Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Wunjo
    Is dat dan niet slecht voor die koppeling tussen de lens en de 10D?
    Dat is toch een gewicht van om en bij de 2 kg?
    Het lijkt mij niet zo gevaarlijk te zijn aangezien de lens naar beneden hangt. De belasting zou dan toch vrij gelijkmatig verdeeld moeten zijn over de hele lensmount. Ik mag hopen dat Canon zijn lensmounts toch een beetje stevig fabriceert.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

vind ik ook, lees er elke cursus maar op na, wat sommigen ook beweren en hoe 'vast' hun hand ook moge zijn, een statief is een 'must' voor een 500mm als je allemaal scherpe beelden wil.
      waar of niet waar? Ik ga er mijn mening niet over uitspreken ... waarschijnlijk soms wel, soms niet ... maar ik geef hier gewoon een voorbeeldje ...

exif van de pic:
      Canon D60
      Sigma 50-500
      ISO 400
      Focal Length 500
      1/350
      f5.6
      afstand tot het onderwerp ... ca 8 a 10m (daar ben ik niet zo goed in)

GEEN STATIEF ...

misschien volgens het gezegde "de uitzondering bevestigd de regel" maar ik wou het toch even kwijt ..

mvg,
      Giant Pat

Do or Do Not - There is no try ...
      www.giantpat.be

Comment

Originally posted by Pieter G.
        Originally posted by Wunjo
        Ikzelf heb dadelijk die statiefgondel ervan gehaald. Kwestie van geen overbodig gewicht mee te dragen
        Het ding zit ook ongelofelijk in de weg als je aan de zoomring wil draaien, vind ik.
        Die laat ik juist rusten in de handpalm en draai met mijn duim en ringvinger/middelvinger aan de zoomring.

mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Originally posted by Z900
          Die laat ik juist rusten in de handpalm en draai met mijn duim en ringvinger/middelvinger aan de zoomring.
          Dan heb jij ofwel heel grote handen, ofwel een veel minder stroeve zoomring dan bij mijn lens. Ik heb heel mijn hand nodig om de zoomring te verdraaien tussen 50 en 150mm; daarna lukt het met de vingertoppen alleen.
          Pieter
          --

Comment

[quoteHet ding zit ook ongelofelijk in de weg als je aan de zoomring wil draaien, vind ik.
            [/quote]

Daarvoor bestaan schuifzoompkes he Pieter !
            Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Originally posted by Marc
              Daarvoor bestaan schuifzoompkes he Pieter !
              Inderdaad, en als je zin hebt om teleconverters en macro-tussenringen te gebruiken, koop dan gelijk maar een telescopische arm.
              Pieter
              --

Comment

Toch raar dat er geen reactie is ivm de scherpte op 500mm (zie voorbeeldfoto) ... Of zou Jaja en ik nu zo een uitzonderlijk talent hebben om zo een joekel goed vast te houden? We zijn waarschijnlijk wel wat gewoon natuurlijk maar een fotolens is natuurlijk nog iets anders ...

mvg,
                Giant Pat
                Do or Do Not - There is no try ...
                www.giantpat.be

Comment

Originally posted by giantpat
                  Toch raar dat er geen reactie is ivm de scherpte op 500mm (zie voorbeeldfoto) ... Of zou Jaja en ik nu zo een uitzonderlijk talent hebben om zo een joekel goed vast te houden? We zijn waarschijnlijk wel wat gewoon natuurlijk maar een fotolens is natuurlijk nog iets anders ...
                  Niets op aan te merken, GP. Scherpte is zeker OK.
                  Maar ik ben ook een van die mensen die beweert dat het met een beetje techniek perfect te doen is zonder statief, dus aan mijn reactie heb je niet zoveel. Het stilzwijgen van de driepootdragers zegt misschien ook al iets.
                  Pieter
                  --

Comment

ik heb de 50-500 nu ook al tijdje, en moet toegeven in begin steeds gebruikt met monopod en tripod , kon het gewoon niet vasthouden zonder beven. Na paar weken meer en meer zonder statief getrokken en op den duur krijg je wel scherpe beelden, je moet gewoon leren hoe je die lens vasthoudt. Ik trek zelf beter als lens volledig openstaat. Ik heb wel het geluk van grote handen te hebben...

foto op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=26911
                    is zonder statief getrokken.
                    Canon 1D
                    Canon D30 + grip
                    Canon 300 L f2.8
                    Bigma 50-500 f4/6.5
                    wit glas ...

