Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Volg dit draadje en al die anderen hierover op de voet
Maar tot nu toe heb ik nog niks gevonden waar ik het met mijn olympus E-510 op kan zien hoeveel klik ik heb gemaakt.
Zou erbij moeten staan met opanda maar kan het nergens terug vinden dus ik vermoed dat het mijn camera niet ondersteunt
Intussen gevonden en goedgekeurd
Hier is het:
1. Zet de stroomschakelaar
2. Open de CF-kaart deur
3. Druk op "menu" en "OK" knop met twee vingers in een keer
4. Druk op de knop van het kruis cursor in de volgende volgorde: WB, ISO Metering symbool. AF
(betekenis: 1. bovenste knop, 2 onderste knop, 3 linker knop, 4. rechtse knop)
5. Druk op de ontspanknop eenmaal
6. Druk cross cursor "AF"-toets opnieuw
Dan zie je de Page 2 scherm, R. ...... staat voor de sluiterknop tellen.
Ingewikkeld maar de enige manier om erachter te komen met een olympus E-serie
de mijne heeft er 5000 gemaakt
1. Zet de stroomschakelaar
2. Open de CF-kaart deur
3. Druk op "menu" en "OK" knop met twee vingers in een keer
4. Druk op de knop van het kruis cursor in de volgende volgorde: WB, ISO Metering symbool. AF
(betekenis: 1. bovenste knop, 2 onderste knop, 3 linker knop, 4. rechtse knop)
5. Druk op de ontspanknop eenmaal
6. Druk cross cursor "AF"-toets opnieuw
Dan zie je de Page 2 scherm, R. ...... staat voor de sluiterknop tellen.
Amai, moeilijker dan een brandkast openen.
Olympus gebruikers hebben hier ook iets bijgeleerd Johnny
Maar nu je het zegt, vroeger bestond er ook zoiets om bv. bij een analoge Nikon F5 of F90X het aantal kliks te kunnen zien dacht ik, heb het eens zien doen op een fotobeurs, en de man wist meteen hoeveel het toestel was gebruikt.
Bij mijn Canon kan ik dat gewoon zien aan de nummering van de foto's.
Ik vraag me wel af wat dat geeft binnen een paar jaar
Niet echt juist, als de eigenaar opteert om na het formateren van zijn cf-kaartje de nummering terug dient te beginnen vanaf 0001, dan sta je nergens.
Voor de 40 D is er wel een handig tooltje tevinden die de effectieve clicks kan achterhalen.
Trouwens bij Canon kan je niet echt weten hoeveel clicks die heeft gehad (weet niet hoe het zit bij pro toestellen).
Niet echt juist, als de eigenaar opteert om na het formateren van zijn cf-kaartje de nummering terug dient te beginnen vanaf 0001, dan sta je nergens.
Dat klopt helemaal.
Ik verstond uit de vraag van de TS dat hij wil weten hoeveel clicks zijn eigen camera al heeft. Ik heb niet de gewoonte mezelf te bedotten
Ik wou met andere woorden gewoon aangeven je dat aan de nummering kan zien, maar dan mag je inderdaad geen reset doen.
Ik doe dat ook niet en kan zo netjes bijhouden hoeveel klicks ik heb.
Maar moet dan weer toegeven dat ik me daar niet echt mee bezig houd
~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~
Bij sommige toestellen (vb 1D) kan je het in de exif vinden.
Voor andere is er op het net een progje te vinden (niet Opanda) waar je het mee kan terugvinden.
En nog voor andere bodies kan je het niet achterhalen. Onder andere voor de oude 5D zal je niet kunnen terugvinden.
Dit wil ik ook wel weten...
Ik heb een Nikon D60.
Maar mijn nummering begint altijd vanaf 0, dus daar kan ik het niet uit afleiden
(Oja, iemand een idee hoe ik dit wel kan laten verdertellen)
Waar vind je het aantal kliks juist terug in dat Opanda programmatje ?
Bij Exif IDF pointer staat er :
Value : 364
Tag : 8769
anders is er nergens iets dat zou kunnen verwijzen naar het aantal kliks.
Deponeer gewoon je laatste foto op de snelkoppeling van opanda, dan de tiende regel van onderaan (total Number of Shutter Releases for camera), zie voorbeeld.
Comment