Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil op de sensor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vuil op de sensor?

Oorspronkelijk geplaatst door Sp-one Bekijk bericht
    Gezien ik het zelf niet zie zitten om de sensor te reinigen heb ik mijn oog te kijk gelegd op het net, en dat viel op volgende site (voor NIKON!!) :
    http://procirep.online.fr/procirep-belux/html_nl/index.html

Deze is officieel erkend door NIKON voor het uitvoeren van reparaties, en men kan er elke weekdag terecht voor het reinigen van de sensor van 09 tot 17u - Telefoon 02.726.22.34 - Het duurt ongeveer een halfuurtje en kost 30 € .

Voila voor personen als ik die het reinigen niet zelf willen uitvoeren, hopelijk een goede hulp.

Grtz Sp-One

Goeie tip, ik denk dat ik de eerste keer mijn sensor ook ga laten reinigen, en eens ga uitkijken naar materiaal om dat in de toekomst zelf te doen ...
    D200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door whistle488 Bekijk bericht
      ik begin niet graag aan de correctie van 500+ foto's
      Weet niet of je in RAW dan wel in JPG schiet, maar in RAW (Adobe Camera Raw) kun je stofvlekjes (die op dezelfde plaats zitten notabene) voor een hele reeks foto's tegelijk wegwerken. Dat scheelt natuurlijk direct een pak!

Verder vind ik het wel abnormaal dat je zo vaak zou moeten poetsen. Verander je 2-3 keer van lens per dag in een stoffige omgeving of zo?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Weet niet of je in RAW dan wel in JPG schiet, maar in RAW (Adobe Camera Raw) kun je stofvlekjes (die op dezelfde plaats zitten notabene) voor een hele reeks foto's tegelijk wegwerken. Dat scheelt natuurlijk direct een pak!
        Naar mijn ervaring werkt dat alleen als de vlekjes in een egaal vlak zitten, zitten ze dat niet haal je meer ellende in huis dan het oplost, want de ACR haalt dan gewoon het vervangstukje ergens vandaan en dan heb je later meer werk om dit weer te corrigeren.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Naar mijn ervaring werkt dat alleen als de vlekjes in een egaal vlak zitten, zitten ze dat niet haal je meer ellende in huis dan het oplost, want de ACR haalt dan gewoon het vervangstukje ergens vandaan en dan heb je later meer werk om dit weer te corrigeren.
          Dat klopt! Ik zal die "multiple vlekverwijdering" dan ook alleen toepassen op een serie van nagenoeg dezelfde foto's (b.v. in de lucht). Ik wilde alleen aanhalen dat je het niet (altijd) één voor één moet doen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik schiet meestal in jpeg, dat is voldoende voor een HD resultaat.
            In lightroom werk ik de vlekken in serie weg - in een wip en een gauw gedaan- maar het wolkendek verandert steeds, daardoor zie je vlekkenverwijderaar steeds van inhoud veranderen.
            Het vreemde is dat ik zeer goed oplet waar en wanneer ik de lenzen wissel, zelden of nooit in een stoffige omgeving.
            Het is alsof ik een stoffenmagneet op mijn sensor heb hangen

Comment

de opening van de camera steeds naar onder laten wijzen bij lenswissel
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ik vind het vlekje niet de moeite om de sensor te reinigen. Als je pech hebt met de schoonmaakbeurt is de sensor daarna een stuk vuiler dan nu. Op f/8 zul je het vlekje vermoedelijk nauwelijks of niet zien. Als de sensor echt vuiler wordt kun je altijd een keertje reinigen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Working...
                X