Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen beeldstijl canon (5d)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instellingen beeldstijl canon (5d)

Dit weekend samen met andere fotografen op stap geweest. Het viel me reeds van bij de eerste foto's op de resultaten op hun LCD schermpje, qua kleuren er veel beter uitzagen dan bij mij. We hebben dan enkele canon's (en Nikon's ) naast elkaar gelegd en mijn beeld kwam echt wel heel flauw en triest over. Weinig verzadiging en er zat een grauwe grijze magenta schijn over het beeld.

Ik heb toen een beeldstijl van een 30d overgenomen en dit was direct een stap vooruit. Al heb ik nadien de verzadiging wel een stapje verminderd. Momenteel staat mijn standaard beeldsijl als volgt ingesteld:

Scherpte: 3 (waarom niet op het maximum, kan tot 7 gaan...?)
    Contrast: 0
    Verzadiging: +3
    kleurtoon: +2

Ook aan de WB shift is gesleuteld: instellingen zijn B4/M3

Ik ben benieuwd hoe en welke beeldstijlen staan ingesteld in jullie camera.
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

>> Join me on Facebook <<

Re: instellingen beeldstijl canon (5d)

Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
    Dit weekend samen met andere fotografen op stap geweest. Het viel me reeds van bij de eerste foto's op de resultaten op hun LCD schermpje, qua kleuren er veel beter uitzagen dan bij mij. We hebben dan enkele canon's (en Nikon's ) naast elkaar gelegd en mijn beeld kwam echt wel heel flauw en triest over. Weinig verzadiging en er zat een grauwe grijze magenta schijn over het beeld.

Ik heb toen een beeldstijl van een 30d overgenomen en dit was direct een stap vooruit. Al heb ik nadien de verzadiging wel een stapje verminderd. Momenteel staat mijn standaard beeldsijl als volgt ingesteld:

Scherpte: 3 (waarom niet op het maximum, kan tot 7 gaan...?)
    Verzadiging: +3
    kleurtoon: +2

Ook aan de WB shift is gesleuteld: instellingen zijn B4/M3

Ik ben benieuwd hoe en welke beeldstijlen staan ingesteld in jullie camera.

5D of 5DmkII?

Mijn 5dMKII staat enkel op verscherping +2 geloof ik, de rest staat neutraal, en indien nodig pas ik via DPP nog de stijl aan, portrait of lanscape voorinstellingen.
    WB staat auto.

Comment

Ik durf op het schermpje van mijn 5D (I) enkel de compositie te beoordelen.
      Wat de beoordeling van beeldstijl en kleuren betreft, dat doe ik meestal later op P.C.
      tijdens het bewerken van de RAW beelden.
      MVG. Hugo

Comment

Het scherm van de 5DI is niet om aan te zien, de foto's daarentegen
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

kijk nooit op mij schermpje omdat het door de lichtval meestal slecht te zien is en toch zie je de pro's op TV het vaak doen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ah, nog iemand die daar last van heeft. Het gaat hier over een 5d MkI

Ik ken de kracht en gemak van RAW. Maar...Ik wil zo weinig mogelijk achter m'n pc zitten om voor al mijn foto's zaken in te stellen of te veranderen die je op voorhand kon doen/weten.

Als beginner (op M-stand) geef het je vertrouwen dat RAW enkele serieuze blunders kan rechtrekken. Stel je voor dat je nét dat ene moment heb weten vastleggen maar je belichting de mist in ging. Toch wil ik, uit fierheid, niet al te veel taken doorschuiven naar RAW, het point-and-shoot-gehalte wordt me dan niet iets te groot.

Als mensen vlug een eerste indruk willen krijgen van de gemaakte foto's op PC dan zou ik willen dat de jpeg's er dan al goed uitzien. Dé winnende foto's mogen nadien dan eens door de RAW-machine.

Comment

Als beginner (op M-stand) geef het je vertrouwen dat RAW enkele serieuze blunders kan rechtrekken. Stel je voor dat je nét dat ene moment heb weten vastleggen maar je belichting de mist in ging. Toch wil ik, uit fierheid, niet al te veel taken doorschuiven naar RAW, het point-and-shoot-gehalte wordt me dan niet iets te groot.

bedoel je hiermee dat het point - en shoot gehalte voor u groter wordt als je met raw trekt? Ik zie het net het tegenovergestelde om eerlijk te zijn. PP is een wezenlijk onderdeel van dslr's (en PP gaat je foto maken of breken - toch wat mij betreft), net zoals het ontwikkelen en experimenteren een wezenlijk onderdeel was van fotograferen met film. De controle over je beeldresultaat aan de volautomatische camera-instellingen in jpeg-stand overlaten vind ik heel wat point- en shooteriger dan zelf, naderhand, de controle over je files hebben / het uiteindelijke resultaat ontwikkelen door welbewust aanpassingen te maken in de (ruime) speelruimte die rawfiles je bieden. Just my 2 cents. : p

Comment

Niks tegen RAW hoor, het zou gek zijn als ik dit niet ging gebruiken. Ben trouwens niet vies van wat post processing. Dit weekend zelfs het boek "RAW" van Johan W. Elzenga en "Photoshop kanalen" van S Kelby gekocht .

Ik wil gewoon niet nonchalant (lui) gaan worden en als beginner te hard vertrouwen op RAW om de goede lichtbalans, belichting of eender wat in een foto te krijgen. Hiermee vlak je je leercurve toch sterk mee af. Maar omdat de jpeg's uit mijn camera eerder flets, zeg maar triestig, waren had ik graag eens de beeldinstellingen van andere vergeleken. Hebben deze beeldinstellingen ook reeds invloed op het RAW-bestand of enkel op de Jpeg?

