Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR + objectief voor wereldreis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR + objectief voor wereldreis

Ik plan om over 2 jaar een wereldreis te maken en heb enorm veel interesse in fotografie gekregen. Nu wil ik de komende 2 jaar mij verdiepen in fotografie om er voor te zorgen dat ik mooie foto's kan maken tegen ik aan de reis begin. Ik heb de laatste maanden al veel rond gezocht op diverse fora en in verschillende winkels en ik geraak er maar niet uit.

Ik wil een degelijke DSLR voor amateurs met als voornaamste doel landschap en wildlife te fotograferen. Aangezien ik aan het sparen ben voor een wereldreis en er daarna niet veel meer overblijft, wil ik dus maar 1 keer investeren in camera en lenzen. Ik heb mij een budget van max 1000 EUR opgesteld waarbij geheugenkaarten bijgerekend moet worden.

Ik had zelf al verschillende opties maar ik kamp met enkele praktische problemen. Ik zoek veel te trekken (wandelen met rugzak) en daarom wordt gewicht naast kwaliteit wel een belangrijk criterium. Mijn oog was gevallen op de Sony a350 en de Canon 450D. Maar om gewicht te sparen zou ik kiezen voor 1 enkele zoomlens met groot bereik (bv. 18-250mm) in tegenstelling tot 2 aparte lenzen (kitlens + telelens). Is dit wel een goed idee?

Ik heb al enkele weken een nikon d70 van een vriend en ben niet echt tevreden over ergonomie en bediening van het toestel. In winkel lijken Sony en Canon veel aangenamer qua gebruik (persoonlijke mening).

Wat stellen jullie voor, rekening houdend met het budget? Of moet ik wachten op de Canon 500D die in mijn ogen voor het eerst niet goedkoop te verkrijgen zal zijn?

Re: DSLR + objectief voor wereldreis

Canon G10, Gitzo carbon statief en boeken. Waarom DSLR ?

-m-
    zie ook mijn eigen draadje

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    Last edited by Nerdifant; 16 april 2009, 00:31. Reden: Extra i info
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Langs 1 kant spreek je je eigen wat tegen vind ik.
      Je wil een degelijke DSLR en hij mag niet veel wegen en je wil er een superzoom op.... Die dingen rijmen niet echt met elkaar.
      Ben je misschien veel beter af met een bridge toestel.....

Langs de andere kant is een goede dslr en een paar goede lenzen natuurlijk pakken beter om die wereldreis vast te leggen. Natuurlijk neem je dan VEEL gewicht mee en kom je er niet met 1000€.
      Ikzelf zou op wereldreis gaan als fotograaf ipv bv toerist en af en toe een kiekje trekken.
      Maar als je hoofdzakelijk als reiziger wil en niet heel de tijd foto's wil nemen of materiaal meesleuren, lijkt een dslr me geen goed idee.
      In veel landen is het trouwens ook niet echt een optie om een dure dslr en lenzen rond je nek te hangen.....

Je zal toch voor jezelf moeten uitmaken waar je prioriteit ligt, anders kom je er nooit uit vrees ik.

Ben zelf gestart met een d80 (zeer degelijk instapmodel) van nikon. Heb ook al canon in mijn handen gehad en ik moet zeggen dat ik het omgekeerde ervaar, lol, gebruiksgemak is pakken handiger bij nikon.
      Met canon of sony kan ik je niet echt verderhelpen, maar er zit hier volk genoeg dat dat wel kan hoor

Nog een paar dingetjes voor de reis misschien:
      -geheugengrootte ?
      -batterijlevensduur?
      -weersomstandigheden? (temp, vochtigheid...)
      -misschien een monopod? (maar dan heb je weer dat gewicht, lol)
      .....

Hoop dat je hier iets aan hebt.

mvg
      glenn
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

Comment

Ik heb me niet zo goed verwoord denk ik. Ik heb veel interesse in fotografie en wil sowieso een DSLR kopen. Na mijn wereldreis ben ik wellicht van plan te investeren in een nieuwe body en duurdere lenzen. Maar nu wil ik een iets of wat beter instapmodel zodat ik binnen 2 jaar geen nieuwe dure investering moet doen. Dat geld is er gewoon niet dan.

De reden waarom ik een DSLR wil hebben is dat ik foto's wil trekken van fauna en flora waar vaak een tele-lens en aangepaste sluitertijd voor nodig is. Ik wil na enkele weken met een nikon D70 gewerkt te hebben ook effectief beginnen aan deze dure hobby.

