Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Abslute beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Abslute beginner

Hallo,

Ik wil graag wat met fotografie beginnen maar weet niet goed welke camera aan te kopen.

Ik zit met een budget van rond 500€ maar voor een goede camera wil ik wel wat meer betalen.

Ik heb niet echt specifiek iets waar ik me op wil focussen dus ik heb liefst een wat algemene camera niet gericht op 1 bepaald soort foto's.

Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven over welke toetsellen zoals goed zijn voor een beginner als ik. En eventueel welke lenzen ik best nog bij kan kopen dan

Alvast bedankt

Re: Abslute beginner

Ik wilde net zeggen, maar dat wist je misschien al: je hebt de keuze tussen een compact (past in je zak), een bridge (mogelijkheden van een spiegelreflexcamera, alleen geen verwisselbare lenzen) en tenslotte een spiegelreflexcamera. Toen las ik je laatste zin "...welke lenzen...", dus je stuurt wel degelijk richting dSLR.
    Voor zo'n €500,- moet je in principe ongeveer een instapmodel kunnen kopen, met één of misschien twee (kit)lenzen. Dat zijn niet de beste objectieven, maar daarmee kun je aan de slag. Als je tweedehands gaat (kijk in onze Aangeboden sectie), kun je misschien een klasse hoger gaan?
    Nu, we hebben nog niet over merken gesproken. Ons standaardantwoord is als volgt: voor een gelijke prijs heb je vandaag de dag een vergelijkbare kwaliteit. Een echte miskoop kun je niet doen. Ik pleit voor de twee groten (Canon en Nikon), omdat daar zowel nieuw als tweedehands meer voor verkrijgbaar is, zowel van het eigen merk, als van third-party's zoals Sigma, Tamron... Maar de "wat kleinere" (Sony, Pentax, Olympus... en waarschijnlijk mis ik er nog een aantal) bieden concurrentiële modellen, voor een concurrentiële prijs.
    We sturen je met deze informatie b.v. naar een keten waar je verschillende merken kunt vastnemen. Denk b.v. aan Fnac, MediaMarkt... en d'er zijn er nog. Welk toestel "akkordeert" best met jouw (kleine of grote?) handen. Een klein toestel (ik vind persoonlijk de Canon instapmodellen wat klein, zeker in vergelijking met mijn 50D) kun je vergroten met een grip.
    Persoonlijk zou ik je aanraden om vrij lokaal te kopen (ik heb een lokale fotoboer om de hoek), omdat je wel eens terug zult moeten, voor een eerste sensorreiniging, of bijkomende uitleg. Grote verdelers worden vaak bestempeld als "dozenschuivers", al heb ik persoonlijk uitstekende ervaringen met de kennis en know-how van de "Konijn"-verkopers.
    Zo, daarmee zou je aan de slag moeten kunnen. Nog bijkomende uitleg nodig? Post gerust terug en iemand zal jouw vraag kunnen beantwoorden.
    Oh ja, en lees een aantal posts, vooral in deze sectie van het forum (Cameras). De vraag die jij stelt keert immers dagelijks terug, en anderen geven misschien een duidelijker antwoord dan ik?
    Good luck met je zoektocht!
    Last edited by LesC; 11 mei 2009, 14:47. Reden: typo verbeterd
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

mss es zoeken in't forum onderdeel waar je post staat!
      iedere dag wordt hier zo'n topic gestart.

1 raad: ga naar een fotoboer in de buurt, leg hem je wensen én budget voor.
      vergelijk de toestellen van verschillende merken en beslis dan.

- klik

- klik

- klik

- klik

- klik

zijn allemaal goeie toestellen. een euro of 100/200 extra laat ruimte voor een betere body met meer mp of iets betere prestaties of een extra lens voor meer bereik.

lees alle topics es goe in dit onderdeel en je geraakt al een eind verder!
      nikon stuff

Comment

Bedankt voor de goede raad, maar ik heb een beetje bang voor de aankoop van 2-de hands materiaal omdat ik echt nog niet thuis ben in de SLR camera's.

Waar moet ik zoals op letten als beginnende bij de aanschaf van een toestel of maakt dat niet echt uit? Zijn er modellen die ideaal zijn voor beginners of maakt dat niet zoveel uit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nielsvanendert Bekijk bericht
          Bedankt voor de goede raad, maar ik heb een beetje bang voor de aankoop van 2-de hands materiaal omdat ik echt nog niet thuis ben in de SLR camera's.

Waar moet ik zoals op letten als beginnende bij de aanschaf van een toestel of maakt dat niet echt uit? Zijn er modellen die ideaal zijn voor beginners of maakt dat niet zoveel uit?
          De (moeilijke) vraag die je je moet stellen is: Hou ik het bij 1x een goeie camera kopen om zo lang mogelijk plezier aan te beleven, of wordt dit het begin van een grotere ambitie? In het tweede geval moet je dus mogelijkheden, merken, accessoires en vooral lenzen beginnen vergelijken en beoordelen. In het eerste geval koop je een instaptoestel met een interessante combinatie kitlenzen en je begint foto's te nemen. Die instaptoestellen zijn onwaarschijnlijk goed voor de lage prijs die ervoor wordt gevraagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            lees alle topics es goe in dit onderdeel en je geraakt al een eind verder!
            ....van de wal in de sloot, want er af en toe voor tegenstrijdige adviezen worden gegeven en als noob, kun je hier niet schiften.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zit met een budget van rond 500€ maar voor een goede camera wil ik wel wat meer betalen.
              Hoe ik zou starten moest ik het over doen, met het beperkte budget dat je hier schrijft.

Tweedehands Canon 400D + kitlens (17-55mm) + statief + draagtasje en je bent vertrokken, voor ongeveer 500 euro.

Tweedehands Canon 40D + kitlens (17-85mm IS) als je wat meer geld wilt uitgeven / ambitie hebt.
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                Hoe ik zou starten moest ik het over doen, met het beperkte budget dat je hier schrijft.

Tweedehands Canon 400D + kitlens (17-55mm) + statief + draagtasje en je bent vertrokken, voor ongeveer 500 euro.

Tweedehands Canon 40D + kitlens (17-85mm IS) als je wat meer geld wilt uitgeven / ambitie hebt.
                Ik zou i.p.v. de 400D de nieuwere 1000D met de betere 18-55 IS kitlens aanbevelen.
                Waarom 2e hands als het nieuw met garantie kan?
                Overigens is het allerbelangrijkste niet de hardware maar de kennis om deze te gebruiken....

Comment

vor 2dehands zou ik hier in de verkoopssectie kijken!!
                  meestal weg wegens upgrade en steeds deftig materiaal
                  nikon stuff

Comment

Dat het toestel goed in je hand ligt is voornaam natuurlijk. Dan is er natuurlijk ook het budget die een grote rol kan spelen. Is de gekozen camera net even te duur? Heb dan nog een beetje geduld en spaar bij totdat je die kunt kopen.
                    Begin bescheiden met een kit objectief 18-55.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                    X