Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf eerste digitale spiegelreflex.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf eerste digitale spiegelreflex.

Hallo,

Al geruime tijd ben ik geintereseerd in fotografie. Ik heb besloten ook maar eens een camera aan te schaffen. Ik wil vooral foto's maken van natuur/architectuur en nachtfoto's. Mijn budget is +-400euro. Ik zou graag een ''snelle'' camera willen dwz snel foto's maakt en opslaat.

Mijn eventuele keuzes:

CANON EOS 1000D 18-55 IS kit spiegelreflexcamera € 400,-

Nikon D60 18-55mm II Kit 399,-

Nikon D40 18-55mm DXii - Zwart 385,-

Welke raden jullie aan? Ben ik nog een model vergeten die binnen deze prijsklasse valt en kwalitatief goed is?

Alvast bedankt,

Mvg, Rens

Re: Aanschaf eerste digitale spiegelreflex.

Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
    Hallo,

Al geruime tijd ben ik geintereseerd in fotografie. Ik heb besloten ook maar eens een camera aan te schaffen. Ik wil vooral foto's maken van natuur/architectuur en nachtfoto's. Mijn budget is +-400euro. Ik zou graag een ''snelle'' camera willen dwz snel foto's maakt en opslaat.

Mijn eventuele keuzes:

CANON EOS 1000D 18-55 IS kit spiegelreflexcamera € 400,-

Nikon D60 18-55mm II Kit 399,-

Nikon D40 18-55mm DXii - Zwart 385,-

Welke raden jullie aan? Ben ik nog een model vergeten die binnen deze prijsklasse valt en kwalitatief goed is?

Alvast bedankt,

Mvg, Rens
    Voor natuur, architectuur en nachtfoto's hoef je niet eens een snelle camera te hebben.
    Wel misschien een degelijk statief.
    Verder kun je ook misschien eens een keertje kijken bij Sony, Pentax of Olympus, die
    hebben in deze prijsklasse ook wel goede modellen, met soms nog wat voordelen, zoals
    stabilisatie in de body, betere kitlenzen, enz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
      Ben ik nog een model vergeten die binnen deze prijsklasse valt en kwalitatief goed is?
      In die prijsklasse heb je nog:
      - Pentax K-m + 18-55mm (€375)
      - Pentax K200D + 18-55mm (€435)
      - Olympus E-420 + 14-42mm (€345)
      - Olympus E-520 + 14-42mm (€430)
      - Sony DSLR-A200 + 18-70mm (€330)
      - Sony DSLR-A300 + 18-70mm (€425)

Tegenwoordig zijn er eigenlijk geen slechte instapreflexen meer. Je kijkt best eens naar welke accesoires en lenzen je aanspreken, en op basis daarvan kan je dan voor een bepaald merk kiezen.
      about.me/stijnv

Comment

Mijn voorkeur ligt bij de d60.
        Nu zie ik 2 verschillende kits:
        - Nikon D60 18-55mm II Kit 399,-
        - Nikon D60 VR kit 18-55mm 529,-

Is de goedkopere kit kwalitatief goed genoeg als instapcamera? Of komt deze lens echt iets te kort?

Mvg, Rens

Comment

Klopt iets niet aan die prijzen hoor. Verschil tussen de 18-55 en de 18-55 VR is als je de lens alleen koopt al maar 20euro. In deze kits zit er 130 euro verschil tussen... Volgens mij is 399€ alleen voor de Body

heb prijs gevonden
          D60 + 18-55mm II = +-440€
          D60 + 18-55mm VR = +-470€
          D60 + 18-105mm VR = +-530€

Laatste is volgens mij de beste optie...

Mvg
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            , zoals stabilisatie in de body,
            heeft ook weer weinig nut bij architectuur- en nachtfotografie.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              heeft ook weer weinig nut bij architectuur- en nachtfotografie.
              Waar slaat dat nou weer op ? Met stabilisatie (in body of in lens, whatever) win je enkele stops, niet meer maar ook niet minder.

Dus stellen dat dat ook weer weinig nut heeft bij de genoemde vormen van fotografie, is toch op zijn minst opmerkelijk.

Ik zeg niet dat stabilisatie noodzakelijk is, of een statief kan vervangen, maar stellen dat het weinig nut heeft, tja, dan heeft autofocus en in-cameralichtmeting, ... etc. waarschijnlijk ook weinig nut.

Groetjes,
              Yves
              Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                Waar slaat dat nou weer op ? Met stabilisatie (in body of in lens, whatever) win je enkele stops, niet meer maar ook niet minder.

Dus stellen dat dat ook weer weinig nut heeft bij de genoemde vormen van fotografie, is toch op zijn minst opmerkelijk.
                Dit doe je normaal gesproken van een statief, nacht- en architectuurfotografie.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dit zegt doudeke toch ook?

