Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil op de sensor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vuil op de sensor?

Hallo,

Het viel mij op dat er sinds kort een donker vlekje in de linker-bovenhoek van mijn foto's zit. Ik heb gekeken maar ik zie niks zitten op de sensor. Aan de lens licht het niet want met een andere lens erop zie ik het zelfde vlekje weer op de foto. Ik vind het vreemd dat ik niks kan vinden op de sensor die lijkt gewoon schoon te zijn .

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Rick,
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

Re: Vuil op de sensor?

Maak een foto ofwel van de blauwe lucht, ofwel van een wit blad papier met een diafragma van f/16 of hoger. Post die foto, en dan zullen wij je vertellen of je stof op je sensor hebt of niet, en hoe je te werk kunt gaan.
    Intussen kun je misschien al vast op het BD forum beginnen te zoeken naar "stof", "sensorreiniging", enz.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb nog nooit een vuiltje op mijn sensor gezien, maar wel de schaduw van het niet zichtbare vuiltje op een foto.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hierbij een foto gemaakt van een wit vel papier met F16 +een uitsnede van de vlekken op de foto.

Hopelijk is het te verhelpen.

Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

Comment

Dat is inderdaad een stofje op de sensor (op het filterglaasje dat voor de sensor zit), meestal zijn die stofjes zo klein dat je met het blote oog niet kan zien.

De sensor reinigen is eigenlijk helemaal geen probleem, de eerste keer dat je dat doet heb je schrik dat je iets verkeerd doet, maar als je de instructies van de fabrikant (van de camera en de renigingsmiddeltjes) goed opvolgt dan gaat er niet gemakkelijk iets mis.

Ik gebruik zelf sensor-swabs met Eclipse reinigingsvloeistof, en daarmee is de sensor op een paar minuten weer zuiver.

Je kan de sensor ook laten reinigen, maar dat is niet goedkoop.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Lijkt inderdaad een vuiltje. Heb ik ook al vaker gehad - er bestaan speciale swiffers (statische geladen) die zulke vuiltjes wegnemen. Het vuiltje zit wel rechtsonder op je sensor.
            Filip

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Het stofje lijkt me inderdaad te klein om te zien met het blote oog. Het laat zich ook niet zomaar verwijderen door zacht met een blaasbalg op spuiten. Ik ga eens kijken naar die ''statische'' doekjes om te kijken of het daar wel mee wil lukken.

[EDIT]vraag al beandwoord.
              Last edited by Ricky93; 11 april 2009, 12:37.

Comment

Mijn verhaal , ik was ook huiverig om stof te verwijderen die op mijn de sensor zat.
                Ik heb een canon 40d
                Dus aan de gang met schoonmaak 1, een blaaspeer, paar keer nog een paar keer, dat lukte niet,
                Schoonmaak 2, een sensorkwastje dan, zo'n draai ding, Maar dat was nog een grotere misser dan die blaaspeer.
                Het stof ging er best vanaf maar er kwam van de kanten een smerig goedje over de sensor, nu waren de foto's helemaal niet om aan te zien. (Komt bij Canon voor en natuurlijk mijn Canon)
                Schoonmaak 3, dus ik smearcleaner sensorcleaner en swabs gekocht.
                Na dat ik de sensor met swab en smearcleaner had schoongemaakt heb ik de sensor nog een keer met met sensorcleaner en nieuwe swab schoongemaakt.
                Nu is mijn sensor echt brandschoon. Je zit trouwens niet op je sensor te cleanen maar op een laag kustsof of iets anders die de sensor beschermt. Maar als je deze beschadigt ben je net zo ver alsof het de sensor is. Dus als je dat stofje gaat verwijderen , kijk eens op youtube hoe anderen het doen en ga er rustig voorzitten neem de tijd.
                Het sensorkwastje van mij dat is nu vet, daar heb ik ook een schoonmaakmiddel voor gehaald en moet deze ook goed reinigen.
                Als ik dit had geweten had ik meteen swabs en sensorcleaner gebruikt.
                Nou mijn eerlijke antwoord.
                Dat 1 stofje laten zitten tot het er wat meer zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik gebruik zelf sensor-swabs met Eclipse reinigingsvloeistof, en daarmee is de sensor op een paar minuten weer zuiver.
                  Een praktisch vraagje: waar kun je die dingen kopen? Ik vind alleen maar internetadressen in Nederland...
                  Er schijnt bovendien een verschil te bestaan tussen minstens drie soorten swaps en twee soorten vloeistof. Hoe kom je te weten wat geschikt is voor je camera?
                  Bob48

