Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze nieuw toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze nieuw toestel

    Ik ben op zoek naar een nieuw toestel.
    Mijn oud, wat nu verkocht is, was een Canon S3 IS.
    Ik was er steeds tevreden over maar was op zoek naar iets nieuws.

    Mijn oog viel op de Canon SX1 IS, maar na wat reviews lezen leek zijn kleine broertje, de SX10 IS er beter uit te komen.
    Nu vroeg ik me af of het wel nuttig is om me de SX10 aan te schaffen, deze scheelt namelijk niet zoveel van mijn oude S3.

    Ik begon met een point & shoot, ging daarna over op Canon G5 en daarna op Canon S3.
    Aangezien ik nu niet echt mijn gading vind in de prosumers, dacht ik misschien aan een DSLR, de canon 1000D.

    Zou de 1000D een goeie beslissing zijn in mijn geval? + extra lens?
    Of raden jullie toch een compact aan? Ik weet namelijk nog niet veel af van DSLR.
    Of zijn er toch die de SX1 kunnen aanraden?

    Nog een extra vraag wat betreft de 1000D. Ik zag bij beeldsensor formaat 3:2, betekent dit dat je niet op 4:3 foto's kan maken?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

    Ik ben bang dat niemand jouw een antwoord kan geven op de vraag wat voor jouw de goede beslissing zal zijn.
    Ik gebruik een DSLR omdat ik daarmee maximaal invloed uit kan oefenen op het uiteindelijke reslutaat van de foto. Dat je er nog niet veel van afweet hoeft geen probleem te zijn. Oefenen met een digitale camera kost niks.
    Ik denk dat jij je de vraag moet stellen: ben ik bereid om voldoende tijd en energie te steken in het doorgronden van fotografie om het voordeel dat een DSLR heeft t.o.v een bridge of compact uit te nutten. (afgezien van het kosten aspect. Raak je bevangen door het virus zal een DSLR uiteindelijk echt duurder zijn dan de alternatieven)

    Antwoord op jouw laatste vraag: De canon heeft een beeldverhouding van 3:2. ( is de standaard)
    Bij mijn weten heeft alleen een Olympus DSLR een 4:3 beeldverhouding.
    groet, Rik

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

      Dag rik, bedankt voor de reactie.
      Het is inderdaad moeilijk om in mijn plaats te beslissen.

      Maar, denk je dat de overstap groot is van mijn S3 naar een DSLR? Ik gebruikte nu zelden of nooit mijn automatische stand.

      De standaard beeldverhouding, kan je die nog wijzigen in de instellingen? Ik trek nu altijd op 4:3. Voor landschappen zou ik eerder naar 3:2 gaan.

      Een extra vraag: voor de DSLR, kan ik met 1 lens werken, bvb 18-200 in plaats van met de kitlens en een extra zoomlens. Komt dit op hetzelfde neer of zijn er toch verschillen?

      Eigenlijk had ik nog nooit eerder het idee om een DSLR te kopen, maar op dpreview las ik een review van de SX1 die vergelen werd met de SX10 en de D1000, daar was het overduidelijk uiteraard dat de D1000 véél betere resultaten gaf.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

        Het is een moeilijke keuze waar je voor staat, en een waarop alleen jij het antwoord kunt geven. Er is een wereld van verschil tussen een compact (zelfs een prosumer model zoals mijn G9) en een dSLR. Die laatste is sneller, flexibeler (door het inzetten van een andere lens, het gebruiken van een externe flits), geeft veel meer controle over scherptediepte, tenminste met een geschikte lens, maar ook zwaarder en duurder. Niet meteen moeilijker, want veel zaken waarvoor je op je compact naar een menu moet gaan, zijn nu bereikbaar via knopjes. Diafragma instellen, of sluitertijd is makkelijker...
        De 18-200 is goed om te beginnen, en wordt weleens een "wandellens" genoemd (je moet niet wisselen en hebt toch een redelijk bereik van breedhoek tot lichte tele), maar optisch zijn er betere oplossingen. Persoonlijk zou ik opteren voor de twee IS (gestabiliseerde) lenzen: 18-55 (Of 17-85, weet niet of die beter is?) en 55-250. De tweede gebruik ik ook nog, de eerste (dat was nog een niet-gestabiliseerde) is intussen vervangen door een 17-55 f/2.8, maar da's een duur en een zwaar geval!
        Je zult hier nog allerhande raadgevingen en tips krijgen, en uit die massa informatie moet je dan trachten een beslissing te nemen. Niet makkelijk, zoals ik boven reeds gezegd heb.
        Het belangrijkste echter, vóór welke aankoop dan ook, is dat je de kans moet zien te krijgen om het toestel dat je voorkeur wegdraagt, vast te kunnen nemen, en eventjes mee te spelen, om te zien of jullie beiden "akkorderen". De instapmodellen van Canon zijn immers redelijk klein, en mocht je grote handen hebben, is b.v. een grip een interessante optie.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

          Als ik kijk naar de kwaliteit, dan is de keuze snel gemaakt. Het minder compact zijn, wisselen van lenzen houdt me wat tegen.

          Iemand ervaring met een goeie compact die toch dicht aanleunt bij de kwaliteit van een dslr, of is dat niet mogelijk?

          Verder had ik met mijn S3 een 10x zoom. Dat geef ik niet graag op.
          Hoe kan ik gelijkaardig bereiken met een DSLR? Ik ben nog niet echt mee hoe de zoom precies wordt berekend.

