat je vraagt, je moet er wel 298€ voor neerleggen, maar stevig is deze blijkbaar wel, zand, water . . . allemaal geen probleem, hij mag zelfs vallen vanop schouderhoogte.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb hier zoiets liggen (Canon relatiegeschenk) spiknieuw!
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            Ik heb hier zoiets liggen (Canon relatiegeschenk) spiknieuw!
            Zo'n Canon D10 bedoel je Veronique? Ik heb er juist eentje gekocht voor op vakantie.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Zo'n Canon D10 bedoel je Veronique? Ik heb er juist eentje gekocht voor op vakantie.
              Mais oui .... of: Si
              Nog niet opengeweest, zelfs!

Mijne suikernonkel is een slachtoffer aan het zoeken, tiens.
              Ik heb daar nl. geen tijd voor.

Comment

Waarom koop je geen D700 ? Schijnen ook tegen een stootje te kunnen!!!

FF serieus, een geschikt toestel voor een kind van 7 jaar ?! Koop gewoon de goedkoopste 2de-hands camera die je kan vinden. Gaat bij zo'n kind toch meer om het idee of denk je dat hij echt over beeldkwaliteit of handmatige instellingen gaat klagen ?
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

of >>> maandag Nieuwsblad >>69€ .... kan ook.

Comment

Wat belangrijke tips.

Mijn zoontje van 4 maakt ook regelmatig foto's We hadden ooit een heel goedkoop compactje gekocht van Kodak. Prima dingetje voor hem, maar het lensje lag gelijk met de behuizing. Zijn vinger zat er elke keer voor.

Toen hebben we maar een afgeschreven panasonic FZ3, die we nog hadden liggen gegeven. Daar fotografeert hij heving mee op los. Hij vindt het geweldig en omdat de lens naar voor steekt, zitten zijn vingers er ook niet voor.

Met mijn zoontje hebben we wel afspraken. Niet rennen met het toestel en als je niet meer wilt, doe je hem in de tas en geef je hem aan papa of mama.

Verrassend om te zien hoe een kind van 3 jaar tegen de wereld aan kijkt. Bram is helemaal gek van alles wat met elektriciteit en buisjes (riolering en afvoer) te maken heeft. Dus daar gaan zijn foto's ook over. Maar ook over wat een mooie stenen, dat glom zo mooi en stukjes van auto's. Ook vlinders vindt hij geweldig.

Soms mag hij ook met de camera van papa (Olympus E510), dan moet ik hem wel helpen met ondersteunen.

Mijn zoontje is niet van het rustige type, maar met fotograferen bloedserieus. Wel hebben we hem heel goed de waarde van fototoestellen ingeprent. We hebben voor hem duidelijk gemaakt hoeveel geld dat soort dingen kosten en dat je daar voorzichtig mee moet zijn (snoepequivalent helpt heel goed. Zo'n toestel kost wel 9 maanden snoepjes en ijsjes eten. Of daarvan kunnen we 4 trampolines kopen). Ik denk dat dit laatste wel heel belangrijk is.

Je zoon is 7 jaar en daarmee heeft hij meer besef en meer kracht in zijn handen. Een goed tweedehandstoestel is dan denk ik ook weggegooid geld. Beelden "opleuken" is dan echter niet mogelijk, maar misschien is hiervoor tegen een kleine vergoeding PC software voor te krijgen.

Samen veel fotoplezier, het is echt heel leuk als je kinderen dat wat jij leuk vindt ook leuk gaan vinden.

Groeten,
                    Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Waarom koop je geen D700 ? Schijnen ook tegen een stootje te kunnen!!!

FF serieus, een geschikt toestel voor een kind van 7 jaar ?! Koop gewoon de goedkoopste 2de-hands camera die je kan vinden. Gaat bij zo'n kind toch meer om het idee of denk je dat hij echt over beeldkwaliteit of handmatige instellingen gaat klagen ?

die D700 is hem net iets te groot
                      en om de een of andere reden wil ik voor hem echt wel een toestelletje dat iets kan verdragen en waarbij hij niet te snel ontgoocheld raakt over onscherpe beelden ofzo, want hij ziet echt wel het verschil tussen een scherpe foto en een die bewogen is. Ook zie ik dat hij nu al leuke dingen uitprobeert (echt vb opzettelijk zijn hand gedeeltelijk voor de lens zodat daarmee een of ander 'kader' gemaakt wordt) ... en dat wil ik uiteraard alleen maar aanmoedigen

oh ja ... je wil niet weten hoeveel kindjes van zijn leeftijd al hun 'eigen' nieuw toestelletje hebben hoor .... en als ik die daar zo mee zie rondzeulen heb ik echt iets van ... hoelang gaat dat toestelletje dat overleven ?

