Hoi,
Ik ben op zoek naar een digitale camera die aan volgende vereisten zou moeten kunnen voldoen. Aangezien ik hierin een leek ben en ik deze info nodig heb voor de aanschaf van een cadeau voor mijn broer, hoop ik via jullie (kenners) de juiste keuze te kunnen maken. Wat het budget voor de nieuwe camera betreft ... het betreft een aankoop met de ganse familie, dus ... dat is het probleem niet ... ! Kwaliteit primeert !
De vereisten van de camera :
* 3x (tot niet veel meer dan 6x) optische zoom
* scherpstelling zowel auto als handmatig
* kleurbalans, lichtmeting en scherpstelling moeten door objectief gebeuren
* spotmeting
* diafragma en sluitertijd handmatig in te stellen
* duidelijk afleesbaar, zuivere weergave LCD-scherm
* belichtingscorrectie van ongeveer 2 stops moet mogelijk zijn
* ? aantal megapixels (bedoeling is dat een foto nog zou kunnen uitvergroot worden
zonder (veel) kwaliteitsverlies ; dus ik vermoed zo groot mogelijk
aantal megapixels)
* opslag in hoge resolutie (tiff, jpeg, raw) ; geringe compressie
* mogelijkheid voor draadontspanner !
* instelling van sluitertijd, diafragma en focus snel via toetsdruk (niet via ingewikkelde
menu doorloping)
* ISO : 200 en hoger zonder veel kwaliteitsverlies
* mogelijkheid tot opnemen van videostreaming
* camera moet onderaan standaard schroefdraadopening hebben om te monteren op statief of adapter voor digiscoping
Hopelijk kan er mij iemand raad geven zodat de aankoop van dat nieuw toestel als cadeau geen flop wordt ... zou pijnlijk zijn.
Mijn broer is geen leek, maar zeker niet een semi-pro.
Alvast een hele dikke merci !
Tom
Ik ben op zoek naar een digitale camera die aan volgende vereisten zou moeten kunnen voldoen. Aangezien ik hierin een leek ben en ik deze info nodig heb voor de aanschaf van een cadeau voor mijn broer, hoop ik via jullie (kenners) de juiste keuze te kunnen maken. Wat het budget voor de nieuwe camera betreft ... het betreft een aankoop met de ganse familie, dus ... dat is het probleem niet ... ! Kwaliteit primeert !
De vereisten van de camera :
* 3x (tot niet veel meer dan 6x) optische zoom
* scherpstelling zowel auto als handmatig
* kleurbalans, lichtmeting en scherpstelling moeten door objectief gebeuren
* spotmeting
* diafragma en sluitertijd handmatig in te stellen
* duidelijk afleesbaar, zuivere weergave LCD-scherm
* belichtingscorrectie van ongeveer 2 stops moet mogelijk zijn
* ? aantal megapixels (bedoeling is dat een foto nog zou kunnen uitvergroot worden
zonder (veel) kwaliteitsverlies ; dus ik vermoed zo groot mogelijk
aantal megapixels)
* opslag in hoge resolutie (tiff, jpeg, raw) ; geringe compressie
* mogelijkheid voor draadontspanner !
* instelling van sluitertijd, diafragma en focus snel via toetsdruk (niet via ingewikkelde
menu doorloping)
* ISO : 200 en hoger zonder veel kwaliteitsverlies
* mogelijkheid tot opnemen van videostreaming
* camera moet onderaan standaard schroefdraadopening hebben om te monteren op statief of adapter voor digiscoping
Hopelijk kan er mij iemand raad geven zodat de aankoop van dat nieuw toestel als cadeau geen flop wordt ... zou pijnlijk zijn.
Mijn broer is geen leek, maar zeker niet een semi-pro.
Alvast een hele dikke merci !
Tom
Comment