Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Upgrade 400D

Beste BD-ers,

Ik wil zeker niet verzeilen in de zoveelste discussie tussen 40D en 50D, maar specifiek voor mijn geval twijfel ik een beetje.

Dus ik heb nu een 400D + BG met volgende lenzen:
    Tamron 17-50 f2,8
    Sigma 10-20 EX
    Canon 50mm f1,8II
    Sigma 55-200 f3,5-5,6 (slecht ding, moet dat ook upgraden later)

En interesseer me wel in strobo: 420EX + Speedlight 244T + PT-04 triggers.
    Foto's die ik genomen heb:

Het meeste stoor ik me aan de ongelooflijk onhandige interface in Manual-modus: 2 knoppen induwen om diafragma te wijzigen is compleet absurd.
    Nu zoek ik dus een 2dehands 50D of 40D, de voor- en nadelen voor mij:
    50D:
    - nieuwer en dus meer garantie
    - micro-adjust AF
    - super scherm
    - overkill 15MP?
    - zo'n 800€
    - hogere noise beschikbaar

40D:
    - ouder en minder garantie
    - betere kwaliteit per pixel, maar 100% crops vergelijken is volgens mij niet correct.
    - een stuk goedkoper en zeker nu: 500€
    - 10 MP is voldoende
    - als er een 70D zal uitkomen, ga ik me misschien beklagen dat ik destijds heb getwijfeld tussen 40D en 50D... (en nee, ik vind het niet erg van een gedateerd model te hebben hoor, maar ik ga wel minder snel willen upgraden mss).

Laat het advies maar komen
    Last edited by apoZ; 28 april 2009, 17:21.

Re: Upgrade 400D

Als je ervan uitgaat de de beeldkwaliteit van de 50d gelijk is aan de 40d( wat niet is, de 50d is absoluut beter, maar je mag niet op 100% vergelijken, wat er velen wel doen), dan nog heeft de 50d een aantal pluspunten.
    De Af adjustment, de nieuwere interface met betere display, betere kontrole over de flitssynctijd in Av mode, ...en ook wel een hogere resolutie.
    Het afbreken van de 50D is een terugekerend fenomeen, we hebben dit gehad met de d30, d60, 10d, 20d, 30d en zelfs de 40d, telkens waren er mensen die de upgrade niet voldoende vonden, en zelfs het nieuwere model afbreken.
    Nieuwer is beter. Bij body's zo goed als altijd.

Comment

@Rudy
      Bedankt voor je reactie.
      Over dat 100% vergelijken ben ik het zeker eens, maar meer MP vereist ook meer van je glas. Is mijn glas kwalitatief genoeg? (Oké een L zal wel beter zijn natuurlijk, maar valt het beetje binnen de normen?)
      Wat bedoel je met betere controle over flitssynctijd in Av?
      Heb jij een 50D?

Comment

Waarom geen tweedehands 5d? Ik stond voor dezelfde keuze, maar vond het verschil in IQ niet meteen verantwoordbaar tov de 40d - en daar zou ik dus wel voor gaan, als je wil upgraden. IMHO de enige "echte" upgrade vanaf een 400d is de overstap naar fullframe - anders heb je gewoon je geld uitgegeven aan een robuustere body.
        Disclaimer; de 50d kan best wel betere beeldkwaliteit geven dan een 40d, daarvoor ken ik het toestel niet goed genoeg, echter, de overgrote meerderheid van de reviews en gebruikerservaringen die ik las gaven de 'oude' 5d nog steeds een voorsprong op de 50d. Of die (waarschijnlijk niet zo gigantisch fel in "real life" merkbare) betere beeldkwaliteit kan opwegen tegen het verlies aan fps en features, dat kan je enkel voor jezelf uitmaken. : -)

Qua noise (en dat vind je blijkbaar toch wel belangrijk) scoort die 5d erg goed vind ik; er is natuurlijk nog wel noise te zien op de hoogste iso's maar a) deze ziet er een pak minder storend uit en b) files van mijn 5d behouden hun details werkelijk heel erg goed nadat ik er noiseware over heen joeg - wat toch wel anders was met mijn 400d! Wereld van verschil hoor.

De hogere resolutie en 1.6 factor kan natuurlijk wel in je voordeel spelen als je serieus wilt gaan croppen etc. of als je wildlife gaat willen fotograferen.

