Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

    Ik zou graag eens willen weten, want ik kom er niet uit, welke de beste is van deze 2:

    - Sony Alfa 300
    - Nikon D60

    Ik stond op het punt de A300 aan te schaffen, maar dan weer op sites terecht gekomen die zweren bij nikon en Canon etc..
    Ik wil maar +-600€ uitgeven en neig persoonlijk naar de A300.

    Ik ga het toestel voor gebruiken om te "leren" fotograferen. Een cursus volgen en allerhande uittesten. Zowel dus macro, portetten, natuur, ... een beetje vanalles fotograferen.

    Ik heb al verstaan dat de body niet zo belangrijk is, daar wel de lenzen! Voordeel van de Sony vind ik ook wel de ingebouwde beeldstabilisator + goed geprijsde 2e handslenzen, ook van minolta?

    Ik wil graag kort en bondig: kies voor X omdat Y

    bedankt!
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

    Pak een €, zet de Sony op kop en de Nikon op munt en gooien maar, je komt er toch niet uit met de antwoorden hier.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

      Zoals reeds aangehaald, beiden zijn goed en zullen qua output niet veel uit mekaar liggen.
      Blijft er enkel nog de extra's over die wel of niet voor jou belangrijk zijn.
      1. Hoe voelt hij in je handen (groot, klein, knoppen binnen bereik).
      2. Hoe logisch is het menu voor jou hersens? Is voor ieder namelijk anders.
      3. wens je live view, of is een betere optische zoeker belangrijk?
      4. Heb je oud glas, wat nog kan dienen (Sony = Minolta, Nikon)?
      5. Stap je nu in met de bedoeling een "geavanceerde" amateur te worden, of wens je enkel degelijke foto's te maken met een toestel net beter dan een goede bridge?

      Die vragen zal je zelf moeten beantwoorden bij de fotoboer.
      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

      Comment


      • #4
        Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

        Ik wil mooie foto's kunnen maken op amateur niveau voor mezelf.
        Maar dan bedoel ik wel mooie foto's, anders kan ik beter een bridge kopen.

        Ik wil leren spelen met sluitertijden, openingen, iso's ed..
        Ik heb GEEN oude lenzen beschikbaar, dus begin vanaf scratch.

        De a300 heb ik al in de hand gehad en deze ligt me wel lekker, omdat die iets groter is dan de D60.

        Wat zijn de wezenlijke echte grote verschillen tussen deze beide die me kunnen overtuigen is eigenlijk de vraag: zoals x zijn focuspunten zijn beter dan y, of x heeft betere kwaliteit met hoge isowaarden, etc...
        Canon 5D2 en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

          Hallo Kazz,

          Geloof ons maar als we zeggen dat je met beide toestellen kan doen wat jij zou willen. Qua mogelijkheden zijn beide toestellen gelijkwaardig. Ik heb Sony, dus kan enkel advies geven in dit merk; Ik kwam trouwens van Minolta (analoog) en D5D (digitaal), dus dit was het logisch vervolg.

          Ben ik tevreden? Ja; Maar ook mijn Nikon/Canon medemens is tevreden. Dus blijven er enkel nog de subjectieve criteria over: neem ze beiden vast, neem een foto, kijk in het menu, speel er mee. En neem diegene die je gevoelsmatig het beste ligt.

          Voor wat de technische aspecten aangaat kan je op Dpreview best de beide toestellen naast mekaar zetten voor een overzicht van de objectieve criteria.

          Succes!
          Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

          Comment


          • #6
            Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

            Bedankt voor je uitleg!
            Dit was eigenlijk waar ik op hoopte.

            Qua kwaliteit niet echt een verschil tussen beide, dus foute keuze tussen deze 2 is uitgesloten.

            Bedankt!

            ik denk dat het de Sony wordt :-)
            Canon 5D2 en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

              Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
              Bedankt voor je uitleg!
              Dit was eigenlijk waar ik op hoopte.

              Qua kwaliteit niet echt een verschil tussen beide, dus foute keuze tussen deze 2 is uitgesloten.

