Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar ... advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op zoek naar ... advies gevraagd

Hoi,

Ik ben op zoek naar een digitale camera die aan volgende vereisten zou moeten kunnen voldoen. Aangezien ik hierin een leek ben en ik deze info nodig heb voor de aanschaf van een cadeau voor mijn broer, hoop ik via jullie (kenners) de juiste keuze te kunnen maken. Wat het budget voor de nieuwe camera betreft ... het betreft een aankoop met de ganse familie, dus ... dat is het probleem niet ... ! Kwaliteit primeert !
    De vereisten van de camera :

* 3x (tot niet veel meer dan 6x) optische zoom
    * scherpstelling zowel auto als handmatig
    * kleurbalans, lichtmeting en scherpstelling moeten door objectief gebeuren
    * spotmeting
    * diafragma en sluitertijd handmatig in te stellen
    * duidelijk afleesbaar, zuivere weergave LCD-scherm
    * belichtingscorrectie van ongeveer 2 stops moet mogelijk zijn
    * ? aantal megapixels (bedoeling is dat een foto nog zou kunnen uitvergroot worden
    zonder (veel) kwaliteitsverlies ; dus ik vermoed zo groot mogelijk
    aantal megapixels)
    * opslag in hoge resolutie (tiff, jpeg, raw) ; geringe compressie
    * mogelijkheid voor draadontspanner !
    * instelling van sluitertijd, diafragma en focus snel via toetsdruk (niet via ingewikkelde
    menu doorloping)
    * ISO : 200 en hoger zonder veel kwaliteitsverlies
    * mogelijkheid tot opnemen van videostreaming
    * camera moet onderaan standaard schroefdraadopening hebben om te monteren op statief of adapter voor digiscoping

Hopelijk kan er mij iemand raad geven zodat de aankoop van dat nieuw toestel als cadeau geen flop wordt ... zou pijnlijk zijn.
    Mijn broer is geen leek, maar zeker niet een semi-pro.
    Alvast een hele dikke merci !

Tom
    Last edited by Tom VDZ; 25 februari 2009, 12:42. Reden: extra info

Re: Op zoek naar ... advies gevraagd

Misschien handig om er even bij te vermelden welke je broer zijn ervaringen zijn in de fotografie.

Moet het een instapmodel zijn of direct een semi pro?

Comment

Mijn broer en fotografie ... ?

Niet helemaal leek, maar zeker geen echte semi pro !

Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom VDZ Bekijk bericht
        Mijn broer en fotografie ... ?

Niet helemaal leek, maar zeker geen echte semi pro !

Tom
        Een degelijke instap - SLR camera met standaard kitlens moet voldoen. Als budget geen probleem mag zijn is dit de beste oplossing. Vanaf ik denk een 500 Euro voor een canon 1000D met kitlens, of iets meer voor een 450D met kitlens standaard

Comment

Een goedkoper alternatief: Sony Alpha 200 + 18-70mm kitlens (€ 370).

Met die kitlens heb je een 3,9x zoom (27-105mm in 35mm equivalent).
          about.me/stijnv

Comment

Je specificaties gaan in de richting van een dslr. Zonder de pret te willen bederven vind ik het nogal riscant om een dslr als 'verrassing' voor iemand te kopen, zeker als je zelf niet thuis bent in de materie. Het is evenwel niet duidelijk of het om een verrassing gaat.

Het voordeel is dat er eigenlijk geen 'slechte' dslr's meer zijn. Nadeel is dat de mogelijkheden van verschillende toestellen toch sterk kunnen verschillen en op basis van wat moet jij dan een beslissing nemen? Dan heb ik het nog niet gehad over lenzen. Koop je toestel x, dan hangt je broer vast aan een lenzenaanbod voor toestel x. Als jouw broer al een analoge reflex met niet te antieke lenzen heeft, kan de keuze wel eenvoudiger worden.

Comment

Hoi,

Ja ... het gaat hier om een verrassing !
              Nog een aantal zaken toegevoegd die mij nog net te binnen schoten (ingefluisterd door mijn lief vrouwtje ...).
              Wat met dit dan op niveau van een compact digitaal fototoestel ipv (D)SLR ?

merci,

Tom

Comment

Dan lijkt de Canon PowerShot G10 mij geen verkeerde keus.

DSLR's die video's kunnen opnemen zijn nog maar dun gezaaid..
                about.me/stijnv

Comment

Wat denkt U van een waardebon bij de fotograaf? De gelukkige kan dan een toestel naar eigen smaak kopen en/of nog euro's bij leggen.

