Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EOS 500D

500D is een antwoord op de NIKON D90
    Zo is het en niets anders

Comment

500D is een antwoord op de NIKON D90
      Zo is het en niets anders
      De 500D is geen antwoord op de D90. Ik denk dat de D90 net een categorie hoger speelt aangezien de 500D toch eerder gericht is op instappers en dat de 50D net iets boven de D90 mikt alhoewel hij op vele vlakken vergelijkbaar is met de D90. En met al deze camera's zijn mooie foto's te maken hoor. De ene is niet "beter" dan de andere, het lijkt me steeds niche marketing binnen een grote doelgroep. De 450D & 500D zitten dan in dezelfde doelgroep, de 50D & D90 dan toch in een andere.

En dan het gezeur over de "movie mode". Ik heb een zoontje en vandaag scheen lekker de zon. Dus ipv mijn TZ5 te gaan zoeken heb ik gewoon een filmpje gemaakt van een minuut met mijn D90 en daarna rustig verder foto's genomen. Perfect filmpje om op flatscreen TV/computer te bekijken en kwalitatief zeker voldoende als herinnering (meer dan voldoende zelfs). Ik heb altijd een beetje medelijden met de mensen die nodeloos alles maar blijven filmen met hun videocamera tot ze een uren opgenomen hebben om er dan...nooit nog naar kijken...

Kijk hier naar de opsomming D90 vs 50D:

# The Canon EOS 50D features a higher 15.1MP resolution sensor compared to the 12.3 MP Nikon D90
      # The EOS 50D offers faster start up and continuos shooting capability up to 6.3 frames per second (fps) compared to the Nikon D90 at 4.5 fps
      # D-movie feature on the D90 allows for HD video clip recording up to 720p at 24fps (no AF)
      # Nikon D90 incorporates a 420-segment RGB metering system compared to the 35 segment metering system on the EOS 50D.
      # D90 incorporates Nikon's Scene Recognition System. Information from the 420-pixel RGB sensor is used to recognize the subject or scene conditions prior to capture. The results are then reflected in auto exposure, autofocus, and auto white balance for highly accurate control. Face Detection System information from the sensor is applied to AE, AWB, face priority AF (Live View), and zoom playback
      # The Canon EOS 50D offers a more rugged body construction (Mg alloy body covers) compared to the Nikon D90. The EOS 50D also incorporates weather seals for added protection (around the memory card door and battery cover)
      # Both the D90 and the Canon EOS 50D offer up to 3200 native ISO. The Canon EOS 50D offers a 2 stop EV over 3200 ISO sensitivity setting equal to 12800 ISO. The Nikon D90 offers extended sensitivity settings up to 1EV over 3200 ISO equal to 6400 ISO.
      # EOS 50D offers some advanced custom features including AF microadjustment (fine tuning)
      # The Nikon D90 is equipped with the same high-performance lateral chromatic aberration compensation as found on the Nikon D3 and D300
      # Up to 1/8000 sec shutter speed on the EOS 50D versus 1/4000 sec on the Nikon D90. Slightly faster flash sync offered on the EOS 50D at 1/250 sec compared to 1/200 sec with the Nikon D90.
      # In camera retouch menu provided on the Nikon D90: Options include: D-Lighting, Redeye correction, Trim, Monochrome, Filter effects, Colour balance, Small picture, Image overlay, NEF (RAW) processing, quick retouch, straighten, distortion control, fisheye
      # The Nikon D90 offers 3D Focus Tracking (using 11-area AF points) compared to the EOS 50D which incorporates a less advanced 9 point auto focus system.
      # Nikon D90 features an AF assist beam for low light focusing compared to the Canon EOS 50D were the flash has to be raised in order for the AF assist feature (multiple bursts from flash) to function
      # Built-in wireless flash support is found in the Nikon D90 with the camera being able to act as a "commander" to communicate with and trigger external speedlights wirelessly
      # Optional GP-1 GPS accessory attachment is available for the Nikon D90 (geotagging)
      # The Nikon D90 is smaller and lighter than the EOS 50D

Bron:
      http://www.digitalreview.ca/content/...Compared.shtml

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De nieuwe compacte flitser 270EX:

Lijkt mij ook heel handig op een G9/G10, op die toestellen is een 430EX en 580EX heel onhandig omdat er dan teveel gewicht bovenaan zit.
        Maar ik zie geen AF-hulplicht, en dat is dan weer een minpunt. Die zal waarschijnlijk net zoals de ingebouwde flitsers van de Canon DSLR's zo'n serie flitsjes geven om scherp te kunnen stellen als er te weinig licht is.
        Volgens de specificaties in de link is er wel degelijk assist beam... Geen idee waar!
        Zowat vanalles: http://www.flickr.com/photos/philflash/
        Concerten en voorstellingen: http://musicslides.wordpress.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilJ Bekijk bericht
          Volgens de specificaties in de link is er wel degelijk assist beam... Geen idee waar!
          zullen misschien korte flashes zijn.
          "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Aangezien ik zo langzaamaan tegen de grens begin te lopen van mijn FujiFilm FinePix S9500 (vooral bij weinig licht dan), zit ik te overwegen om eindelijk toch eens over te stappen van bridge naar reflex. Ik zit op dit ogenblik in zware twijfel tussen de 500D en de 50D omdat beiden eigenlijk wel ruimschoots lijken te voldoen. Met het huidige (te verwachten) prijsverschil zou ik zonder twijfel kiezen voor de 50D maar aangezien ik nog wel kan wachten tot pakweg juli vooraleer ik tot de aanschaf overga, ben ik benieuwd hoe de prijs van de 500D in tussentijd zou evolueren.

