Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR + objectief voor wereldreis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DSLR + objectief voor wereldreis

Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS. Bij foto Rubens is er op dit moment een actie met gratis fotorugzak, Statief, SDHC 4gb fotogeheugen en reinigingsset voor 819 EUR.

Is het verstandig om nog even te wachten op de introductie van de 500D om te zien of de prijs van de 450D nog zal verlagen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jepija Bekijk bericht
      Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS. Bij foto Rubens is er op dit moment een actie met gratis fotorugzak, Statief, SDHC 4gb fotogeheugen en reinigingsset voor 819 EUR.

Is het verstandig om nog even te wachten op de introductie van de 500D om te zien of de prijs van de 450D nog zal verlagen ?
      Je kan altijd wachten natuurlijk als je tijd genoeg hebt.
      Maar het is zoals bij pc's zowa aant worden, je kan blijven wachten
      Voor je wereldreis is het misschien interessanter een goede 18-200 te kopen (kwee nie of canon dat heeft zoals nikon een goede heeft blijkbaar)
      Want die kitlenzen .......... weet niet of die kwalitatief zoveel beter zijn dan een goede zoom, misschien eerst eens informeren bij een canonian ???

Mij lijkt het handiger 1objectief mee te zeulen ipv2......

mvg
      glenn
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

Comment

Ben je ook van plan om die rugzak en statief mee te nemen ,lijkt me niet
        Ik zou zo lang mogelijk afwachten voordat ik wat zou kopen (prijzen zakken elke dag)
        Nikon heeft ook een nieuwe camera ,is een leuke lichtgewicht met veel extra's
        Olympus heeft een nieuwe 620 ,erg licht en ze hebben lichte goeie lenzen

Comment

als je toch voor ee DSLR gaat kan je misschien een Pentax K200 overwegen, deze is momenteel beterkoop dan de 450 maar voorzien van een hoop stof-en spatdichtingen die je normaal enkel in de hogere prijsklasse terugvindt. Voor een wereldreis is dit wellicht een significant voordeel. Hij werkt op AA-batterijen die je overal kan kopen als je oplaadbare batterijen je in de steek laten. Pentax heeft een eigen versie van de Tamron 18-250 in het gamma die nauwelijks meer kost dan die van Tamron.
          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Ik heb te weinig verstand -ben nog te groen achter mijn oren in de fotografie- van de verschillende toestellen dus daar kan ik niet zinnigs over zeggen. Ik heb mezelf wel een Sony A300 met 18-250 lens aangeschaft om te beginnen (leren fotograferen) en op reis niet te moeten wisselen....
            Maar de vraag die ik eerder stel is: "wereldreis?" Hoe zie jij dat ingevuld? Ga je effectief heel de tijd of sporadisch met de rugzak rondtrekken? Waar? Ik kan je uit ondervinding vertellen dat:
            - je elke extra kilo wel kan missen om mee te zeulen onder vaak niet ideale omstandigheden (hitte...)
            - je op sommige plaatsen best niet met dure dingen moet 'paraderen'
            - je extra stress erbij krijgt omdat je altijd wil voorkomen dat er niets gebeurd (diefstal op overdrukke bussen, veiligheid in sommige guesthouses, weersomstandigheden zoals hevige regenval, penibele situaties in bootjes, op paarden/olifanten....)
            Ik denk dat je ofwel gaat reizen ofwel gaat reizen om te fotograferen. Maar zoals ik een wereldreis zie zou ik veel goedkoper en geruster zijn met een zeer goede compacte camera die je in je broekzak steekt.
            En je zegt dat je binnen twee jaar gaat vertrekken. Voor mij persoonlijk is dat nog ver weg. En hoelang ga je op reis? Ik denk dat je nog tijd hebt om je te verdiepen in het materiaal en je reis. (Soms is het ook interessant om elders een toestel, geheugenkaartjes.... te kopen. Wel rekening houden met wereldwijde garantie....)
            Off topic: ik kan je alleen maar aanmoedigen om zo een reis te doen en by the way je gaat (en je leven) veranderen hoe dat je het ook draait of keert. Mijn leven is er ook (360° ommekeer) mee verandert (ten goede). Heel verrijkend. Veel plezier alvast met de voorbereidingen. Mocht je vragen hebben over de Aziatische archipel....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
              Maar de vraag die ik eerder stel is: "wereldreis?" Hoe zie jij dat ingevuld? Ga je effectief heel de tijd of sporadisch met de rugzak rondtrekken? Waar?
              klopt als een bus en is reeds eerder aangehaald ... spijtig genoeg hebben we daar nog geen antwoord op gekregen