Persoonlijk: ik heb een Nikon D200 en ben daar uitermate tevreden over. Mijn vriendin heeft een coolpix 6000 waarmee ik evenzeer graag fotografeer. Elke toestel heeft zijn voordelen en beperkingen.
                  - De D200 heeft betere en verwisselbare lensen, wat voor uitvergroten ook heel belangrijk is, voorzien voor electrische draadontspanner.
                  - De Coolpix kan ook filmen, GPS, geluidsopname. Alle kunnen op een statief en dat is standaard schroefdraad, ik denk met een afstandsbediening bestuurd (draadloze draadontspanner).
                  - Alle hebben manueel, sluitertijd en diafragmavoorkeuze, Autofocus en manueel scherpstellen, spotmeting, Raw en JPEG (ook beide tegelijkertijd), selftimer wat bij mij dikwijls de draadontspanner vervangt, belangrijkste functies zijn meteen beschikbaar.

Je kan me met een Canon echt geen plezier doen. Ik fotografeer jaren met een EOS1 waarover ik uitermate tevreden ben. Ik maakte de overstap omwille antwoorden die Canon en Nikon me over dezelfde vraag gaven: hoe lang na productie kunnen jullie een EOS1/F4 herstellen?
                  Last edited by on_vier; 25 februari 2009, 13:08.

Comment

Ik wilde ook net voorstellen een cadeaubon, want om nu zomaar een camera te kopen omdat die in de prijsrange zit, aan een paar van de eisen voldoet enz.. dus laat hem kiezen, dat is al moeilijk genoeg, laat staan als jij dat voor hem moet gaan doen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Die Nikon Coolpix 6000 ... daar heb ik mijn broer al horen over praten !
                      Zijn de vereisten hierboven daarin allemaal terug te vinden ?

Tom

Comment

Fotograferen in raw en videostreaming, ik denk dat je dan minstens naar een bridgetoestel moet gaan.
                        Videostreaming bij DSLR enkel mogelijk bij Nikon D90, denk ik (of bij de hele dure maar dat weet ik niet).
                        Ik zou in elk geval mijn fototoestel liever zelf uitkiezen. Ik zou je ook voorstellen van een geschenkbon te geven.
                        Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
                        Voorheen Fuji Finepix S9500.
                        Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

Comment

Ik denk dat die cooklpix 6000 zo goed als alle vereisten voldoet. Ik moet eens nakijken hoe het zit met die draadontspanner. Ik denk dat hij met een afstandsbediening aan te sturen valt, dat kijk ik ook eens na als je wenst.

Hoewel hij 13Mpixels heeft tegenover de 10Mpixels van mijn D200, is hij niet beter van kwaliteit. De beide toestellen kunnen wel aan mekaar tippen. De coolpix is heel compact en dus gemakkelijk mee te nemen. Hij kan externe flitsers aan en die heb je wel nodig. Ook mijn SB800 gaat er prima op met mogelijkheden die dan niet werken, zoals draadloos flitsen. Instellingen zoals diafragma, meting, zomen werken prima. En het is geen zicht! De SB400 is een prima externe flits zonder toeters of bellen. Er kunnen nog een groothoek en tele voorzet op. Zoom genoeg dus.

Een voordeel is dat de batterij in het toestel wordt geladen zodat je niet met laders zit opgescheept. Dat is ook een nadeel want ondertussen is het toestel niet beschikbaar. We denken een externe lader bij te kopen zodat op reis een batterij kan laden terwijl we met het toestel op stap zijn.

Bij gelegenheid zet ik enkele foto's op het web.

Een fotograaf zal je waarschijnlijk alle uitleg kunnen geven. Die van ons komt uit een gekende winkel te Sint-Truiden.

Comment

Laat de sukkelaar zelf kiezen ....
                            Niks erger dan een camera te krijgen waar je zelf niet achter staat !
                            Sommige zaken kan je gewoon niet voor iemand anders halen.

Just my2cents
                            Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Laat de sukkelaar zelf kiezen ....
                              Niks erger dan een camera te krijgen waar je zelf niet achter staat !
                              Sommige zaken kan je gewoon niet voor iemand anders halen.

Just my2cents
                              Jeff
                              ook mijn gedacht,ik zou niet graag hebben dat ze zoiets voor mij zouden kopen
                              een cadeaubon is misschien de oplossing
                              mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Working...
                              X