Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K20D vs Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Pentax K20D vs Nikon D90

    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
    Overigens geef ik de beker voor beeldkwaliteit volledig aan de K20. vooral het dynamisch bereik van de D90 is bedroevend.
    Da's jouw goed recht om dat te vinden. Echter, niet elke test komt tot die conclusie: dxomark vergelijking. Maar misschien kennen ze er daar ook niks van
    Dan droog stellen dat het dynamisch bereik van de D90 bedroevend is vind ik anders ook wel een beetje kort door de bocht.

    @TS: uiteindelijk ligt de keuze bij jou, en de het feit dat beide toestellen ruim zullen voldoen aan je eisen mag een geruststelling zijn. Vergelijk de specificaties, zoek op wat ze betekenen, probeer eens met beide toestellen te werken... De keuze die je dan maakt zal die zijn waar je zelf 100% achter staat
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #17
      Re: Pentax K20D vs Nikon D90

      Met Nikon speel je op zekerheid, in de zin dat het een groot merk is, met heel veel bestaande accessoires uitbreidingen, vernieuwingen, support... Pentax heeft dat allemaal minder...

      een voorbeeldje... een hele leuke lens voor landschaps fotografie is de 10-20mm van Sigma... ik kijk bij konijn en zie dat hij niet in voorraad is voor pentax maar wel voor nikon...

      nog ééntje... één van de referentie lenzen in macro fotogrfie: de sigma 150mm... bij konijn: geen pentax versie aanwezig, wel nikon in voorraad...

      dus lenzen kopen zou wel eens een zoektocht kunnen worden...

      de Pentax body vind ik prijs kwaliteit beter dan de nikon, als het landschaps fotografie betreft... voor Portret en actie zou ik naar Nikon gaan, niet zo zeer voor de D90, maar omwille van het potentieel van het Nikon gamma... eventueel overstap naar D300 of D700 later met behoud van je lenzen...

      Nikon heeft een erg goed (best in class) flash systeem, dat je toelaat om remote flashes aan te sturen... ik weet niet als pentax dat heeft, ik kom eigenlijk nooit petnax gebruikers tegen in de portret fotografie...

      dus je betaald iets meer voor het potentieel van het merk...

      zowiezo, met beide toestellen zal je veel plezier hebben...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #18
        Re: Pentax K20D vs Nikon D90

        Bij het beoordelen van camera tests is het verstandig om rekening te houden met de maatstaven die test sites aanleggen.
        Voor wat betreft dynamisch bereik is de Pentax superieur in het schaduwgebied namelijk 1,5 stop. In het gebied van de hooglichten scoort de D90 weer 0,7 stop beter dan de Pentax.
        Het bruikbare gebied is voor de D90 dus 8,3 EV en de K20D 9,1 EV.
        zie overzicht DPReview


        DxOMark laat bij het klasseren van de D90 overduidelijk het voordeel in het hooglichten gebied zwaarder wegen gezien hun rangschikking.
        zie overzicht DxOMark


        Voor wat betreft ruis wordt het allemaal nog moeilijker.
        De K20D vertoont duidelijk meer ruis dan de D90, echter verdwijnt er nogal wat detail bij de D90 zoals in onderstaand voorbeeld te zien is.
        Hier moet de koper dus zelf een afweging maken waarbij ik wel een kanttekening wil maken; onderstaand voorbeeld laat 100% crops zien en dat is wel grappig als zuivere vergelijking maar het zegt helemaal niks over de alledaagse praktijk van het fotograferen waarbij een vergrotingsmaatstaf van 33% of maximaal 50% een veel betere indruk geeft van de gebruikswaarde.
        Wie een gedegen keuze wil maken geef ik de raad om zoveel mogelijk voorbeeldfoto's te downloaden en die langdurig te inspecteren. Op grond van 'eigen' waarneming kun je dan je persoonlijke voorkeur mee laten wegen.


        Iets om over na te denken!
        Nog steeds is het, mede gezien de hoge productieuitval, niet mogelijk om identieke sensoren te fabriceren en de fout marges kunnen vrij hoog zijn. Voor objectieven geldt hetzelfde en wie de reviews op www.photozone.de goed leest zal herhaaldelijk tegenkomen dat sommige objectieven, zelfs de zeer dure, er meerdere exemplaren zijn nodig geweest om tot een goed oordeel te komen.
        Persoonlijk heb ik in het verleden te vaak een objectief teruggebracht naar de winkel omdat het exemplaar niet aan de redelijkerwijs te stellen eisen voldeed.

        Ik denk dat in de alledaagse praktijk het verschil in fotokwaliteit tussen een D90 en K20D veel meer afhankelijk is van de bekwaamheid van de fotograaf.

