Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 en Nikon D300 aankopen in het buitenland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 en Nikon D300 aankopen in het buitenland

ik sta in twijfel of ik een Nikon D90 of een Nikon D300 ga aankopen. Is het verschil zo groot en welke lenzen of lens neem ik er best bij? ik dacht aan een 18-200 van nikon
    dit zou ik aankopen in het buitenland met name Londen op deze winkel http://www.entacdirect.com/?gclid=CN...FRaA3godXjyzDA, zijn er mensen die me raad kunnen geven en is dit wel te vertrouwen omdat het prijsverschil wel groot is. naar schijnt komt dit door de pont

Re: Nikon D90 en Nikon D300 aankopen in het buitenland

niet twijfelen, weglopen in de andere richting! zo snel je maar kan; is een pure scam

zie oa hier:

Willem Redelijkheid, Guillaume Raisonnable, William Reasonableness, Everything Within Reason, Photography, Technology, and everything in between

.....

de pond staat redelijk laag maar de euro is veel gezakt. In Engeland zou ik het houden bij de gekende stores maar meestal is konijk en kameraexpress even geodkoop of zefs goedkoper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wartje Bekijk bericht
      ik sta in twijfel of ik een Nikon D90 of een Nikon D300 ga aankopen. Is het verschil zo groot en welke lenzen of lens neem ik er best bij? ik dacht aan een 18-200 van nikon
      dit zou ik aankopen in het buitenland met name Londen op deze winkel http://www.entacdirect.com/?gclid=CN...FRaA3godXjyzDA, zijn er mensen die me raad kunnen geven en is dit wel te vertrouwen omdat het prijsverschil wel groot is. naar schijnt komt dit door de pont
      Toch onrealistisch lage prijzen als je het mij vraagt, een D3 aan halve prijs tegenover hier.

Comment

Zie je wel, dat er ****** aan de knikker is. http://www.flickr.com/photos/the_kal...ia_en_imagenes

Comment

De UK is al een tijdje niet meer interessant ,fabrikanten hebben de prijzen zover verhoogd daar dat er bijna geen verschil meer is met hier
          Al is het pond weer wat aan het dalen

Comment

Houdt er rekening mee dat Nikon weer een 90dagen cash back actie gestart is, dat doet het prijsverschil toch ook dalen.
            Wat betreft het grootste verschil tussen de D90 en D300, de D90 is iets lichter en heeft nog programmastanden (auto, portret, landschap, dichtbij,...) wat handig kan zijn als ook familie die niet zo bedreven is met diafragma en sluitertijden foto's gaat maken.
            De D300 heeft deze programmastanden niet en is door het magnesium frame in de body iets robuster maar ook zwaarder.
            Wat betreft de lenskeuze (de 18-200) dat is een handig lensje met enkele minpuntjes (wat vertekening in het groothoekbereik), realiseer dat 2 lenzen die samen dat bereik geven optisch beter zijn.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Het verschil tussen D90 (liefhebberscamera) en D300 (Semi pro camera) is de doelgroep. Beiden zijn prima camera's.

Ga je voor een groot bereik lens, neem dan de D90. Ga je voor doorgedreven hobbyisme, neem dan de d300 en een korter bereik lens. Vul de ontbrekend mm. later op met een extra lens.

succes.
              Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                Houdt er rekening mee dat Nikon weer een 90dagen cash back actie gestart is, dat doet het prijsverschil toch ook dalen.
                Wat betreft het grootste verschil tussen de D90 en D300, de D90 is iets lichter en heeft nog programmastanden (auto, portret, landschap, dichtbij,...) wat handig kan zijn als ook familie die niet zo bedreven is met diafragma en sluitertijden foto's gaat maken.
                De D300 heeft deze programmastanden niet en is door het magnesium frame in de body iets robuster maar ook zwaarder.
                Wat betreft de lenskeuze (de 18-200) dat is een handig lensje met enkele minpuntjes (wat vertekening in het groothoekbereik), realiseer dat 2 lenzen die samen dat bereik geven optisch beter zijn.
                wat stel je dan voor met de lens 18-200 van Nikon een ander merk of bij nikon blijven en een ander brandpuntafstand?

