Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic DMC FZ28 of Coolpix P90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Panasonic DMC FZ28 of Coolpix P90

De P90 ken ik niet. Van de FZ28 heeft mijn vrouw de voorloper, de FZ18, een erg goed toestel, rekening houdend met de nadelen van elke compact of bridge. Grootste voordeel: laag gewicht (± 400g). Ik geloof zeker dat de Fuji 100fs beter is (anders zou Franciskine dat toestel niet zo aanbevelen), maar het weegt ook meer dan het dubbele (>900 g). Voor dat gewicht heb je al een dSLR met kitlens!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Een Nikon D60 (zonder scherpstelmotor!) weegt incl. batterij 522 gram, tel daarbij op een Tamron 18-250 mm van 430 gram en je komt aan een totaal van 952 gram.
      De S100fs weegt incl. batterij 968 gram!

Comment

Soms lees je hier toch rare dingen hoor...
        De S100FS is even groot als een DSLR en kost ook bijna evenveel als sommige DSLR instapmodellen, deze week nog bv Nikon D40 met 18-55 + 55-200 bij media markt (terwijl die uiteraard veel betere resultaten geeft).
        De FZ28 kost veel minder en krijgt duidelijk betere reviews dan de Fuji (onder andere bij dpreview).

Comment

Inderdaad... hele rare dingen!
          De FZ28 is nooit getest door DPReview.

En een Bridge met een DSLR vergelijken is in mijn ogen niet juist, en toch heeft DPReview dat gedaan, zie verder....
          Als je al een DSLR vergelijkt met een bridge dan moet je die DSLR uitrusten met een vergelijkbare lens.
          Dus..

De Tamron 18-250 heeft op 18 mm een vervorming van ~3,9% !!!!

Voor de liefhebbers van resolutie getalletjes heb ik een tweetal tabelletjes van DPR samengevoegd. Daar kijk je toch wel van op !

En hieronder kun je zien wat er met detaillering gebeurt bij hogere ISO waarden, wederom een publicatie van DPR!

Voor pretparken durf ik de S100fs wel aan te bevelen, het is per slot van rekening een pretcamera .

Comment

FZ28: highly recommended

Normaal vergelijk je inderdaad geen DSLR met een bridge, maar als de prijs en grootte hetzelfde zijn zou het nogal belachelijk zijn om de bridge te kopen...

Comment

Ok je hebt helemaal gelijk.
              Doe dan een voorstel aan TS voor een DSLR met een circa 28-400 mm (kb equiv.) lensje (uiteraard met autofocus) voor circa € 450.

Comment

Don't mess with the fuji fanclub
                Wel, blijkbaar is er hebben ze in de media markt een vergelijkbare combinatie met een D40x (weliswaar 'maar' 300mm equivalent) voor minder geld.
                Wel vreemd dat de FZ28 en SX10 beduidend betere reviews krijgen en minder kosten...

Comment

Een DSLR is ook goed maar wil dan zeker een 200mm zoom.
                  Voor Max 450eur ofzo..

Kan iemand me ook duidelijk vertellen wat de grote verschillen dan eigenlijk zijn tussen een DSLR en een bridge?
                  Is het verder ook gewoon mogelijk om gewoon in auto stand fotos te nemen?

Groetjes, nen hele grote leek!!!

Bedankt al om jullie tijd in mij te steken!
                  Last edited by breaker9240; 11 mei 2009, 18:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photon Bekijk bericht
                    Don't mess with the fuji fanclub
                    Wel, blijkbaar is er hebben ze in de media markt een vergelijkbare combinatie met een D40x (weliswaar 'maar' 300mm equivalent) voor minder geld.
                    Wel vreemd dat de FZ28 en SX10 beduidend betere reviews krijgen en minder kosten...
                    Ik een Fuji fanboy? Je kon geen grotere miskleun maken!

Als je nu die pagina onder jouw link eens heel goed leest dan zul je een paar rake opmerkingen tegenkomen. Ook mag je je afvragen waarom de S100fs niet heeft meegedaan in deze test.
                    Als de S100fs niet het predikaat 'PF monster' had meegekregen dan bleef er niets over van die geteste superzooms.

Als TS kan leven zonder een flitsschoen en zoomen door middel van een hendeltje prettig vindt, dan moet hij beslist een P90 of een FZ28 kopen. Maar dan ook niet zeuren als de resolutie 400 LPH lager blijkt uit te vallen dan van een S100fs en ISO 200 al een pak ruis geeft.

