Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe... alles

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een nieuwe... alles

Beste mensen,
    Mijn naam is Steven en ik ben een “First-time”-poster op dit forum. En ik heb dringend nood aan enkele adviezen. Mijn ervaring met fotograferen is louter amateuristisch, maar ik hou ervan om am spelend mijn fotografische ervaringen beter te maken. Daar ik op dit ogenblik verblijf in Brazilie, en mijn ouders mij komen bezoeken, heb ik carte blanche gekregen om een nieuw fototoestel te kiezen, tot een bepaald budget. Wat eerste een godsgeschenk bleek te zijn, gratis shoppen, is al aan het uitdraaien op een heel giftige doos van Pandora.
    Er zijn ontzettend veel reviews, tips en god weet wat nog allemaal, PER toestel, dat ik letterlijk de toestellen niet meer kan zien door het bos… En dan nog niet te spreken over de onnoemelijke koppijn die ik ervan gekregen heb… Mijn Dafalgan is reeds opgebruikt.
    In de toekomst heb ik plannen(dromen?) om over te stappen op een DSLR, maar wegens de vele en verre verhuizingen in de nabije toekomst, ben ik voorlopig nog heel blij met een compacter model. De voornaamste dingen die ik er mee ga doen is zwart /wit, actie foto’s, natuur, familie, overdag/nacht, binnen/buiten. Dus heel verschillend.
    Welke toestellen komen in aanmerking? Hier reeds de eerste dafalgan: hoe het merk en type kiezen? Wat voor 1 persoon goed is is dan weer slecht voor een ander, en voor elke functie die ontbreekt op een toestel, dan is dat dan weer aanwezig op een ander, maar daar ontbreekt dan weer iets anders… en voor sommige toestellen zijn de verschillen dan weer zo miniem… Wat ik wel al weet is WAAR ik het toestel zal kopen, dankzij de vele verwijzingen op dit forum, zal het konijn, digicam of rubens worden, want het verschil in prijs is echt wel heel groot (soms tot meer dan €150) tegenover lokale zaken.
    Sony DSC-HX1
    Sony DSC-H50
    Sony DSC-H9
    Sony DSC-H10
    Sony DSC-H20
    Nikon Coolpix L100
    nikon coolpix P90
    nikon coolpix P6000
    Canon Powershot SX1 IS
    Canon Powershot SX10
    Canon Powershot G10
    PANASONIC FZ-28
    Kodak Z1015 IS
    Fuji Finepix S100fs
    Fuji Finepix S2000HD
    Olympus SP590 UZ super zoom
    Olympus SP 565 Ultrazoom
    Casio Exilim EX-FH20

Waar ik ook me zit is de energiebron: normale, heroplaadbare batterijen of de speciale “merk-accu’s”? Is dit een volwaardig criterium?

En om de zaken nog eens erger te maken: indien ik een compact koop, en dan samen met enkele accesoires (memory, tas, etc.) dan zit ik voor sommige modellen aan een VEEL hogere prijs dan een promopack voor sommige DSLR-en bij bv konijn (olympus E520: 2 lenzen, tas, extra bat, geheugen, filters voor €539, Nikon D60-pack - 1 lens echter - voor €500)

Zovele vragen, zoveel koppijn… hopelijk kan er iemand de tijd vinden om me een klein lichtje toe te werpen... en het liefst in lekentaal, kwestie van me nog niet meer dafalgan te laten slikken.

Alvast bedankt aan allen die zich niet gestoord hebben aan mijn klaagzang

Re: een nieuwe... alles

Oorspronkelijk geplaatst door steven_rs Bekijk bericht
    In de toekomst heb ik plannen(dromen?) om over te stappen op een DSLR, maar wegens de vele en verre verhuizingen in de nabije toekomst, ben ik voorlopig nog heel blij met een compacter model. De voornaamste dingen die ik er mee ga doen is zwart /wit, actie foto’s, natuur, familie, overdag/nacht, binnen/buiten. Dus heel verschillend.

En om de zaken nog eens erger te maken: indien ik een compact koop, en dan samen met enkele accesoires (memory, tas, etc.) dan zit ik voor sommige modellen aan een VEEL hogere prijs dan een promopack voor sommige DSLR-en bij bv konijn (olympus E520: 2 lenzen, tas, extra bat, geheugen, filters voor €539, Nikon D60-pack - 1 lens echter - voor €500)
    Voor actie-, nacht- en binnenfoto's biedt een DSLR zeker voordelen. Ik vraag me wel af met welke accesoires je een veel hogere prijs van €539 uitkomt? Als je nog niet meteen een DSLR wilt lijkt een goede bridge (bv. Fuji S100FS of Panasonic FZ28) me geen verkeerde keuze.

Waar ik ook me zit is de energiebron: normale, heroplaadbare batterijen of de speciale “merk-accu’s”? Is dit een volwaardig criterium?
    Ik verkies Lithium-Ion accu's boven herlaadbare AA batterijen, maar merkeigen batterijen zijn vaak een pak duurder als je een extra batterij wilt.

