Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR + objectief voor wereldreis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DSLR + objectief voor wereldreis

Oorspronkelijk geplaatst door jepija Bekijk bericht
    ...
    Het zal dus 90% van de tijd trekken zijn met een grote trekkersrugzak op onze rug. Overnachten zal gebeuren bij gastgezinnen, kennissen, goedkope hotels. Plaatsen waar we ons niet veilig voelen, zullen we ook niet lang blijven. Want hoe kan je nu genieten als je je niet veilig voelt?
    --
    Ik zal nog even uitleggen waarom ik een DSLR verkies. Een vriend van mij is een half jaar in zuid-amerika geweest en was tevreden vertrokken met een tamelijk goede compact-camera. Die foto's waren mooie herinneringskliekjes maar toonden helemaal niet aan hoe hij zijn reis ervaart heeft.
    ...
    Je vergist je ten zeerste als je gelooft dat een DSLR op reis (trektocht) beter is dan een bridge. Zelf ben ik al met allerlei toestellen (van analoge reflexcamera's met zware objectieven tot kleine camcorders) op reis geweest (buiten Europa bijna steeds als rugzaktoerist).
    Mijn DSLR (Pentax K100 super met o.a. 16-50/2.8, 50-135/2.8, 50/1.4, macro 100/2.8) zal ik alleen meenemen als ik per auto reis. Mijn Panasonic FZ5 daarentegen is superlicht, handig (geen lenzen wisselen), heeft veel meer zoom, een betere beeldstabilisatie ... en moest hij gestolen worden of stukvallen, dan ben ik minder kwijt.
    Over de foto's of video's die je meebrengt uit (sub)tropische gebieden, zal je altijd een beetje ontgoocheld zijn, want de unieke sfeer daar kan je nooit getrouw vastleggen ... zelfs al oogsten je foto's niets dan lof bij vrienden en familie! Je ervaart gewoon dat er iets essentiëels ontbreekt. Intussen accepteer ik dat en ben ik ruimschoots tevreden over mijn reisherinneringen. Wat zou dat dan wel niet zijn met bv. een FZ28!?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Er zijn hier wel een aantal mensen die veel verstand hebben van fotografie, doch niet van wereldreizen me dunkt.
      - Reizen met een DSLR is perfect mogelijk op verre reizen, een compact zal kwalitatief op heikele momenten steken laten vallen;
      - Reizen met primes is zeker kwalitatief zeer goed, maar weinig praktisch voor de rugzak reiziger;
      - de ideale reislens bestaat niet;
      - beste compromis blijft de combinatie van 2 goede zoomlenzen; bij voorkeur een serieuze breedhoek zoomlens en een andere tot zo'n 200mm (of zelfs tot 300 mm);
      - Indien Nikon: D90 + 18-105 (of zelfs Tamron f2.8 zoom) + 75-300VR

A real world traveller.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Er zijn hier wel een aantal mensen die veel verstand hebben van fotografie, doch niet van wereldreizen me dunkt.
        - Reizen met een DSLR is perfect mogelijk op verre reizen, een compact zal kwalitatief op heikele momenten steken laten vallen;
        - Reizen met primes is zeker kwalitatief zeer goed, maar weinig praktisch voor de rugzak reiziger;
        - beste compromis blijft de combinatie van 2 goede zoomlenzen; bij voorkeur een serieuze breedhoek zoomlens en een andere tot zo'n 200mm (of zelfs tot 300 mm);

A real world traveller.
        Ik ben al zeer veel op reis geweest en fotografeer alleen met zoekercamera's, juist wegens het gewicht.
        Daar de TS een DSLR wenst adviseer ik:
        een Nikon D60 (op iets anders dan P¨mode wordt hij toch niet gezet ) en een Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR. Als hij toevallig in singapore of NY komt kan er altijd nog iets bij gekocht worden.

just my 2c.
        -m-

NB. Soms is het mogelijk bij een medereiziger even een lens met een ander bereik te lenen. Bespaard gewicht, geld en frustratie.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ik ben al zeer veel op reis geweest en fotografeer alleen met zoekercamera's, juist wegens het gewicht.
          Daar de TS een DSLR wenst adviseer ik:
          een Nikon D60 (op iets anders dan P¨mode wordt hij toch niet gezet ) en een Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR. Als hij toevallig in singapore of NY komt kan er altijd nog iets bij gekocht worden.