Wat mijn vraag eigelijk was is wat raden jullie aan, rekening houdend met het budget, om te kopen qua DSLR. Is het verstandig om 1 enkele lens te kopen of kies ik beter voor 2? Met welke setup (body + lenzen + ...) hebben jullie al eens een wereldreis gemaakt enzo. Ik wil een zo goed mogelijk beeld krijgen van wat praktisch is en wat haalbaar is.

vriendelijke groeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jepija Bekijk bericht
          Ik heb me niet zo goed verwoord denk ik. Ik heb veel interesse in fotografie en wil sowieso een DSLR kopen. Na mijn wereldreis ben ik wellicht van plan te investeren in een nieuwe body en duurdere lenzen. Maar nu wil ik een iets of wat beter instapmodel zodat ik binnen 2 jaar geen nieuwe dure investering moet doen. Dat geld is er gewoon niet dan.

De reden waarom ik een DSLR wil hebben is dat ik foto's wil trekken van fauna en flora waar vaak een tele-lens en aangepaste sluitertijd voor nodig is. Ik wil na enkele weken met een nikon D70 gewerkt te hebben ook effectief beginnen aan deze dure hobby.

Wat mijn vraag eigelijk was is wat raden jullie aan, rekening houdend met het budget, om te kopen qua DSLR. Is het verstandig om 1 enkele lens te kopen of kies ik beter voor 2? Met welke setup (body + lenzen + ...) hebben jullie al eens een wereldreis gemaakt enzo. Ik wil een zo goed mogelijk beeld krijgen van wat praktisch is en wat haalbaar is.

vriendelijke groeten.
          Nikon D90+18-200mm nikkorlens of de Tamron 18-270mm en je bent vertrokken voor je wereldreis.

Grtz Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Nikon D90+18-200mm nikkorlens of de Tamron 18-270mm en je bent vertrokken voor je wereldreis.

Grtz Dirk
            Idd, het wisselen van lenzen is beetje uit den boze denk ik op reis.
            (verwacht van een 18-200 wel niks wereldschokkends he).
            Een D90 kost wel 900€ dus kom je er niet met je budget.
            Misschien een 2dehands D80? of nieuw als je die nog vind, de nikon 18_200 vr is wel beter dan de sigma, de sigma is echt nie zo goed hoor. (de niet vr versie dan, de andere ken ik niet)

mvg
            glenn
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

Comment

ga je op reis om foto's te nemen, of ga je op reis en neem je foto's?

Koop u liever een top model bridge of zelfs compact (= véél meer reiscomfort)

Ga je altijd met een halve kilo camera rond je nek willen rondlopen? aangezien dat ik er vanuit ga dat je niet altijd op stap bent om foto's te gaan nemen, maar in de eerste plaats om onderweg te zijn en dingen te zien... dan past een compact beter bij je reis stijl aangezien je dan ook alle leuke momenten onmiddelijk kan vastleggen (onopvallend compactje uit je broekzak en "klik", in orde)

je valt ook een pak minder op dan met een grote body + lens die je of om je nek hebt hangen (kan ik me niet inbeelden dat je zo volledige dagen rondloopt)
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                ga je op reis om foto's te nemen, of ga je op reis en neem je foto's?
                dat is inderdaad de vraag die je jezelf moet stellen

wil je wel wat leuke fotos ... dan zou ik ook opteren voor een compact of een bridge
                wil je echt goede fotos ... dan zou ik opteren voor een tweedehands body (prijs) en een paar prime lenzen

waarom primes ?

- goedkoop : toch als je vergelijkt met kwalitatief gelijkwaardige zooms
                - bouwkwaliteit : meestal veel beter gebouwd dan de goedkope superzooms en minder kwetsbaar
                - beeldkwaliteit : vele malen beter dan de superzooms
                - redundant : gaat er eentje stuk ... dan zit je niet helemaal zonder
                - compact : je krijgt makkelijker 3 kleine primes kwijt in een rugzak dan 1 superzoom
                - lichtsterk : altijd een pluspunt ... en vaak een alternatief voor het meezeulen van een flits

welke primes ?

- 20 mm
                - 50 mm
                - 85/135 mm (kan mss wat duur uitvallen)

Het enige nadeel is dat je niet echt over een grote tele kan beschikken ... maar als je goede fotos in het tele gebied wil ... dan is je budget toch veel te klein

Greetz,
                TravelToy
                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

[QUOTE=Mordred

glenn[/QUOTE]

Wel beste ik kan je dit al zeker zeggen...de 18-200mm nikkorlens is een super lens.

Ik heb deze en trek er fijne en scherpe foto's mee...heb er nog niet veel nadelen van ondervonden,enkel dat ze iets minder lichtsterk is in volle zoom...maar als je dat wil hebben moet je diep in je buidel tasten.

Ik trek foto's die ik later laat afmaken op 10/15 formaat...dus welke nadelen deze lens ook mag hebben op dat formaat zie je daar niks van....ik spreek me niet uit over grote posters enz...

