Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf 10D + lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf 10D + lenzen

Ongeveer anderhalf jaar geleden kocht ik mijn eerste digitale camera, sinds dat moment ben ik ernstig bevangen door het foto virus. Na een Canon Powershot S40 en mijn huidige camera een Nikon Coolpix 5700 ben ik toe aan de volgende stap.

Jawel een DSLR...

Na het lezen van talloze reviews ben ik van plan het volgende aan te schaffen;
    - Canon 10D
    - Canon Speedlite 550 Ex
    - Sigma EX 15-30/3,5 4,5
    - Canon ef 28-135 mm f3.5-5.6 is usm
    - Sigma 50-500mm f4-6.3 ex apo can af hsm
    - Extra batterij voor de 10D

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over deze configuratie. Zijn er nog dingen die ik absoluut nodig heb of kan ik hiermee onder de meest uiteenlopende omstandigheden uit de voeten.

Ook zou ik graag van de verschillende gebruikers van de bovenstaande lenzen willen weten of ze en zo ja, welke filters ze gebruiken op deze lenzen.

Alvast bedankt,

Richard
    Canon 1D MKIII, Canon 5D, Speedlite 580 Ex, 17-40/f4.0L USM, EF 24-105/f4.0L USM, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/2.8L IS USM, 50-500/f4-6.3 EX APO HSM http://www.pbase.com/rdraer

Goeie keuze - lijkt verdacht veel op mijn eigen setje.

Op de 15-30 heb ik geen filter. Je kan er volgens mij geen op monteren zonder vignetting omdat je dan die bijgevoegde "opschuifring" moet gebruiken. De vaste hood beschermt wel vrij goed, vind ik. Verder een fijne lens, een beetje luidruchtige motor maar razendsnel.

De 28-135IS is mijn allround lens. Goed zonder meer.

De 50-500 vind ik ronduit schitterend. Scherp over het hele bereik wijd open - en dat is belangrijk want dit beest heeft veel licht nodig. Ik merk wel dat op grote afstand de fijne details wat verloren gaan. Ik moet nodig eens testen of dat beter is met statief. Deze gebruik ik voorlopig ook zonder UV filter, maar daar ga ik toch in de nabije toekomst voor zorgen. Met de kap erop kan er niet veel gebeuren, maar ik gebruik ze bij afwezigheid van direct zonlicht ook zonder kap.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hoi Pieter,

Inderdaad bijna hetzelfde setje

Dat het gebruik van filters op de 15-30 moeilijk was had ik inderdaad al een paar keer gelezen.

Gebruik je op de 28-135 nog filters en is een zonnekap hier noodzakelijk?

Groeten,

Richard
      Canon 1D MKIII, Canon 5D, Speedlite 580 Ex, 17-40/f4.0L USM, EF 24-105/f4.0L USM, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/2.8L IS USM, 50-500/f4-6.3 EX APO HSM http://www.pbase.com/rdraer

Comment

Ik vind het een prachtig lijstje, ik zou eventueel in overweging nemen om de 28-135 te vervangen door een 24/70 van Sigma, die heeft 2.8 over heel het bereik dat zou je lichtsterkte een beetje opdrijven . Voor de rest prima keuze.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Originally posted by Dutch
          Na het lezen van talloze reviews ben ik van plan het volgende aan te schaffen;
          - Canon 10D
          - Canon Speedlite 550 Ex
          - Sigma EX 15-30/3,5 4,5
          - Canon ef 28-135 mm f3.5-5.6 is usm
          - Sigma 50-500mm f4-6.3 ex apo can af hsm
          - Extra batterij voor de 10D
          en hoeveel kost nu zo'n grapje ? Als mede-5700 eigenaar zou ik het ook wel willen aanschaffen maar denk dat de kostprijs me iets te veel is.

Die Sigma EX 15-30/3,5 4,5 ... wat voor een lens is dit ? Die andere kan ik me wel iets bij voorstellen maar die sigma ... is dit een macro lens ?

En heb je jouw 5700 al verkocht ? NOg een goeie prijs voor gekregen ?

Comment

Beste Dutch,

Mooi lijstje! De 28-135 mm lens van Canon is zeker een zeer goede keuze (niet te zwaar, IS en zeker goede allrounder met nog iets of wat tele). De opmerking over de lichtsterkte wil ik relativeren omdat dit enkel van belang is voor scherpstelling in moeilijkere omstandigheden, een grote lensopening bij het fotograferen zelf is niet zo aan te raden omwille van verlies van scherptediepte (veel meer uitgesproken bij DSLR dan bij CP5700!!!).
            Wat ik hier een beetje mis, vanuit eigen belangstelling is een goed macro objectief.