Comment

Ieder zijn manier, maar de meeste draagriempjes zijn gemaakt van geweven nylondraadjes of zoiets. Die breken niet door, tenzij je ze beschadigt. En om die te beschadigen zal je iets scherps moeten gebruiken. Ik moet wel zeggen dat ik niet de originele riem van de 10D gebruik, want die is te kort voor mij. (Ja, ik ben 1m93.)

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, dat is waar, maar worden je armen niet ontzettend moe als je dat ding een hele dag moet ondersteunen? Daardoor alleen al ga je volgens mij bibberen als je het ding vastpakt om een foto te maken. Ook tussen foto's in probeer ik mijn linkerarm te laten rusten. Ik zie het verschil duidelijk door de zoeker: veel meer precisie om te focussen.
                      Hoi Pieter, niet dat ik elke dag met zo een telelens rondloopt maar wat me toch bij mij opviel dat mijn riempje toch al een beetje versleten is, ik vertrouw het niet echt en loop nu regelmatig met de lens en camera in de hand met de riem ook nog rond mijn nek maar niet belastend op de riem. Regelmatig een nieuw riempje gebruiken is misschien een goed idee maar wat kost zo een riempje? joost mag het weten
                      Mvg Patrick Billen, alias Tommie
                      www.wondermooi.be
                      www.patrickbillen.be

Comment

Originally posted by Z900
                        Dan heb jij ofwel heel grote handen, ofwel een veel minder stroeve zoomring dan bij mijn lens. Ik heb heel mijn hand nodig om de zoomring te verdraaien tussen 50 en 150mm; daarna lukt het met de vingertoppen alleen.
                        Ik manipuleer de camera zo, dat het bij dat laatste stukkie naar de 50 mm toe (of juist ervan af) makkelijker gaat (camera achter- of voorover kantelen).

@Tommie, tja iid bij mij zie je ook al sporen van "slijtage" in de riem, maar ja de 50-500 hangt ook dikwijls aan het riempie alleen,
                        heb het wel al eens een stukkie "ingekort", zodat de camera niet altijd op hetzelfde stukkie riem "rust". Idd wat zal zo'n riempie
                        kosten .

mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Originally posted by Tommie
                          Hoi Pieter, niet dat ik elke dag met zo een telelens rondloopt maar wat me toch bij mij opviel dat mijn riempje toch al een beetje versleten is, ik vertrouw het niet echt en loop nu regelmatig met de lens en camera in de hand met de riem ook nog rond mijn nek maar niet belastend op de riem. Regelmatig een nieuw riempje gebruiken is misschien een goed idee maar wat kost zo een riempje? joost mag het weten
                          Voor de duidelijkheid, we hebben het toch over de neckstrap van de camera hé? Het riempje dat bij de lens wordt geleverd, gebruik ik niet en ziet er ook niet van het stevigste soort uit. Maar mijn neckstrap, die vertoont na twee jaar (dus er heeft vroeger al een toestel aan gehangen) nauwelijks gebruikssporen. Het is ook een heel glad soort materiaal, dus de riem blijft niet haperen aan de beugeltjes van de camera.

Je hebt natuurlijk gelijk dat het geen goed idee is om met een versleten riem een lens/body combinatie van 2,7kg te dragen. Mochten de draadjes de indruk geven te gaan breken, dan zal ik 'm uiteraard vervangen. Het is geen onoverkomelijk bedrag (ik dacht 25-30 euro). Het is zo'n neopreen (-achtig?) type van ROWI dat meeveert en je de indruk geeft dat de camera lichter is dan werkelijk het geval is. Ik hoop wel dat ik dan opnieuw dezelfde vind, want dergelijke lange neckstraps zijn blijkbaar niet zo courant.
                          Pieter
                          --

Comment

Working...
                          X