Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer op foto dan in zoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Meer op foto dan in zoeker

Hallo,

Ik heb een canon 450 D en gisteren merkte ik dat er meer gefotografeerd wordt dan wat ik in de zoeker zie.
    Als ik het goed heb is dit niet de bedoeling bij een spiegelreflex en het stoort me ergens ook wel. Het gaat om een strookje rechts van de foto en een minder breed strookje onderaan de foto...

Wat is hier de oorzaak van en wat is de oplossing? Zijn er nog mensen met dit probleem, alvast hartelijk bedankt voor de hulp

mvg

Re: Meer op foto dan in zoeker

De zoeker van een Canon EOS 450D geeft 95% van het beeld weer. Aan de randen zal er dus een klein stukje meer opstaan.
    about.me/stijnv

Comment

bij elk toestel staat er bij de specificaties hoeveel percent van het beeld in de zoeker getoond wordt.
      bij de 450D en de D700 bv is dat 95%, bij een 5DII is dat 98%.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeeDee Bekijk bericht
        Wat is hier de oorzaak van en wat is de oplossing?
        De oorzaak: zo gemaakt
        Oplossing: camera aanschaffen met 100% zoeker.

Oorspronkelijk geplaatst door BeeDee Bekijk bericht
        Zijn er nog mensen met dit probleem,
        Een probleem is pas een probleem als je dat er van maakt.

Je kan makkelijker iets van een foto afknippen dan er ....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oh! Ok dacht al dat hij stuk was, maar weer iets bijgeleerd dankzij jullie! hartelijk bedankt en idd beter iets van een foto knippen dan erbij moeten kleven :-)

Comment

Ik dacht dat een D300 ook een 100% zoeker had.
            De meeste toestellen hebben dat inderdaad niet waardoor er meer op de foto komt dan dat je in de zoeker ziet.
            Voor een prof is dat misschien een vervelend iets maar ik heb er nog nooit moeilijkheden mee gehad hoor.
            Bij de meeste mensen mocht de zoeker nog veel minder weergeven dan staan er misschien voeten op hun foto's als ze een foto maken van iemand.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Ik dacht dat een D300 ook een 100% zoeker had.
              De meeste toestellen hebben dat inderdaad niet waardoor er meer op de foto komt dan dat je in de zoeker ziet.
              Voor een prof is dat misschien een vervelend iets maar ik heb er nog nooit moeilijkheden mee gehad hoor.
              Bij de meeste mensen mocht de zoeker nog veel minder weergeven dan staan er misschien voeten op hun foto's als ze een foto maken van iemand.
              Werk maar eens met een 100% zoeker, je wil nie meer terug

Glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht

Glenn
                D3 heeft een 100% zoeker, ook de D2X, D2H dacht ik, ook mijn vroegere analoge F5 had dat, dat heeft iets te maken met het gebruikte prisma dacht ik, mischien zijn deze moeilijker/duurder te maken, of heeft het ook te maken met het plaatsgebrek als er een ingebouwde flits aanwezig is.

Te zien aan de prismakop, op een 100% zoeker die een stuk groter is, is er vermoedelijk een veel groter prisma ingebouwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  D3 heeft een 100% zoeker, ook de D2X, D2H dacht ik, ook mijn vroegere analoge F5 had dat, dat heeft iets te maken met het gebruikte prisma dacht ik, mischien zijn deze moeilijker/duurder te maken, of heeft het ook te maken met het plaatsgebrek als er een ingebouwde flits aanwezig is.

Te zien aan de prismakop, op een 100% zoeker die een stuk groter is, is er vermoedelijk een veel groter prisma ingebouwd.
                  Inderdaad, een uitklapbaar flitsje zit er dan niet meer op, zo toch ook met de Sony A900
                  De eerste keer als je door zo'n zoeker kijkt, val je er bijna in...........lol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Alleen de professionele lijn van Nikon heeft 100% zoekers, te beginnen met de F. Bij Canon zal dat vermoedelijk ook het geval zijn.

De D300 heeft dan wel een 100% zoeker, maar dat is een cropzoeker. Das wezenlijk iets anders.

Comment

NIKON:
                      D300: 100%
                      D700: 95%
                      D3: 100%
                      D3X: 100%

CANON:
                      50D: 95%
                      5DII: 98%
                      1DIII: 100%
                      1DsIII: 100%

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik heb die ervaring niet met de overgang van de D300 naar de D700.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Glenn
                          Het verschil merk je toch enkel en alleen als je de foto's op je scherm of pc vergelijkt met het beeld door de zoeker?

Als je door een 100% zoeker kijkt, kan je toch onmogelijk weten of het een 100% is zonder de foto's zelf te bekijken?

ik heb hier eigenlijk nog nooit enig probleem van ondervonden en ik werk zowel met een 95% zoeker als een 100% zoeker

een grotere helderdere zoeker is natuurlijk iets anders, op dat vlak merk ik een enorm verschil tussen mn 1DmkIII en 500D, maar dit heeft volgens mij niets te maken met 95% of 100%
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Het is soms vervelend bij het kaderen van een foto. Als je zo kadert dat het storende randje dat je aan een kant hebt net niet meer in beeld is. Dan staat het er op de uiteindelijke foto soms toch nog op. Dan kan je alleen maar een beetje bij-croppen achteraf.

Maar als je het weet, leer je er rekening mee houden.
                            Als je een persoon of groep trekt, dan mag je dus je zoeker volledig opvullen tot de rand. Op de foto staat er nog net iets meer op achteraf.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              een grotere helderdere zoeker is natuurlijk iets anders, op dat vlak merk ik een enorm verschil tussen mn 1DmkIII en 500D, maar dit heeft volgens mij niets te maken met 95% of 100%
                              ik merkte ook massa verschil tussen 1D2 en 400D maar volgens mij is het toch de grootte van de zoeker en het spiegelwerk achter de zoeker dat voor de heldere zoeker zorgt...
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

Comment

Working...
                              X