        Comment


        • #19
          Re: Pentax K20D vs Nikon D90

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Ik denk dat in de alledaagse praktijk het verschil in fotokwaliteit tussen een D90 en K20D veel meer afhankelijk is van de bekwaamheid van de fotograaf.
          Mooie verduidelijking, en dat laatste zinnetje is de nagel op de kop
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #20
            Re: Pentax K20D vs Nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            Met Nikon speel je op zekerheid, in de zin dat het een groot merk is, met heel veel bestaande accessoires uitbreidingen, vernieuwingen, support... Pentax heeft dat allemaal minder...

            een voorbeeldje... een hele leuke lens voor landschaps fotografie is de 10-20mm van Sigma... ik kijk bij konijn en zie dat hij niet in voorraad is voor pentax maar wel voor nikon...

            nog ééntje... één van de referentie lenzen in macro fotogrfie: de sigma 150mm... bij konijn: geen pentax versie aanwezig, wel nikon in voorraad...

            dus lenzen kopen zou wel eens een zoektocht kunnen worden...

            de Pentax body vind ik prijs kwaliteit beter dan de nikon, als het landschaps fotografie betreft... voor Portret en actie zou ik naar Nikon gaan, niet zo zeer voor de D90, maar omwille van het potentieel van het Nikon gamma... eventueel overstap naar D300 of D700 later met behoud van je lenzen...

            Nikon heeft een erg goed (best in class) flash systeem, dat je toelaat om remote flashes aan te sturen... ik weet niet als pentax dat heeft, ik kom eigenlijk nooit petnax gebruikers tegen in de portret fotografie...

            dus je betaald iets meer voor het potentieel van het merk...

            zowiezo, met beide toestellen zal je veel plezier hebben...
            Wat heeft Nikon nu wel aan accessoires die voor een Pentax niet beschikbaar zijn?

            Dat Konijn de lenzen die u noemt niet op voorraad heeft betekent nog niet dat ze ook bij een ander niet op voorraad zijn.
            Twee minuten zoeken en ik had ze allemaal te pakken!! Geen argument dus.

            Dat u de Pentax minder geschikt vindt voor actiefotografie zegt meer over u dan de K20D!

            Ik kom wel Pentax gebruikers tegen in de portretfotografie, ongeveer in dezelfde verhouding als de verkoopcijfers van Nikon en Pentax.

            Ik word niet gehinderd door merkenliefde. Dat is een buitengewoon slechte raadgever.

            Comment


            • #21
              Re: Pentax K20D vs Nikon D90

              Hoi daar;

              De pentax zal ongetwijfeld ook zijn kwaliteiten hebben. Maar de Nikon D90 die heb ik ondertussen twee weken in mijn bezit en kan alleen maar zeggen zeer goede camera met zeer hoge beeldkwaliteiten ook op hogere iso-waarden...zet gerust je iso op 400 geen enkel probleem ,tot 1600 iso kan je de foto nog gebruiken.

              Gewoon een zalige camera om te gebruiken(is natuurlijk mijn mening)

              Kortom ik zou zeggen ga voor de Nikon D90

              grtz dirk
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #22
                Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                Geen keuze bij Pentax?

                Breedhoek op Pentax:
                - DA12-24/4
                - DA10-17 fish eye
                - DA14/2.8
                - DA15/4 (komt binnenkort uit)

                Macro op Pentax:
                - DFA100/2.8 macro
                - DFA50/2.8 macro
                - DA35/2.8 limited macro

                Portret op Pentax:
                - DA17-70/4
                - DA70/2.5 limited
                - DA*50-135/2.8

                Remote P-TTL flash is bij Pentax mogelijk door gebruik van de ingebouwde flits als controller of master zoals je verkiest. 't Systeem werk optisch via pre-flash dus het heeft wel z'n beperkingen in omgevingen met veel aanwezig licht. Cactus triggers werken op Pentax evengoed als op de andere merken als je echt manueel wil gaan werken en niet door teveel aan omgevingslicht wil zijn gehinderd.

                Dynamisch bereik: het gaat hier om BEREIK, zowel schaduwen als hooglichten. Als ik een beeld in m'n Pentax iets onder belicht opdat het dynamisch bereik van een scene optimaal overeenkomt met het dynamisch bereik van de camera (iets wat de Pentax lichtmeter voor jou doet) dan heb ik dus 9.1 EV bereik. Dezelfde belichting gaat de D90 1.4 EV kosten in de schaduwen tenzij je wat meer licht binnenlaat om die op te trekken en van het hogere DR in de hooglichten gebruik te maken. Maar dan nog zal het bereik "maar" 8.3 EV (0.8 EV verschil). Het hangt van je belichting af of je dat verlies van 0.8 EV boekt in de schaduwen of de hooglichten. Swat, als je "goed" belicht zal je 't verschil niet merken hoor, maar 't voordeel gaat weldegelijk naar Pentax... wat dxomark ook mag beweren. Als je liever de juiste belichting van de D90 ziet, dan kan je in de RAW-verwerking de beelden uit de K20D optrekken naar dat niveau en nog steeds een beeld overhouden met meer DR. De K20D heeft overigens een modus waarbij het DR geoptimiseert wordt (dus ook voor JPG), maar die vind je nooit in de testen terug...