Greetz,
              TravelToy
              www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                klopt als een bus en is reeds eerder aangehaald ... spijtig genoeg hebben we daar nog geen antwoord op gekregen

Greetz,
                TravelToy
                Ik ga samen met een andere persoon heel low-budget rondtrekken. We hebben vooropgestelde doelen die we willen bereiken maar geen strak reisschema. We zijn minimum 1 jaar onderweg en hebben geen tijdslimiet. Wanneer we het ergens naar onze zin hebben, blijven we daar.

Het zal dus 90% van de tijd trekken zijn met een grote trekkersrugzak op onze rug. Overnachten zal gebeuren bij gastgezinnen, kennissen, goedkope hotels. Plaatsen waar we ons niet veilig voelen, zullen we ook niet lang blijven. Want hoe kan je nu genieten als je je niet veilig voelt?

--
                Ik zal nog even uitleggen waarom ik een DSLR verkies. Een vriend van mij is een half jaar in zuid-amerika geweest en was tevreden vertrokken met een tamelijk goede compact-camera. Die foto's waren mooie herinneringskliekjes maar toonden helemaal niet aan hoe hij zijn reis ervaart heeft. Ik ben er mij van bewust dat het de schuld is van de "fotograaf" want dat moet ook kunnen met een compact-camera. Maar wanneer een kennis terugkwam van Nieuw-Zeeland met wel ervaring (én een DSLR) was de éne foto na de andere een openbaring. Dankzij die foto's heb ik zin gekregen om op wereldreis te gaan.

Ik wil na mijn wereldreis ook mooie foto's hebben en andere kunnen inspireren. Dus in zeker zin reis ik om foto's te nemen. (hoewel het hoofddoel "reizen" blijft)

Ik zit echt verveeld met de keuze (daarom ook dat ik het hier plaats ) en wil zoveel mogelijk ervaring en advies opdoen op dit forum zodat ik zeker geen verkeerde beslissing maak.

Comment

dan is het vrij eenvoudig ... vraag aan die kennis welk toestel hij gebruikt heeft en vooral wel objectieven

bedenk ook dat je materiaal het hard te verduren zal krijgen en dus best tegen een stootje moet kunnen. in dat opzicht zou ik opteren voor een "metalen" body ipv een plastieke en voor zover het kan voor metalen primes ipv plastieke zooms.

om de prijs te drukken zou ik tweedehands gaan

ziehier mij voorstel :

D200 + 20mm f/2,8 + 50mm f/1,8 (of f/1,4) + 85mm f/1,8
                  D200 + Tokina 12-24 f/4 + 50mm f/1,8 (of f/1,4) + 85mm f/1,8

geen tele ... omdat die te groot en te zwaar is en waarschijnlijk 80% van de tijd in de tas blijft.

Uiteraard is een gelijkaardige combo van een ander merk natuurlijk ook mogelijk ... maar daar ben ik niet zo in thuis

Bedenk ook dat er zaken bestaan als de post en pakketdiensten ... als je bijvoorbeeld een item maar beperkt nodig hebt (in tijd of plaats), dan kan je die laten opsturen en na gebruik ook weer naar huis sturen ;-) dit zou eventueel een optie zijn voor de tele-lens

Verder is het ook zinvol om met je reisgenoot af te spreken wie welk materiaal meepakt ... eenzelfde merk is handig om objectieven uit te wisselen bijvoorbeeld ... 2 keer een 50mm is niet zo zinvol bijvoorbeeld ...

Alez ... veel denk en plan werk dus

Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Als we even focussen op de lenskeuze. Ik heb hier al enkele tips gekregen. Wat lijkt jullie de beste keuze.

