Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkoop D80

Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
    goed als geen het andere alternatief was

Hier kan ik mee akkoord gaan
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

heb op mijn foto op flickr hierboven
      in photoshop gewoon de filter halo gezet en vind dit toch wel overtuigend het is er zeer donker in de gangen van de aquariums en iso 3200 is dan een luxe met wat nabewerking voor mij zeer OK kijk zelf en geef je gedacht
      Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
      Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
        En wat D300 vs D90 betreft, natuurlijk zul je niemand met een D300 (die voor de D90 op de markt kwam en duurder was) horen zeggen dat die "slechter" is.
        Misschien omdat het toestel beter is?
        Sneller in gebruik, geavanceerde AF, meer informatie in zoeker, meer instellingen en bovendien dezelfde sensor als de D90. Die laatste heeft misschien 10% minder ruis dan de D300. Logisch ook, de D300 is al tijdje uit.

Ik ben dus één van de weinigen die geen D300 wil vermits de D90 voor mij een betere allrounder is met dezelfde (en in mijn ogen soms betere) specificaties op gebieden die voor mij belangrijk zijn. Een extra functie is de video-functie die ik best wel veel gebruik en de kwaliteit op een HD flatscreen is dik in orde. Maar in een wereld waar "Size does matters" snap ik de reacties wel...
        Ja inderdaad, D300's en D3's worden gekocht voor hun lompheid en pro uitstraling Beetje kinderachtige reactie.

Jij kocht de D90 obviously voor de HD functie. Is niet even belangrijk voor iedereen. Op alle andere vlakken, buiten formaat en prijs, is de D300 beter of evengoed.

Een hele interessante review: D90 review (vs D300). Ik haal een paar dingen aan...)
        En op dpreview spreken ze van standaard minder scherpe beelden die uit de D90 rollen, in vgl met D300. Sterker nog, je zet beelden naast elkaar, D80 & D90, zelfde lens en D80 is scherper...

Het enigste waarmee iemand moet rekening houden bij keuze tss D90 & D300 is:

één: de prijs
        & twee: heb ik nood aan de (gehandicapte) video-functie van de D90, in die mate dat ik de andere superieure eigenschappen van de D300 kan missen?

Voor mij persoonlijk zou het afwegen van die halve video functie van de D90 vs de Ai-s lichtmeting van de D300 mij compleet zot maken, dusss... spaar ik verder voor D700

Comment

Ja inderdaad, D300's en D3's worden gekocht voor hun lompheid en pro uitstraling Beetje kinderachtige reactie.

Jij kocht de D90 obviously voor de HD functie. Is niet even belangrijk voor iedereen. Op alle andere vlakken, buiten formaat en prijs, is de D300 beter of evengoed.
          Ik heb niks gezegd over lompheid of pro uitstraling en ook over het feit dat ik de D90 obviously kocht voor de HD functie is een misverstand (daarvoor gebruik ik m'n TZ7). Nu ja, er staan wel meer misverstanden in jou tekst...

Heb de D80 gehad, wel geef mij met ruime voorsprong maar de D90.

zelfde lens en D80 is scherper
          De D90 kan je instellen naar eigen keuze, zo scherp als je maar wil. Heeft andere standaard fabrieksinstellingen.

En als je nog comments wil geven mag je mij gerust pm-en...

Comment

Ik heb niks gezegd over lompheid of pro uitstraling en ook over het feit dat ik de D90 obviously kocht voor de HD functie is een misverstand.
            Ok, wat bedoel je dan precies met "size does matters" ivm D300 eigenaars?

Nu ja, er staan wel meer misverstanden in jou tekst...
            Zoals? Ben wel benieuwd.

Heb de D80 gehad, wel geef mij met ruime voorsprong maar de D90.
            Ja, logisch als ik moet kiezen tussen oude D70 en D80 ga ik ook voor D80.