Groeten, Stijn
    about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
      Voor actie-, nacht- en binnenfoto's biedt een DSLR zeker voordelen. Ik vraag me wel af met welke accesoires je een veel hogere prijs van €539 uitkomt? Als je nog niet meteen een DSLR wilt lijkt een goede bridge (bv. Fuji S100FS of Panasonic FZ28) me geen verkeerde keuze.

Ik verkies Lithium-Ion accu's boven herlaadbare AA batterijen, maar merkeigen batterijen zijn vaak een pak duurder als je een extra batterij wilt.

Groeten, Stijn
      Stijn,
      alvast bedankt voor de snelle reactie. In antwoord op jouw vraag over de accesoires, als je alles bekijkt zit je snel rond de €600 (vb: fujiS100FS: €439 + draagtas €60 + extra batterij €30 + geheugen €30 = €560)

Comment

hallo,
        een leuke vraagstelling.
        Alleen, als je denkt dat uw keuzebepaling na advies van het boerenparlement van dit forum gemakkelijker zal zijn ...
        Ik denk het niet. Na de box van Pandora komen er nog de 7 plagen van Egypte bij.

Als basis voor een keuzebepaling vind ik het belangrijk om het grootste verschil tussen de door u genoemde toestellen en een DSLR uit te leggen.
        Natuurlijk: lenzen verwisselbaar en groter. Maar volgens mij is het meest wezenlijke verschil de verschillende grootte in sensor. Niet dat die grotere sensor zo belangrijk is voor de scherpte van uw foto's maar wel voor de mogelijkheid om de scherptediepte te beperken. Maak je graag foto's (portet, macro, details) met een mooie onscherpe achtergrond ( zie ook op dit forum trefwoorden DOF, bokeh) - en dit maakt volgens mij vaak het verschil tussen een 'echte mooie foto' en een 'kiekje' - dan is een DSLR het ding voor u.
        DSLR ook duidelijk beter indien je wil fotograferen bij bestaand (weinig) licht.

bridge : canon G... of panasonic FZ28
        of dslr : naar keuze : -olympus is compact en laaggeprijsd ( wel kleinere sensor)
        -canon,sony ...
        - pentax schijnt zeer stevig en stof-dicht te zijn voor leuke prijs
        - zelf ben ik voor Nikon D60 met 18-105mm lens gegaan als reisuitrusting (wegens al nikon): komt goed uit testen, zeer practisch zoombereik van groothoek tot matige tele en redelijk compact. nu te koop voor minder dan 550 euro

succes !! grten, Geert
        Last edited by geert62; 21 april 2009, 13:34.

Comment

moet je de camera in Brazilie kopen of nemen je ouders hem mee?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mijn ouders gaan hem meebrengen, want electronica hier is ongeloofelijk duur in vergelijking met europa. Toen mij ouders vorig jaar kwamen, brachten ze een laptop mee die in Belgie €900 was, terwijl hetzelde model hier over de toonbank ging voor een €1700!

Trouwens nog enkele updates ivm mijn keuzemogelijkheden: de volgende toestellen heb ik reeds geschrapt:

kodak Z1015
            nikon P6000
            fuji S2000HD

door de reacties die ik ontvangen heb ben ik aan het neigen naar de fuji S100fs, Panasonic FZ28, canon G10 of SX10 en nikon L100 of P90.

Niemand heeft maar iets gezegd over de sony of olympus. Ik veronderstel dat die dan kwalitatief niet te vergelijken zijn met de bovenstaande?

Comment

Niemand heeft maar iets gezegd over de sony of olympus. Ik veronderstel dat die dan kwalitatief niet te vergelijken zijn met de bovenstaande?
              Ik ken gewoon niet alle toestellen. De Sony DSC-HX1 is bijvoorbeeld gloednieuw .
              about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                Ik ken gewoon niet alle toestellen. De Sony DSC-HX1 is bijvoorbeeld gloednieuw .
                Inderdaad, ik verwacht niet dat iedereen alle types kent, maar ik bedoelde enkel dat terwijl iedereen zijn favoriete toestel aan het loven was, ik heb letterlijk NUL comments gehad over de sony of olympus, wat voor mij dan toch wel betekent dat deze ofwel niet gebruikt worden door de professionele hobby-ist ofwel helemaal geen goede reputatie hebben. Echter dit "gebrek" aan converstatie van deze modellen, helpt mij natuurlijk ook wel tot het vlugger elimineren van enkele toestellen van mijn - toch wel grote - lijst. Want een van de belangrijkste eisen om te kiezen voor een toestel, het "handen-op-gevoel" kan ik echter niet doen. Het is dus heel belangrijk dat ik het voor mij juiste toestel kies.

