Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D300 toestel

Hallo,

Ik ben hier nieuw, dus stel ik mezelf even kort voor. Ik ben Laurens, een 24 jarige bediende uit West Vlaanderen (België). Ik ben al een heel eind bezig met digitale foto's nemen, maar echt op een zeeeeer laag niveau.

Omdat mijn interesse echter steeds groter wordt, ben ik van plan om de 3jarige cursus fotografie te volgen bij Syntra west (avondschool). Voor deze lessen heb ik echter een digitale reflexcamera nodig.

Ik heb hier al enkele discussies gevolgd, maar het is steeds moeilijk te vergelijken omdat je nooit echt weet wat voor ervaring de TS heeft.

Ik heb niets van ervaring met DSLR toestellen en daarom mijn vraag :

Ik kan een tweedehands D300 op de kop tikken voor € 1100 euro (inclusief Nikkor 18-70 3,5-4,5 ED lens). De camera heeft iets van een 700 kliks. Ik dacht dat dit een relatief koopje is, maar ik vraag me af of deze camera geen over-kill voor mezelf is?

Zou de D80/D90 niet meer iets voor mij zijn (prijs buiten beschouwing gelaten), of leer je in die lessen echt vlug om te gaan met een semi pro toestel?

Graag wat toelichting aub.
    www.vulstekebvba.be

Re: D300 toestel

D300 is uiteraard geen slechte camera maar misschien inderdaad wat overkill... nu, zo'n toestel leer je wel snel kennen hoor gezien je een hele steile leercurve zal hebben in het begin. Ik denk dat 1100 € voor zo'n set wel de prijs is tegenwoordig maar 700 kliks is niets voor zo'n camera.

Je kan misschien evengoed een D80/D90 kopen en iets betere lenzen?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

voor je begint met geld uit te geven aan al dan niet overkill toestellen en objectieven denk ik dat het verstandig is om eerst voor jezelf uit te maken waar je interesses juist liggen

voor sport heb je bijvoorbeeld heel andere noden dan voor macro ... voor portret nog eens andere eisen in vergelijking met wildlife ... etc ...

voor je beslist om te opteren voor deze of gene fancy body met veel toeters en bellen moet je zeker ook de rest van het "systeem" bekijken.

zijn er bijvoorbeeld voldoende merkeigen en/of 3rd-party beschikbare objectieven, flitsen, grips, etc te vinden ? je zal maar een coole body kopen waar je achteraf niet het geschikte objectief op kan draaien

voor de opleiding denk ik dat je met de eenvoudigste digitale body en een 50mm lensje al aardig uit de voeten moet kunnen ... en dat kan dan al voor een budget ver onder de 500 euro

just my 2 cent,
      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        D300 is uiteraard geen slechte camera
        Geen slechte, het is gewoon een zeer goede camera.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hey,
          ja de D300 is inderdaad een zeeeeer goed toestel.

Op die van mij staan ongeveer een 9000 kliks en zeer tevreden.
          Om het even wat kan je fotograferen. Zowel sport, macro, vakantie, natuur,... .
          Mijn instap was een D40. Waar ik zeker tevreden over was, en trouwens nog altijd tevreden over ben.
          Maar de D300 bied een grotere mogelijkheid aan instellingen.
          De 1100 euro is geen slechte prijs als er een objectief bij is. Maar bij digitastreet staat hij spiksplinterniew voor net geen 1200 euro dacht ik. (body alleen)

De D300 is zeker een aanrader als je het mij vraagt.

Greetzzz Kris
          www.kris-sinnaeve.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
            zijn er bijvoorbeeld voldoende merkeigen en/of 3rd-party beschikbare objectieven, flitsen, grips, etc te vinden ?
            Voor een D300 is er zelfs veel te veel merkeigen en/of 3rd-party spul te vinden...

Comment

Vergeef me mijn eventuele fout, maar heeft het feit "wat" (macro, sport, studio, ...) je wilt fotograferen, niet meer te maken met de lenzen, dan met het toestel ?

Het "voordeel" van bv. een D80/D90 is dat je als amateur nog de mogelijkheid hebt om de voorgeprogrammeerde fotostanden te gebruiken (macro, landschap, portret, ...).

edit. Waar ik vooral interesse in heb zijn voertuigen, dans en macro
              www.vulstekebvba.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Voor een D300 is er zelfs veel te veel merkeigen en/of 3rd-party spul te vinden...
                natuurlijk ... maar dat was mijn punt niet mijn punt is ook niet of een D300 al dan niet een goede kamera is

mijn punt is ... bezint voor ge begint ... en dat bezinnen start bij het onderzoeken naar de noden en eisen, dan bij het bekijken welke fabrikanten er de geschikte tools aanbieden en dan pas afwegen wat er binnen het budget haalbaar is

TS heeft wat angst voor overkill en dat is een gezonde ingesteldheid ... waarom 1.000 euro uitgeven als je het met 300 ook zou kunnen ? Of omgekeerd ... waarom 1.000 euro uitgeven aan een tool die niet voldoet ?