1. 20mm (f/2,8) + 50mm (f/1,8) + 85mm (f/1,8)
                    2. 12-24 (f/4) + 50mm (f/1,8) + 85mm (f/1,8)
                    3. 18-55mm IS (f/3.5-5.6) + 55-250mm IS (f/4-5.6)
                    4. 18-250mm (F/3.5-6.3)

of

5. 12-24 (f/4) (landschap) + 50mm (f/1,8) (vaak te gebruiken) + 55-250mm IS (f/4-5.6) (dieren)

keuze 1 en 2 = hoge kwaliteit voor beginner
                    keuze 3 = goedkoop + beeldstabilisatie
                    keuze 4 = niet zwaar + groot bereik in 1 lens
                    keuze 5 = goed voor mijn doeleinden maar misschien lastig voor wisselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                      Idd, het wisselen van lenzen is beetje uit den boze denk ik op reis.
                      Waarom en doe ik het dan altijd fout?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik wil zeker niet de boeman spelen en stel me gewoon even in je plaats.
                        Zelfs als je heel zuinig bent met bagage dan zit je toch al direct met een hoop gewicht waar je niet zonder kan als je een jaar wil wegblijven. Ik noem maar enkele dingen; ehbo-set, wandelschoenen/ sandalen..., opladers en andere kleine materiaal zoals geheugenkaartjes, kabeltjes...., uiteraard wat kleding, kan beperkt zijn maar je zit snel aan enkele kilootjes met handdoeken bij, toiletgerief, schrijfgerief, paspoorten en andere papieren zoals facturen, reisliteratuur..... Allee, je grote rugzak zal snel gevuld zijn.
                        Logeren op goedkope adresjes, gastgezinnen wil meestal ook zeggen armere buurten, geen kluis voorhanden...... en fotomateriaal dat voor vele mensen enkele jaarlonen betekenen... Je kan toch niet altijd je materiaal meesleuren? Als je s'avonds een hapje gaat eten, een danske gaat placeren, gaat zwemmen, snorkelen, duiken.... zo veel gelegenheden.
                        Ik heb en had altijd gewoon een heuptasje tijdens het reizen waar paspoort, portefeuille en compactcamera inzaten (of copies). Als je risicovollere activiteiten doet dan enkel wat geld los in de zak....
                        "Bedenk ook dat er zaken bestaan als de post en pakketdiensten ... als je bijvoorbeeld een item maar beperkt nodig hebt (in tijd of plaats), dan kan je die laten opsturen en na gebruik ook weer naar huis sturen ;-) dit zou eventueel een optie zijn voor de tele-lens" Zou ik persoonlijk niet doen. Ik ben al teveel kwijtgespeeld door dingen op te sturen of laten op te sturen (foto's....). Laat staan een lens. Zelfs DHL en consoorten zijn geen garantie. Puur proefondervindelijk.
                        " Plaatsen waar we ons niet veilig voelen, zullen we ook niet lang blijven. Want hoe kan je nu genieten als je je niet veilig voelt?" Niet alle plaatsen die onveilig zijn staan aangegeven Er zijn mensen die van zulke dingen leven. Dat is hun 'beroep'. Ik ga je niet bang maken met verhalen maar tegenslag schuilt vaak in een klein hoekje. Soms ga je ongewild in onveilige situaties terechtkomen. En als blanke val je op. Je kan je niet verbergen. Zelfs als je low profile reist. Ik herinner me dat ik ergens aankwam waar ik op een bootje moest wachten en ineens omringd werd door tientallen kinderen die naar alles aan het grijpen waren wat ze konden (ik had rond mijn rugzak zelfs een gesloten zak gedaan) of het nu een stylo was of een aansteker... Eenmaal op dat eilandje aangekomen en ik wilde even gaan zwemmen liep er iemand achter mijn rug met mijn teenslippers (van 6 euro) weg...
                        Het hangt er ook van af waar je gaat reizen. Er is een groot verschil tussen bvb Nieuw-Zeeland en Maleisië.
                        "Ik wil na mijn wereldreis ook mooie foto's hebben en andere kunnen inspireren" Daar moet je niet aan twijfelen. Ook zonder telelens zal dat geen probleem zijn.
                        Dit is gewoon mijn idee, voor wat het waard is. Ik krijg al stress als ik denk dat ik constant op mijn hoede moet zijn. Genieten is het voornaamste.
                        Geniet ook van de voorbereiding en het plannen, opzoekingen doen...... is voor mij al een beetje reizen en laat je zeker niet door mij van de wijs brengen. Zorg gewoon dat je goed geïnformeerd bent en lees veel. Veel succes alvast. Ik kijk alvast uit naar je foto's. Maakt niet uit uit welk toestel ze komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Waarom en doe ik het dan altijd fout?
                          Lol, je verstaat me nie denk ik.
                          Als je nu snel van breedhoek naar tele wil voor een shot, dan ben je veel te laat mischien voor wat je wou vastleggen. En je zeult ook meer gewicht mee, wandelt toch niet zo lekker, niet?