Comment

Als je in de prijsklasse tussen 1500 en 1900€ wil blijven heb je enkele alternatieven:
                  • D90 met 18-105VR en 70-300VR
                  • D90 met 16-85VR en 70-300VR
                  • D90 met 18-55VR en 55-200VR

Alles hangt natuurlijk af van wat je er mee wil doen en wat je er wil aan spenderen.
                  Maar weet dat :
                  1. De mens kijkt en maakt de foto (compositie, belichting,...) dus het belangrijkste
                  2. De lens vormt het beeld (dus bepaals de beeldkwaliteit)
                  3. De camera registreerd enkel wat door de lens gevormd is (met kleine verschillen als je gaat kijken naar kleur en ruis en in princiepe gelijk tussen D90 en D300).
                  Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                    Het verschil tussen D90 (liefhebberscamera) en D300 (Semi pro camera) is de doelgroep. Beiden zijn prima camera's.
                    What's in a name ?

Noem mij hier de tien belangrijke en doorslaggevende VERSCHILLEN op waarom ik voor een D300 zou moeten kiezen i.p.v. voor de D90 en ik kies onmiddellijk voor de D300. Ik zal alvast één tegenargument geven... dat de D90 een groter dynamisch bereik heeft dan de D300.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                      Raf, ik heb het "lensje", en 't is ééntje dat ik niet verkoop. Bouw is goed. Op 18mm heb je nogal wat vervorming, maar elke lens heeft vervorming op 18mm, alleen niet zo veel als de 18-200VR, maar ik vraag me af in hoeverre je daarover moet vallen. De lens is in het ganse bereik van 18-200mm op F8 en F11 scherp. Vanaf 3,5 in groothoek vind ik ze helemaal niet slecht, alleen volopen op 18 en 200mm krijg je vignettering. De lens zakt uit in de midrange, maar als ze dichtgedraaid is, heb je er geen last van.
                      Ik heb er bijna een jaar bijna uitsluitend mee gefotografeerd... ik blijf ze goed vinden.

Twee optisch betere lenzen in hetzelfde bereik, betaal je m.i. meer. Ik ga niet stellen dat de 18-55VR + 55-200 VR beter zijn. Ze zijn alleszins niet zo handig...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        What's in a name ?

Noem mij hier de tien belangrijke en doorslaggevende VERSCHILLEN op waarom ik voor een D300 zou moeten kiezen i.p.v. voor de D90 en ik kies onmiddellijk voor de D300. Ik zal alvast één tegenargument geven... dat de D90 een groter dynamisch bereik heeft dan de D300.
                        Semi-pro is ook maar een omschrijving hé. Je betaalt gewoon meer voor de professionele autofocus, magnesium body die tegen een stootje kan, een makkelijkere/snellere instelbaarheid (mag ik hopen), sluiter die langer meegaat, mogelijkheid tot kalibreren van lenzen en meer FPS. Dat zijn er geen tien, maar imho wel dingen die het verschil kunnen maken voor een pro.

Enneuh, op een D300 staat het cameratype op de neckstrap, bij de D90 niet, nog een belangrijk verschil voor sommigen

Er zijn een hele hoop mensen die met een D300 doen wat je evengoed met een D90 zou kunnen doen, maar uiteindelijk doet iedereen met z'n geld wat hij/zij wil hé.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Waarom zouden we jou moeten overtuigen(?) met 10 (!) argumenten?! Je hebt je keuze allang gemaakt toch? Wat wil je horen? Dat je de beste keuze hebt gemaakt? Dat de D90 beter is dan de D300?