Comment

Kan iemand me vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen een bridge en Reflex camera?

Comment

Bridge= uit één stuk (hoewel het soms mogelijk is via bv voorzetlenzen "iets meer" te gaan doen), meestal wel met een "superzoom" (bv fz18 28-504mm, omgerekend naar fullframe)
                        Reflex camera= verwisselbare lenzen.

De sensor van een dSLR is (meestal tot altijd? - men zal mij wel aanvullen) groter dan die van een bridge: daardoor: meer controle over scherptediepte; minder ruis; betere prestaties in low-light omstandigheden. Bovendien (maar ik denk niet dat dit verband houdt met sensorgrootte) heeft een dSLR door de band minder last van shutter lag (en is dus sneller; wat vooral voor bewegende onderwerpen - denk aan sport, of vogels in de vlucht, nuttig tot noodzakelijk is).

Maar met een bridge heb je alles bij, met een minimum aan gewicht (tenminste als je niet de Fujifilm 100s hebt); met een dSLR heb je vanalles mee te sleuren.

Beide hebben zo hun voor- en nadelen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door breaker9240 Bekijk bericht
                          Kan iemand me vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen een bridge en Reflex camera?
                          Bij een reflex (DSLR) kun je de lenzen verwisselen, bij een bridge kan dit niet. Een bridge heeft gewoonlijk een veel kleinere sensor, geen spiegel, en een andere soort zoeker.

Door hun kleinere sensor is het mogelijk een groter zoombereik van de lens te bekomen bij een bridge camera. Bijvb. een Canon SX10 heeft een 20X zoom (28-560), de superzooms bij reflex is meestal wat kleiner (doch ze komen vlug dichterbij zie bijvb Tamron 18-270)

Comment

Hoy,

Zou er een grote kwaliteit in foto zitten?
                            Als je een bridge 10megapixel neemt en een SPLR 10mega
                            Gaan die beide een evengoede kwaliteit hebben?

Comment

Een gouden regel: de fotograaf is belangrijker dan zijn apparatuur. De lens is belangrijker dan de body. Er zijn hier fotografen die uit een compactje meer halen dan ik bv uit mijn 50D
                              Je zult al een scherp oog moeten hebben (en de foto misschien afgedrukt op reuzenformaat) om een verschil te zien. Er is een tijd geleden een vergelijkende test geweest tussen foto's van de G10, en van een Hasselblad. Raad 'ns wie gewonnen heeft!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door breaker9240 Bekijk bericht
                                Hoy,

Zou er een grote kwaliteit in foto zitten?
                                Als je een bridge 10megapixel neemt en een SPLR 10mega
                                Gaan die beide een evengoede kwaliteit hebben?
                                Staar je zeker niet blind op de Mp, hoe meer pixels op een kleinere sensor (bij de meeste compact, bridge toestellen ) hoemeer last van ruis je vaak gaat hebben. Dit merk je vooral op opnames bij weinig licht. Over de discussie Bridge/DSLR is hier al veel geschreven daar moet je echt je eigen mening volgen. Misschien kan je rekening houden met de filmoptie op de meeste bridgetoestellen, best wel leuk met kinderen en bij evenementen. die ontbreekt op nagenoeg alle DSLR toestellen (Nikon D5000 en D90 wel maar deze zijn duurder dan je FZ28/P90)
                                Met de FZ28 koop je een toestel dat vrijwel overal positieve kritieken krijgt, de lens is haarscherp en het gebruiksgemak behoorlijk. Nog compacter scoort de TZ7 of (TZ5) van panasonic erg goed. De SX10 van Canon scoort ook erg goed maar weegt wel een stuk zwaarder dan de FZ28. De eerder genoemde Fuji S100FS is zowat de "koning de bridgetoestellen" met voor mij het grootste voordeel dat je een zoomring hebt ipv een knopje, Grootste nadeel vind ik dan weer de grootte en het gewicht.
                                Ik denk dat je bij afdrukken op normaal formaat tot A4 weinig of geen verschil zult zien tussen al deze toestellen. Ga eens naar een Mediamarkt/ SAturn daar kan je ze vastnemen en met wat geluk kan je eens door de menu's scrollen en zien of een toestel je ligt ....
                                'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Working...
                                X