Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D300 toestel

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    het grootste voordeel voor de meeste fotografen is dat hun toestel van op afstand dank zij de grip meer op een D2 of D3 lijkt.
    ???

Bedoel je hiermee dat mensen zouden kunnen denken dat je een meer proffessionele fotograaf bent omdat je een D2 / D3 hebt ? Want ik begrijp anders het voordeel niet hoor ...

En waarom kun je meer fps nemen ?
    www.vulstekebvba.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
      ???

Bedoel je hiermee dat mensen zouden kunnen denken dat je een meer proffessionele fotograaf bent omdat je een D2 / D3 hebt ? Want ik begrijp anders het voordeel niet hoor ...
      Moet daar nu echt zo'n onnozel icoon bij of begrijp je de ironie zo ook wel?
      Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
      En waarom kun je meer fps nemen ?
      Beeldsnelheid D300:
      • Met EN-EL3e: maximaal 6 bps
      • Met optioneel MB-D10 Multi-Power Battery Pack en EN-EL4a/EN-EL4 batterij of AA-batterijen of met optionele EH-5a/EH-5 lichtnetadapter: maximaal 7 (CL) of 8 bps (CH)

Comment

Een grip is in eerste instantie een extra batterijhouder. maar het grootste voordeel voor de meeste fotografen is dat hun toestel van op afstand dank zij de grip meer op een D2 of D3 lijkt. Een afgeleid voordeel is dat je met een grip wat meer beeldjes per seconde kunt schieten dan zonder. Voor de extra batterijcapaciteit moet je het niet echt doen, een tweede geladen batterij neemt minder plaats in en is veel lichter. En dat je toestel beter in de hand zou liggen met zware lenzen er op is een flauw excuus. Een toestel met zware lens hou je vast met de lens en niet met de body.
        hmmm ... "lijken op D2 D3" argument is een beetje kort door de bocht vind ik net als het afdoen van de balans als "flauw excuus".

akkoord dat je een zware combo vasthoudt/balanceert bij de lens ... maar het al dan niet gebruiken van een grip verlegt ontegensprekelijk het punt waarop die combo in evenwicht is ... soms komt dat evenwichtspunt beter uit met grip en soms ook niet ... een "flauw excuus" zou ik het dus niet noemen

ik persoonlijk gebruik een grip voor :

- makkelijker werken in portret-stand
        - meer fps
        - betere balans (zeker met de 70-200 en de 300 f/4)

extra voordeel vind ik dat je je toestel kan "verkleinen" door de grip eraf te doen ... handig voor straatfotografie waar je liefst niet teveel opvalt

Greetz,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

"... maar het al dan niet gebruiken van een grip verlegt ontegensprekelijk het punt waarop die combo in evenwicht is ... soms komt dat evenwichtspunt beter uit met grip en soms ook niet ... "
          Dat is een zeer wijze en correcte opmerking !!

Comment

Los van het merk of het toestel dat je koopt zou ik proberen een toestel te nemen waar je niet in een menu moet duiken om de meestgebruikte instellingen aan te passen, en een toestel met ingebouwde focusmotor.

Om bij Nikon te blijven (ik ken niks van Canon/Sony/etc): D40(x), D60, D5000 zou ik niet nemen.
            Wel het overwegen waard:
            - tweedehands: D80, D200 (vooral D200, ligt volgens mij beter in de hand)
            - nieuw: D90, D300, D700 als je véél centen hebt.

Ik zou een tweedehands D80/D200 of een nieuwe D90 nemen, dan heb je meer geld over voor je objectieven en accessoires (flash, statief, geheugenkaarten, fototas, filters,...).
            Probeer ook eens wat toestellen van andere bekende merken uit in de winkel, en zie welk je het beste ligt.

