Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van 40D naar 5D MKII (en hd-cam + aantal lenzen verkopen?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Upgrade van 40D naar 5D MKII (en hd-cam + aantal lenzen verkopen?)

Hallo,

Wat vinden jullie : m'n 40D + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF-S 55-250mm F4-5-5.6 IS + Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM + HDC SD-7 HD videocam verkopen om een 5D MKII te kopen ?

Dan heb ik een 5D MKII (die ook HD kan filmen) met resterende objectieven
    EF 50 1.4 HSM | EF 200 2.8L | Sigma 150mm f2.8 APO Macro DG EX HSM | Sigma 50-500mm f4-6.3 EX APO RF HSM
    Kan er dan wel een paar bijkopen (maar niet teveel want FF objectieven zijn veel duurder dacht ik?)

Reden zou zijn wegens fullframe (meer in beeld + betere kwaliteit) en videomogelijkheden (2 in 1 toestel).
    Maar ik twijfel : laat meestal 10x15 fotos afdrukken tot max A4 formaat, dan is het de moeite niet zeker om op fullframe over te schakelen?

Ook zou ik nog wachten, misschien zal de prijs van de 5D MKII van €2350 naar €2000 zakken volgend jaar, en jaar erop €1500 (zou ideale prijs zijn).
    Wat vinden jullie, of volstaat de 40D (met voordeel veel meer objectieven en cropfactor) en zou een fullframe hier niet tegenop gaan voor 10x15 -> A4 fotos maximumformaat ?

Thanks!
    CanonYouCan
    Last edited by CanonYouCan; 21 maart 2009, 13:09.

Re: Upgrade van 40D naar 5D MKII (en hd-cam + aantal lenzen verkopen?)

Ik zou persoonlijk nooit een 5D MII kopen voor de video, dan kocht ik een videocamera bij mijn 40 D. En voor een A4 afdruk kom je ruim toe met een 40 D.
    Ik zou zelfs zeggen dat met het leren en toepassen van de juiste techniek een A3+ afdruk geen enkel probleem mag geven van een 40D.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Ik zou persoonlijk nooit een 5D MII kopen voor de video, dan kocht ik een videocamera bij mijn 40 D. En voor een A4 afdruk kom je ruim toe met een 40 D.
      Hier kan ik alleen maar in volgen. Je zal er spijt van hebben in die zin dat je minder comfort gaat hebben (omdat je meer de prime tour gaat opgaan) en een pak meer gaat betalen (duurdere body + lenzen + vergeet niet deftige pc en schijven om de boel te trekken ; nieuw pctje? ) en naar A4 geen verschil gaat zien. Uw files gaan alleen pakken groter worden, meer schijf en kaartruimte innemmen (oh ja, ook nog nieuwe kaartjes kopen, ....) en meer van uw computer en uw geduld vragen.
      Voor 10X15 is het al compleet absurd.

Voor de video moet je het ook niet doen : de IQ is goed maar het gebruiksgemak en de functionele mogelijkheden zijn beperkt. Het is een toemaatje die leuk is als je geen videocamera hebt en je moet ook geen twee toestellen meesleuren, maar voor video is een dedicated videocamera beter.

Kwestie van prijs : de 5D (mark I) heeft er (meer dan) 3 jaar over gedaan om te droppen naar 1500 euro, dus da's zowat hoe lang je zal moeten wachten.
      En dan zal de markt er al weer anders uit zien ...

Misschien is de markt tegen dan ook al serieus verzadigd, in die zin dat de huidige digitale SLR's, toestellen zijn die matuur zijn en je zowat kan gebruiken tot ze kapot zijn.
      Dat kon je een paar jaar geleden niet zeggen : om de pakweg 2 jaar upgraden was dan nog de boodschap want de sprong was telkens groot. Dit is nu niet meer zo.
      Als de markt dan meer verzadigd is zouden de prijzen van bodies wel eens goed kunnen zakken.
      Dit laatste is uiteraard allemaal speculatie.

Wat ik wil zeggen: uw noden zijn momenteel perfect afgedekt met uw huidig toestel en als uw noden later veranderen, dan zal je wel zien hoe de markt dan ervoor staat ...
      Last edited by PSG; 21 maart 2009, 13:38.

Comment

Ik heb 5D mk2 gekocht voor 2 zaken: fotograferen in low light omstandigheden en het video feature om af en toe ook een wat video te kunnen schieten.

Na 3 weken zou ik zeggen:

- Dat voor low light omstandigheden de prestaties uitmuntend zijn. Ik fotografeer vaak dansshows en waar het vroeger zwaar concentreren was om alles uit het toestel te halen (ik had een 10D) wat er ook maar in het toestel inzat en daarna nog een stevige postprocessing op de fotos loslaten, is het nu gewoon op het knopje duwen en de foto is technisch ok. Voor het fotograferen in gewone omstandigheden blijft mijn 10D kwalitatief eigelijk voldoende.

- De HD video... de beeldkwaliteit is uitmuntend... maar het is er duidelijk aan te zien dat het een eerste implementatie is. Diafragma niet manueel regelbaar (hoewel er op internet tegenwoordig trukjes voor zijn te vinden om toch enige controle hierover te krijgen) en geen focus tracking tijdens opname zijn voor mij de voornaamste minpunten. Die gaan zeker in volgende implementaties getackled worden. Met zijn breed gamma aan kwaliteitslensen en zijn superieure sensoren ben ik ervan overtuigd dat DSLRs stof gaan doen opwaaien in video land, maar misschien loont het om toch nog even te wachten vooraleer op de boot te springen.

Een video opname in low light en in het geniep geschoten (video opnemen mocht niet)... de camera lag gewoon op mijn knie zonder statief:
        http://www.youtube.com/watch?v=H8zJNau3U9Y&fmt=22

-En als laatste... mijn eerste 5D mk2 had 1200 hot pixels. Ik heb hem mogen inwisselen voor een nieuwe... die heeft er ook een aantal, maar het is aanvaardbaar. Het is me intussen wel duidelijk geworden dat mk2 berucht is voor hot pixels. Wanneer je fotos neemt is het niet zo'n issue, wat dan doet het toestel aan pixelremapping. In video duiken die hot pixels ook op en helaas doet de 5D mk2 daar niet aan remapping. Zelf heb ik voor mij hiervoor een Sony Vegas Movie Studio plugin geschreven die de hotpixels in de video corrigeert. Ben deze een beetje aan het bijpoetsen om hem geschikt voor breed publiek te maken daar ik vermoed dat veel mensen op dit issue gaan stoten nu meer en meer DSLRs video features hebben (www.stuckvideopixelremover.com).

Besluit: als je niet in heel specifieke omstandigheden schiet waar de 5D zijn sterke punten liggen zou ik op deze moment de wissel nog niet doen.

Comment

Een video opname ... in het geniep geschoten
          (video opnemen mocht niet)
          http://www.youtube.com/...
          tof! heel erg sympathiek!

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Bedankt voor de antwoorden, idd de betere lichtsterkte van de 5d MKII is ook een groot voordeel, maar heb zoveel mogelijk lichtsterke basislenzen dat dit niet echt een probleem is. Enkel voor m'n 10-22 groothoek was lichtsterk niet nodig en een 500mm lichtsterk is niet echt een optie wegens de prijs
            Last edited by CanonYouCan; 9 juni 2010, 19:27.

Comment

Working...
            X