Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 50-500

Hallo,

Ik heb zopas de Sigma 50-500 mm / 4-6.3 EX APO RF HSM gekocht. Wat een monster, zowel qua lengte als gewicht .

Mijn vraagje nu is hoe dragen jullie dit monster eenmaal op het toestel gezet Ik bedoel wanneer je er bijvoorbeeld in een zoo of zo meer rondwandelt.

Dank bij voorbaat.

Groetjes.

Zoals voor alle zware lenzen geldt is dit ook van toepassing voor je Sigma. Je draagt de lens in plaats van de camera. De lens weegt twee of driemaal het gewicht van je body, dus het zwaarste draag je. Ook als je de camera op statief of monopod gebruikt monteer je de lens op het statief en de camera hangt aan de lens. Door de statiefgondel kan je de camera kantelen van portret naat landschapsorientatie.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb de camera via de neckstrap rond mijn hals hangen en ondersteun de lens. Soms loop ik gewoon met mijn armen gekruist en laat de lens rusten op mijn voorarm. Soms leg ik gewoon de lens op mijn schouder als een bazooka. Ziet er misschien niet uit maar is wel handig.
      http://www.vannecke.be
      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Hallo,

Dank voor de suggesties ...

Ik zag dat je ook een neckstrap bijzit, die aan de statief gondel kan vast gemaakt worden ... ik heb die eraan gezet en kan de lens met camera zo om mijn nek dragen ... heeft iemand hier ervaring mee ... is dit doenbaar of heb je een pijnlijke nek na 500 meter

Groetjes.

Comment

Ikzelf heb dadelijk die statiefgondel ervan gehaald. Kwestie van geen overbodig gewicht mee te dragen , en heb namelijk nog geen statief
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Originally posted by Wunjo
            Ikzelf heb dadelijk die statiefgondel ervan gehaald. Kwestie van geen overbodig gewicht mee te dragen , en heb namelijk nog geen statief
            Rare wereld, "weet je dat de scherpste lens een statief is", sorry maar op een brandpunt van 500 mm kan je maar in zéér uitzonderlijke omstandigheden uit de hand fotograferen. Dus een statief is onmisbaar bij het gebruik van deze optiek.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

vind ik ook, lees er elke cursus maar op na, wat sommigen ook beweren en hoe 'vast' hun hand ook moge zijn, een statief is een 'must' voor een 500mm als je allemaal scherpe beelden wil.

Comment

Ik ben zeker niet tegen statief gebruik. Kben van plan om er een aan te schaffen, na het kapotgaan van mijn eerste. Maar als de sluitertijd laag genoeg is, is het perfect mogelijk zonder statief om scherpe foto's mee te maken.
                En zonder statief heb je toch veel meer bewegingsvrijheid.
                En ik geef gerust toe dat niet alle foto's dat ik maak op 500 mm haarscherp zijn, maar de onscherpe vliegen dadelijk de prullenmand in.

Comment

Originally posted by Digipics357
                  Rare wereld, "weet je dat de scherpste lens een statief is", sorry maar op een brandpunt van 500 mm kan je maar in zéér uitzonderlijke omstandigheden uit de hand fotograferen. Dus een statief is onmisbaar bij het gebruik van deze optiek.
                  Sorry, maar dit vind ik een beetje overdreven. Een statief is heel handig om de onvermijdelijke trillingen van je handen/armen tegen te gaan, maar ik vind niet dat een statief de vervanger mag zijn van goeie techniek. Een 800mm (500mm op 10D) moet je met 1/1500s gewoon scherp kunnen houden. Met een beetje oefening krijg je perfecte resultaten met 1/1000s of 1/800s. Zelfs op 1/250s lukt het mij geregeld, maar als die niet scherp zijn, weet ik tenminste waar de oorzaak zit. Af en toe de linkerarm wat rust geven, kan ook wonderen doen voor de stabiliteit.

Een beetje achteroverleunen (evenwicht ), lens bij de zoomring ondersteunen met de linkerhand, camera goed tegen je gezicht, ellebogen tegen je bovenlichaam, inademen, een klein beetje weer uitademen, adem inhouden, afdrukken. Works for me. (En neen, ik heb geen battery grip. )

Zijn mijn foto's even scherp als op statief? Waarschijnlijk niet. Maar ik zie mij nog geen reiger in vlucht tracken met de servo als mijn 500mm op een statief staat. Ik ben in ieder geval tevreden met de handheld resultaten.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ikzelf heb dadelijk die statiefgondel ervan gehaald. Kwestie van geen overbodig gewicht mee te dragen
                    Het ding zit ook ongelofelijk in de weg als je aan de zoomring wil draaien, vind ik.
                    Pieter
                    --

Comment

Originally posted by Froto
                      Mijn vraagje nu is hoe dragen jullie dit monster eenmaal op het toestel gezet Ik bedoel wanneer je er bijvoorbeeld in een zoo of zo meer rondwandelt.
                      Bij mij zit er een vrij lange riem aan de camera, dus ik kan mijn hoofd en mijn rechterarm erdoor steken. Dan hangt de camera met de lens naar beneden aan mijn rechterheup. Wel de zoom lock inschakelen, anders hangt de zonnekap binnen de kortste keren tegen je enkels te bengelen.
                      Pieter
                      --

Comment

[QUOTE] Originally posted by Pieter G.
                        Bij mij zit er een vrij lange riem aan de camera, dus ik kan mijn hoofd en mijn rechterarm erdoor steken. Dan hangt de camera met de lens naar beneden aan mijn rechterheup. Wel de zoom lock inschakelen, anders hangt de zonnekap binnen de kortste keren tegen je enkels te bengelen.
                        Ik betrouw deze methode niet direct. Ondersteun toch liever die 50-500 met mijn handen, je weet maar nooit hé.
                        Snap .......... bonk . . . .. . krak

Comment

Hallo,

Hehe ... verschilende personen = verschillende technieken

Zal zelf wat moeten experimenteren ... ook met monopod en statief ... wordt een hele opgave enkele fotootjes te gaan trekken in een zoo of dergelijks

Dank aan iedereen die zijn steentje bijdroeg

Groetjes

Comment

Ik betrouw deze methode niet direct. Ondersteun toch liever die 50-500 met mijn handen, je weet maar nooit hé.
                            Snap .......... bonk . . . .. . krak
                            Ieder zijn manier, maar de meeste draagriempjes zijn gemaakt van geweven nylondraadjes of zoiets. Die breken niet door, tenzij je ze beschadigt. En om die te beschadigen zal je iets scherps moeten gebruiken. Ik moet wel zeggen dat ik niet de originele riem van de 10D gebruik, want die is te kort voor mij. (Ja, ik ben 1m93.)

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, dat is waar, maar worden je armen niet ontzettend moe als je dat ding een hele dag moet ondersteunen? Daardoor alleen al ga je volgens mij bibberen als je het ding vastpakt om een foto te maken. Ook tussen foto's in probeer ik mijn linkerarm te laten rusten. Ik zie het verschil duidelijk door de zoeker: veel meer precisie om te focussen.
                            Pieter
                            --

Comment

Is dat dan niet slecht voor die koppeling tussen de lens en de 10D?
                              Dat is toch een gewicht van om en bij de 2 kg?

Comment

Working...
                              X