just my 2c.
          -m-

NB. Soms is het mogelijk bij een medereiziger even een lens met een ander bereik te lenen. Bespaard gewicht, geld en frustratie.
          TS wenst DSLR-kwaliteit en geen zoekercamera's.
          Lenzen lenen kan je niet als een vast gegeven beschouwen.
          Fotogerief koop je best voor je vertrekt: wat doe je met de verpakking, garantie en douane?
          Je advies voor een D60 met 16-85 is wel OK.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

TS wenst DSLR-kwaliteit en geen zoekercamera's..
            Tja. Ik argumenteer tegen. Kwestie van je materiaal te kennen
            Lenzen lenen kan je niet als een vast gegeven beschouwen...
            Amateur. Ga je op avontuur of niet Neem dit niet te serieus
            Fotogerief koop je best voor je vertrekt: wat doe je met de verpakking, garantie en douane?
            ...
            Ik heb mijn gitzo laatst in Singapore gekocht. Scheelt toch wat. Kwestie van wat ideen mee te geven
            Je advies voor een D60 met 16-85 is wel OK.
            Dank. Het was weloverwogen

-m-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ondanks alle voor en tegen oordelen, zowel nikon als canon hebben een zeer degelijke 18 - 200 met stabilisatie in hun segment, heb ze allebei gehad op diverse camera's.
              Indien je googeld op deze beide , ga je op flickr of Pbase of waar om het even super fotos tegen komen van wereldreizigers of mensen van om het even waar op deze planeet. De manier waarop jij wil reizen denk ik dat deze kombinatie perfect zal zijn.
              D90/D300 met 18 200 VR of 40D/ 50 D met 18 200 IS ( 40d 2de hands met 18 200 is gaat binnen de 1000 euro wel lukken )

Dit alles tenzij je binnen de 2 jaar de fotografie microbe echt te pakken hebt en een 10 kilo extra aan glas en body's gaat mee sleuren....
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                Lol, je verstaat me nie denk ik.
                Als je nu snel van breedhoek naar tele wil voor een shot, dan ben je veel te laat mischien voor wat je wou vastleggen. En je zeult ook meer gewicht mee, wandelt toch niet zo lekker, niet?
                dit was de eerste quote:

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred
                Idd, het wisselen van lenzen is beetje uit den boze denk ik op reis.
                Nu snap ik het nog niet, want je verkalring heeft niets met reizen te maken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

terug on topic

Wat denken jullie hiervan ?

Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (+- 350 EUR)

Ik stel voor dat ik hiermee begin. Ik kan al direct beginnen met een vrij grote hoek (oefenen voor landschap). Op langere termijn schaf ik dan waarschijnlijk een goeje groothoekslens aan en een goedkope telelens (zal toch niet vaak gebruikt worden).

Comment

Vrees dat die 28mm op een cropcamera niet breed genoeg zal zijn.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jepija Bekijk bericht
                      terug on topic

Wat denken jullie hiervan ?

Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (+- 350 EUR)

Ik stel voor dat ik hiermee begin. Ik kan al direct beginnen met een vrij grote hoek (oefenen voor landschap). Op langere termijn schaf ik dan waarschijnlijk een goeje groothoekslens aan en een goedkope telelens (zal toch niet vaak gebruikt worden).

Ik zou dan toch voor de Tamron 17-50 f2,8 gaan. Dezelfde lens, maar aangepast voor de beeldhoek op cropcamera's.

Comment

A real world traveller.
                        het is een keuze hé... ik sleep zelf vaak rond in ons belgenland met een zak van ettelijke kilo's op mijn rug en een tasje in de hand met spulletjes. terwijl de kids en mijn vriendin vrolijk in topje / T-shirt rondhuppelen. da's mijn keuze. Zelfde voor grotere reizen /wereldreis. We hebben stilaan plannen om met de kinderen eens naar Azië te trekken (iets minder low budget, iets toegankelijkere streken (met kinderen dan)). Dan gaat de DSLR zeker mee, ik heb hem dan wel nagenoeg de hele tijd bij me, en da's alweer: MIJN KEUZE. Ik neem dan wel een beperkte set mee. Dat moet je voor jezelf dus eerst uitmaken. Wil je dat niet, ga dan voor een degelijke bridge zoals een G10, en FZ-model,...