          Edit: misschien nog even meegeven. ik wil het toestel vooral gaan gebruiken als all-round toestel. Familiefoto's, natuur, dieren, meenemen op reis, ...

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

            ik ben zelf ook nog vrij nieuw in dit alles dus sla mea culpa als ik mis ben maar volgens dat ik al gelezen heb wordt de zoom berekend door de verste brandpuntafstand te delen door de kleinste dus bv bij eens lens 18 - 200 is dat dan 200/18= 11,11. Alle als ik mijn cursuske dat ik beginnen lezen heb goed heb begrepen.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

              Juist! (wat Kwats zegt). Ik ben zelf geen voorstander van die 18-200, en toch zijn er een aantal fans hier op het forum.
              Zoals gezegd moet men toegevingen doen bij de bouw van een superzoom; ik heb me laten vertellen dat het vooral gaat om het "samenvoegen van breedhoek en tele" dat problemen zou opleveren.

              Niemand zal je tegenhouden mocht je toch voor een combinatie dSLR+wandellens gaan. Misschien is dat wel de ideale instap in de wereld van de digitale fotografie, tot je ontdekt waar je echte interesses liggen. Weet je dat het mogelijk is om al je foto's te (laten) analyseren, om na te gaan welk jouw "favoriete" brandpuntsafstand is?

              PS: naast mijn dSLR is mijn G9 uiterst geschikt om overal mee naartoe te nemen. Zolang je kunt leven met zijn beperkingen, is dat een uitstekende "compact" (al is dat niet meteen het juiste woord voor een dergelijk toestel, dat door vele professionals als sidekick wordt gebruikt)
              Last edited by LesC; 20 april 2009, 13:20.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

                je moet hier op het forum eens zoeken op bridge... daar ga je veel vinden over dergelijke toestellen en hun kwaliteiten, hun onderlinge verschillen, hun sterke en zwakke punten tov DSLR's,...

                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...




                Met bovenstaande linken ben je al een eind op weg...

                succes met je keuze.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

                  Bedankt voor alle info
                  ik zal me nog eens goed inlezen.
                  Nu ben ik ook helemaal mee met de lenzen.

                  Nog even meegeven, dit heeft me doen twijfelen:
                  SX1 IS: http://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...orld/SX1IS.JPG
                  SX10 IS: http://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...rld/SX10IS.JPG
                  1000D: http://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...d/EOS1000D.JPG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door CaLim3r0 Bekijk bericht
                    Maar, denk je dat de overstap groot is van mijn S3 naar een DSLR? Ik gebruikte nu zelden of nooit mijn automatische stand.

                    De standaard beeldverhouding, kan je die nog wijzigen in de instellingen? Ik trek nu altijd op 4:3. Voor landschappen zou ik eerder naar 3:2 gaan.

                    Een extra vraag: voor de DSLR, kan ik met 1 lens werken, bvb 18-200 in plaats van met de kitlens en een extra zoomlens. Komt dit op hetzelfde neer of zijn er toch verschillen?

                    Eigenlijk had ik nog nooit eerder het idee om een DSLR te kopen, maar op dpreview las ik een review van de SX1 die vergelen werd met de SX10 en de D1000, daar was het overduidelijk uiteraard dat de D1000 véél betere resultaten gaf.
                    De overstap valt wel mee. Canon hanteert op zijn DSLR 's hetzelfde concept als op de compact. Zet de 1000d op een automatische stand en je kunt zo beginnen met foto's maken. Wil je je verder verdiepen in de mogelijkheden zul je er wel de handleiding bij moeten pakken.

                    De beeldverhouding van 3:2 kun je bij mijn weten niet aanpassen.

                    Je kunt zeker met 1 lens werken. De 18 200 is prima maar hier loop je tegen een van de grootste verschillen aan tussen een compact (bridge) en een DLSR. De body (1000d) is belangrijk maar secundair aan de objectieven die je gebruikt. Voor die body kun je kiezen uit misschien wel honderd objectieven (Canon, Sigma, Tokina, Tamron en Carl Zeiss). Elk objectief heeft zijn eigen toepassing maar ook zijn eigen zwakke en sterke punten.
                    De 18 200 is (relatief) goedkoop en heeft een groot bereik. Hij is echter niet lichtsterkt, er zijn scherpere objectieven, er zijn objectieven die minder vertekening geven enz.

                    Kijk eens hier om wat te weten te komen over objectieven.



                    Dat de 1000d beter uit reviews komt is heel erg relatief. Een "expert" zal de verschillen zien maar als jij ze niet ziet waarom is hij dan beter ? Dat brengt mij toch weer tot een eerdere opmerking; Wil je tijd en energie stoppen in fotografie ?
                    Als het antwoord "ja" is zou ik niet twijfelen maar gaan voor een DSLR.
                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij keuze nieuw toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                      Dat de 1000d beter uit reviews komt is heel erg relatief. Een "expert" zal de verschillen zien maar als jij ze niet ziet waarom is hij dan beter ? Dat brengt mij toch weer tot een eerdere opmerking; Wil je tijd en energie stoppen in fotografie ?
                      Als het antwoord "ja" is zou ik niet twijfelen maar gaan voor een DSLR.
                      Ik wil me zeker verdiepen in fotografie en hier mijn energie in steken. Ik wist er vroeger veel meer van, maar dat is intussen jaren geleden, misschien is wat opfrissing voldoende
                      Allé, dan wrs toch voor een DSLR gaan.

                      Bedankt voor de link trouwens, heel interessant, moet ik bookmarken!

                      Comment

                      Working...
                      X