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bob48 Bekijk bericht
                    Een praktisch vraagje: waar kun je die dingen kopen? Ik vind alleen maar internetadressen in Nederland...
                    Er schijnt bovendien een verschil te bestaan tussen minstens drie soorten swaps en twee soorten vloeistof. Hoe kom je te weten wat geschikt is voor je camera?
                    De laatste sensor swabs heb ik gekocht bij fotokonijnenberg, je moet gewoon de juiste maat kopen voor de sensor van je camera (1,5-1,6x crop, 1,3x crop of full-frame).
                    Ik heb hier nu twee verschillende merken Sensor swabs, van "Photographic Solutions" en "Visibledust", de laatste zijn wat goedkoper en ze zijn even goed (ik kreeg de sensor er toch mee gereinigd).

De reinigingsvloeistof mag de coating van het filterglaasje dat op de sensor ligt niet aantasten.
                    Voor de 20D moest ik de gewone Eclipse gebruiken, voor de 40D en 1D MKIII is dat Eclipse "E2".
                    Visibledust heeft ook reinigingsvloeistof, het is misschien best dat je op de websites van beide fabrikanten gaat zoeken welke geschikt is voor jouw camera.

Ik heb even gezocht, en hier kan je zien welke reinigingsvloeistof er nodig is voor de sensor van jouw camera:

De gewone Eclipse kan je ook gebruiken om lenzen en filters zuiver te maken (met Pecpads).
                    Last edited by Black B@ndit; 13 april 2009, 19:23.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De laatste sensor swabs heb ik gekocht bij fotokonijnenberg,
                      Ik heb even gezocht, en hier kan je zien welke reinigingsvloeistof er nodig is voor de sensor van jouw camera:
                      http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html
                      Bedankt voor deze info. Ik kijk eens of ik bij Konijn het nodige vind.
                      Groetjes
                      Bob
                      Bob48

Comment

Ik heb zelfde probleem, doch als ik kijk (volgens de handleiding D70s) op de sensor zie ik met het blote ook niks liggen.

Gezien ik het zelf niet zie zitten om de sensor te reinigen heb ik mijn oog te kijk gelegd op het net, en dat viel op volgende site (voor NIKON!!) :
                        http://procirep.online.fr/procirep-belux/html_nl/index.html

Deze is officieel erkend door NIKON voor het uitvoeren van reparaties, en men kan er elke weekdag terecht voor het reinigen van de sensor van 09 tot 17u - Telefoon 02.726.22.34 - Het duurt ongeveer een halfuurtje en kost 30 € .

Voila voor personen als ik die het reinigen niet zelf willen uitvoeren, hopelijk een goede hulp.

Grtz Sp-One
                        Nikon D70s / Nikkor AF-S 18-55mm F 3,5-5,6G II DX / Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED VR / Sigma 18-50 EX DC HSM F 2.8 /Sigma AF 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM / Nikon SB-600/ - Panasonic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sp-one Bekijk bericht
                          Gezien ik het zelf niet zie zitten om de sensor te reinigen heb ik mijn oog te kijk gelegd op het net, en dat viel op volgende site (voor NIKON!!) :
                          http://procirep.online.fr/procirep-belux/html_nl/index.html

Grtz Sp-One
                          Ik weet niet wat je afschrikt om het zelf te doen, hoort gewoon bij het normale onderhoud van je camera, indien je het volgens de regels doet houd het eigenlijk niets in, of laat het je eens voortonen.

De kans bestaat dat je na korte tijd terug vuil op je sensor hebt, (kwestie van geluk) als dat je telkens 30€ en een rit naar Procirep kost leer je het beter zelf te doen.

Comment

hello, ik werk ook met een canon 40D en heb bijzonder veel last van vuil op de sensor. Ik gebruik swabs en cleaner vloeistof van visibledust.
                            Ik ben vooral bezig met time lapse fotografie, dus ik neem overdreven veel hemel in beeld met een steeds veranderend wolkendek, dus in die zin is dat nauwelijks weg te werken in post - ik begin niet graag aan de correctie van 500+ foto's
                            Ik moet circa om de week mijn sensor proper maken, is dat wel normaal?
                            het is moeilijk voor te stellen dat het door slordigheid komt ten tijde van lenswissels etc...
                            Weet iemand van een methode om de sensor lange termijn dustfree te houden?

Hier een paar kleine QT voorbeelden, waarschijlijk iets te klein om de vlekken waar te nemen. Maar in HD vallen ze serieus op, te veel om goed te zijn ....

dank voor feedback
                            W

Comment

Ik gebruik ook de swabs van Visible dust.
                              Veel goedkoper dan Eclipse en zeker even goed.

Hans
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Working...
                              X