Om aan te vullen in de Canon reeks: 400D + EF 70-300mm F:4.0-5.6 IS USM en een groothoeklensje. Een wandellens anders (1 exemplaar slechts): goekoper ben je met de Sigma 28-300mm DG Macro F: 3.5-6.3 of een Canon EF-S 18-200mm F:3.5-5.6 IS.
                        Met de Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6 USM L IS ben je helemaal gesteld op dat vlak... maar dan zit je wel eventjes factor 2 over budget.

In je startpost zet je "landschap en wildlife". Da's zeer ruim en daarom zou ik voor de 2 lenzen gaan (met een ->300mm lens erbij), want anders ga je vrees ik aan wildlife foto's niet veel hebben, behalve dan arrogante apen, overstekende olifanten en gekko's tegen muurtjes en plafonds...
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

nikon d60 en nikon 18-200vr. Werkt met sd kaartjes en die kosten ook de wereld niet meer. laast in a.l.i 4Gb voor 9€.
                          Denk dat je juist onder je 1000€ zal zitten.

Comment

Ik kan begrijpan dat je een DSLR wil voor mooie foto's te trekken.
                            Maar: dan moet je genoeg oefening hebben eer je vertrekt.
                            Ik heb zelf een aantal trektochten achter de rug, waarvan 1 keer met dslr.
                            Toegegeven, de foto's waren 'misschien kwalitatief wat beter', maar absoluut verwaarloosbaar. Een 'klein toestelletje' kan tegenwoordig een kwaliteit leveren waar mijn D80 bvb nog niet eens aan kan tippen (bij manier van spreken).
                            Wel, ik overweeg om volgende keer een klein, maar degelijk toestel te kopen en dat mee te nemen ipv een body+lens.
                            Het gewicht is niet te onderschatten (nuja, wij hadden onze hond ook mee, dus zeulde ik al dat eten ook nog is mee ).
                            Vergeet ook niet dat trekking relatief 'ruw' is. Een klein toestel kapotmaken is goedkoper dan je body en of lens.

Mijn advies: koop gerust een dslr, maar laat hem thuis. Zeker als je een jaar rondtrekt. Een week of twee, tot daar toe. Nuja, wie mooi wil zijn, moet lijden, wie mooie foto's wil trekken, misschien ook
                            Het is zwaar, duur, als je via barcelona gaat ben je hem kwijt,...

groeten

een andere backpacker
                            http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