Als je tegenwoordig aan iemand vraagt hoe en waarom hij bv. z'n lichtbalans of belichting zo instelt dan krijg ik 9/10..."euh...pfff...ik stel die wel in RAW in". Dit komt bij mij toch aardig "point en shoot" over dan. Maar goed, de instelling van witbalans en belichting heeft eigenlijk niets te maken met mijn beeldinstellingen.

Comment

Je moet RAW niet zien als: "ik rommel maar wat aan en thuis op de computer maakt ik het weer goed", maar gewoon als een belichte, niet ontwikkelde film, waar je nog alles mee kan.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Maar omdat de jpeg's uit mijn camera eerder flets, zeg maar triestig, waren had ik graag eens de beeldinstellingen van andere vergeleken. Hebben deze beeldinstellingen ook reeds invloed op het RAW-bestand of enkel op de Jpeg?
                    Ik had destijds die indruk ook van de foto's die uit mijn 350D kwamen, en die heel wat fletser waren dan de foto's van de Ixus van mijn vrouw. Ben er toen zelf een thread over begonnen HIER.

Toen vond ik op het web DIT (ik maak er in mijn 350D vs Ixus thread gewag van) en na het aanpassen van mijn persoonlijke instellingen op de 350D waren de jpg's al veel beter.

Ik vermoed dat die persoonlijke instellingen op de nieuwere Canon-toestellen vervangen zijn door "Picture Style".

Maar ik ben meer en meer in RAW gaan schieten, en heb toch wat Photoshop-kennis opgedaan, genoeg om mijn beste foto's (degene die ik wil posten of laten afdrukken) "op te poetsen".

Sinds kort heb ik een 50D, en die heeft ook deze "Picture Style". Er staat zelfs een programma op mijn Mac dat "Picture Style Editor" heet. Wil je weten dat ik geen van beide (noch de instelling op de 50D, noch het programma op mijn Mac) al gebruikt heb?
                    Ik vind sowieso de foto's van de 50D helderder, levendiger dan die van de 350D (vóór ik de instellingen wat aanpaste). Maar omdat ik toch van RAW vertrek, is dat allemaal niet zo van belang meer.

O ja: je laatste vraag (hebben deze beeldinstellingen ook reeds invloed op het RAW-bestand of enkel op de Jpeg?). Ik denk enkel op de Jpeg, maar men mag me gerust tegenspreken.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

neen, die beeldinstellingen hebben geen invloed op een raw-bestand.
                      Je kan je instellingen ("shot as..") nog wel ergens kiezen in je toolbar in dpp denk ik (maar daar kan ik mis zitten). : -)
                      Overigens, misschien nog iets om over na te denken; als je met jpegs begint te werken gaat je foto elke keer al wat minder van kwaliteit worden als je saved aangezien jpeg niet losless is etc (nerdmode on) . + Je origineel bronbestand gaat al van mindere kwaliteit zijn dan een raw want de dynamic range van een raw zou ook beter moeten zijn (want meer data; 16bit) dan die van een jpeg. (nerdmode off)

Comment

ik gebruik dit op 40D:
                        Scherpte: 6
                        Verzadiging: +1
                        kleurtoon: 0

Het schermpje dient vnl om snel compositie/lichtinval te controleren, maar naar mijn mening, als het er toch opzit waarom zou je het dan niet tenvolle gebruiken? Bovendien komen deze setting redelijk vaak overeen met wat ik achteraf in DPP gebruik dus dat scheelt wel wat werk.
                        Kleurtoon verander ik maar zelden eigenlijk, meestal wanneer ik in DPP zie dat de kleuren niet 'echt' lijken is dit sneller opgelost door de WB aan te passen, en ik veronderstel dan dat de camera ernaast zat met de auto-WB wanneer de foto genomen werd (of ik heb plots iets raar aan mijn ogen ;P)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                          ah, ben ook blij dit te lezen. Ik heb afgelopen zaterdag een 5D I gekocht en vond de kleuren van het LCD schermpje direct al behoorlijk flets in vergelijking met het schermpje van m'n 40D. Maar dat hoort dus kennelijk bij een 5D. Zal toch wel komen dat het model al een paar jaar oud is hè....
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Ook ik zoek nog naar de optimale instelling. Voorlopig heb ik ze nog niet gevonden.
                            Ik fotografeer alles in RAW tegenwoordig en kies dan in DPP de instellingen. Van de voorgeprogrammeerde in DPP lijkt mij de 'standaard' de meest natuurlijke.
                            Ik merk dat ik meestal de scherpte moet verhogen, regelmatig het contrast ook.
                            De saturatie verlaag ik vaak.
                            Maar ik moet nog veel leren.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              ah, ben ook blij dit te lezen. Ik heb afgelopen zaterdag een 5D I gekocht en vond de kleuren van het LCD schermpje direct al behoorlijk flets in vergelijking met het schermpje van m'n 40D. Maar dat hoort dus kennelijk bij een 5D. Zal toch wel komen dat het model al een paar jaar oud is hè....
                              De kleuren op het schermpje van de 40D zijn niet om aan te zien, veels te veel gesatureerd. De 5D geeft (net als 't schermpje van de 30D) tenminste nog realistische kleuren weer.
                              Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                              Visit my Flickr

Comment

Working...
                              X