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Voor natuur, architectuur en nachtfoto's hoef je niet eens een snelle camera te hebben.
                  Wel misschien een degelijk statief
                  .
                  Verder kun je ook misschien eens een keertje kijken bij Sony, Pentax of Olympus, die
                  hebben in deze prijsklasse ook wel goede modellen, met soms nog wat voordelen, zoals
                  stabilisatie in de body, betere kitlenzen, enz.

Comment

Ik weet niet of je architectuurfotografie "normaal gesproken" op statief doet. Als je het perfect wil doen wel, uiteraard. en echte nachtfotografie, behoeft zeker een statief, maar bedoelt de TS echt nachtfotografie of fotografie in de schemering.

Hoe dan ook: zoals ikzelf, en anderen voor mij hier al stelden, is een statief nooit te vervangen door een stabilisatie-systeem. Maar om daaruit nu af te leiden dat stabilsatie geen nut heeft ... Gelet op de preselectie van camera's door de TS (1000D, D40, ...) mag je toch geredelijk aannemen dat hij in eerste instantie mooie foto's wil maken zonder zich, in een aanvangsfase, veel om statieven e.d. te bekreunen? In die optiek is stabilsatie toch leuk meegenomen. En als je dan geen fortuinen wil uitgeven aan VR- of IS-lenzen zit je goed bij Sony of Pentax.

En ach, ieder moet maar voorzichzelf uitmaken wat belangrijk is.

Groetjes,
                    Yves
                    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

De sony a300 heeft een hoger iso getal dan de pentax.

Comment

Bekijk ook eens de Fuji S5 Pro.
                        (640 euro)
                        Ferm "machien" voor die prijs.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                          Ik weet niet of je architectuurfotografie "normaal gesproken" op statief doet. Als je het perfect wil doen wel, uiteraard. en echte nachtfotografie, behoeft zeker een statief, maar bedoelt de TS echt nachtfotografie of fotografie in de schemering.

Hoe dan ook: zoals ikzelf, en anderen voor mij hier al stelden, is een statief nooit te vervangen door een stabilisatie-systeem. Maar om daaruit nu af te leiden dat stabilsatie geen nut heeft ... Gelet op de preselectie van camera's door de TS (1000D, D40, ...) mag je toch geredelijk aannemen dat hij in eerste instantie mooie foto's wil maken zonder zich, in een aanvangsfase, veel om statieven e.d. te bekreunen? In die optiek is stabilsatie toch leuk meegenomen. En als je dan geen fortuinen wil uitgeven aan VR- of IS-lenzen zit je goed bij Sony of Pentax.

TS vraagt, wij draaien. Hij vraagt naar een goed toestel bij nacht-, architectuur- en
                          landschapsfotografie. Daarvan zeg ik, dat hij meer heeft aan een goed statief dan aan
                          IS of niet. (Al raad ik hem aan om ook eens naar andere toestellen te kijken met IS in
                          de body.) Dus stellen dat IS niet nuttig (of soms handig kan zijn) is overdreven en heb
                          ik ook nergens beweerd. Per slot van rekening win je een paar stops, en dat is in veel
                          gevallen mooi meegenomen.
                          Vandaar mijn advies om eens verder te kijken dan Canon of Nikon. Maar ik blijf erbij,
                          gaat zijn voorkeur op de eerste plaats naar nachtfotografie of architectuur uit, dan is
                          hij beter af met een goed statief dan met stabilisatie. Dit heeft niets met 'bekreunen"
                          of zoals je dit ook zo mooi noemt, te maken, maar wel met gezond verstand.

Comment

Ik zou alles nemen.
                            Stablisator, groethoeklens, en een F2.8 lens, een 1poot, en een 3poot.
                            Stablisator kan je uit zetten, groothoeklens voor gebouwen, 2.8 lens voor weinig licht,een 1poot voor als je de hele stad door sjouwt, een 3 poot voor s,avonds of s'nachts.
                            Maar om voor het eerst een dslr te kopen, zou ik wel voor een gestabliseerde body gaan met een f2.8 lens met een driepoot, die is in het donker echt onmisbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
                              Ik zou alles nemen.
                              Stablisator, groethoeklens, en een F2.8 lens, een 1poot, en een 3poot.
                              Stablisator kan je uit zetten, groothoeklens voor gebouwen, 2.8 lens voor weinig licht,een 1poot voor als je de hele stad door sjouwt, een 3 poot voor s,avonds of s'nachts.
                              Maar om voor het eerst een dslr te kopen, zou ik wel voor een gestabliseerde body gaan met een f2.8 lens met een driepoot, die is in het donker echt onmisbaar.
                              Ja en dat allemaal voor een kleine 400 euri..... waar vind TS dat? of weet jij nog ergens een "mannetje" waar wel eens wat van de vrachtwagen valt
                              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Working...
                              X