Comment

Je hebt je aardig verdiept in de beschikbare modellen, dat betreft dan de 'INPUT' kant.
                  Vertel eens iets meer van de 'OUTPUT' kant!
                  Wordt dat een presentatie op een website?
                  Afdrukjes van 15 x 10 cm?
                  Diashowtje op een TV scherm?
                  Een galerie met grote foto's aan de wand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Je hebt je aardig verdiept in de beschikbare modellen, dat betreft dan de 'INPUT' kant.
                    Vertel eens iets meer van de 'OUTPUT' kant!
                    Wordt dat een presentatie op een website?
                    Afdrukjes van 15 x 10 cm?
                    Diashowtje op een TV scherm?
                    Een galerie met grote foto's aan de wand?
                    leuke opmerking. Om het echter moeilijk te maken (daar ben ik toch al goed mee bezig) zou het een beetje van alles mogen zijn: enkela artistieke fotos om in te kaderen (gro(o)t(er) formaat), de gewone familiekliekjes in het fotoalbum, en gewoon een kleine minderheid voor op een sitje te posten. Niets bijzonders op gebied van de diashows. ik had hier eigenlijk niet echt aan gedacht... door de hoedanigheid van bomen in dit digitale bos ben ik vergeten dat de struikjes ook belang hebben. Daar gaan we weer

Comment

Ik heb onlangs even de bomen omgehakt en gekozen voor een Nikon DSLR D40 - formidabele instapcamera aan een zeer schappelijke prijs.
                      Ik betaalde 234 euro,verzending GB incl, maar dit was een zogenaamde "open box" verkoop.....
                      (Kit D40 met lens 18 - 55, twee opladers, twee batterijen, 2Gb geheugenkaart, IR afstandsbediening, Delkin Professional Pop-Up Shade) Camera had slechts 300 clicks.
                      De kit met lens AF-S 18-55 is op enkele plaatsen splinternieuw te koop voor iets over de 300 euro dacht ik.
                      Enige nadeel dat ik zie, maar waar ikzelf geen probleem van maak, is dat dit type de zoommotor ingebouwd heeft in het objectief, waardoor de lenzen iets duurder uitvallen.
                      Last edited by fromdad; 21 april 2009, 18:00. Reden: foutje

Comment

Ook Olympus, Pentax en Sony hebben DSLR's van iets boven de €300.
                        Het verschil tussen DSLR en bridge werd al eerder aangehaald.

P.S. uiteindelijk zal je zelf moeten kiezen
                        about.me/stijnv

Comment

leuke opmerking. Om het echter moeilijk te maken (daar ben ik toch al goed mee bezig) zou het een beetje van alles mogen zijn: enkela artistieke fotos om in te kaderen (gro(o)t(er) formaat), de gewone familiekliekjes in het fotoalbum, en gewoon een kleine minderheid voor op een sitje te posten. Niets bijzonders op gebied van de diashows. ik had hier eigenlijk niet echt aan gedacht... door de hoedanigheid van bomen in dit digitale bos ben ik vergeten dat de struikjes ook belang hebben. Daar gaan we weer
                          Ik ben bloedserieus!
                          "Doel en Middelen" daar draait het om.
                          Denk verder maar eens goed na over de volgende vragen, de antwoorden daarop maken uw lijstje rap korter.
                          - moet de camera van een flitsschoen zijn voorzien?
                          - wenst u met een hendeltje te zoomen of door middel van het draaien aan de lens?
                          - wenst u een draaibaar/klapschermpje?
                          - is RAW een vereiste?

Zoek in verband met de output eens op 'resolutie' bij de modellen die over zijn gebleven en probeer te achterhalen hoe groot het dynamisch bereik is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Ik ben bloedserieus!
                            "Doel en Middelen" daar draait het om.
                            Denk verder maar eens goed na over de volgende vragen, de antwoorden daarop maken uw lijstje rap korter.
                            - moet de camera van een flitsschoen zijn voorzien?
                            - wenst u met een hendeltje te zoomen of door middel van het draaien aan de lens?
                            - wenst u een draaibaar/klapschermpje?
                            - is RAW een vereiste?

Zoek in verband met de output eens op 'resolutie' bij de modellen die over zijn gebleven en probeer te achterhalen hoe groot het dynamisch bereik is.
                            Ik wou niet insueren dat u niet serieus was, sorry mocht ik een foute indruk hebben gegeven, maar neem het van mij aan, ik nam jouw antwoord wel heel serieus, net zoals dit waar je me goede invalspunten aan het geven bent. Indien je, zoals ik, er alleen voor staat om zo een aankoop te doen, dan is alle andere input heel welgekomen. die helpt dan om me er op te wijzen dat er nog vele dingen zijn die ik ook moet bekijken.

op dit ogenblik heb ik nog het meeste oog voor de canon powershot SX10 (voorkeur wegens een onklopbare promotie bij konijn) en SX1, en nog in mindere mate voor de canon powershot G10 (het model lijkt me een beetje stroef), fuji S100fs, Nikon L100, P90 en panasonic DMC-FZ28.

De laatste loodjes wegen het zwaarst...

Comment

Heb ook een pana FZ28 maakt zeer goede foto's op een zonnige of bewolkte dag zie ik weinig verschil met mijn D90 maar zoals ik denk alle bridge of compact
                              als het een beetje donker wordt ben je gereden goede beeldstabilisatie dat wel maar alles boven de 400 iso tamelijk ruis
                              maar ben voor zijn prijs zeer tevree aanrader
                              heeft ook RAW en filmt in HD
                              Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
                              Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

Comment

Working...
                              X