              Bedankt!

              ik denk dat het de Sony wordt :-)
              als je dat denkt; ga dan af op je gevoel Ik weet niet hoeveel fotografen hier juist op ingaan, maar ik heb dat toch gedaan.

              Je kan met reden camera A kopen boven B, maar als je je beter voelt bij B, ga je toch B blijven willen. Het was mij echt onmogelijk om met rede te kiezen tussen de 300D of de d70 destijds. Ik heb gewoon op gevoel de 300D gekozen, en nog geen spijt van gehad. Als ik zo van op de zijlijn Nikon volgt, zijn ze evengoed bezig Dus ik zou toch geen foute keuze gemaakt hebben!

              greetz
              www.fotopie.be
              Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

              Comment


              • #8
                Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                kan ik maar beamen, ben overgestapt op de D80 enige tijd geleden omdat ik het menu van Nikon zo gewoon ben...uiteindelijk zijn het je lensjes die je gaan helpen met hetgeen je wil bereiken...uittesten is dus de boodschap...
                Ik zou ook zeker eens gaan zien in de Mediamarkt in Duitsland, toch als je een cursus wil gaan volgen en dus weinig uitleg nodig hebt bij de aanschaf van je toestel, ik heb er alvast heel wat mee uitgespaard...en gelijk ook het boek gekocht met de hele uitleg in...was de moeite...
                Succes!

                Comment


                • #9
                  Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                  Nikon D60

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                    Hoe kom je daarbij, doudeke? Om (ook) eens een knuppel in het hoenderhok te gooien? Dacht trouwens dat jij, net als ik, ook een "Canon-guy" was?
                    Mijn oordeel in drie stappen:
                    1. voor dezelfde prijs koop je vandaag de dag ongeveer dezelfde kwaliteit;
                    2. je moet de toestellen die je na veel beraad en lezen hier op het BD-forum uitgekozen hebt, eens "vastpakken", om te zien wat het beste met jou "akkordeert";
                    3. (en hiermee gooi ik een knuppel in het hoenderhok): ik raad nog steeds "de twee groten" aan (en daar is helaas Sony niet bij), omwille van meer mogelijkheden op de tweedehandsmarkt.

                    Voor de rest zijn objectieven belangrijker dan de body, maar kunnen bepaalde argumenten (een kantelbaar scherm is bijvoorbeeld broodnodig, en nog zeer moeilijk te vinden, voor mensen die graag paddo's vastleggen) toch wel een doorslaggevende rol spelen!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                      Fanboys zijn weer bezig.
                      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                        Koop het toestel wat je subjectief gezien het prettigste ligt. Ze zijn gelijkwaardig. Maar als je budget beperkt is, zou ik opteren voor de sony. Deze heeft beeldstabilisatie in de body waardoor je later veel geld kunt uitsparen bij de aanschaf van extra objectieven.
                        Groeten,
                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                          Vergelijk ze eens in een winkel naast elkaar.
                          Bij mij viel de Sony 300 destijds af omdat naar mijn gevoel de D60 een betere zoeker heeft,voor mij was die in ieder geval duidelijker en groter dan van de Sony.
                          Maar het is en blijft uw keuze en ze zijn beide goed.
                          Veel plezier met wat je ook koopt.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                            Ik ben er nog altijd niet uit..
                            Nu twijfel ik weer tussen de A300 en de 450D..

                            die is wel duurder met de 2 kitlenzen.. zo'n 250€ ongeveer, is dat zijn prijs waard??

                            Ga ik echt kwalitatief veel verschil zien in gemaakte foto's tussen beide wat voor mij die 250€ rechtvaardigt???
                            Canon 5D2 en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Snelle keuze: welke is de beste van de 2!

                              Zit weinig verschil op op de twee toestellen betreft beeldkwaliteit.
                              Maar vind toch dat Nikon zijn interne beeldbewerking beter onder controle heeft dan de Sony. (het verschil zit hem in de details)
                              2 x Nikon Z6 met wat glas
                              www.janvanginkel.be

                              Comment

                              Working...
                              X