Maar heb je de D300 gehad?
            Daarnet ging het om D90 of D300. Los van de video van de D90 is de D300 gewoon het betere toestel, daar valt nu echt wel niets over te discussieren. Tenzij over de prijs en formaat, dat zijn subjectieve voorkeuren, de rest staat op papier.

Dit topic dient om de TS tips te geven bij aanschaf. Afkomen met "D90 is beter dan D300", helpt dan niet echt. Jouw paar specifieke redenen om voor de D90 te kiezen, wat die ook mogen zijn, zijn hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde noden van de TS.

Ik hoor mezelf al bezig met "mijn D80 is beter dan de D200"
            Last edited by caleido; 19 mei 2009, 00:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Ik hoor mezelf al bezig met "mijn D80 is beter dan de D200"

Jawel (maar dan enkel voor concertfotografie *)
              En natuurlijk kan die niet tippen aan de D300

* Net als de D300 heeft de D200 toch enkele 'voordelen' die de D80/90 niet in zich hebben
              Oa magnesium-body, ichtmeting bij manuele lenzen, beter instelbaar, CF, enz...
              Last edited by mexicano; 19 mei 2009, 09:18.
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

@ Mexicano & Caleido. Kan een lange discussie worden zo dus ik ga het laten en waarom? Omdat geen van jullie beiden de D90 heeft. Ik heb de D40x, D60, D80 & D90 gehad. Verschillende keren gewerkt met de D200 van iemand op het forum hier en eveneens met een D300 al gewerkt (niet de mijne). Mijn keuze gaat uit naar de D90. Blijkbaar toch moeilijk te geloven voor jullie. Maar ja, jullie hebben de wijsheid in pacht. Mea culpa... Veel succes en als je mag hem gerust eens een dagje komen lenen voor een test.

Comment

@ Mexicano & Caleido. Kan een lange discussie worden zo dus ik ga het laten en waarom? Omdat geen van jullie beiden de D90 heeft. Ik heb de D40x, D60, D80 & D90 gehad. Verschillende keren gewerkt met de D200 van iemand op het forum hier en eveneens met een D300 al gewerkt (niet de mijne). Mijn keuze gaat uit naar de D90. Blijkbaar toch moeilijk te geloven voor jullie. Maar ja, jullie hebben de wijsheid in pacht. Mea culpa... Veel succes en als je mag hem gerust eens een dagje komen lenen voor een test.
                  Dit wordt echt gewoon absurd.

De D300 is gewoon een beter toestel op tal van mathematisch meetbare en fysische eigenschappen. Hoe jij dat nu kan kan tegenspreken omdat voor jou de D90 beter in de hand ligt, te moeilijke menu's heeft of welke ongedocumenteerde reden dan ook die jij niet wil geven, gaat aan mij en de lezer volledig voorbij.

Wij de wijsheid in pacht? Ik geef gewoon informatie uit de technische fiche van Nikon zelf. Tenzij jij een supersonische D90 van de planeet Jupiter hebt gevonden, is er geen enkel kenmerk sneller, uitgebreider, duurzamer, ... dan dat van de D300.

Tenzij jij de mogelijkheid tot lichtmeting met ai-s lenzen, de wheather sealing, de AF modul van de D3 & D700, de grotere zoeker, de 6.0/8.0 fps, 1/8000s min sluitersnelheid.... een allemaal zware nadelen vindt aan de D300.

Dat je op 2 jaar tijd zitten switchen hebt tussen vier verschillende Nikon bodies, zegt ook wel al veel. Het kàn geen lange discussie worden en je gaat het laten, puur omdat er niets tegen in te brengen is.

