Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90

Ik overweeg om een Nikon D90 aan te schaffen maar twijfel welk pakket ik moet nemen.

Momenteel heb ik een Nikon D40X

Ik twijfel tussen 2 onderstaande pakketjes:

Nikon D90 met 18-105 MM kit OF
    Nikon D90 met 18-200 MM kit

Welke zouden jullie mij aanraden? Ik heb al gelezen en gehoord dat de 18-200 MM lens minder goed zou zijn van kwaliteit dan de 18-105 MM, klopt dit?
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

Re: Nikon D90

Als ik zou moeten kiezen tussen deze twee zou ik persoonlijk opteren voor de 18-105 VR.

De superzoom 18-200mm is een handige lens, maar is toch een compromis, ideale reislens, alles in èèn maar met beperkingen.
    En ik persoonlijk zit er niet mee in om wat extra mee te sleuren op reis en al eens te moeten wisselen.

Wil je nooit moeten wisselen 18-200mm, wil je iets betere kwaliteit 18-105 VR

Mvg
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Ik heb me onlangs de D90 gaan halen met de twin-kit. Dit is met de 18-105VR en de
      70-300VR. Als je de prijs uitrekend, heb je de 18-105 er bijna gratis bij.
      Het zijn inderdaad maar kit-lensjes, maar als aanschaf van mijn eerste DSLR met ik dik tevreden met de kwaliteit van beide.

Keps
      Piet Cosaert
      http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
        Als ik zou moeten kiezen tussen deze twee zou ik persoonlijk opteren voor de 18-105 VR.

De superzoom 18-200mm is een handige lens, maar is toch een compromis, ideale reislens, alles in èèn maar met beperkingen.
        En ik persoonlijk zit er niet mee in om wat extra mee te sleuren op reis en al eens te moeten wisselen.

Mvg

Wat bedoel je precies met beperkingen ivm de 18-200 MM lens? Welke beperkingen heeft die lens die de 18-105 niet heeft?

Ik heb me laten wijsmaken dat de 18-200 MM over een betere VR versie zou beschikken

Ik zou het toestel aanschaffen om mee te nemen op reis voor landschapfotografie en portret, zeg maar een beetje all-round dus. Vandaar dat ik twijfel tussen die 2 lenzen

Comment

Kan je misschien eens een voorbeeldje laten zien van dat kwaliteitsverschil?
          Precies of die 18/105 is geen compromis lens...
          Ik wil de eerste zien die uit een stapel foto's kan zeggen welke foto's met welke lens getrokken zijn....

Wat alleszins vaststaat is dat de bouwkwaliteit van de 18/200 veel beter is, net zoals de 18/70 en 16/85 VR met o.a.metalen vatting terwijl de 18/105 van de 18/55 en 18/135 reeks is (echt alles plastic)
          Ook heeft de 18/200 op 200mm f5.6 ,de andere heeft dat reeds op 105mm.
          De 18/200 is dus ook lichtsterker.

mvg Jozef
          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
            Kan je misschien eens een voorbeeldje laten zien van dat kwaliteitsverschil?
            Precies of die 18/105 is geen compromis lens...
            Ik wil de eerste zien die uit een stapel foto's kan zeggen welke foto's met welke lens getrokken zijn....

Wat alleszins vaststaat is dat de bouwkwaliteit van de 18/200 veel beter is, net zoals de 18/70 en 16/85 VR met o.a.metalen vatting terwijl de 18/105 van de 18/55 en 18/135 reeks is (echt alles plastic)

mvg Jozef
            Volledig mee eens ik heb de 18/200 en ben daar zeer tevreden over, niet steeds wisselen van lens, dus minder kans op stof en zeer goed bereik voor alle doeleinden, en is er al eens iets niet OK, als je in RAW schiet is dat allemaal op te lossen

Comment

Ik heb ook lang getwijfeld tussen 18-105 en 18-200 maar heb uiteindelijk, ook na overleg met vrienden, toch gekozen voor de 18-200. Scheelt wel een heel stuk in de prijs (een dikke 300 euro meer) maar ik ben nu toch blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Groetjes.
              Nikon D500 - Nikon 18-200 VR - Nikon 105 macro - Nikon 50, 1.8 - Tamron 150-600 G2
              Tamron 24-70 2.8 G2 - Tamron 15-30 2.8 - Tamron 70-210 4.0
              Nikon Z6II - FTZ adapter - Nikon Z 24-200 - Z 24-120 - Z 35 1.8 Viltrox 85 1.8

Comment

Ik heb ze beiden en de 18-105VR is een goeie lens en plastic of niet, die gaat jaren mee hoor. Ik heb soms de indruk dat sommigen hun lens graag laten vallen?

