Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leica bijzonder?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: leica bijzonder?

In het analoog tijdperk was Leica een topmerk alhoewel deze nog helemaal niet kon tippen aan Hasselblad. Tegenwoordig hebben beide merken afgedaan. Canon en Nikon zijn de heersers in het digitale tijdperk. Ik zou begot niet weten waarom ik een euro zou spenderen aan een Leica tegenwoordig.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Leica zal qua optiek altijd wel iets speciaals blijven denk ik, niet dat ik Leica fototoestellen bezit maar wel dergelijk materiaal : http://www.leica-geosystems.com/nl/nl/lgs_788.htm , vroeger nog Pentax en Sokia gelijkaardige toestellen gehad en ik kan je verzekeren dat optisch zo’n Leica totaal onvergelijkbaar is, ik stel me in elk geval dikwijls eens de vraag of dit ook in hun fotografiemateriaal ook zo is…
      Niettegenstaande ik ontzettend tevreden ben van dit materiaal ( en ik heb buiten deze ook nog wat lasermeetapparatuur van dit merk ) heb ik een dikke maand geleden nogal een onaangename ervaring opgedaan met die mannen… Het is aan te raden om bvb zo’n meetinstrument nu en dan eens te laten calibreren ( kost normaalgezien zo’n 300 euro , incl reinigen, nieuwe firmware enz… ) , ik stuur dus dit toestel op naar Leica Nederland en 2 weken later krijg ik een fax die ik zou moeten ondertekenen, naar hun zeggen is het optisch systeem defect en moet helemaal vernieuwd worden , kostprijs 2280 euro … Na wat heen en weer gebel met de melding dat dit niet kan want het toestel werkte nog zoals het hoorde toen ik het verstuurde laat ik het toestel onaangeroerd terug komen, na wat geïnformeerd te hebben stuur ik het toestel dan maar op naar Leica Zwitserland, ik krijg een bestek voor calibratie, reiniging enz… 430 euro incl verzending , in Nederland wilden ze daar eens snel wat euro’s verdienen blijkbaar ...
      weer iets bijgeleerd " een theodoliet " begot !
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Denk dat er op dprevieuw een vergelijking is tussen de 5D en M8. Liggen heel dicht in de buurt qua beeldkwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          Denk dat er op dprevieuw een vergelijking is tussen de 5D en M8. Liggen heel dicht in de buurt qua beeldkwaliteit.
          Alleen heeft die M8 nog een kickstarter

Comment

Ik heb analoge leica. Het is op bepaalde vlakken gestoord veel beter dan een canon ofzo.
            De lenzen vind ik persoonlijk mooiere beelden geven dan zeiss glas.
            Vooral voor kwaliteit breedhoek kan het interessant zijn, canon heeft gewoon geen goede breedhoek lenzen. M8 heb ik nog nooit gebruikt maar moest het financieel mogelijk zijn zou die veel meer gebruikt worden dan mijn canons. Vergeleken met een leica zijn cameras van canon, nikon gewoon nie handig werken vind ik. Canon mag dan marktleider zijn, ik heb veel cameras en de meeste zitten ergonomisch beter in elkaar tot heeel veel beter. Ik wacht ook op de olympus micro 4/3. Eindelijk een digitale camera die je kan gebruiken als een echte camera, momenteel is de M8 alleenheerser in dat gebied. 1D's en D3's schitterende cameras, heb zelf een 1D maar beleef veel meer plezier in fotografie met leica achtige cameras van grootte en gewicht. Ik zal dan ook heel blij zijn als er goede cameras komen van minder dan een kilo.
            Een 5DII ofzo zal in specs een M8 inmaken, ergonomie en bouwkwaliteit zal het dan weer omgekeerd zijn. Heeft ook weinig zin om ze te vergelijken zijn totaal ander soort cameras voor nogal andere doeleinden. De M8 is wel geen gewone 10mp camera, er zit daar toch een extra randje aan dat een 40D ofzo niet heeft.
            Last edited by Pen F; 12 mei 2009, 17:42.
            http://aljocha.tumblr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
              Ik heb analoge leica. Het is op bepaalde vlakken gestoord veel beter dan een canon ofzo.
              De lenzen vind ik persoonlijk mooiere beelden geven dan zeiss glas.
              Vooral voor kwaliteit breedhoek kan het interessant zijn, canon heeft gewoon geen goede breedhoek lenzen. M8 heb ik nog nooit gebruikt maar moest het financieel mogelijk zijn zou die veel meer gebruikt worden dan mijn canons. Vergeleken met een leica zijn cameras van canon, nikon gewoon nie handig werken vind ik. Canon mag dan marktleider zijn, ik heb veel cameras en de meeste zitten ergonomisch beter in elkaar tot heeel veel beter. Ik wacht ook op de olympus micro 4/3. Eindelijk een digitale camera die je kan gebruiken als een echte camera, momenteel is de M8 alleenheerser in dat gebied. 1D's en D3's schitterende cameras, heb zelf een 1D maar beleef veel meer plezier in fotografie met leica achtige cameras van grootte en gewicht. Ik zal dan ook heel blij zijn als er goede cameras komen van minder dan een kilo.
              Heb je de link op #14 gelezen?

