Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ruis bij Canon G10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ruis bij Canon G10

Mijn vraag is de volgende: De canon G10 is een camera met bijna 15Mp en zoals ik in diverse testen lees erg gevoleig voor ruis bij hogere ISO waarden.
    Is het bij deze camera nu zo als je de instelling zo veranderd dat je bijvoorbeeld een foto neemt van 9mp dat je dan minder ruis hebt dan bij 15mp bij dezelfde ISO waarde??

Re: ruis bij Canon G10

Kun je beter een G9 op de kop tikken voor een veel gunstiger prijs
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefke Bekijk bericht
      Is het bij deze camera nu zo als je de instelling zo veranderd dat je bijvoorbeeld een foto neemt van 9mp dat je dan minder ruis hebt dan bij 15mp bij dezelfde ISO waarde??
      Men zegt dat bij de 50D de sRAW1 minder ruis heft dan de gewone RAW.
      Ik heb het nog niet getest.

Comment

Het verschil in ruis, voorzover aanwezig, is niet te zien.

Op deze http://www.dpreview.com/reviews/canong10/page8.asp pagina kun je o.a. het verschil zien tussen een G10 en G9, let hierbij vooral op de extreme verschillen in detailweergave van de G9.
        De afbeeldingen die hier worden getoond zijn 100% crops. Globaal kun je stellen dat wanneer je deze afbeeldingen op 50% zou bekijken, dat de bruikbare hoogste ISO waarde een stapje hoger ligt.
        Dus als je tevreden bent met de prestaties op ISO 400, dan kun je door minder sterk uit te vergroten wellicht ook tevreden zijn met ISO 800. Dat is de praktijk relevante benadering!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Kun je beter een G9 op de kop tikken voor een veel gunstiger prijs
          Neen, want zelfs met z'n 15MP heeft de G10 minder ruis dan de G9 volgens Dpreview.

The noise performance looks to be slightly better than the G9 (though only slightly), despite the increase in resolution. The detail retained at higher ISOs is better on the G10 compared to the G9, while the noise is a finer grain and less obtrusive. From ISO 200 onwards, the G10 is noticeably producing better fine detail while keeping the noise levels lower than the G9 - quite an achievement given the increase in sensor resolution.
          Maar dat was eigenlijk de vraag niet.....
          Last edited by hvr_oosterzele; 2 maart 2009, 10:33.

Comment

Okee, bedankt voor de antwoorden

Comment

Het ruisprobleem zal je denk ik altijd wel een beetje blijven houden in compact camera's ivm de kleinere sensor dan een reflex.
              Ik heb zelf de G7 en daar vind ik dat de ruis in de meeste gevallen erg mee valt.
              Als je twijfeld tussen de G9 en de G10 kan je beter ff naar de specs kijken,
              G10 heeft groothoek en heeft een DIGI 4 processor dus sneller en ligt (vind ik) beter in de hand.

Grtz, Jan
              Canon G1X, G7

Comment

er zit maar één sensor in met 15.000.000 pixels en dan kan je er wel 9.000.000 vastleggen op één of andere manier, maar de bron blijft die 15.000.000......
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn vraag is de volgende: De canon G10 is een camera met bijna 15Mp en zoals ik in diverse testen lees erg gevoleig voor ruis bij hogere ISO waarden.
                  Nee, het plaatje wordt altijd met de volle resolutie opgenomen en naderhand verkleind.

Comment

Ja en nee is het antwoord.
                    De sensor blijft gelijk en meet dus nog evenveel ruis.
                    Maar als de SW de foto gaat downsizen dan gaat men via een bepaald algoritme verschillende pixels analyseren en daar een nieuwe mee maken. Als je dan een zwart vlak hebt met een aantal ruis pixels. Dan is de kans groot dat die ruis vermindert omdat de meeste pixels er rond zwart zijn.
                    Maar ik twijfel of je het echt zal kunnen zien.

Alleen Fujifilm heeft nu een camera uit die een HW ondersteuning biedt. Als je die in Hi-ISO mode zet, dan worden 2 sensoren gebruikt om 1 pixel te maken. Het gevolg is dat de sensoren in principe minder gevoelig moeten zijn. En zo krijg je dus een ISO1600 foto met de ruis van een ISO800 ingesteld op de sensor. Maar het is nog iets te vroeg om te besluiten of dit inderdaad zo is. De eerste voorbeeld foto's lijken alvast aan te tonen dat het werkt.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik heb me er een aageschaft en de ruis vind ik best wel meevallen, allee het is nu lente en de zon geeft al veel licht

Comment

Working...
                      X