De 18-200VR is iets meer inzetbaar qua zoombereik maar de 18-105VR is net dat tikkeltje scherper. Voor de rest zijn de verschillen miniem dus lees misschien volgende reviews eens? De 18-105VR is ook iets lichter & een heel pak goedkoper maar je hebt meer zoom met de 18-200VR. Aan u de keuze

Review van de 18-105VR lens

Review van de 18-200VR lens

Comment

Hier nog een 18-105VR review van Thom Hogan:

De beste DX kitlens is de 16-85VR volgens hem maar de 18-105VR krijgt een value van 5 sterren omdat ie prijs/kwaliteit zo goed is... (in feite krijg je die bijna gratis bij de body als je de kit koopt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                    Ik heb me onlangs de D90 gaan halen met de twin-kit. Dit is met de 18-105VR en de
                    70-300VR. Als je de prijs uitrekend, heb je de 18-105 er bijna gratis bij.
                    Het zijn inderdaad maar kit-lensjes, maar als aanschaf van mijn eerste DSLR met ik dik tevreden met de kwaliteit van beide.

Keps
                    De 70-300 kan je zeker niet beschouwen als "kitlens". Prijs/kwaliteit waarschijnlijk de beste telezoom van nikon zelf en geschikt op fullframe.

Comment

mvg Jozef
                      Dat lukt mij vast wel in het bereik van 18 tot 50 mm bij volle opening.

mvg Jozef
                      18-105 = f/5,6 op 105 mm
                      18-200 = f/5,3 op 100 mm

Het verschil in lichtsterkte is bij dezelfde brandpuntsafstand verwaarloosbaar.

Comment

Hoi daar,

Ikzelf heb nu de Nikon D90 al een paar weken,en ik kan je vertellen dat ik supertevreden ben.

Ik heb hem gekocht met de 18-200 mm nikkorlens en ik vind deze toch een zeer goede allround lens...zeer geschikt voor op reis. Ik zit er ook niet mee in om te wisselen,maar soms zijn de omstandigheden niet altijd even geschikt om gauw even van lens te wisselen.

heb er me ook een 50mm 1.8f prime lensje bijgekocht(echt een juweeltje en vanaf 2.8f superscherpe foto's...al vind ik de 18-200mm toch ook redelijk goed scherp...

Een zeer tevereden gebruiker en ik kan hem je echt aanraden...

Groeten dirk
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
                          Ik zou het toestel aanschaffen om mee te nemen op reis voor landschapfotografie en portret, zeg maar een beetje all-round dus. Vandaar dat ik twijfel tussen die 2 lenzen
                          Als je een echte all-roundlens wil, niet wil wisselen, dan kies je m.i. beter voor de 18-200VR. De VR is inderdaad van het type II en iets beter dan die van de 18-105VR. De bouw van de 18-200VR oogt en voelt alleszins steviger aan. Ik klaag alleszins niet over de scherpte van de 18-200VR, zeker niet op F8 / F11 wat voor landschappen toch aangewezen is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Als je een echte all-roundlens wil, niet wil wisselen, dan kies je m.i. beter voor de 18-200VR. De VR is inderdaad van het type II en iets beter dan die van de 18-105VR. De bouw van de 18-200VR oogt en voelt alleszins steviger aan. Ik klaag alleszins niet over de scherpte van de 18-200VR, zeker niet op F8 / F11 wat voor landschappen toch aangewezen is.
                            Men zegt dat de 18-200 lens meer misvormd bij een korte brandpuntsafstand dan de 18-105 mm, klopt dit?

Comment

Hier een vgl tussen 18-105VR en 18-200VR :

Comment

Working...
                              X