Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud spul

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oud spul

Dit weekend heb ik enkele oudere camera's gekregen van mijn vader en schoonvader.
    Nu vroeg ik me af of het de moeite zou zijn om deze camera's uit te proberen?
    Wetende dat ze al veeeeeele jaren niet meer werden gebruikt.

Het gaat om deze camera's: klik
    De afbeelding is te groot, daarom dat ik even een linkje neerplant.

In de prachtige hoes van de Voigtländer zat nog een bonnetje (Identiteitsbewijs) van de "Belgisch-Luxemburgse Economische Unie". Het documentje werd uitgeschreven op 18/08/1967 en is "geldig voor een onbeperkte duur en voor meerdere grensoverschrijdingen." Dus ik kan weeral gerust zijn.
    Mvg Tim

Re: Oud spul

Probeer ze eens uit dan weet ge het :P
    Ik heb dezelfde leica, zelfde lens ook. Ik vind dat toestel heerlijk van gewicht en grote en de feel als je de ontspanknop indrukt. Ik neem daar af en toe een foto mee maar de laatste tijd blokkeert het filmpje soms de camera. Is ook het grote nadeel, filmpjes erin en uit doen is vrij lastig.
    Zouden ook veel namaak zijn. Ik had er ooit eens een expert naar laten kijken daarvoor. Aja bij de leica moet ge die lens zo uitschuiven om foto's te trekken, mijn eerste filmpje waren wazige bollen omdat ik dat niet wist :P
    Fotos zelf zijn niet zooo speciaal, lens is vrij softe leica lens, komen ook snel krassen op. Vind vooral het foto's trekken zelf leuk.
    Fotografeer van tijd wel nog met film. Olympus trip 35, om 10 en pen f. Als film je nooit heeft aangesproken en cameras zonder automatische lichtmeeting of autofocus je afschrikken zal het niks voor jou zijn.
    Last edited by Pen F; 2 maart 2009, 13:40.
    http://aljocha.tumblr

Comment

Zeer mooi spul Tim.

Die Leica zou ik zeer koesteren.
      Koop eens een rolletje en je zult versteld staan wat daar nog alles mogelijk mee is.

Ik heb ook nog alle oude camera's en af en toe dan plaats ik daar gewoon eens een rolletje in. Heerlijk dat geluid van die sluiter.

mvg
      Antoine
      Last edited by antoine200; 2 maart 2009, 17:42.

Comment

De Leica zou ik zondermeer uittesten : prima spul ! De Voigtländer is een "Boxke" met een prima optiek, dus het testen zeker waard. De Zenith enkel testen indien er niet teveel speling zit op de lensschroefdraad (was een ziekte van dit merk).

Mvg.
        The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Bedankt!
          Ik ga er eens wat mee spelen.
          Mvg Tim

Comment

De Leica is dus geen IIIa.
            De IIIa had een top sluitertijd van 1/1000s en deze heeft een top sluitertijd van 1/500.
            Ik kreeg een linkje (klik) doorgestuurd en het blijkt een Leica III (aka F-model) te zijn, geproduceerd in 1934.
            Mvg Tim

Comment

Ik heb een Voigtländer in die stijl nog geërfd van mijn grootvader. Het geestige is dat dat toestel bijna geen enkele aanduiding geeft van wat dan ook: alleen een wijzer van een lichtmeter die wat heen en weer schuift. Voor de rest alle instellingen manueel en ook de afstand moet je op het gevoel instellen. Dat is nog echt meer kunst dan wetenschap.
              Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

Comment

Proberen die Leica!!! Niet vergeten dat Cartier Bresson ook met Leica III schoot. En wie op dit forum denkt beter te kunnen dan HCB?

Succes!
                https://www.instagram.com/aschoewever/?hl=en
                https://www.flickr.com/photos/191275694@N02/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aurelius Bekijk bericht
                  Proberen die Leica!!! Niet vergeten dat Cartier Bresson ook met Leica III schoot. En wie op dit forum denkt beter te kunnen dan HCB?

Succes!

Comment

jep, 1 van de 4 oprichters van magnum (Robert Capa is de voor mij meest bekende andere en werkte die ook niet met een leica III?)

jaloers
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Leuk man. Ik zou ze allemaal uitproberen. Kijk eens op deze link. Veel info over oude camera's en waar ze nog te koop zijn.

Web Site devoted to collecting and using Antique and Classic Cameras. The site contains images, links and information on antique and classic cameras. Collector of Daguerreian and Wet Plate Era Equipment and Ephemera.
                      groet, Rik

Comment

Ik heb hier ook nog zo een oudje liggen van mijn vader. Een Balda met lens Gottingen westanar 1:2,8/45. Kent iemand dat ? Hij had er ook nog een lichtmeter bij, maar die is in de loop der jaren gesneuveld. Als ik hem meenam op schoolvakanties dan gokte ik altijd de afstand en het licht, en moest dan dagen wachten om te zien of ze gelukt waren.
                        Daarna is er bij mijn ouders een pentax toestel gekomen, waar de 2 streepjes netjes op 1 lijn moesten staan, was toen meer met het streepje bezig dan met wat er op de foto moest komen en oh je als het snel moest gaan, kreeg nooit op tijd dat streepje goed
                        gr, Ingrid_k

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                          De Leica is dus geen IIIa.
                          De IIIa had een top sluitertijd van 1/1000s en deze heeft een top sluitertijd van 1/500.
                          Ik kreeg een linkje (klik) doorgestuurd en het blijkt een Leica III (aka F-model) te zijn, geproduceerd in 1934.
                          Ik denk dat het iets moeilijker is

Ik heb de historie van de mijne (een zwarte IID) eens nagegaan: hij heeft ook een nummer van in 1931, maar is duidelijk naoorlogs (nieuwe body met ogen, tweetalige labels, Elmar lens met diafragmareeks 3.5, 4, 5.6 enz )
                          Blijkbaar moest men in Duitsland na de oorlog geen taks betaling wanneer men een oud toestel liet "upgraden", en ik veronderstel dat Ernst Leitz dat nogal breed interpreteerde en gewoon het nummer van een toestel dat onder het puin was gevonden overgraveerde op een (bijna 100%) nieuwe

Als dit verhaal klopt zijn de mijne en de jouwe een echte

Veel plezier ermee
                          Last edited by palombian; 9 maart 2009, 12:53. Reden: Ik denk dat het iets moeilijker is

Comment

Die Zenith 3m was mijn eerste reflex toestel... Nu pas besef ik hoe oud ik geworden ben...
                            http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Ik denk dat het iets moeilijker is

Ik heb de historie van de mijne (een zwarte IID) eens nagegaan: hij heeft ook een nummer van in 1931, maar is duidelijk naoorlogs (nieuwe body met ogen, tweetalige labels, Elmar lens met diafragmareeks 3.5, 4, 5.6 enz )
                              Blijkbaar moest men in Duitsland na de oorlog geen taks betaling wanneer men een oud toestel liet "upgraden", en ik veronderstel dat Ernst Leitz dat nogal breed interpreteerde en gewoon het nummer van een toestel dat onder het puin was gevonden overgraveerde op een (bijna 100%) nieuwe

Als dit verhaal klopt zijn de mijne en de jouwe een echte

Veel plezier ermee
                              Hier kan je een overzichtje zien van Leica camera's: klik
                              De Leica III heeft de oogjes aan de body en is de enige met afgerond hoekje aan de zoeker.

Dit is ook een interessante site: klik
                              Mvg Tim

Comment

Working...
                              X