Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40/D60/F55

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D40/D60/F55

Beste allemaal,

Ik ben aan het uitkijken om een D40/D60 te kopen. Ik heb wat ervaring opgedaan met een D90 van een kennis en ik was daar zeer tevreden over. De D90 is echter iets te hoog gegrepen voor mij als ik naar de prijs kijk. Next best thing dacht ik dan en dan komen we uit bij de D60 of D40. Daarbij heb ik 2 belangrijke vragen:
    Is het de moeite waard om die extra's te spenderen aan een D60 ipv D40 als amateurfotograaf?
    En mijn broer heeft nog 2 uitstekende lenzen, een 300mm en 200mm beiden van Nikon(specefieker kan ik niet zijn, want ik ben nu niet thuis), van zijn analoge F55. Zijn deze beide nog compatibel met de D40/D60? Ze pasten perfect op de D90 die ik had uitgeleend, maar ik heb zo hier en daar dingen gelezen dat die compatibiliteti verloren zou zijn gegaan bij de goedkopere modellen. EN Zou dat dan een goed idee zijn (en mogelijk) om er eentje te kopen zonder lenzen, dus enkel de body?

Groetjes en bedankt!

Re: Nikon D40/D60/F55

DEe lenzen zullen passen, maar zullen geen AF hebben(99% zeker) en een camera met enkele een 200 en 300mm tele is ook niet alles en wat je betaalt voor de kitlens bij de combinatie is ook niet veel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ze hadden AF op de D90 daar ben ik zeker van, maar niet op de D60?

Comment

Dat heeft te maken met het feit dat de D90 een ingebouwde AF-motor heeft. De "lagere" modellen van Nikon blijkbaar niet (maar weet niet precies welke wel, en welke niet). Precies dit zou mij in de Nikon-wereld afschrikken. Ik geloof niet dat Canon een dergelijk onderscheid maakt, of vergis ik me? D'er is natuurlijk een verschil tussen crop en fullframe, maar dat is er bij Nikon ook.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Dat heeft te maken met het feit dat de D90 een ingebouwde AF-motor heeft. De "lagere" modellen van Nikon blijkbaar niet (maar weet niet precies welke wel, en welke niet). Precies dit zou mij in de Nikon-wereld afschrikken. Ik geloof niet dat Canon een dergelijk onderscheid maakt, of vergis ik me? D'er is natuurlijk een verschil tussen crop en fullframe, maar dat is er bij Nikon ook.
          Canon maakt dat onderscheid inderdaad niet: daar heeft geen enkele body een ingebouwde AF-motor...
          Bij Nikon heb je slechts in de instapmodellen D40(x), D60 en D5000 geen motor ingebouwd.
          Ondertussen zijn er echter al flink wat objectieven met ingebouwde motor op de markt, ook van andere merken (bv Tamron), dus laat je niet tegenhouden door dit argument dat er in feite geen meer is.

Comment

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga nog eens alles rustig overlopen en ik heb een tweedehands camera op het oog...

Groeten

Comment

Precies dit zou mij in de Nikon-wereld afschrikken. Ik geloof niet dat Canon een dergelijk onderscheid maakt, of vergis ik me?
              Canon heeft natuurlijk ook zo'n knip gemaakt, veel langer geleden en veel drastischer, van F naar EF.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Precies dit zou mij in de Nikon-wereld afschrikken. Ik geloof niet dat Canon een dergelijk onderscheid maakt, of vergis ik me?
                Canon heeft natuurlijk ook zo'n knip gemaakt, veel langer geleden en veel drastischer, van F naar EF. En ook de EF->EFs is zoiets.

Comment

Wat Canon doet is iets anders. Als ze stiekum al met het EOS systeem bezig zijn, verspreiden ze in de FD folders desinformatie.

"Canon FD....A Timeless System"

"And when you choose a Canon FD lens, you're getting more than just a lens. You're buying into a timeless system(sic)"

"The unchanging compability with all Canon SLRs assures its timelessness (sic)"

Ik kan nog wel even doorgaan, zie http://www.mir.com.my/rb/photography...catalogueC.jpg

Het is duidelijk het FD-systeem is het beste systeem. Daar kun je beter nu je geld in investeren wat dan zit je ook in de toekomst goed.

Maar een jaar later werden de eerste EOS camera's geintroduceerd. Aan de FD lenzen had je op jouw nieuwe camera niets meer. De folder dateert uit juli 1986.

Nee geef mij Nikon dan maar

Comment

D80 een mogelijke optie?

Comment

Working...
                    X