TS staat voor een keuze maar eigenlijk weet ik niet waarom hij wil kiezen tussen deze twee. Wat zoekt TS in een camera? Wat vind hij belangrijk? Waarom gekomen tot deze 2 body's? Iets meer info helpt adviseren. @TS wat doet je kiezen tussen deze 2 body's en waar twijfel je over als je naar de specs kijkt van deze 2?
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                            TS staat voor een keuze maar eigenlijk weet ik niet waarom hij wil kiezen tussen deze twee. Wat zoekt TS in een camera? Wat vind hij belangrijk? Waarom gekomen tot deze 2 body's? Iets meer info helpt adviseren. @TS wat doet je kiezen tussen deze 2 body's en waar twijfel je over als je naar de specs kijkt van deze 2?
                            Wat mij enorm opvalt is het verschil in aanpak naar deze twee camera's toe van Nikon zelf. Als je een brochure van de D300 neemt, krijg je over zowat alles wat in de camera zit een uitgebreide uitleg. Neem je de brochure van de D90, dan is het simpelheid troef. Ik vind de brochure heel misleidend omdat de camera's heel dicht bij elkaar liggen.
                            Ik heb ook even getwijfeld, maar voor mij was de keuze snel gemaakt, op basis van mijn andere camera.

Vier dingen zouden voor mij, bij aankoop van een D300 doorslaggevend kunnen zijn :
                            - de magnesium body
                            - 6 t.o.v. 4,5 clicks per seconde
                            - de 53 scherpstelpunten t.o.v. 11
                            - de mogelijkheid om lenzen te calibreren.
                            Ik vind het bedieningsgemak geen punt. Het is kwestie van aanpassen aan de camera die je hebt. De knopjes staan anders en zijn wat groter. Er zijn er meer, maar ook minder. Voor de meest gebruikte functies moet je bij de D90 ook niet in het menu, en deze zijn evenzeer, met een weliswaar iets kleiner knopje, te bedienen vanaf de camera.

Er zijn anderzijds ook dingen die voor de D90 spreken...
                            - hij is compacter en vraagt dus minder plaats
                            - is simpeler voor een amateurfotograaf (en zijn familie) met de programmastanden
                            - heeft een iets groter dynamisch bereik
                            - de mogelijkheid tot video-opnames, als je dat belangrijk vindt
                            - is €400 goedkoper.

De 18-200VR blijft voor mij een goeie lens. Het is een ideale travel-zoom met een mooi bereik en een zeer goed werkende VR.
                            Met een combinatie 16-85VR en 70-300VR haal je meer bereik in huis en meer scherpte.
                            Of een combinatie 18-55VR en 55-200VR echt beter is, daar twijfel ik aan. Dit zijn geen slechte lenzen, maar moeten zeker qua bouw onderdoen voor de 18-200VR.

Da's mijn idee over het geheel. Je kan m.i. geen miskoop doen, noch met het toestel, noch met de lens.
                            M.i.... als je je gaat toespitsen op sport (snelheid / alle weersomstadigheden) en macro-fotografie (lenscalibratiemogelijkheid), ben je beter af met een D300 maar dan gaan de standaardlenzen al gauw niet meer voldoen, en ga je moeten opteren voor lichtsterke lenzen en een macrolens. Het is m.i. zeker niet zo dat de D90 daar niet voor gaat voldoen.
                            Last edited by FestinaLente; 16 maart 2009, 10:06.

Comment

De redenering van edjeB snijdt hout.
                              photogRAF:
                              toevoeging 4. De camera biedt de technische mogelijkheden voor het vastleggen van het gewenste effect van een foto!
                              Festina Lente.
                              Als mijn zijn keuze telkenmale moet baseren op 10 belangrijke en doorslaggevende verschillen zullen de camerafabrikanten maar 2 modellen uitbrengen: een goedkope en een hele dure,,........
                              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Working...
                              X