Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met D1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met D1

Vandaag nog eens mijn goede oude D1 uit de kast gehaald voor een paar foto's.
    Veel zat er niet meer op de batterij en na 7 foto's was het bekeken, ik haal de batterij eruit en steek er een andere in maar ik vergeet het toestel af te zetten.
    Vrijwel meteen doet de display raar (strepen, soms wel beeld, soms niet, soms verschijnt het beeld en verdwijnt het weer met als vermelding "no image".
    Kaart geformatteerd, nog wat foto's genomen maar ik zie dat de fototeller niet meer oploopt ondanks dat sluiter ed prima werken. Batterij uitgehaald, kwartiertje gewacht, weer foto's genomen en dan kan ik opeens het toestel niet meer afzetten. Batterij eruit, weer erin en dan ik ik het wel afzetten.
    Af en toe schrijft hij toch een foto weg, een op de tien zowat, soms komen ze op de display, soms niet, soms verschijnen ze en soms verdwijnen ze weer.
    Heel bizarre boel in feite...

Ik weet dat het wel van niet hoog valt en repareren is een te gek idee maar misschien heeft er hier iemand een tip die ik nog eens kan uitproberen, en, kan het uitnemen van een lege batterij een mogelijke oorzaak zijn van zo'n stomme defecten ?
    Of het insteken van een volle batterij met de knop op "aan" ?

Mvg

PaulM

Re: Probleem met D1

Kijk het batterijcompartiment eens na. En zeker de contacten.
    Een batterij die lang niet gebruikt wordt kan soms wel eens wat lekken, en dat geeft aanslag op de contacten. Daarom zou het kunnen dat de stroom doorvoering ook met een nieuwe niet meer goed werkt.

Ben je zeker dat de nieuwe batterij een goede is?
    Als je die batterijen te lang leeg laat staan, zijn ze vaak verloren.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Even een follow-up plaatsen achter dit D1 verhaal, misschien kan het iemand anders van dienst zijn met dezelfde soort defect.
      Heeeeeel bizar verhaal.

Ik ben dus eerst (na de vraag op dit forum) naar Focilux in Gent geweest om advies te vragen, de man die zich met dit soort dingen bezig hield viel uit de lucht : nooit gezien, nooit meegemaakt. 50 € voor een "diagnose" van Nikon heb ik afgewimpeld.
      Dan : ingeschreven bij Nikonians en een tip gekregen dat er binnenin wel degelijk nog een heroplaadbaar (!) en -onbereikbaar voor de gebruiker- batterijtje zit dat de instellingen onthoudt, dit batterijtje krijgt zijn lading van de hoofdbatterij en heeft wel een lang, maar niet het oneindige leven.
      Anders dan vb bij een D2. De fabrieksreparatiemanual opgeduikeld en gezocht, niet meteen sprake van zo'n batterijtje als oorzaak van dergelijk defect. Kortom : ook bij Nikonians is dit defect onbekend. Camera een paar dagen zonder accu laten liggen, totale reset van de instellingen, contacten gecontroleerd, andere card, niks gekort

Dan naar Camera Repair in Gent, probleem uitgelegd en camera daar gelaten met als duidelijke boodschap : enkel kijken, geen reparatie.
      Aan de telefoon hoor ik later dat er wel degelijk zo'n batterijtje inzit en dat een wissel best te overwegen valt, goede kans dat dit het euvel is. Ik wacht 4 weken op het batterijtje en de wissel en dan krijg ik bericht dat het geen oplossing was, de cardreader blijkt stuk te zijn.
      25 € betaald voor werk en batterij, lijkt me zeeeeer schappelijk. Soit, toestel meegenomen en thuis in de kast gelegd. Zelfs niet meer geprobeerd.

Nu, daarjuist, dik een maand later kom ik hem toevallig tegen en ik steek de accu erin om eens te kijken als hij al leeg is. Neen dus.
      En nu komt het : de camera werkt weer als vanouds, alsof er helemaal niks gebeurd is.
      Ik heb hem deze namiddag even uitgeprobeerd en jawel : alles werkt als nieuw.

Met dit verhaal wil ik even mijn vermoeden uitspreken dat de rol van dit batterijtje blijkbaar onderschat wordt. Heeft die reparateur een quasi leeg nieuw batterijtje geplaatst en niet de tijd gelaten om te laden? Heeft die maand zonder accu een en ander gereset binnenin ? Ik weet het niet maar ik kan me niet voorstellen dat een fout in de elektronica zichzelf vanzelf oplost door te wachten. Stom van mij natuurlijk om de camera niet eerder te proberen maar ja.

Al bij al een bizar verhaal met een goede afloop. Alleen nog zien als dit "Lararus-effect" definitief is.

PaulM

Comment

Canon heeft in de T70 ( ik neem aan ook in andere T series camera's)ook een batterijtje gebruikt voor het onthouden van de tellerstand, iso, enz ... dat is een NIET-oplaadbaar ltihium exemplaar ... gemakkelijk te vinden ... maar er moeten wel met een gepaste laser lipjes aan gepunt worden ( en niet met de gebruikelijke puntasmachines voor het maken van packs ) en dat is helemaal niet meer courant. Dit batterijtje zit onder de topcover ... eigenlijk een schande dat men toestellen maakt met ingebouwde vervaldatum ... bij een videocamera zijn die altijd wel goed toegankelijk ... waar zit de logica van zo'n beslissing ... tenzij men bij het ontwerp ervan uitgaat dat het toestellen zijn om weg te gooien is na 5-7 jaar.

Comment

Working...
        X