mvg
                          glenn
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

Comment

Geachte,
                            Ik ben deze gesprekken al enige tijd aant volgen en ik meen ergens gelezen te hebben dat ge nu een goedkoop toestel zou aanschaffen om binnen een paar jaar over te schakelen op een beter. Daar begrijp ik het nut niet van, als U toch op wereldreis vertrekt neem dan in een keer een goed toestel dat bespaart u trouwens de kosten om later een beter (duurder) toestel aan te schaffen.Het andere was het verhaal van welke lens dacht ik te begrijpen. Ik ben vorig jaar op verlof geweest met slechts 1 lens, namelijk de Canon 28-300. Het betreft een beer van een lens maar niet te verkrijgen voor 1000 euro natuurlijk, laat staan met toestel erbij. Het gewicht is relatief natuurlijk, als dat spel een hele dag rond uw nek hangt weegt dat op den duur wel door maar zoals gezegd is dat relatief. Met de Canon 28-300 heeft u maar 1 lens nodig, u hebt het hele bereik, van groothoek tot tele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                              Geachte,
                              Ik ben deze gesprekken al enige tijd aant volgen en ik meen ergens gelezen te hebben dat ge nu een goedkoop toestel zou aanschaffen om binnen een paar jaar over te schakelen op een beter. Daar begrijp ik het nut niet van...
                              In de openingspost heb ik gezegd dat ik maar 1 keer wil investeren en ik dus niet van plan ben om nog andere kosten te doen voor ik op wereldreis vertrek.

Qua body weet ik al welke richting ik wil uit gaan (canon 400D, 450D of nikon D200). Qua lenzen heb ik nog geen flauw benul. Over zo een superzoom lens zoals U voorstelt, heb ik nog niet veel goeds gelezen, buiten het gebruiksgemak.

Ik zou nu toch graag een extra lens hebben voor landschappen (tussen 12 en 24mm). Ik denk dat het verstandig is om niet te veel te investeren in een goede telelens maar wel in goede standaard zoomlens.

De keuze gaat niet gemakkelijk zijn. Zeker met het feit dat het ene voordeel voor mij op een ander vlak een nadeel kan zijn.

Comment

In de openingspost heb ik gezegd dat ik maar 1 keer wil investeren en ik dus niet van plan ben om nog andere kosten te doen voor ik op wereldreis vertrek.

Qua body weet ik al welke richting ik wil uit gaan (canon 400D, 450D of nikon D200). Qua lenzen heb ik nog geen flauw benul. Over zo een superzoom lens zoals U voorstelt, heb ik nog niet veel goeds gelezen, buiten het gebruiksgemak.

Ik zou nu toch graag een extra lens hebben voor landschappen (tussen 12 en 24mm). Ik denk dat het verstandig is om niet te veel te investeren in een goede telelens maar wel in goede standaard zoomlens.

De keuze gaat niet gemakkelijk zijn. Zeker met het feit dat het ene voordeel voor mij op een ander vlak een nadeel kan zijn.
                                Als je wil kan je altijd een D300 met sigma 10-20, 24-70 en 100vast komen testen
                                Denk dat dat nog het beste is, als je beslist iets te kopen, iemand zoeken of in een zaak vragen om wat gear te testen.

mvg
                                glenn
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X