Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instapper?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke instapper?

Dag beste mensen,

Ik ben Jens, 20 jaar, kersvers lid van dit forum en zit met een prangende vraag:

Momenteel maak ik foto's (vooral vakantiefoto's en foto's van auto's) met de Nikon D70 van mijn moeder. In het begin gebruikte ik haar toestel occasioneel, maar omdat de fotografiemicrobe mij te pakken heeft ben ik van plan om me zelf ook een toestel aan te schaffen. De vraag is enkel: hetwelke?

Mijn eerste gedacht ging naar de Nikon D60, al vind ik dat (tegenover de D70) wat klein aanvoelen. Wij zijn zeer tevreden over de D70, maar ik moet niet per sé een Nikon hebben, ik heb ook niet genoeg achtergrondinformatie om toestellen tegenover mekaar te stellen. Daarom doe ik beroep op jullie kennis en expertise .

Jens.

Re: Welke instapper?

Probeer je moeder te overtuigen om voor jou een D90 te kopen. Dat lijkt me de beste oplossing
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

wat is je budget?

Is wel handig om te weten.

Wil je 2dehands of nieuw materiaal?
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Hallo Jens, welkom op dit forum.
        Hier ga je zeker nog wat bijleren, blader maar eens door de verschillende forum onderdelen.
        Om nu concreet op uw vraag te antwoorden, zou ik een camera kiezen die goed in uw hand ligt. Dit vind ik een eerste vereiste.
        Als het kan blijf bij Nikon dan kunt u de objectieven delen met uw moeder.
        Mocht je uw gading niet vinden bij Nikon, wat mij enigzins zou verbazen, kies dan voor een merk met een uitgebreid assortiment objectieven en acessoires.
        Bespaar echter nooit op objectieven, goedkoop is meestal mindere kwaliteit.
        En durf ook eens te kijken bij andere objectief-merken (meestal iets goedkoper dan Nikon, maar daarom niet altijd slechter).

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bedankt voor de reacties.

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
          wat is je budget?

Is wel handig om te weten.

Wil je 2dehands of nieuw materiaal?
          Qua budget had ik gedacht aan €500 - €600.
          Mijn gevoel zegt mij dat ik met dit soort aankopen maar beter voor nieuw kan gaan, of heb ik het daar mis?

Ik heb al enkele tweedehandssites afgeschuimd zoals Kapaza e.d., ik ziet dat Nikon D70's aan relatief lage prijzen verkocht worden. Is dit toestel al zodanig verouderd of hoe komt dat?
          Last edited by J3nkins; 27 april 2009, 22:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
            Probeer je moeder te overtuigen om voor jou een D90 te kopen. Dat lijkt me de beste oplossing
            Dat zou ik wel willen, maar de portefeuille wil niet mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties.

Qua budget had ik gedacht aan €500 - €600.
              Mijn gevoel zegt mij dat ik met dit soort aankopen maar beter voor nieuw kan gaan, of heb ik het daar mis?

Ik heb al enkele tweedehandssites afgeschuimd zoals Kapaza e.d., ik ziet dat Nikon D70's aan relatief lage prijzen verkocht worden. Is dit toestel al zodanig verouderd of hoe komt dat?
              De D70 is behoorlijk verouderd, maar wat te denken van een D80, doen ook niet veel meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                De D70 is behoorlijk verouderd, maar wat te denken van een D80, doen ook niet veel meer.
                Wat zou jij me dan aanraden, Telekees?

Comment

Bij de D60 en D40(x) zul je AF moeten missen op bepaalde ouderen lenzen.

Maar als je een D80 op de kopt kunt tikken voor een goede prijs, dan zou ik het doen.
                  Maar wat voor lenzen heeft je moeder, want als ze nog niet zo professionele set heeft. Kun je ook kijken naar een andere merk.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    AF = AutoFocus?

Heb al gekeken naar tweedehands D90's ook, maar die lijken vrij zeldzaam (en nieuw past hij helemaal niet binen 't budget).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht

Maar als je een D80 op de kopt kunt tikken voor een goede prijs, dan zou ik het doen.
                      Maar wat voor lenzen heeft je moeder, want als ze nog niet zo professionele set heeft. Kun je ook kijken naar een andere merk.
                      Moeder heeft enkel de kitlens van de D70 (18-55 denk ik) en nog een Tamron 18-250. Ik zou toch opteren voor eigen lenzen te gebruiken, daar komt anders toch maar miserie van...

Comment

AF = AutoFocus?

Heb al gekeken naar tweedehands D90's ook, maar die lijken vrij zeldzaam (en nieuw past hij helemaal niet binen 't budget).
                        AF is inderdaad autofocus. De huidige instap modellen van Nikon heeft geen motor meer in de camera die scherpsteld. En veel goedkopere lenzen hadden geen eigen AF motor en dus AF.

Moeder heeft enkel de kitlens van de D70 (18-55 denk ik) en nog een Tamron 18-250. Ik zou toch opteren voor eigen lenzen te gebruiken, daar komt anders toch maar miserie van...
                        Fuij S2/3 pro samen met een 50/85mm f1.8 en een gewone kitlens (18-135 VR)?
                        Fuij staat gekend om zijn goede ruisverhouding bij hoge iso waardes
                        Last edited by Rogier; 27 april 2009, 23:38.

Comment

Moderators dit bericht mag weg, per ongeluk 2 na elkaar. Opgelost door samenvoegen

Comment

Ik merk dat er op foto's van de D70 redelijk wat ruis zit als ik foto's maak van auto's met een donkere kleur. ISO laat ik normaalgezien rond de 400 staan, veel verder ga ik nog niet in het aanpassen van instellingen...

Ga eens wat lezen over die Fuji. Alvast bedankt!

Comment

Fuij is wel niet meer nieuw te krijgen.
                              Maar hier is een tweedehandse

heb zelf ooit een concert gefotograffeerd als toeschouwer van een studenten concert. Niet allemaal met die flitsende lichten. En moest echt werken op ISO 1600 ala 3200 en had alleen een 28mm F2.5, 50mm f1.4 en 100mm f2.8 macro bij. En dat wou toen niet zo lekker lukken. Dus een lichtsterke lens is wel zinvol samen met een camera die goed te gebruiken is op hoge iso's.
                              Last edited by Rogier; 27 april 2009, 23:42.

Comment

Working...
                              X