Comment

Op wereldreis, zeker in basic omstandigheden zijn er enkele belangrijke overwegingen in willekeurige volgorde:
                              - Batterijen: hoelang ga je in gebieden vertoeven waar geen stroom is? Mogelijkheden: extra batterijgrip, een extra reeks (op voorhand opgeladen) batterijen, een camera waarin je goedkope ter plaatse verkrijgbare batterijen kan gebruiken (bvb AA's).
                              - Stof: opnieuw afhankelijk van de bestemming gaat stof een potentieel gevaar zijn. Twee zaken: stof op de sensor (blazer en eventueel cleaning kit meenemen als je frequent van objectieven wisselt) en stof onder knopjes. Een stofvlekje op je foto haal je zo weg op de PC, maar stof onder de ontspanknop heeft bij mij al bij 3 elektronische reflex-camera's problemen gegeven (2 analoge en 1 digitale). Een stofbestendige camera is dan essentieel.
                              - Stabilisatie: Statief, monopod, bonenzak... mogelijkheden zat. Voor een compacte bagage is een lege bonenzak de beste keuze. Die vul je ter plaatse met rijst. Ik maakte me er zelf eentje uit een oude jeans.
                              - Opslag: investeer in een draagbare harde schijf met ingebouwde kaartlezer. Er zijn vele modellen, ikzelf kocht me eentje on-line van HyperDrive. Goed spul. Dat bespaart je met vele kaartjes te moeten sleuren (die kunnen alleen maar verloren worden). Die schijf hou je bij je in de handbagage tijdens transporten. Bij mij zit die altijd in een tasje in een ander tasje in een plastic zak met siliconenkorrels.
                              - Ultrazooms: verkijk je niet op de telecapaciteiten van een ultrazoom. Voor wildlife heb je snelle sluitertijden nodig en met de gemiddelde ultrazoom ga je veel licht nodig hebben om deze met goede beeldkwaliteit te halen.
                              - Tele-bereik: Weet dat je bij wildlife meestal toch enkel 't uiterste van je telebereik gaat gebruiken. Ik raad je dus eerder naast een standaardzoom een vaste 300mm of zo aan. Die kan makkelijk goed verpakt in een apart tasje in je hoofdbagage als je ze niet nodig hebt.
                              - Standaard-bereik: wil je echt compact rondtrekken, dan kan een setje van twee kleine vaste brandpunten een alternatief zijn voor een grotere standaardzoom. Ikzelf doe heel veel met een 21mm en een 43mm. Eén van de twee zit dan in m'n jaszak en de andere op m'n toestel. Je trekt er bovendien veel minder aandacht mee dan met een veel grotere lichtsterke standaardzoom. Ik heb meestal zowel de zoom als de vaste brandpunten mee die ik naargelang de omstandigheden gebruik. Maar als ik compact moet reizen gaan enkel de vaste mee...
                              - Objectieven lenen: niet op rekenen. Als je een leeuw op 50m voor je ziet passeren, gaat je maatje je z'n teleobjectief echt niet lenen hoor, dan wil die zelf fotograferen en mis jij de shots.
                              - Geef zeker de voorkeur aan een toestel met optische zoeker. Op reis vertoef je vaak buiten en in fel zonlicht, daarbij wordt een LCD gebruiken om je foto te kadreren soms erg lastig. Ook een electronische zoeker is verre van ideaal, maar daarover willen meningen soms verschillen...
                              - Veiligheid: Laat nooit je camera uit je zicht! Vrees vooral andere backpackers, veel meer dan locals die toch niets met de camera aan kunnen. Geef voorkeur aan een discrete tas. Of koop een relatief onbekend merk zoals ik... de meesten denken dat ik nog met een oude analoge camera werk als ze Pentax zien...

Wim

PS: Ik werk persoonlijk met Pentax omwille van de goede weerstand tegen de elementen van dat merk en omwille van hun erg goede vaste brandpunten. Bovendien zitten ze meestal erg goed qua prijs. De K200D is momenteel me dunkt veruit de goedkoopste stofbestendige DSLR. Maar ook bij de andere merken ga je vergelijkbaar materiaal vinden en blijven de bovenstaande bedenkingen geldig.
                              Last edited by ishpuini; 21 april 2009, 11:47.
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt ishpuini. Veel handige tips waardoor mijn keuze stilletjes aan vorm begint te krijgen.

Body: Ik ben vandaag enkele foto-zaken binnengewandeld en waarschijnlijk wordt het de canon 450D. Het ligt goed in de hand, weegt niet veel, vrij goed afgewerkt, goede prijs/kwaliteit, groot duidelijk LCD, reageert snel en een goed batterijleven. Maar ik heb dan ook nog geen pentax in mijn handen gehouden (beetje beinvloed)

Objectieven Groothoek en standaardbereik gaan het meest gebruikt worden. Jouw tip van een 300mm prime te gebruiken, was nog niet in me opgekomen. Maar zo een prime kost precies vrij veel. Ik kan voorlopig een 70-300mm zoomlens van een maat gebruiken waardoor ik al kan testen hoe vaak ik effectief de rest van het bereik gebruik.

Opslag: SD kaartjes zodat ik kan uitwisselen met vriendin (Canon Ixus). Ik had al in gedachten om een imagetank te gebruiken. Maar dé ideale gadget zou een opslagmedium zijn met GPS-tracker. Dan kan ik met behulp van geo-tagging te weten komen waar ik welke foto's heb getrokken.

Stabilisatie: Ik ben niet van plan statief of bean-bag mee te nemen. Ik ga proberen creatief te zijn door mijn rugzak (+- 1,5 m hoog) als statief gebruiken. En/of IS in de objectieven.

Veiligheid In situaties waar rondlopen met dslr niet veilig is, stop ik het gewoon weg en gaan we verder met de compact-camera.

Onderhoud Stof gaat nog een groot probleem vormen. Ik neem sowieso een reinigingsset mee (kan ik ook gebruiken voor bril). Maar stofophoping in de camera, dat is een risico dat je neemt.

Comment

Working...
                                X