Comment

De D300 is gewoon een beter toestel op tal van mathematisch meetbare en fysische eigenschappen. Hoe jij dat nu kan kan tegenspreken omdat voor jou de D90 beter in de hand ligt, te moeilijke menu's heeft of welke ongedocumenteerde reden dan ook die jij niet wil geven, gaat aan mij en de lezer volledig voorbij.
                    Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat de grens tussen D90 & D300 kleiner is dan je zelf denkt. En voor de TS mag dat geweten zijn tenzij hij echt meer geld wil betalen voor dezelfde kwalitatieve output. Dat er nog een paar andere kenmerken aan de D300 zijn die ontegensprekelijk beter zijn dan bij de D90, volledig waar. Maar…heb je ze daarom nodig en is dat de meerprijs waard? Magnesium body…voor mij persoonlijk, not required. Waarom? Omdat ik de D90 enkel hou tot zijn opvolger uit is. Tegen dan zal de body van mijn (plastic) D90 nog niet versleten zijn. Wheather sealing? Ok, voor velen misschien een plus maar ik zou er nog niet eens aan denken om in de regen rond te lopen met mijn D300/D700, etc… Wel gelachen met je opmerking “te moeilijke menu’s”…héhé er zit toch nog humor in je opmerkingen, dat had ik niet verwacht.

Wij de wijsheid in pacht? Ik geef gewoon informatie uit de technische fiche van Nikon zelf. Tenzij jij een supersonische D90 van de planeet Jupiter hebt gevonden, is er geen enkel kenmerk sneller, uitgebreider, duurzamer, ... dan dat van de D300. Tenzij jij de mogelijkheid tot lichtmeting met ai-s lenzen, de wheather sealing, de AF modul van de D3 & D700, de grotere zoeker, de 6.0/8.0 fps, 1/8000s min sluitersnelheid.... een allemaal zware nadelen vindt aan de D300
                    Nee? Strange…is een lagere noise dan geen kenmerk (weliswaar een fractie tov de D300 maar zeker tov de D200) (hier & hier)? Die eerste review is zeker de moeite waar moest je hem willen lezen. En voor je je weer druk gaat maken, de voordelen van een D300 tov een D90 worden zeker ook in de verf gezet. Een ander kenmerk dat de D300 niet heeft is inderdaad de video mogelijkheid. Kijk, ik moet nog niet eens hard zoeken op zo’n ochtend als vandaag en ik vind er al 2. Straf hé . En inderdaad, waar velen nog huiveren bij het idee om dat te gebruiken heb ik er al wel mooie filmpjes mee gemaakt op momenten dat ik anders enkel maar een (niets zeggende) foto had gehad. Jaja een filmpje van mijn zoontje die voor het eerst (onverwacht) zonder zijwieltjes kan rijden zegt meer dan 30 foto’s genomen aan respectievelijk 4,5fps (D90) of 6.0/8.0 fps (D300). ’t Is waar je prioriteiten liggen.

Dat je op 2 jaar tijd zitten switchen hebt tussen vier verschillende Nikon bodies, zegt ook wel al veel. Het kàn geen lange discussie worden en je gaat het laten, puur omdat er niets tegen in te brengen is.
                    Jij blijkt mij beter te kennen dan ikzelf. Als dat zo is heb ik nog wel een paar vragen voor jou. Kan het niet zijn omdat ik ook interesse heb voor het technische? En inderdaad, begonnen met een D40x, gewoon omdat Size doesn’t always matter en ik meet mijn toestel graag af op mijn behoeften. Maar inderdaad, voor de rest zal ik het laten…
                    Last edited by Cubalistic; 20 mei 2009, 12:08.

Comment

Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat de grens tussen D90 & D300 kleiner is dan je zelf denkt. En voor de TS mag dat geweten zijn tenzij hij echt meer geld wil betalen voor dezelfde kwalitatieve output.
                      Ik en vele anderen vinden dat helemaal niet klein. Het is niet omdat jij vooral let op de sensor en dat die twee bodies dezelfde sensor hebben, dat je alle andere kenmerken van de D300 moet minimaliseren als "kleine verschillen". Voor een ander is bijvoorbeeld de ai-s lichtmeting een gigantisch verschil. Of de superieure AF voor sport etc... Nogmaals, reflecteer je eigen voorkeur niet op al de rest, veel hulp heeft een lezer daar niet aan. Iemand die niet thuis is in DSLR's gaat nu uit van je posts dat de D300 een overpriced D90 die bovendien een "schitterende" HD functie mankeert is

