Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus Olympus E-500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• autofocus Olympus E-500

De laatste tijd is er iets vreemds met de autofocus van mijn Olympus E-500. Als ik een landschap fotografeer in de autofus mode (S-AF) en de drie scherpstelpunten in de zoeker zijn op de lucht gericht, dan doet de autofocus vreemd (gaat van scherp naar onscherp en weer terug) en ik kan dan geen foto maken (geen piep). Dit lijkt me niet te kloppen of zie ik het verkeerd?

Re: autofocus Olympus E-500

Focus hunting
    Als hij géén F-punten vindt of te weinig contrast heeft dan is dat normaal.
    Alsook, sommige optieken hebben meer last dan andere.

Neem een boom, tak enz
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Da's dus compleet normaal: de AF-sensor heeft contrast nodig om op te kunnen scherpstellen...
      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Bedankt voor de reacties. Het was me nog nooit zo opgevallen, ik maak zeker een ander soort foto's dan vroeger. Ik heb de camera tenslotte al 3 jaar ..... Maak nu gebruik van een gecombineerde stand autofocus en handmatige instelling.

Comment

ik heb ook een E500 en ondervind dit ook. Hij moet echt iets duidelijk kunnen 'zien' anders stelt hij niet scherp ofwel is het aan en uit.

Dat is één van de verschilpunten met de nieuwe toestellen. En ocharme 3 scherpstelpunten, 'bijna' hetzelfde als een oud jachtgeweer !

Ik ben zeer tevreden van het toestel (behalve van de kleine sensor en de kleurrijke ruis vanaf iso400....) maar ondertussen beschouw ik hem als een oude trouwe hond, die een beetje blind wordt....

Ik spaar alvast voor de Nikon D90 of de Canon 50d...

D
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Waarom overstappen naar Nikon D90 of Canon 50D als je tevreden bent over Olympus en er met de E30 een gelijkwaardig toestel voor je zuiko objectieven is ???
            Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Ik wil gerust wat toelichting geven maar niet afkomen met reviews hé ....

13 redenen waarom ik Olympus zal verlaten, een mengeling van persoonlijke redenen en feiten :

- kleine sensor met nog steeds veel ruis (al veel beter op de nieuwe toestellen)
              - Prijs van E30, E3 is te hoog (zelfs na de prijszakking)
              - prijzen van accessoires,vooral van lenzen, zijn te duur (bij Nikon en Canon heb je bijv. al een snelle lens vanaf 100€, De Sigma 30mm f1.4 voor Oly kost bijv. 400€ !)
              - weinig aanbod van accessoires in vergelijking met de grote 2, Sigma heeft povere interesse voor het 4/3 systeem, Tokina en Tamron geloven er zelfs niet in en bieden niets aan. Panasonic als partner voor de dslr-wereld .... beter iemand dan niemand hé.
              - zeer weinig aanbod tweedehands
              - zeer weinig gebruikers en dus weinig beweging op forums als deze en Zoom.nl, complexe vragen bljven onbeantwoord
              - beperkt dealernet en ongeïnteresseerde verkooppunten (fotografen), na een tijdje steekt dat toch. West-Vlaanderen heeft geen grote zaken zoals in het Antwerpse of de Kempen, een E30 en zelfs een E3 heb ik nog niet eens kunnen zien (zelfs niet in de Fnac te Brugge, gisteren). Ik rijd niet naar fotorubens of Konijnb.
              - Zeer kleine zoeker op de 'gewone' modellen, alsof je in een donkere tunnel zit, na een tijdje irriteert dat, mijn oogschelpvergroter heb ik ondertussen al verkocht omdat het onhandig was (schuift steeds naar boven)
              - Ik vrees zelfs voor de toekomst van het merk (miniscuul martkaandeel)
              - de verkoopargumenten/voordelen van de nieuwe generatie liggen te ver van mijn interesse : allerlei speciale filters voor artistieke foto's lijken me niets, de 'kleinste' DSLR willen zijn is ook ee brug te ver : een reflex is groot en vaak onhandig, dat is de aard van het beestje. Een onhandige E400/410/620.... is het gevolg.
              - Olympus heeft geen echte prof-toestellen. Nikon en Canon voorzien hun gewone toestellen vaak van onderdelen uit het semi/professionele gamma.
              - Uitgevers wachten lang (of beginnen er niet aan om boeken uit te geven over de toestellen, opnieuw wegens de beperkte verkoop van de toestellen). Easy Computing voor Olympus (in Standaard bh, Fnac ... niet in voorraad !)
              - weinig tutorials en product-info op het internet, Wrotniak is een uitzondering om eens echte details te vinden. De nieuwsbrief van Olympus is ook maar een mager beestje ....