Comment

Of, errug low budget: een D50...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                "... maar het al dan niet gebruiken van een grip verlegt ontegensprekelijk het punt waarop die combo in evenwicht is ... soms komt dat evenwichtspunt beter uit met grip en soms ook niet ... "
                Dat is een zeer wijze en correcte opmerking !!
                uhu ... soms vertel ik ook zinnige dingen

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Of, errug low budget: een D50...
                als instapper zeker geen slechte keuze ... kan later ook nog perfect dienen als back-up toestel

Greetz,
                TravelToy
                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Ik ben met een D50 begonnen en heb hier zeel veel plezier van gehad. De eerste upgrades die ik gedaan heb waren degelijk glas (24-70 F/2.8 en 85 F/1.4). Maar na een paar jaar was ik toch toe aan een degelijkere body. Bij mij is dat de D300 geworden en vooral omwille van:
                  • grotere viewfinder (wat ik zie, is wat ik krijg)
                  • meer pixels (ik kan mijn foto's nu ook degelijk uitvergroten)
                  • zeer snelle autofocus
                  • draadloos aansturen van strobes

Moest ik opnieuw beginnen, zou ik ook met een 'kleine' body beginnen. In het begin heb je zoveel te leren (compositie, belichting, etc) en wil je ook niet nog eens een 'moeilijke' body hebben die je jezelf eigen moet maken.
                  Als je het bij Nikon wil houden zou ik voor een D80 of D90 gaan. Het nadeel aan de D40, D60 en nu D5000 vind ik het gebrek aan autofocusmotor in de body. Je zal dan geen autofocus hebben bij de iets oudere maar nog steeds schitterende AF-D objectieven die je vaak voor relatief weinig geld occasie kan kopen.
                  Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
                    Nadelen: 500 gram extra gewicht om mee te sleuren (kan een voordeel zijn bij zware lenzen ivm balans), groter om weg te steken
                    Onzin: balans heeft alleen te maken met gewicht voor en achter het optil/steunpunt met een grip erop moet je de combinatie verder naar voren vastpakken om in balans te zijn als zonder grip.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De D300 is mijn inziens vandaag de dag nog altijd de beste DSLR van het segment semi-pro & crop sensor ( geen full frame dus ).

Comment

Voor de extra batterijcapaciteit moet je het niet echt doen, een tweede geladen batterij neemt minder plaats in en is veel lichter
                        Met batterijen geladen is de capaciteit is wel een flink stuk groter dan een accu'tje
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

D300, zonder twijfel.
                          Een zeer goed toestel, en de 51AF das gewoon

Glenn
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

Comment

Ik heb nu een D300, en ben er heel tevreden van ... ik kom van een D70, een wereld van verschil op alle vlak.

Maar om eerlijk te zijn, ben ik blij dat ik geen D300 had in 't begin... je verzuipt gewoon in de instellingen en mogelijkheden van dat toestel.

Mijn D70 bediende ik met mijn ogen toe, 't heeft zeker 4 weken geduurd tegen dat ik mijn D300 een beetje onder de knie had...

Ik denk dat als je als compleet beginner een D300 aankoopt je toestel technologisch verouderd is tegen dat je alles min of meer beheerst om het volledig te gebruiken. Niet dat het toestel slechter geworden zal zijn, maar tegen dan bestaat er 'beter', en tegen dan zal je dat 'beter' toestel willen en volledig weten te appreciëren.

Mijn raad: begin met iets eenvoudigers (evt occazie) en verander binnen 1 of 2 jaar naar een complex(er) toestel. Tegen dan zal je ook zelf beter weten wat je wil.

Nu, als geld geen probleem is ga voor de D300 (er zijn zeker voordelen aan) maar je zal vloeken op al de instellingen in 't begin.

nayy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nayy Bekijk bericht
                              Ik heb nu een D300, en ben er heel tevreden van ... ik kom van een D70, een wereld van verschil op alle vlak.

Maar om eerlijk te zijn, ben ik blij dat ik geen D300 had in 't begin... je verzuipt gewoon in de instellingen en mogelijkheden van dat toestel.

