Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropp versus FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: cropp versus FF

    Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
    Geen ruisverschil e.d.? Maar als er geen verschil is tussen een crop en een FF, waarom zou er dan verschil (in kwaliteit) zijn tussen compactje en crop? En waarom gebruiken sommigen MF? Toch niet enkel voor wat meer pixels? (
    Mijn LX3 moet zeker niet onder doen, hoor!
    een goede crop en een goede FF (met goede optics) no diff. I.R.L. Lambda Prints


    Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
    Ah nee? Vertel, want ik denk toch echt dat ik dat op beide zo ingesteld heb (en die 85mm was een prime), en dat de exif mij dat ook vertelt.(
    Denken Bart ... denken!!!


    Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
    Het nadeel van iets anders te doen i.p.v. stofzuigen is dat je daarna dan toch nog moet stofzuigen
    Ik heb daar een femme de ménage voor
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

    Comment


    • #32
      Re: cropp versus FF

      Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
      Mijn LX3 moet zeker niet onder doen, hoor!
      een goede crop en een goede FF (met goede optics) no diff. I.R.L. Lambda Prints
      In goede (of niet al te slechte) omstandigheden, akkoord. Met slecht licht: niet akkoord.

      Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
      Denken Bart ... denken!!!
      Ik weet wat je wil zeggen, maar ga je nu beweren dat een 85/1.8 FF een gelijk beeld geeft als een 50/1.8 crop, of eerder een 50/1.2?

      Het blijft voor mij heel simpel: is er een duidelijk verschil tussen compact, crop en FF (en ja, ik heb ze alledrie). In makkelijke omstandigheden, en zonder 'speciallekes' (zoals flinterdunne DOF) maakt dat alemaal misschien niet veel uit, maar soms gaat het om de moeilijke momenten en de speciallekes

      Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
      Ik heb daar een femme de ménage voor
      [/QUOTE]

      Is ze vrij, vandaag?

      Comment


      • #33
        Re: cropp versus FF

        't Is hier inderdaad wel een beetje raar.
        Er is geen merkbaar verschil zeggen ze dan.
        En als iemand een foto toont, dan krijgt die als commentaar dat hij niet genoeg rekening gehouden heeft met de verschillen....

        Ik ben ook overgestapt destijds en vind het verschil dus ook meer dan voldoende groot. De meesten die op FF overstappen gaan niet meer terug naar crop.

        Ik heb mijn crop weggedaan omdat die niet meer voldeed, dus ik kan geen voorbeelden posten. Maar het grote voordeel van de iets betere pixels is dat ook veel meer ruimte geeft om te bewerken. Bij een crop (en nog erger met een compact) heb je minder zuivere pixels. En als je dan bewerkt zoals contrast optrekken of op PC bijcroppen en zeker nog wat bij verscherpen dan worden die onzuiverheden vaak versterkt.

        Maar goed, vooraleer je overstapt moet je goed naar je huidige lenzen arsenaal kijken. Want die gedragen zich ineens anders. Dus vaak moet je niet alleen in een body investeren. Want die 17-40L is ineens geen wandellens meer, maar een breedhoek lens. En die 70-200 zou wel eens te kort kunnen worden.

        De voordelen van FF worden vooral nuttig bij portret fotografie/reportages (studio, huwelijk, familiefeestjes).
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #34
          Re: cropp versus FF

          Ik beweer enkel dat het I.R.L. op print, allemaal niet zoveel méér uitmaakt.
          Zeker, is dat mensen "terug" op een normale manier naar foto's moeten leren kijken.
          Hiermede bedoel ik: de kracht van het beeld, licht, schaduw, enz ...enz.
          De mooiste Art-foto's zijn nog altijd licht diffuus, trouwens en dan is het nut van deze discussie al helemaal zoek, als ge't mij vraagt!
          Als ik supergroot en steekscherp “all the way” nodig heb, dan wordt het Vector mesh in AI, daar kan geen enkel toestel aan tippen qua scherpte (platte 8, dus) maar de sfeer is dan ook down the drain!


          Maar bon, let the FF creed continue!

          ... en hier ga ik het bij laten, morgen begint hier een serieuze verbouwing.

          veronique
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #35
            Re: cropp versus FF

            Het is een vergelijk tussen 2 toestellen,
            Dus alles moet gelijk blijven behalve de toestellen.

            Als je toestel b zo gaat aanpassen dat het zo dicht mogelijk bij toestel a komt hoe kan je dan nog gaan vergelijken?

            Als ik 2 patat en friet bakkers wil vergelijken dan koop ik bij alle 2 patat en proef ik,
            Dan ga ik niet zanikken over dat bakker a ander vet gebruikt en bakker b plastieken vorkjes gebruikt ipv houten, en dat het daarom verschillend is.

            Crop en FF is een wereld van verschil, de mensen die vinden van niet hebben nooit deze toestellen naast elkaar gehad.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #36
              Re: cropp versus FF

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Als ik 2 patat en friet bakkers wil vergelijken dan koop ik bij alle 2 patat en proef ik,
              Dan ga ik niet zanikken over dat bakker a ander vet gebruikt en bakker b plastieken vorkjes gebruikt ipv houten, en dat het daarom verschillend is.
              Dat is nu juist wat ik hier doe, maar dan wel een 20tal!!
              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

              Comment


              • #37
                Re: cropp versus FF

                Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                Dat is nu juist wat ik hier doe, maar dan wel een 20tal!!

                Dan is de optie om op beide toestellen exact dezelfde lens te zetten toch geen slecht idee...

