Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lo - Hi Iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lo - Hi Iso

    Een tech vraagje:

    Wat bepaalt van een sensor de minimale ISO waarde? Waarom kan de één 100 en de ander 200?

    Zo heeft de D90 standaard 200 ISO, maar die heeft dan van die 'rare' Lo settings die dan toch ISO 100 'aankunnen'. Wat gebeurt er exact als je die settings kiest?

    En aan de andere kant van het ISO spectrum heb je van die 'Hi' settings? Wat is het verschil daarmee tov de hoogste 3200?
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

  • #2
    Re: Lo - Hi Iso

    Als ik het me goed herinner was de Lo en Hi bij Minolta-body's bedoelt voor Low- en High-key foto's. De ISO-waarden waren dan 80 ISO en 200 ISO.
    Of dit ook zo is bij Nikon weet ik niet.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Lo - Hi Iso

      Volgens mij geven die Hi en Lo de ISO-waarden aan die je wel kan instellen maar die niet tot de 'standaard' ISO-waarden van het toestel gerekend worden.

      Bvb. de D80 heeft standaard ISO-waarden 100-1600 maar kan dan nog 3 stappen bij doen
      Hi 0,3 - ISO 2000
      Hi 0,7 - ISO 2500
      Hi 1,0 - ISO 3200

      EDIT : deze laatste 3 settings zijn bvb niet beschikbaar bij ISO Auto op de D80.

      Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt.
      Last edited by Photoclix; 18 februari 2009, 21:23. Reden: zie EDIT
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

      Comment


      • #4
        Re: Lo - Hi Iso

        Even gegooogled...


        Gevoeligheid (ISO)
        In tegenstelling tot film kan een sensor niet 'gevoeliger' gemaakt worden dan deze al is. Om toch het effect van een gevoelige film te emuleren, worden de opgewekte elektrische spanningen versterkt. Anders gezegd: de 'volumeknop' wordt een stukje verder opengedraaid. Omdat je, net als bij een HiFi versterker, ook achtergrondstoringen versterkt, ontstaat er 'ruis'. Hoe ver je kunt gaan in het opkrikken van de 'gevoeligheid' hangt af van de relatie tussen de grootte van de sensor en het aantal pixels. Een grote sensor met relatief weinig megapixels (= grote foto-gevoelige elementen!) kan tot ver over ISO 3200 bruikbare beelden opleveren. Een kleine sensor met héél veel megapixels zal alleen bij lage ISO waarden acceptabele beelden opleveren.

        Mvg
        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

        Comment


        • #5
          Re: Lo - Hi Iso

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          Als ik het me goed herinner was de Lo en Hi bij Minolta-body's bedoelt voor Low- en High-key foto's. De ISO-waarden waren dan 80 ISO en 200 ISO.
          Of dit ook zo is bij Nikon weet ik niet.
          Low en High Key heeft niets maar dan ook helemaal niets met Lo of Hi ISO te maken...
          Wat niet weg neemt dat je Low en High Key bij elke ISO, ook Lo of Hi, kan maken...

          Comment


          • #6
            Re: Lo - Hi Iso

            De 'normale' isoos worden gemaakt in het analoge stuk van de camera, versterking van het sensorsignaal, de hi en lo isoos worden gemaakt in de processor en denk ik uitgaande van de hoogste en laagste 'normale' waarden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X