Zelf zou ik de D90 nooit aanschaffen, de grens tussen D80 & D90 is té klein voor mij. En die is écht klein. De betere hoge ISO's compenseer ik met zeer lichtsterk glas. Een veel rationelere, future proof en betere investering dan elke keer een nieuwe body aan te schaffen omdat de nieuwe paar fracties beter is dan de vorige. Als ik mij ooit een nieuwe aanschaf, ga ik direct naar D700.
                      Strange…is een lagere noise dan geen kenmerk (weliswaar een fractie tov de D300 maar zeker tov de D200) (hier & hier)? Die eerste review is zeker de moeite waar moest je hem willen lezen. En voor je je weer druk gaat maken, de voordelen van een D300 tov een D90 worden zeker ook in de verf gezet. Een ander kenmerk dat de D300 niet heeft is inderdaad de video mogelijkheid. Kijk, ik moet nog niet eens hard zoeken op zo’n ochtend als vandaag en ik vind er al 2.
                      Ja wel, geef er mij nog 5 anders. Komaan, serieus blijven. Je weet evengoed dat het maar die twee (anderhalf eigenlijk) zijn.

Maar wat dus al de hele tijd mijn punt is:

Er is een verschil tussen droogweg en halsstarrig beweren dat een D90 beter is dan een D300, als de gegevens dat volledig tegenspreken.

en

Gewoon zeggen dat je de betere kenmerken van de D300 niet nodig hebt en graag settled with less and cheaper. In je post hierboven ben je gelukkig al iéts, iéts genuanceerder.

Comment

de grens tussen D80 & D90 is té klein voor mij. En die is écht klein.
                        Wel om een ander voorbeeld te geven, de matrixmeting van de D90 is wat mij betreft beter dan die van de D80. Ik kan het technisch niet staven want ik ken de technische fiche niet vanbuiten maar ik spreek uit eigen ervaring. Daar waar de belichting op mijn D80 al eens de mist in wou gaan heb ik dit bij de D90 veel minder. Inderdaad, de hoge ISO kan je compenseren door te investeren in lichtsterk glas zoals bvb een Nikon 17-55 2.8 maar als je overschakelt naar een D700 moet je deze toch verkopen.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat de D90 in het geheel beter is dan de D300, wel zijn er een paar zaken waar de D90 het beter doet. Volgens jou misschien maar een 2-tal (of 1,5) maar het kan evengoed dat dit net voor de TS belangrijk is. Nog eentje waar ik het eerder heb voor een D90 dan de D300 is bvb het feit dat hij compacter is. Misschien niet belangrijk voor jou maar wel voor mij op de manier waarop ik mijn toestel gebruik of moet meenemen. Ik zal toegeven, toen ik mij de D90 ging aanschaffen heb ik ze alledrie overwogen, D90, D300 en D700. Misschien had ik de D300 moeten nemen, maar dan had ik geen movie-mode en was hij niet zo compact. Op reviews was de D90 toen qua ISO iets beter en in combinatie met de lenzen die ik heb is dat belangrijk voor mij. Waarom geen D700? Omdat ik niet wil rondlopen met een toestel waar ik niet alle mogelijkheden van kan benutten en niet wil investeren in de lenzen (fotografie is niet de enige hobby, een deftige koersfiets kost ook geld ). Dus wat betreft de D700 gaat settled with less and cheaper zeker op.

Heb jij eigenlijk een D300 of D90?