Olympus is een merk waar je mee begint maar als de hobby wat serieuzer wordt gaat men snel over, dat blijkt uit alle forums. Dit forum heeft enkele hardnekkige en vurige fans. Een ander ''ouder' publiek heeft Olympus kunnen meesleuren uit het analoge tijdperk, waar ze toch een stevige reputatie hadden.

Tuurlijk is het allemaal niet negatief. De gemiddelde fotokwaliteit is goed (met lage iso-waarden), de toestellen zijn zeer stevig gebouwd (mijn 3-jaar oud toestel is 100% krasvrij en zo goed als nieuw, voelt zelfs kloeker aan als een Nikon D90) en de kitlenzen zijn van de beste.
              Het geeft wel een fijn gevoel om tot een klein clubje te behoren, maar voor is dit toch wat over nu.

Heel spijtig dat hun distributiesysteem niet 100 %. Fotografen zijn absoluut niet gemotiveerd om Olympus te verkopen. Voor de zekerheid nemen ze Canon en Nikon in voorraad en dat verkopen ze. Iemand die vraagt naar Pentax of Olympus wordt half gebrainwasht naar een ander merk. Maw, iemand die gewoon naar een zaak stapt voor een spiegelreflex zal zelden met een Olympus buitenkomen.

Na een tijdje spelen 100% subjectieve en persoonlijke zaken mee om van een merk af te stappen. Iedereen rond mij heeft een Canon of Nikon. Ik ben freelance persfotograaf en zit vaak in het professionele wereldje, al je dan afkomt met een Olympus is een beetje naar de oorlog gaan met een loodjesgeweer ... Dit is zoals gezegd zeer gevoelsmatig en subjectief.

Goodbye Olympus ....

ps : straks zet ik hem te koop ... ik zal dan beseffen hoe populair Olympus is, in West-Vlaanderen zeggen ze dan .... "Ik zal hem mogen opeten..."
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Reginald:

ik vind dat je het wel heel donker ziet... Ik ga niet in op je lijstje, want veel vind ik spijkers op laag water zoeken, maar heb al gezien dat je niet meer om te praten zult zijn...

Wat betreft fora, probeer deze eens. Ze zijn daar heel behulpzaam...
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Toch nog even reageren :P

Die Sigma 30mm is voor alle andere merken net zo duur hoor

En uiteindelijk werken de standen waar je een DSLR voor koopt (A, S, M) op de Oly net zoals bij elke andere camera Ik heb zelf de Sigma SD14...ook zo'n vreemd beestje waar geen boekjes van zijn, etc...maar van wat anderen zeggen over hun Canon. Nikon kan ik nog steeds een hoop leren over mijn camera (ze volgens namelijk dezelfde natuurkundige wetten )

Dat de Sigma niet populair is (in Nederland) gebruik ik juist in mijn voordeel Als een fotozaak een goede Sigma lens met Sigma vatting heeft liggen raken ze hem aan de straatstenen niet kwijt...ik wil ze dan best overnemen voor een zacht prijsje (Sigma heeft dan wel weer een heldere 98% zoeker die ik niet zou willen missen)

Maar zoals mijn voorganger al zegt, je bent niet meer om te praten (hoeft ook niet natuurlijk) maar wilde het toch even aangeven
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Reginald je hebt wel erg je best gedaan om je verhaal goed de onderbouwen.

Ik zelf ben maar een amateurfotograaf en voor mij spelen toch andere zaken dan bij jou.
                    Ik vind alles dat ik maar nodig heb binnen Olympus.

Ik wil nou juist graag een merk dat zich onderscheid en vind het belangrijk dat deze merken blijven.
                    Dat heb ik met mijn auto dus ook, vandaar een Alfa en dus niet een Opel of VW.
                    Zonder Pentax,Sigma en Olympus zou het te veel eenheidsworst worden.
                    Hun bestaanrecht is nou juist afwijken van de 2 groten broers(laat Sony even buitenbeschouwing) en hun eigen weg gaan(zeer belangrijk voor ontwikkeling binnen de fotografie)
                    Dit heeft ook voor de Canon en Nikon gebruiker voordelen omdat nieuwe ontwikkelingen door hun worden overgenomen(b.v. live view en stofverwijdering)

Wil je toch veel plezier wensen met je Canon of Nikon en hoop dat je soms nog aan al die Oly gebruikers denkt die er voor zorgen dat jou Canon of Nikon ook steeds beter wordt

een zeer tevreden Oly gebruiker.
                    Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Working...
                    X