Comment

De Canon D10 voldoet aan alles wat je vraagt, je moet er wel 298€ voor neerleggen, maar stevig is deze blijkbaar wel, zand, water . . . allemaal geen probleem, hij mag zelfs vallen vanop schouderhoogte.
                        das een leuk hebbedingetje.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                          Wat belangrijke tips.

Mijn zoontje van 4 maakt ook regelmatig foto's We hadden ooit een heel goedkoop compactje gekocht van Kodak. Prima dingetje voor hem, maar het lensje lag gelijk met de behuizing. Zijn vinger zat er elke keer voor.

Toen hebben we maar een afgeschreven panasonic FZ3, die we nog hadden liggen gegeven. Daar fotografeert hij heving mee op los. Hij vindt het geweldig en omdat de lens naar voor steekt, zitten zijn vingers er ook niet voor.

Met mijn zoontje hebben we wel afspraken. Niet rennen met het toestel en als je niet meer wilt, doe je hem in de tas en geef je hem aan papa of mama.

Verrassend om te zien hoe een kind van 3 jaar tegen de wereld aan kijkt. Bram is helemaal gek van alles wat met elektriciteit en buisjes (riolering en afvoer) te maken heeft. Dus daar gaan zijn foto's ook over. Maar ook over wat een mooie stenen, dat glom zo mooi en stukjes van auto's. Ook vlinders vindt hij geweldig.

Soms mag hij ook met de camera van papa (Olympus E510), dan moet ik hem wel helpen met ondersteunen.

Mijn zoontje is niet van het rustige type, maar met fotograferen bloedserieus. Wel hebben we hem heel goed de waarde van fototoestellen ingeprent. We hebben voor hem duidelijk gemaakt hoeveel geld dat soort dingen kosten en dat je daar voorzichtig mee moet zijn (snoepequivalent helpt heel goed. Zo'n toestel kost wel 9 maanden snoepjes en ijsjes eten. Of daarvan kunnen we 4 trampolines kopen). Ik denk dat dit laatste wel heel belangrijk is.

Je zoon is 7 jaar en daarmee heeft hij meer besef en meer kracht in zijn handen. Een goed tweedehandstoestel is dan denk ik ook weggegooid geld. Beelden "opleuken" is dan echter niet mogelijk, maar misschien is hiervoor tegen een kleine vergoeding PC software voor te krijgen.

Samen veel fotoplezier, het is echt heel leuk als je kinderen dat wat jij leuk vindt ook leuk gaan vinden.

Groeten,
                          Bart
                          bedankt voor de tips !! en idd ... heel leuk als je ziet dat de microbe er blijkbaar ook een beetje aan het insluipen is

Comment

Onze zoon van net 6 heeft al een jaar onze oude Nikon Coolpix gekregen. Een 7-jarige kun je - mijns inziens - toch wel al uitleggen dat een fototoestel met 'zachtheid' moet behandeld worden, dat het niet zomaar een speelding is. Hier werkt dat toch. Een beetje zoals bij BartK dus. Onze zoon is wel van het rustige type, dus het karakter zal er ook wel mee te maken hebben.
                            De foto's die hij neemt zijn soms ook wel super. Heel schattig om te zien hoe ook hij de wereld op een heel andere manier bekijkt. Het lager standpunt alleen al maakt een groot verschil. Ik was zo eens gaan wandelen met hem en hij had getrokken:
                            - wieldop van een vrachtwagen,
                            - sigarettenpeukhoopje tussen het mooie groen
                            - de modderhoop aan de vijver
                            - mijn toen nog zwangere buik (zonder hoofd of benen),
                            -...

Hij ziet trouwens ook al heel goed welke foto's in de prullenbak mogen (niet scherp zijn).

Voor het bewerken van de foto's kun je bv. gewoon gratis programma'tjes a la picasa of zo laten gebruiken, dat lijkt me redelijk gebruiksvriendelijk voor een kindje van 7.

Veel plezier nog.
                            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Hoi, Franciskine

Wat geeft dat, qua output??
                              Al getest .... vermoed ik?

Comment

Working...
                              X