Ik lees een beetje overal dat iedereen verwacht dat de 500D snel zal zakken in prijs maar wat is snel en wat is zakken hé?
            Zijn er nog mensen die zich herinneren hoe het met de 400D en de 450D gegaan is? Hoe snel is die beginnen te zakken en hoe steil is die dan in prijs gaan verminderen?

Comment

Heb de 400D vorig jaar als kit gekocht cadeau gekregen was met 18-55 en 55-200.
              Verder een grip dat was over de € 1000,00.
              Nu kan je de camera body al voor € 299,00 kopen.
              Heb de lensen al vervangen en de volgende camera zal 1 nul minder hebben.
              Maar je moet de apparatuur niet kopen als belegging, koop dan een staafje goud die houd zijn waarde beter.
              Kijk eens op Marktplaats bij de ene is hij goedkoop bij de ander met goud belegd.
              Vulpus pilum mutat, non mores.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DidierS Bekijk bericht
                Ik lees een beetje overal dat iedereen verwacht dat de 500D snel zal zakken in prijs maar wat is snel en wat is zakken hé?
                Zijn er nog mensen die zich herinneren hoe het met de 400D en de 450D gegaan is? Hoe snel is die beginnen te zakken en hoe steil is die dan in prijs gaan verminderen?
                ik weet niet of de 500D ferm in prijs zal zakken. Ik meen me te herinneren dat de 450D gewoon naast de 500D zal blijven bestaan.

ik heb mijn 40D ingewisseld voor een 500D. Omdat ik voor sport mijn mkIII al heb en tweede body vooral als backup en reistoestel is. Imho is de 500D dan heel wat beter dan de 40D aangezien deze toch een pak kleiner is én kan filmen.

tot nu toe ben ik heel tevreden van de 500D.

+filmen
                +beestig goed scherm
                +heel eenvoudige bediening
                +lekker compact
                +opslag op SD kaartjes (goedkoop) en filmen gaat perfect in HD en FHD op mijn class 4 SDHC kaartje, in tegenstelling tot wat in de handleiding staat
                +verbazend goede high iso prestaties (gezien de pixeldichtheid vd sensor)

-RAW files van soms 20mb!! waarom geen sRAW formaat? (firmware update?)
                -geen sluitertijd, diafragma of iso kunnen instellen tijdens filmen (iets voor firmware update??)
                -20bps in FHD, maar eigenlijk heb ik met die 720p al genoeg
                -batterij gaat niet niet zo lang mee als je filmt
                -als ik veel op het scherm van de 500D kijk, dan ben ik zo teleurgesteld als ik terug naar mijn 1DmkIII grijp als ik beiden bij hebt, dan toon ik de foto's van mijn mkIII op mijn 500D door kaartjes te wisselen (als ik op SD heb getrokken tenminste)
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  ik weet niet of de 500D ferm in prijs zal zakken.
                  Momenteel gaat het alleszins wel snel bij cameranu.nl... geen idee of ze dit zullen aanhouden natuurlijk. Op een week tijd of zo is de prijs van deze set gezakt van 789EUR naar 749EUR, das toch al weer een daling van een dikke 5% hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    tot nu toe ben ik heel tevreden van de 500D.
                    BTW Matthias, hoe presteert die in low-light? Aangezien dat mijn grootste reden is om over te stappen van de S9500 naar een echte reflex. High-ISO heb je me alleszins al mee overtuigd, maar ik zit echt mega te twijfelen tussen de 500D en de 50D omdat die laatste toch 9 cross type AF-punten heeft en bij de 500D slechts 1 van de 9 AF-punten cross type is.
                    Ik heb al heel wat interessante uitleg gekregen omtrent de voordelen van die 9-punts maar ik ben nu ook wel eens benieuwd naar de praktijk. Als het verschil niet te groot is, beslis ik alsnog om voor de 0 meer te gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DidierS Bekijk bericht
                      BTW Matthias, hoe presteert die in low-light? Aangezien dat mijn grootste reden is om over te stappen van de S9500 naar een echte reflex. High-ISO heb je me alleszins al mee overtuigd, maar ik zit echt mega te twijfelen tussen de 500D en de 50D omdat die laatste toch 9 cross type AF-punten heeft en bij de 500D slechts 1 van de 9 AF-punten cross type is.
                      Ik heb al heel wat interessante uitleg gekregen omtrent de voordelen van die 9-punts maar ik ben nu ook wel eens benieuwd naar de praktijk. Als het verschil niet te groot is, beslis ik alsnog om voor de 0 meer te gaan.
                      • heb je het geld
                      • is filmen niet belangrijk

ga dan maar voor de 50D

de 500D is een goed plezant toestel, maar het blijft een klasse lager dan de 50D. Ik heb hem vooral gekocht omdat hij zo compact is zodat ik niet altijd mijn zware 1DmkIII moet meesleuren én omdat hij kan filmen.
                      5DmkIII en wat glas

Comment

TNX Matthias!

