Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verkoop D80

Beste raadgevers,

Ik overweeg om men D80 te verkopen om een upgrade te maken naar de D90 of D300. Ik ben er nog niet uit welke het gaat worden, maar de belangrijkste reden is de CMOS sensor die het beter zou doen in slechte lichtomstandigheden (=belangrijk voor mij!). De D90 lijkt me ok, maar ik krijg rillingen van die 'crappy video-modus' ... ? De D300 lijkt me dan weer redelijk duur als je de specs tegen mekaar afweegt? Mijn meest gebruikte lens is de Sigma 10-20.

Nu vraag ik me af wat men D80 body nog waard is. Heb hem gekocht in maart 2008 bij Grobet. Vanzelfsprekend is hij perfect onderhouden. Indien gewenst mag men 18-70 kit ook weg.

Alvast bedankt voor jullie adviezen,

S
    D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

Re: Verkoop D80

Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
    De D90 lijkt me ok, maar ik krijg rillingen van die 'crappy video-modus' ... ?
    Ik snap dergelijke uitspraken niet goed. Je bent écht niet verplicht om de filmfunctie te gebruiken hoor
    En ik vind die functie alvast allesbehalve "crappy".

Vraagprijs van je D80: kijk hier eens om een idee te krijgen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Wat low-light prestaties betreft : met een D300 ga je tot ISO 1600, waar met een D80 de limiet 800 is (mijn normen)
      D300 is toch een klasse hoger dan een D90
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        Ik snap dergelijke uitspraken niet goed. Je bent écht niet verplicht om de filmfunctie te gebruiken hoor
        En ik vind die functie alvast allesbehalve "crappy".

Vraagprijs van je D80: kijk hier eens om een idee te krijgen.
        Dat begrijp ik wel, en ik zal het dus ook nooit gebruiken. Er is zelfs geen Autofocus in die modus.
        D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

Comment

Ik zou voor de D300 gaan. De D90 t.o.v. de D80 is naar mijn mening de meerprijs niet waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyerb Bekijk bericht
            Ik zou voor de D300 gaan. De D90 t.o.v. de D80 is naar mijn mening de meerprijs niet waard.
            De verschillen D80-D90 zijn nochtans groter dan de verschillen D90-D300, zéker als je belang hecht aan beeldkwaliteit op hogere ISO's.

Comment

Ik zou ook voor de D300 gaan, betere afdichting, magnesium boddy, blijkbaar een betere sluiter enzo, daar voel je tenminste dat je wat degelijks in handen hebt.

Comment

D300 is zeker een aanrader. Het autofocussysteem is hier ook een meerwaarde tov D80/90 Het is echt wel een stuk sneller.

Comment

zéker als je belang hecht aan beeldkwaliteit op hogere ISO's.

In dat geval niet hoger gaan dan ISO 1600 (D300, D90) - vooral omwille van detailverlies en dynamisch bereik
                  ISO 6400 bij deze camera's is een speeltje
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

De verschillen D80-D90 zijn nochtans groter dan de verschillen D90-D300, zéker als je belang hecht aan beeldkwaliteit op hogere ISO's.
                    Dat klopt, maar het gaat hier om de vergelijking D80-D300 en D80-D90 en niet D90-D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Si_Burnout Bekijk bericht
                      D300 is zeker een aanrader. Het autofocussysteem is hier ook een meerwaarde tov D80/90 Het is echt wel een stuk sneller.
                      De vraag is natuurlijk of de TS nood heeft aan zo'n geavanceerde AF, als je weet dat zijn meest gebruikte lens de sigma 10-20mm is

Oorspronkelijk geplaatst door demeyerb Bekijk bericht
                      Dat klopt, maar het gaat hier om de vergelijking D80-D300 en D80-D90 en niet D90-D300
                      Als je twijfelt tussen de D90 en de D300 komende van een D80 zijn die vergelijkingen allemaal relevant hé.

