Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji s5 pro, een paar vragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fuji s5 pro, een paar vragen

IK heb al jaren een Nikon D50 en wil de overstap maken naar een professionelere camera. Ik doe uitsluitend modellenfotografie met mijn camera, in de toekomst mss wat huwelijken. Ik wil overstappen naar de fuji S5 pro, die ideaal lijkt voor mijn noden, maar ik heb toch een paar vragen.

1) Wat is de gemiddelde batterijlevensduur? Met mijn Nikon D50 haalde ik zeker 1 000 shots op één batterij, zelfs meer toen de batterij nieuw was.

2) Ik zou de batterijgrip er bij willen nemen. Deels omwille van de extra plaats voor een accu (ik werk nu ook met twee batterijen, maar ik moet ze altijd wisselen) en deels omdat ik veel verticaal fotografeer. Is de grip echt handiger om te gebruiken? En is het stabiel op een statief?

3) Voor de modellenfotografen onder jullie: maken jullie veel gebruik van de dynamic range? Eén van de hoofdredenen waarom ik wil overstappen is omdat mijn D50 nogal "flauwe" foto's produceert qua kleur en contrast. Dynamic range zal, voor zover ik kan zien, de foto's juist flauwer maken, niet? Ik shoot niet zoveel in openlucht ofzo, dus is dit dan wel een toegevoegde waarde voor mij? (ik doe meestal shoots binnen, ook niet zoveel studio)

4) Moet je in RAW shooten om ten volle gebruik te maken van de Dynamic Range? Ik vind het wel indrukwekkend hoeveel detail er uit under- en overexposures kan gehaald worden, maar geldt dat bij JPEG ook?

5) Eén van de grootste issues bij mij is nog de overstap van een Nikon interface (zowel hardware als software), zijn er mensen die ook van een Nikon (D50?) overgestapt zijn naar een fuji, en was dat een moeilijke overgang?

6) Het is een 12 Mp camera, maar effectief een 6 Mp camera met een vergelijkbare kwaliteit van een 8 Mp camera, ok, leuk in theorie, maar wat betekent dit nu in de praktijk? Hoe groot kan ik nu uiteindelijk uiprinten?

7) Ik heb photoshop CS2, ik las nu toevallig net in een soortgelijke discussie hier dat die de RAW bestanden niet zou aankunnen, is dat zo? Heb ik specifieke software nodig om de RAW (RAF) bestanden te openen/bewerken?
    http://www.dennisclaes.be

Re: Fuji s5 pro, een paar vragen

1000 foto's met 1 batterij: nee, denk het niet. Eigenlijk nooit getest. 500 is
    Grip is handig, maar niet stabiel op statief, ook de originele nikon mb-d200 niet
    Dynamic range ga je ook merken in jpg
    Heb zowel een D70 als een FujiS5, heb niet zo'n probleem met beide.
    Effectief 12MP (eigenlijk 6+6). Hoe groot wil je uitprinten?
    Denk dat cs2 geen probleem heeft met de RAF bestanden.
    Fuji Hyperutility is de uitgebreide eigen software, maar op de meegeleverde cd staat ook een raw converter.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Thanks!

Dat van de batterij valt wel tegen dan, normaal kom ik toe met één batterij, de andere heb ik gewoon altijd bij voor "comfort". :-)

Qua grip zou ik zowieso de mb-d200 kopen, spijtig dat hij niet zo stabiel is op statief, maar dat vrees ik al, vooral als je 'm verticaal gaat tilten.

En heb je met die dynamic range soms geen last van "flauwe" foto's?

Hoe groot ik wil uitprinten ... normaal kom ik wel toe met A4, maar ik heb toevallig vorige week een foto laten afprinten op 50*70 en dan merk je wel dat mijn D50 tekort komt, ik had dus ook gehoopt om met mijn nieuwe camera toch ook een hogere resolutie te hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Dynamic range ga je ook merken in jpg
        Effectief 12MP (eigenlijk 6+6). Hoe groot wil je uitprinten?
        Denk dat cs2 geen probleem heeft met de RAF bestanden.
        Staat DR op auto, of gebruik je dit enkel als het nodig is?
        Want ik heb ergens gelezen dat dit ruis kan verhogen..
        Maar kan dit document niet meer vinden.

Gebruik jij steeds 12MP ? Wat zijn de nadelen hiervan?
        Enkel dat de snelheid FPS achteruit gaat?

CS2 zal wel probleem geven denk ik. Camera Raw 3.7 ondersteund deze S5 niet.
        Ik heb momenteel PSE 7.0 om dit op te lossen...
        Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

@paly, toch nog een extra vraag: met mijn D50 heb ik altijd "flauwe" foto's qua contrast en moet ik in photoshop toch altijd nog wat met de curves spelen. Ik heb ook bijna altijd een geel-achtige tint in mijn foto's, vooral witte achtergronden en huidtinten (kan ook aan de witbalans liggen). Ik weet niet of jouw D70 dat probleem ook heeft, maar merk je op dat vlak een duidelijk verschil tussen jouw D70 en de fuji?