Greetz,
                TravelToy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Geen slechte, het is gewoon een zeer goede camera.
                  Ja maar als Canonian kan je dat uiteraard niet zeggen.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Een D90 zal de eerst komende paar jaren meer dan voldoen aan je noden als amateur... Met het geld dat je zo uitspaart kun je eventueel al een iets betere lens kopen.

Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                    Het "voordeel" van bv. een D80/D90 is dat je als amateur nog de mogelijkheid hebt om de voorgeprogrammeerde fotostanden te gebruiken (macro, landschap, portret, ...).
                    Is niet echt een voordeel. Je stapt best zo snel mogelijk over op de P/A/S/M standen, zeker bij pakweg macrofotografie.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Vergeef me mijn eventuele fout, maar heeft het feit "wat" (macro, sport, studio, ...) je wilt fotograferen, niet meer te maken met de lenzen, dan met het toestel ?
                      Niet helemaal hé, bijvoorbeeld met de slechts 2 à 3 beeldekens per seconde van de goekopere toestellen voelen de sportfotografen zich zwaar gehandicapt...

Comment

edit. Waar ik vooral interesse in heb zijn voertuigen, dans en macro
                        uiteraard zijn ook de objectieven hier van belang ... maar de body speelt ook mee

een body die niet uit de studio komt heeft geen behoefte aan 8 fps of weersbestendigheid
                        een body die door weer en wind gebruikt wordt (sport/wildlife) moet tegen een stootje kunnen
                        en zo zijn er wel meer dingen die al dan niet belangrijk kunnen zijn en dus de prijs zullen beinvloeden.

uiteraard kan je voor een super-mega-all-in-one kamera gaan ... maar als je die niet nodig hebt ... dan is het overkill en weggesmeten geld

- voertuigen : als ze snel bewegen is een snelle AF nuttig en kan een hoge fps handig zijn
                        - dans : als het in donkere zalen is, dan is de beeldkwaliteit op hoge ISO belangrijk
                        - macro : hier kan lifeview handig zijn ... maar voor de rest kan elke body hiervoor gebruikt worden

Greetz,
                        TravelToy

Comment

Beschikken de D90 / D300 over de robuustheid om veel buiten gebruikt te worden ?

Waar ik ook veel over lees is de zogenoemde "grip". Dit zijn dacht ik extra batterijhouders? In welke mate is dit interessant? Of voldoet de gewone batterij ruimschoots? Zijn er andere voordelen (eventueel nadelen buiten de omvang en gewicht?)?
                          www.vulstekebvba.be

Comment

De D300 heeft een magnesium body tov de kunstof body bij de D90, dus is beter bestand tegen "ongelukjes" en zwaar gebruik.
                            D300 is ook weatherproof dacht ik.
                            Verder is de D300 iets groter en iets zwaarder, 51 ipv 11 AF punten, 6/8 fps ipv 4.5, meer custom instellingen en een 100% viewfinder. (plus nog wat andere kleine verschillen)

Ik heb vorige week zelf voor de D90 gekozen (heb heel lang getwijfeld voor D300) maar ik vond het prijsverschil van bijna 500 euro (350 voor de body, en de 18-105 lens kost apart een stuk meer dan in kit met de D90) te groot, en de extra mogelijkheden van de D300 heb ik persoonlijk niet direct nodig.
                            De D90 is ook een degelijk toestel, dat je volgens mij niet te snel ontgroeid (hoop ik toch )

Voordelen van de grip: batterijcapaciteit verdubbelt, extra ontspanknop, makkelijker vast te houden in portret orientatie
                            Nadelen: 500 gram extra gewicht om mee te sleuren (kan een voordeel zijn bij zware lenzen ivm balans), groter om weg te steken

Comment

Beschikken de D90 / D300 over de robuustheid om veel buiten gebruikt te worden ?
                              De D300 is weerbestendig, de D90 minder.

Waar ik ook veel over lees is de zogenoemde "grip". Dit zijn dacht ik extra batterijhouders? In welke mate is dit interessant? Of voldoet de gewone batterij ruimschoots? Zijn er andere voordelen (eventueel nadelen buiten de omvang en gewicht?)?
                              Een grip is in eerste instantie een extra batterijhouder. maar het grootste voordeel voor de meeste fotografen is dat hun toestel van op afstand dank zij de grip meer op een D2 of D3 lijkt. Een afgeleid voordeel is dat je met een grip wat meer beeldjes per seconde kunt schieten dan zonder. Voor de extra batterijcapaciteit moet je het niet echt doen, een tweede geladen batterij neemt minder plaats in en is veel lichter. En dat je toestel beter in de hand zou liggen met zware lenzen er op is een flauw excuus. Een toestel met zware lens hou je vast met de lens en niet met de body.

Comment

Working...
                              X