Comment

Ja, lijkt me totaal nie handig. Leica lenzen op 4/3.
                Takumar lenzen op canon doe ik soms, vindek ook nie handig met een ouwe pentax werkt dat dan wel.
                Tis daar gewoon niet voor gemaakt en ge merkt dat terwijl ge werkt.
                Als ik m4/3 koop komen er olympus lenzen op.
                Of waar doelde je op?
                http://aljocha.tumblr

Comment

Ik ben zelf aan het twijfelen om mij een goede tweedehands M8 aan te schaffen.Voor mij is dit nog altijd het voorbeeld van een no-nonsense camera. Geen overdreven gadgets. Terug naar de essentie van de fotografie en hopelijk nog altijd van een even robuuste kwaliteit als voorheen. Ik heb geen zin om ieder jaar een nieuwe camera te kopen en deze van het jaar ervoor voor een prikje op ebay te verkopen om uiteindelijk na enkele jaren op de vuilhoop te belanden.Het moest eens gedaan zijn met de ikea wegwerpmaatschappij. Waar is de kwaliteit gebleven die van vader op zoon kon doorgegeven worden. Alle lenzen vanaf de jaren 50 kunnen perfect op de M8 gezet worden. Ik ben voor alle duidelijkheid geen man van 70 jaar wel eeen heel stuk jonger (38) maar ik ben het gewoon beu om ieder jaar een zogezegde goede camera te moeten weggooien omdat de herstelkost meer blijkt te zijn dan de aankoop van een nieuw toestel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat een leica een stuk duurder is dan andere merken die indertijd hebben geprofteerd om zonder dezelfde research kosten hun toestellen op de markt te brengen. Ik vind het getuigen van heel veel geloof in hun eigen produkt dat Leica blijft volharden bij kwaliteit. Het zal misschien ooit leiden tot een nederlaag voor Leica, maar ik blijf alvast een grote bewonderaar voor merken die blijven geloven in duurzaamheid en topkwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berommen Bekijk bericht
                    Ik ben zelf aan het twijfelen om mij een goede tweedehands M8 aan te schaffen.Voor mij is dit nog altijd het voorbeeld van een no-nonsense camera. Geen overdreven gadgets. Terug naar de essentie van de fotografie en hopelijk nog altijd van een even robuuste kwaliteit als voorheen. Ik heb geen zin om ieder jaar een nieuwe camera te kopen en deze van het jaar ervoor voor een prikje op ebay te verkopen om uiteindelijk na enkele jaren op de vuilhoop te belanden.Het moest eens gedaan zijn met de ikea wegwerpmaatschappij. Waar is de kwaliteit gebleven die van vader op zoon kon doorgegeven worden. Alle lenzen vanaf de jaren 50 kunnen perfect op de M8 gezet worden. Ik ben voor alle duidelijkheid geen man van 70 jaar wel eeen heel stuk jonger (38) maar ik ben het gewoon beu om ieder jaar een zogezegde goede camera te moeten weggooien omdat de herstelkost meer blijkt te zijn dan de aankoop van een nieuw toestel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat een leica een stuk duurder is dan andere merken die indertijd hebben geprofteerd om zonder dezelfde research kosten hun toestellen op de markt te brengen. Ik vind het getuigen van heel veel geloof in hun eigen produkt dat Leica blijft volharden bij kwaliteit. Het zal misschien ooit leiden tot een nederlaag voor Leica, maar ik blijf alvast een grote bewonderaar voor merken die blijven geloven in duurzaamheid en topkwaliteit.
                    Pas geregistreerd? Welkom

Dus vb Canon & Nikon = Ikea wegwerpmaatschappij zonder researchkosten
                    Ik zou bijna denken dat je een trol bent om dergelijke beweringen te maken

En je moet ieder jaar je toestel weggooien? Wat steek je daarmee uit? Zelfs mijn Canon D60 DSLR uit 2002 werkt nog vlekkeloos en verschillende van mijn lenzen dateren nog van mijn analoge SLR tijd (en ik ben 10 jaar ouder dan jij).

Maar ok, whatever.

Hoeveel Leica lenzen vanaf de jaren 50 heb je zo liggen?

Hopelijk vind je dan ook een tweedehands M8 want een nieuwe kost wél minimum een slordige 4000€ voor de basisversie (de M8.2 is nog duurder), zonder lens wel te verstaan. En veel takken van fotografie zijn ook uitgesloten. Maar ja, jij wilt enkel de essentie van fotografie natuurlijk (wat dat ook mag zijn).

Veel succes en post hier snel eens wat fotootjes .

Comment

droog hvr_oosterzele, maar ik ben het met je eens
                      www.pixation.be

Comment

Mmm,
                        dit topic dreigt een vorm aan te nemen van een "discussie" die ik eens gehad heb.
                        Dit ging dan over motoren, met name over Harley Davidson.
                        Maar mijn opponent was qua frontoppervlak 1,5 keer groter dan ik...
                        Hij vulde met gemak de totale deuropening...
                        Dus liet ik hem zo "wijs", in de waan dat ie op een "god" zat.
                        Startte m'n eigen brommer (ook een Harley) en ging voort.

dus... brrrmmmm... brrrrmmmm...

Comment

Lijkt zo'n beetje op wat ze in het Engels a pissing contest noemen!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

........
                            Last edited by Krasser; 29 mei 2009, 12:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Alleen heeft die M8 nog een kickstarter

Neen, maar de M9 zou een transporthendel hebben waarmee je een ingbouwde dynamotje aandrijft. Enkele keren aan de hendel pompen en je hebt weer stroom voor een aantal opnames.
                              Nooit meer zonder stroom.

Comment

Onze vriend Ken Rockwell kan er ook niet over zwijgen, goed voor z'n site

Comment

Working...
                                X