MVG Hugoke.

Comment

@Digipics357

Mijn voorkeur zou dan toch uitgaan naar de 28-135 in verband met de grotere focal length. Daarnaast heeft deze lens ook IS en ik heb begrepen dat scherpstellen met weinig licht weinig problemen opleverd met de 10D

@PhilippeVDP

Alles bij elkaar gaat dit ongeveer € 4600 euro kosten (prijzen camera express) wellicht dat er bij een dergelijke aanschaf in één keer nog over korting valt te praten.

@hugoke

Er staat inderdaad geen macro lens bij, dit zou het budget een beetje te boven gaan, wellicht dat ik er in de toekomst nog één aanschaf. Daarnaast hou ik de CP 5700 en dat is een geweldig instrument voor macro's

Kan iemand me misschien nog wat info geven over de filters in combinatie met de 28 - 135 en eventueel de 550 EX?

Groeten,

Richard

Comment

Originally posted by Dutch
                Kan iemand me misschien nog wat info geven over de filters in combinatie met de 28 - 135 en eventueel de 550 EX?
                Ik heb een slim UV op mijn 28-135IS zitten. Ik koop geen polarizers meer omdat ik er te weinig gebruik van maak om de aankoop te verantwoorden. De zonnekap heb ik niet, maar ik neem aan dat ze nuttig is bij schuin invallend zonlicht aangezien het frontelement van de lens nogal groot is. Anderzijds kan een helpende hand - desnoods je eigen hand als het niet anders kan - wonderen doen om rechtstreeks zonlicht uit je lens te houden.

By the way, de 28-135IS doet het behoorlijk goed voor de occasionele macro als je er tussenringen achter zet. Het is de enige niet-macro lens die ik gebruikt heb, waarmee ik vergrotingen verkreeg die de naam macro waardig zijn. Je moet dan wel vrij dicht bij het onderwerp gaan (zeker minder dan 10cm en geregeld minder dan 5cm).

De 550EX is de top onder de Canon Speedlites. Je kan hem E-TTL of manueel/auto gebruiken, en hij heeft infrarood masterfuncties ingebouwd (om slaves draadloos aan te sturen). Daarom is hij zoveel duurder dan de 420EX. Ikzelf had al een Vivitar flash die de auto/manual functies aankan, dus in combinatie met de 420 kom ik ook al een heel eind. Die wireless master functies moet ik dus missen, maar ik hou wel 170 euro meer over.
                Pieter
                --

Comment

Je kan ook een 300D nemen natuurlijk, veel goedkoper
                  http://www.janluursema.nl

Comment

Toch even vermelden dat je op de sigma 15-30 wel degelijk filters kan gebruiken.

De (gelatine) filterhouder bevindt zich achteran de lens ipv vooraan.
                    Bij aankoop van de lens wordt er een klein metalen plaatje meegeleverd om de filters op maat te snijden.

En die blaadjes zijn spotgoedkoop, vaak krijg je ze gratis bij de fotohandelaar ( vragen naar vervallen staalboekjes )

groetjes

Jo(han)
                    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

ziet er alvast een combinatie uit waarmee je vlot je plan mee zult kunnen trekken, ik zou er net nog een dingetje willen aan toevoegen, neem er een canon 50mm f1.8 II bij, zo'n lensje kost echt niet veel (rond de 100 euro) en is ideaal voor portretten vanwege de lichtsterkte, want nu heb je in je arsenaal geen enkel echt lichtsterke lens (de 15-35 een beetje maar die is niet echt geschikt voor portret, te kort, daarmee verkrijg je geen mooie bokeh).
                      en misschien ,ik weet niet in hoeverre je dit interesseerd, een of andere macro lens, maar natuurlijk moet dit niet allemaal van in 't begin.

groeten
                      Frederic
                      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Originally posted by Jo
                        De (gelatine) filterhouder bevindt zich achteran de lens ipv vooraan.
                        Bij aankoop van de lens wordt er een klein metalen plaatje meegeleverd om de filters op maat te snijden.
                        Ik ben eigenlijk niet meteen geneigd om die te gebruiken. Ik dacht dat dat vooral effectfilters waren, trouwens. Kan je een UV-blaadje krijgen? Toch zeker geen polarizer als gelatinefilter. Dat metalen plaatje is bij mij gewoon in de doos achtergebleven. Misschien dat je met een Cokin systeem met vierkante filters voor de lens een oplossing kan verzinnen die geen vignetting geeft op 15mm?
                        Pieter
                        --

Comment

Working...
                        X