Ok, de kogel is door de kerk! Gisteren ben ik nog even naar de MediaMarkt geweest waar ik niet alleen 2 wildvreemde klanten heb geholpen met de keuze van hun nieuw fototoestel (vreemd, ik zie er toch niet uit als een verkoper? ) maar waar ik ook nog voor een laatste keer met beide toestellen wou spelen, uittesten en kijken of ze er eventueel de nodige lenzen hadden liggen om te combineren. Njah, van dat spelen kwam er al niet veel in huis aangezien de 50D met platte batterij zat en naar lenskeuze was het ook snel gedaan met het plezier... Alleen een paar all-rounders waar ik helemaal geen trek in heb.
                        Achteraf ben ik dan naar huis gegaan en ben ik gestart met eens uit te zoeken welke lenzen ik nu eigenlijk wil. Tot nu toe vergeleek ik namelijk altijd twee sets met elkaar terwijl ze eigenlijk met compleet verschillende lenzen uitgerust waren.
                        Het resultaat was dat er nog twee mogelijke combinaties overbleven:

500D
                        > Canon EOS 500D body
                        >>> + EF-S 18-55mm IS
                        >>> + SANDISK EXTREME III 4GB HC
                        >>> + Jupio LP-E5

> Canon 10 EG Deluxe Gadget Bag
                        > Canon Speedlite 270 EX
                        > Canon EF-S 55-250mm F4.5-5.6 IS
                        > transportkosten van CameraNu.nl
                        > transportkosten van FotoKonijneberg.be

TOTAALPRIJS: 1259.68EUR

50D
                        > Canon EOS 50D body>>> + Sandisk CF Extreme III 4GB>>> + Jupio BP-511
                        > Canon 10 EG Deluxe Gadget Bag
                        > Canon Speedlite 270 EX
                        > Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS bulk
                        > Canon EF-S 55-250mm F4.5-5.6 IS
                        > transportkosten van CameraNu.nl
                        > transportkosten van FotoKonijneberg.be

TOTAALPRIJS: 1440.36EUR

Met andere woorden: het verschil bedraagt slechts 180.68EUR oftewel 7288.61BEF. Op zich vind ik deze meerprijs wel de moeite waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De nieuwe compacte flitser 270EX:

Lijkt mij ook heel handig op een G9/G10, op die toestellen is een 430EX en 580EX heel onhandig omdat er dan teveel gewicht bovenaan zit.
                          Maar ik zie geen AF-hulplicht, en dat is dan weer een minpunt. Die zal waarschijnlijk net zoals de ingebouwde flitsers van de Canon DSLR's zo'n serie flitsjes geven om scherp te kunnen stellen als er te weinig licht is.
                          Met dit extra flitserke.. gaan ze een stukje achteruit..vanwege het idd goed opgemerkte wegvallen van het AF-hulplicht.
                          Ik denk dat ze hier vooral het gat willen dichten tss de bodyflits en de 430ex.. en daarin zijn ze dan wel geslaagd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny B Bekijk bericht
                            Met dit extra flitserke.. gaan ze een stukje achteruit..vanwege het idd goed opgemerkte wegvallen van het AF-hulplicht.
                            Ik denk dat ze hier vooral het gat willen dichten tss de bodyflits en de 430ex.. en daarin zijn ze dan wel geslaagd
                            ps.. ik heb de 500d reeds bij redcoon besteld.. maar ben nu wel keihard !! aan het twijfelen om het reeds vooruitbetaalde order..om te zetten in een 40 of 50d..

de 6,..bps (40d & 50d) tegenover de 3.4 bps (500d) spreken hier boekdelen
                            zo een videofunctie mag dan wel handig overkomen..
                            toch ga ik twijfelen omdat ik mij nu blindstaar op de multi-functies..
                            terwijl de overstap naar een 40 of 50d eerder een upgrade naar semi-prof is

iemand tips?

Comment

review

Comment

Ik zou voor de 40D of 50D gaan ipv de 500D.
                                Je hebt toch betere specs.Die filmfunctie is een leuk 'speeltje' op die 500D maar in de praktijk zal je dat niet gebruiken.Iemand die toch veel films maakt zal beter af zijn met een echte videocamera.

Ik heb mijn 50D bij redcoon gekocht aan een zeer goede prijs.Enige minpuntje was er zat geen NL of Engelse handleiding bij.Deze hebben ze dan (een copy) achterna gezonden.Maar ik heb reeds de NL versie van het net kunnen halen.
                                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Working...
                                X