Mijn D70 bediende ik met mijn ogen toe, 't heeft zeker 4 weken geduurd tegen dat ik mijn D300 een beetje onder de knie had...

Ik denk dat als je als compleet beginner een D300 aankoopt je toestel technologisch verouderd is tegen dat je alles min of meer beheerst om het volledig te gebruiken. Niet dat het toestel slechter geworden zal zijn, maar tegen dan bestaat er 'beter', en tegen dan zal je dat 'beter' toestel willen en volledig weten te appreciëren.

Mijn raad: begin met iets eenvoudigers (evt occazie) en verander binnen 1 of 2 jaar naar een complex(er) toestel. Tegen dan zal je ook zelf beter weten wat je wil.

Nu, als geld geen probleem is ga voor de D300 (er zijn zeker voordelen aan) maar je zal vloeken op al de instellingen in 't begin.

nayy
                              Ik wil je hier niet tegenspreken Nayy, maar 70% van die instellingen slaan op wat er van JPG uit dat toestel komt, fotografeer je echter in Raw, dan spelen al die instellingen weinig rol, ik ben met de D300 twee dagen nadat ik hem kocht op het vliegtuig gestapt en naar Zuid-Afrika gevlogen, en heb eigenlijk geen enkele mislukte foto gemaakt, wel alles in Raw, en nabewerkt met Nikon capture NX2.

Volgens mij kan je met het toestel net als met een D3 meteen aan het werk, natuurlijk is het aanbod aan instellingen in het menu wat overvallend, maar eenmaal een en ander ingesteld moet je daar nog weinig aan veranderen, D3 is nog gemakkelijker, daar heb je voor bijna alles een knopje, en hoef je weinig in het menu te gaan om wat te wijzigen, krijg ik daarentegen zo een klein compactje in mijn handen gestopt, daar zitten alle instellingen onder drie of vier knopjes verstopt, wat ik eigenlijk veel moeilijker vind, enkele weken geleden, komt mijn broer hier met een Nikon compactje, en vraagt mij eens een en ander te tonen, met de gedachte, mijn broer fotografeerd reeds 30 jaar en zal dat wel kunnen instellen, maar ik heb verdikke veel moeten zoeken om dat ding optimaal in te stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Ik wil je hier niet tegenspreken Nayy, maar 70% van die instellingen slaan op wat er van JPG uit dat toestel komt, fotografeer je echter in Raw, dan spelen al die instellingen weinig rol, ik ben met de D300 twee dagen nadat ik hem kocht op het vliegtuig gestapt en naar Zuid-Afrika gevlogen, en heb eigenlijk geen enkele mislukte foto gemaakt, wel alles in Raw, en nabewerkt met Nikon capture NX2.

Volgens mij kan je met het toestel net als met een D3 meteen aan het werk, natuurlijk is het aanbod aan instellingen in het menu wat overvallend, maar eenmaal een en ander ingesteld moet je daar nog weinig aan veranderen, D3 is nog gemakkelijker, daar heb je voor bijna alles een knopje, en hoef je weinig in het menu te gaan om wat te wijzigen, krijg ik daarentegen zo een klein compactje in mijn handen gestopt, daar zitten alle instellingen onder drie of vier knopjes verstopt, wat ik eigenlijk veel moeilijker vind, enkele weken geleden, komt mijn broer hier met een Nikon compactje, en vraagt mij eens een en ander te tonen, met de gedachte, mijn broer fotografeerd reeds 30 jaar en zal dat wel kunnen instellen, maar ik heb verdikke veel moeten zoeken om dat ding optimaal in te stellen.
                                Voila !
                                Je moet een leercurve voorbij bij de d300, maar ik zie daar geen probleem in itt bv een D90, die moet je ook leren.
                                Alleen heb je niet meer die 'auto' functie op de dial , dus je MOET wel iets doen, lol.

Koop gerust die D300, je zal er geen spijt van hebben.
                                (of je moet beperkt budget hebben of willen half HD filmpjes maken.....)

mvg
                                glenn
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X