Comment

In vergelijking met Fuji : de d70 sucks wat kleur betreft.

Contrast curve bijstellen, dat doe ik altijd. Of het nu een D70/S5/ixus/minolta a200 is.
            Zelden ben ik het eens met de smaak van de fototoestelprogrameur.

Ok, CS2 zal wat problemen geven. Zelf heb ik een cs3 licentie.

Meestal staat ie bij mij op 400% DR. In de studio zet ik 'm meestal terug naar 100%, wegens anders teveel te zien in een witte achtergrond.

Silkypix gaat ook goed om met RAF bestanden.

Comment

@ TS > heb ook overstap gemaakt van D50 > S5 is een wereld van verschil in positieve zin. Afstelling van toestel heb ik nog aan te leren.. maar dat komt wel!
              Grip zal ik nog wel nodig hebben..

@ PALY : gebruik je steeds die 12 MP?
              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

De Fuji S5 is een afgeleide van de Nikon D200, dat de S5 een wereld van verschil is, is logisch......
                De vraag is nog of je dan ook aan de D200 zou kunnen denken....(of als geld geen probleem is de D300)
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Nieuw is deze nu te vinden rond 650€ wat een scherpe prijs is voor een S5.
                  Een D300 kopen voor 1300 € vond ik groot verschil..
                  OK.. toestel is van 2007 maar toch zal ik er plezier aan beleven.
                  Kleuren zijn enorm levendig !

Comment

Hoofdzakelijk de 12MP

Met hoge iso (>1600) zouden de foto's beter op 6MP gemaakt worden, heb ik ergens gelezen (weet alleen niet meer waar)

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik heb eerst gedacht over een D300, maar na talloze reviews ben ik tot de conclusie gekomen dat wat de S5 verliest aan snelheid en resolutie tegenover de D300, maakt hij goed met kwaliteit en het werken in donkere omstandigheden, wat bij mij regelmatig het geval is. De S5 staat momenteel afgeprijsd voor 626 euro in konijnenberg, kan goed zijn dat ik 'm deze avond nog ga halen. Het is dus niet echt een kwestie meer van WELKE camera, maar eerder of het de moeite is om te upgraden van mijn nog steeds werkende D50. Ik vind de reacties alleszins positief, dus kben redelijk zeker dat fotokonijnenberg een bezoekje gaat krijgen van mij straks. :-)

Comment

STOP met aarzelen of je die S5 zou kopen of niet.
                        Ga NU naar de winkel en koop er u ene.

Voor studiowerk, huidtinten, en dr is er maar één toestel en dat is de fuji ( geloof mij )
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ok, maar mijn baas gaat dat niet zo leuk vinden als ik zomaar vertrek hier.

Maar nog twee uurtjes en kben door sè, kheb nu geen twijfels meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                            STOP met aarzelen of je die S5 zou kopen of niet.
                            Ga NU naar de winkel en koop er u ene.

Voor studiowerk, huidtinten, en dr is er maar één toestel en dat is de fuji ( geloof mij )
                            Heb ik gedaan op jullie advies in andere topic..
                            Is echt wel ferm de moeite.. zelfs al in het begin.
                            Die kleuren...

Comment

Kben 'm net gaan halen sè. Spijtig genoeg was de battery grip niet voorradig, die heb ik besteld. Positief nieuws was dat de Nikon-batterijen blijkbaar wel werken met deze grip op de fuji, wat al de nood elimineerde om een extra batterij bij te kopen. Kvraag me af of je ook één fuji en één nikon batterij mag gebruiken ... Zal wel in de handleiding staan zeker?

In elk geval, ik ben momenteel de batterij aan het opladen, dus veel kan ik niet zeggen. Kheb er mijn Sigma 28-70 al op gedraaid, looks good. De feel valt ook goed mee, kheb er een goede grip op. De knopjes, dat is nog even wennen, maar dat zal wel geen probleem zijn. Het enige minpuntje qua feel is de ontspannerknop. Met mijn D50 heb je duidelijk twee "standen" qua drukgevoeligheid. Licht duwen is focussen en dan doorduwen is foto trekken. Bij de fuji voel je wel tot waar je moet drukken om te focussen, maar daarna is het alsof je op een veer aan het duwen bent. Moeilijk om uit te leggen en waarschijnlijk totaal niet belangrijk eigenlijk. Ik ben gewoon iemand die moeilijk afscheid kan nemen van oude gewoonten.

Ik kik er allszins naar uit om er foto's mee te gaan trekken. Eerst batterij opladen en tegen dan zal't al laat in de avond zijn, dus kan ik al direct de ISO en witbalans eens testen onder zwakke lichtomstandigheden.

Comment

Working...
                              X