Comment

Wel om een ander voorbeeld te geven, de matrixmeting van de D90 is wat mij betreft beter dan die van de D80. Ik kan het technisch niet staven want ik ken de technische fiche niet vanbuiten maar ik spreek uit eigen ervaring. Daar waar de belichting op mijn D80 al eens de mist in wou gaan heb ik dit bij de D90 veel minder
                          Dit schijnt idd zo te zijn bij sommige toestellen; zelf heb ik er geen last van

Inderdaad, de hoge ISO kan je compenseren door te investeren in lichtsterk glas zoals bvb een Nikon 17-55 2.8 maar als je overschakelt naar een D700 moet je deze toch verkopen
                          Klopt niet (helemaal) : blijft bruikbaar vanaf 25mm (maar of dit handig is ? )
                          Trouwens F2.8 is imo niet écht lichtsterk (mijn standaardlichtsterkte)

Nog eentje waar ik het eerder heb voor een D90 dan de D300 is bvb het feit dat hij compacter is. Misschien niet belangrijk voor jou maar wel voor mij op de manier waarop ik mijn toestel gebruik of moet meenemen?

Hier kan ik je gelijk geven (reden waaromik mijn D80 niet wegdoe) - op voorwaarde dat je geen zware lenzen meesleurt
                          (zelf noem ik dit spottend 'mijn compactje' = D80 met 85mm 1.8)
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Op reviews was de D90 toen qua ISO iets beter en in combinatie met de lenzen die ik heb is dat belangrijk voor mij
                            Reviews niet te nauw nemen - die zijn louter gebaseerd op technische feiten - (na)bewerkingsofware speelt ook een grote rol
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Inderdaad, de hoge ISO kan je compenseren door te investeren in lichtsterk glas zoals bvb een Nikon 17-55 2.8 maar als je overschakelt naar een D700 moet je deze toch verkopen.
                              Als je met je D90 omschakelt naar D700 moet je toch ook je DX lenzen verkopen?? Wat een zinloos argument weer...

En ik spreek van écht lichtsterk glas, geen DX f2.8 zoom, nee vaste FF lenzen van f1.4 à f1.8 - f2. Cf m'n handtekening.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat de D90 in het geheel beter is dan de D300, wel zijn er een paar zaken waar de D90 het beter doet. Volgens jou misschien maar een 2-tal (of 1,5) maar het kan evengoed dat dit net voor de TS belangrijk is. Nog eentje waar ik het eerder heb voor een D90 dan de D300 is bvb het feit dat hij compacter is.
                              Ken jij de TS persoonlijk? Nee, dus best gewoon objectief de D90 met de D300 vergelijken. En eventueel je persoonlijke voorkeur geven in voetnoot. Jij hebt van in het begin al mijn posts waarin ik objectief (ik heb geen D300) opsom waarin de D300 beter is dan de D90, afgebroken en als "misverstanden" bestempeld.
                              Ik geef dan de enige verschillen die er zijn ten voordele van de D90 en je komt af met "dat zijn er maar een paar" of "er zijn er nog veel meer".

Dat hij compacter is en goedkoper had ik 3 posts geleden gezegd. Dus we vatten nog even samen voor de TS: de D90 is compacter, heeft een gehandicapte video functie (rolling shutter) en heeft - in de praktijk meestal niet echt te onderscheiden - iets betere JPEG's op hoge ISO. Inderdaad JPEG's. Want op RAW zijn ze natuurlijk 100% identiek, laten we daar toch niet over beginnen discussieren.

Op alle andere prestatie-vlakken scoort de D300 beter.

Ik ben de hele discussie begonnen omdat ik duidelijk las en zag dat iémand wel zeer hard zijn eigen toestel zit te verdedigen. Niet ten koste van minder toestelen, wat nog te begrijpen valt, maar zelf ten koste van algemeen aanvaarde betere toestellen uit een hoger segment. En dat is gewoon informatief fout.

Comment

Ik ben de hele discussie begonnen omdat ik duidelijk las en zag dat iémand wel zeer hard zijn eigen toestel zit te verdedigen.
                                Kan ik nog inkomen, beter zelfs dan iemand die wel heel hard toestellen zit te verdedigen die hij nog niet eens heeft. En je snapt niet wat ik bedoel dus laat maar zitten.

Comment

Working...
                                X