Als budget geen issue is, ga dan voor een D300. Met een D90 ga je in de meeste gevallen als (gevorderde) amateur even goeie (of slechte) foto's maken voor minder geld.

Comment

Wanneer je sport of natuurfotografie overweegt zeker de D300 voor zijn AF en uitbreiding naar 8FPS met grip Ook de mogelijkheid tot AF fijnafregeling vind ik zeer nuttig

Comment

De D90 t.o.v. de D80 is naar mijn mening de meerprijs niet waard.
                          Yeah right... Ik heb zowel de D80 als D90 gehad en ik kan je garanderen dat dit de meerprijs WEL waard is.

En wat D300 vs D90 betreft, natuurlijk zul je niemand met een D300 (die voor de D90 op de markt kwam en duurder was) horen zeggen dat die "slechter" is. Doh! Voor één keer ga ik de positieve bevindingen van Ken Rockwell over de D90 ISO-prestaties tov de D300 niet posten om aan te tonen dat er nog andere gelijkaardige bevindingen zijn.

Ik ben dus één van de weinigen die geen D300 wil vermits de D90 voor mij een betere allrounder is met dezelfde (en in mijn ogen soms betere) specificaties op gebieden die voor mij belangrijk zijn. Een extra functie is de video-functie die ik best wel veel gebruik en de kwaliteit op een HD flatscreen is dik in orde. Maar in een wereld waar "Size does matters" snap ik de reacties wel...

Een hele interessante review: D90 review (vs D300). Ik haal een paar dingen aan:

- Then the pendlum swung the other way, when samples from Imaging-Resource seemed to show that the D90 had a fraction lower noise at high ISOs. And finally www.dxomark.com showed that the D90 sensor had the best overall performance of all APS-C sensors.

- The high ISO performance of the D90 is excellent, about state-of-the-art for APS-C cameras. I usually have my auto ISO max setting at ISO 1600, but with this camera I sometimes goes as high as ISO 3200. Afterwards, when you look at the exif, you often get surprised at the good results.

- However, in the all important area image quality, the D90 is a master, at least in the APS-C class. Altough I think the best current CMOS sensors from Nikon and Canon are very close, there is probably none that is superior to the sensor in D90 (right now, december 2008, maybe one should add).

Ook zeker eens kijken naar de action pictures in de sporthal die genomen zijn met de D90 tijdens deze test: KLIK

Succes

Comment

Heb een D80, ondertussen een D700 bijgekocht voor moeilijke donkere belichtingen...
                            Beide doen het steeds zeer goed: D80 met een 70-200mm erop en de D700 met een 28-70. Ik kan mij niet indenken dat een D90 betere resultaten aflevert dan mijn D80 (behalvedan de MPix = tenzij in de studio = pure kwatsch); uitermate subjectief maar technisch werkelijk gegrond.

A propos, de meerprijs van een D90 tov een D80 is het absoluut niet waard. MHoP. Koop liever een 3de hands D70 met een vette prime-lens.

Concentreer je op je lenzen...

Cheers.
                            Fibo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                              Ik heb zowel de D80 als D90 gehad en ik kan je garanderen dat dit de meerprijs WEL waard is.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                              Ik kan mij niet indenken dat een D90 betere resultaten aflevert dan mijn D80 (behalvedan de MPix = tenzij in de studio = pure kwatsch); uitermate subjectief maar technisch werkelijk gegrond.
                              Ik ben toch meer geneigd iemand te geloven die beide toestellen heeft gehad
                              De CMOS van een D90 scoort gewoon een stuk beter op gebied van ruis ivm de CCD van een D80.

En een D70 aanraden is al hélemaal belachelijk als je weet dat de TS zich wil verbeteren op gebied van slechte lichtomstandigheden.

ISO 1600 is op een D90 uiterst bruikbaar. Ik betwijfel of je dat van een D70/D80 ook kan zeggen.

Comment

Working...
                              X