Dan heb je natuurlijk wel niet zozeer een upgrade qua features - daar zal de 50d wel stukken beter scoren - maar wel qua IQ. Persoonlijk vond ik dat de beste 'bang for buck'. IQ > features.

Moet je wel wat nieuwe EF lenzen aanschaffen 'tuurlijk.

Comment

@ief.mathias
          Bedankt voor je reactie.
          Tja, zo'n 5D is wel interessant, maar dan kan ik mijn recent aangekochte Sigma10-20 al verkopen en mijn tamron 17-50, tja die kan misschien dienen als breedhoek op 5D?
          In alle geval moet ik dan wel terug geld steken in een nieuwe lens.
          Ik stoor me het meest aan de ongelooflijk domme interface van de 400D in M-modus, 2 knoppen induwen om diafragma te wijzigen is absurd.
          Je maakt het er niet makkelijker op hé!

Comment

Ik kan alleen zeggen dat ik van de 350D naar de 50D gegaan ben, weliswaar na de originele kitlenzen van de 350D stelselmatig te hebben vervangen door betere objectieven. Ik moet zeggen dat ik nu weinig meer gebruik dan de 50D met de EF-S 17-55 f/2.8 IS. Heb nog andere lenzen, en naargelang het weer beter wordt, zullen die toch wel opnieuw uit de kast komen, maar met de 17-55 spring ik al heel ver.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

@LesC
              Bedankt voor je reactie.
              Heb je soms een vergelijking tussen die 17-55 op 350D en 50D?
              Ik heb een Tamron 17-50 f2,8 en die komt een beetje in de buurt van die prachtige Canon en zou dus wel graag eens het resultaat zien.
              Hoe ervaar jij de bediening?

Comment

De 17-55 op de 350D:

De 17-55 op de 50D:

Misschien moeilijk de foto's te vergelijken, maar toch. Op de 50D is de lens gewoon sneller, trefzekerder...
                De 50D is met z'n twee keuzewieltjes (de "klassieke" bovenaan, in de buurt van de ontspanknop, en de tweede achteraan) een stuk makkelijker snel in te stellen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik denk niet dat je de tamron 17 -50 op ff kan gebruiken eigenlijk, jammer genoeg...
                  Anders kocht ik die meteen! had ik uwa én 2.8 voor een zeer zacht prijsje

maar als je je het meeste stoort aan dat gelijktijdig moeten inhouden van meerdere knoppen (vond ik ook gruwelijk) en dat je plezier in fotograferen echt doet afnemen dan zou ik je geld in een 40d steken, dat is uiteraard een prachtig fototoestel! En die Sigma zoom verkopen. En het gespaarde geld + de opbrengst spenderen aan een tweedehands 70 -200 f4

Hoho, dan heb je een 40d en een 70 -200. Daarmee kan je al wat leuke dingen doen

Comment

@ief.mathias

Misschien is dat echt geen dom idee.
                    Bedankt voor je feedback.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ief.mathias Bekijk bericht
                      ik denk niet dat je de tamron 17 -50 op ff kan gebruiken eigenlijk, jammer genoeg...
                      De Tamron kan je wel op de 5D gebruiken.... enkel vanaf rond 30mm ofzo (kweet nie precies hoeveel vanbuiten), anders zie je vignettering...

Comment

Een lens tussen 30 en 50 gebruiken zou wel wat dom zijn hé.
                        't zal sowieso geen 5D worden, kwil die Sigma 10-20 echt nog niet weg en kben nog niet klaar voor die stap.

Comment

je afvragen hoe lang je met die body schikt de doen & wat je er mee wil doen.
                          je afvragen hoe snel je dus een upgrade zal willen ...

zit er iets meer in dan louter hobby ga dan voor de 50D. het zal je dan nog dienst doen als een goede backup body als er nog meer van komt.

sobieso is gelijk welke van de 2 een huge leap forward als je van de 400d komt
                          Instagram | Website | Blog | Facebook | Twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                            De Tamron kan je wel op de 5D gebruiken.... enkel vanaf rond 30mm ofzo (kweet nie precies hoeveel vanbuiten), anders zie je vignettering...
                            Heb je dat al eens geprobeerd of is het van horen zeggen.
                            Ik heb de Nikonversie zonet op de D3 getest en je hebt van 17 tot 50mm sterke vignetting.
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Het is een 50D geworden!

Comment

Working...
                              X