                Greets rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #38
                  Re: cropp versus FF

                  Het grootste voordeel van een FF tov een crop met dezelfde pixeldensiteit lijkt me dat je nadien beter kan croppen


                  Maar dat is puur "hollandse jongen logica"
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #39
                    Re: cropp versus FF

                    Ik heb beiden en "versus" is dus niet aan mij besteed

                    Ik gebruik het formaat dat me op dat moment het beste uitkomt. Hoge ISO, breedhoek en portret is hoofdzakelijk voorbehouden voor FF, macro en tele voor crop. Wat niet wegneemt dat voor actie/natuurfotografie FF ook heel wat voordelen biedt. Je moet immers bij langer telewerk al vrij deftig glas in ideale omstandigheden en met de juiste technieken gebruiken om de tele crop volledig te benutten

                    Comment


                    • #40
                      Re: cropp versus FF

                      Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                      Dan is de optie om op beide toestellen exact dezelfde lens te zetten toch geen slecht idee...

                      Greets rich
                      Okay, maar je krijgt dan wel verschillende brandpuntafstanden (crop vs FF) + dan nog eens verschillende afstanden ten overstaan van het onderwerp!
                      Laat deze 2, nu juist invloed hebben op de DOF en op de fysica wetten.
                      Dat is wat ik bedoel.
                      Het ging de TS trouwens over detail en scherpte, dacht ik te begrijpen.
                      Ik heb meermaals blindtests gedaan (op prints) met "eagle eyes" professionals!
                      Geen enkele print werd echt gevonden, tenzij toevallig, natuurlijk (random figure)
                      Maar begrijp me niet verkeerd, door een weddingschap zit ik nu even vast aan een LX3, maar moest ik morgen (moeten) kiezen, neem ik een D700 van hier tot in Tokio, dat is zeker!
                      Alhoewel ik super tevreden ben over de LX3’s RAW output en omvang + gewicht. (zalig)
                      Natuurlijk, super-wide en tele zit er niet in!

                      veronique

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Het grootste voordeel van een FF tov een crop met dezelfde pixeldensiteit lijkt me dat je nadien beter kan croppen


                      Maar dat is puur "hollandse jongen logica"
                      Croppen, wat is dat?
                      Iets voor slecht cadrerende fotografen, dacht ik?
                      Dus een Pro die een FF koopt, omdat hij nadien kan croppen, dat wordt een zware paradox.
                      Puristen croppen trouwens nooit en dit uit respect.
                      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                      Comment


                      • #41
                        Re: cropp versus FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Ik heb beiden en "versus" is dus niet aan mij besteed

                        Ik gebruik het formaat dat me op dat moment het beste uitkomt. Hoge ISO, breedhoek en portret is hoofdzakelijk voorbehouden voor FF, macro en tele voor crop. Wat niet wegneemt dat voor actie/natuurfotografie FF ook heel wat voordelen biedt. Je moet immers bij langer telewerk al vrij deftig glas in ideale omstandigheden en met de juiste technieken gebruiken om de tele crop volledig te benutten
                        Zo bekijk ik het ook
                        Niet, of/of, maar en/en
                        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                        Comment


                        • #42
                          Re: cropp versus FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Ik vrees dat ik Veronique hier gelijk moet in geven, er zullen wel verschillen zijn maar of je het ook gaat zien bij dagelijks gebruik . . . misschien de echte pixelpeepers, mannen die werkelijk alles tot op het bot uitpluizen, die zien het waarschijnlijk wel.
                          Een beetje OT, maar ik vind de term pixelpeeper eigenlijk een beetje denigrerend

                          Ik zou dus mensen die alles uitzoeken om een zo optimaal mogelijke foto te verkrijgen eerder perfectionist noemen.

                          Pixelpeeper zou ik dan graag voorbehouden zien voor fanboys die de superioriteit van hun cameramerk tot in den treure willen verdedigen met het overdreven uitvergroten van details

                          Comment


                          • #43
                            Re: cropp versus FF

                            Frank, zeker niet persoonlijk oppakken hoor, ik bedoel met pixelpeepers niets verkeerd he, ik begrijp alleen niet waarom sommigen er een slechte bijklank aan geven?


                            Bottomline : ik bedoel enkel maar dit : 't moet een een echte expert zijn die op een tentoonstelling kan zeggen : die foto is met een FF gemaakt en die is met een crop gemaakt
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: cropp versus FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Bottomline
                              Op dti forum?
                              .... I do not think so!

                              Tijdens die blindtests viel me wel op, dat de meer kunstzinnige en ook mooiere foto’s er zo werden uitgepikt als zijnde FF.
                              It’s all in the head (left hemisphere) the bad one, rechts is't: Nirvana en Zen

                              veronique
                              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                              Comment


                              • #45
                                Re: cropp versus FF

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Frank, zeker niet persoonlijk oppakken hoor, ik bedoel met pixelpeepers niets verkeerd he, ik begrijp alleen niet waarom sommigen er een slechte bijklank aan geven?


                                Bottomline : ik bedoel enkel maar dit : 't moet een een echte expert zijn die op een tentoonstelling kan zeggen : die foto is met een FF gemaakt en die is met een crop gemaakt
                                Francis,

                                Ik start seffens een topic op over het woord pixelpeepen

                                Aan de foto's ga je het inderdaad niet zien, maar anderzijds hangt daar misschien een foto voor je neus die quasi onmogelijk met aan andere camera kon genomen worden door bv hoge ISO beperkingen

                                Comment

                                Working...
                                X