Als je een Dslr wil voor op reis,dan ben je bijna verplicht een tele te kopen. Want de omstandigheden om van lens te wisselen zijn niet altijd goed denk ik...Hebben vorig jaar een kameeltrip gedaan door de site's van luxor enz... Niet echt handig om dan van lens te wisselen...die kameel gaat heus niet wachten tot jij je lens verwisselt hebt...om nog maar van het stof te zwijgen...

Ik ben een heel tevreden gebruiker van de 18-200mm nikkorlens en kan hem iedereen aanprijzen voor travellerlens met nog zeer goede beeldkwaliteiten.

Grtz Dirk
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Er zijn veel goede compact camera's maar al zal je het op veel foto's niet direct merken, een compact/bridge is geen DSLR

Nadeel is toch gewicht, dus zou ik een lichtere DSLR de voorkeur geven als de Canon EOS 450D, maar je kunt ook een ouder model nemen (400D, 350D), spaar je geld uit voor een beter objectief. Ook zou ik eens naar Olympus kijken. Mooie compacte DSLR's, en prima kitlenzen. De vraag is alleen hoelang je met dit merk door kan groeien als je je hobby meer professioneel wilt aanpakken.

Wildlife zou ik me niet meteen teveel bij voorstellen, dan kom je snel mm's tekort.
                    Een superzoom is te overwegen. Ook al vervalt dan voor jou een belangrijk voordeel van DSLR´s, dat je lenzen kunt wisselen. Maar dat kan altijd nog.

Comment

Er staat nu een 400d te koop voor een heel schappelijke prijs misschien is dit wat
                      kun je het andere geld van je 1000 euro die je er voor over hebt investeren in een lens
                      en geheugen kaartjes en baterijen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                        Wel beste ik kan je dit al zeker zeggen...de 18-200mm nikkorlens is een super lens.

Ik heb deze en trek er fijne en scherpe foto's mee...heb er nog niet veel nadelen van ondervonden,enkel dat ze iets minder lichtsterk is in volle zoom...maar als je dat wil hebben moet je diep in je buidel tasten.

Ik trek foto's die ik later laat afmaken op 10/15 formaat...dus welke nadelen deze lens ook mag hebben op dat formaat zie je daar niks van....ik spreek me niet uit over grote posters enz...

Als je een Dslr wil voor op reis,dan ben je bijna verplicht een tele te kopen. Want de omstandigheden om van lens te wisselen zijn niet altijd goed denk ik...Hebben vorig jaar een kameeltrip gedaan door de site's van luxor enz... Niet echt handig om dan van lens te wisselen...die kameel gaat heus niet wachten tot jij je lens verwisselt hebt...om nog maar van het stof te zwijgen...

Ik ben een heel tevreden gebruiker van de 18-200mm nikkorlens en kan hem iedereen aanprijzen voor travellerlens met nog zeer goede beeldkwaliteiten.

Grtz Dirk
                        Net wat ik zei, ik heb enkel de 18-200sigma gehad en die kan ik absoluut NIET aanraden.

mvg
                        glenn
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jepija Bekijk bericht

Ik wil een degelijke DSLR voor amateurs met als voornaamste doel landschap en wildlife te fotograferen. Aangezien ik aan het sparen ben voor een wereldreis en er daarna niet veel meer overblijft, wil ik dus maar 1 keer investeren in camera en lenzen. Ik heb mij een budget van max 1000 EUR opgesteld waarbij geheugenkaarten bijgerekend moet worden.

Ik had zelf al verschillende opties maar ik kamp met enkele praktische problemen. Ik zoek veel te trekken (wandelen met rugzak) en daarom wordt gewicht naast kwaliteit wel een belangrijk criterium.zijn?
                          Mijn voorstel:
                          Koop een Canon 1000D met 18-55 IS en 55-250 IS, blijft er nog redelijk budget over voor tassen , geheugenkaarten enzo.
                          Klein, licht en veel bereik+ nette beeldkwaliteit indien de persoon die het ding vasthoudt zich een beetje inleest over fototechniek.
                          Voordeel 2 lenzen: geeft er 1 problemen, kan je altijd nog foto's maken....
                          Een 2e hands 20D of 30D zit er financieel ook zeker in, maar die hebben geen moderne snufjens als live view,zijn iets zwaarder maar degelijker, aan jou de keus

Bij andere merken zijn er vast ook dergelijke combi's
                          Last edited by Keeskanon; 16 april 2009, 23:22.

Comment

Toch nog altijd de beste zoomlens binnen dat segment, de beste allrounder maar inderdaad met kleine beperkingen (die wegvallen voor het doel waarvoor de TS ze wil gebruiken).

Comment

een 2e hands Canon 40D of nieuw en daar een 55-250 IS bij
                              en dan gedurende die 2 jaar sparen voor een breedhoek

ofwel een Canon 400D/450D idem lenzen
                              No rules. Great shots.
                              -

Comment

Working...
                              X