                Bon, de D90 is een goede camera hoor, de K20D is een goede camera. Slechte keuze is niet mogelijk op voorwaarde dat je er nadien content mee bent en niet begint te zagen op de camera zonder eerst naar je eigen gebreken op zoek te gaan...

                Wim
                Last edited by ishpuini; 17 februari 2009, 12:18.
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #23
                  Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Bon, de D90 is een goede camera hoor, de K20D is een goede camera. Slechte keuze is niet mogelijk op voorwaarde dat je er nadien content mee bent en niet begint te zagen op de camera zonder eerst naar je eigen gebreken op zoek te gaan...
                  Da's een goeie samenvatting

                  Toch enkele bedenkingen...

                  De D90 schermresolutie lijkt me dan ook alleen maar nuttig om bewerkingen/resultaten op ogenblik van de shoot te bekijken en niet van nut is voor het fotograferen op zich
                  Toch... da's toch iets dat ik als een enorm pluspunt ervaar, tegenover mijn D80. Je ziet dus echt wat je gefotografeerd hebt, en dit bijna tot op de pixel. Zelfs kleine foutjes in scherpstelling zie je onmiddellijk, en soms kan 't handig zijn te weten dat je best nog eens opnieuw probeert.

                  Mijn eerste idee was te opteren voor een all-round objectief 18-200, doch het lezen van slechte commentaar mbt vanzelf uitschuiven van de tele als je deze naar beneden richt, heeft mij daar van doen afzien.
                  Da's enkel iets dat voorkomt als de lens niet dichtgedraaid is. Ik weet niet hoe jij fotografeert, maar ik heb altijd één hand aan de knopjes, en mijn tweede aan de lens.
                  't is echt niet dat hij pats/boem naar beneden valt hoor. Ik vind het toch, spijts dat het de meest besproken lens, een ideale travel- /allroundzoom. Bovendien is hij op F8/F11 heel scherp en als er al nadelen zijn, is 't wel een lichte vignetering volopen op 18mm of 200mm en de lensvervorming in groothoek. Het is een compromislens, maar ze heeft een goeie VR, die je met gemak drie tot vier stops winst geeft. Ik gebruik ze toch nog altijd heel graag.

                  Hoe je de layout van knopjes en menu's ervaart is erg persoonlijk.
                  Inderdaad, en ik vind de veelgebruikte knopjes eigenlijk heel goed staan bij de D90. Ik kan er blindelings mee weg, en da's gewoon gewennen bij elke camera. Ze zijn klein bij de D90, maar staan er genoeg uit elkaar, zodat je zelden mist.

                  Ik koos voor twee jaar voor Nikon, deels gevoelsmatig, deels omdat ik wist wat ik ging kopen. Nog geen minuut spijt van gehad inmiddels. Ik ben er echter zeker van dat er evenveel Pentax-gebruikers zijn, die evenmin spijt hebben van hun aankoop.
                  Zolang je maar weet dat je kiest voor een systeem. Het Nikon systeem is niet echt gekend als het goedkoopste, maar ik vind het zijn geld wel waard.

                  Mvg

                  Chris

                  Comment


                  • #24
                    Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Toch... da's toch iets dat ik als een enorm pluspunt ervaar, tegenover mijn D80. Je ziet dus echt wat je gefotografeerd hebt, en dit bijna tot op de pixel. Zelfs kleine foutjes in scherpstelling zie je onmiddellijk, en soms kan 't handig zijn te weten dat je best nog eens opnieuw probeert.
                    't Enige "probleem", en da's voor alle camera's 't zelfde denk ik (dus in die zin niet relevant voor deze discussie), is dat je als je RAW fotografeert enkel de embedded JPG ziet bij review (vooral bij inzoomen wordt het zichtbaar). En die JPG is altijd onderworpen aan enige processing in camera. Ok, je zou een mode kunnen selecteren die minimale processing doet, maar die is meestal niet voorzien omdat die erg on-sexy resultaten zou geven. Ik herinner me nog helder de vernietigende review die sommige Pentax modellen over zich heen kregen toen Pentax in die toestellen besloot een dergelijk JPG-mode als default in te stellen...

                    Dat je altijd een JPG ziet blijf ik een beetje jammer vinden, maar ik veronderstel dat telkens van de RAW vertrekken bij de weergave wat teveel van de processor zou vragen?

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Dat je altijd een JPG ziet blijf ik een beetje jammer vinden, maar ik veronderstel dat telkens van de RAW vertrekken bij de weergave wat teveel van de processor zou vragen?

                      Wim
                      Raw of jpeg vind ik eigenlijk niet erg... als ik maar goed kan zien of de foto scherp is.
                      Ik streef er trouwens altijd naar een zo goed mogelijke jpeg af te leveren, omdat ik een grondige hekel heb aan fotobewerking. Fotobewerking is iets dat vereist dat je heel goede, afgestelde, apparatuur hebt. Ik vind fotobewerking zelfs delicater dan een foto maken. Ik fotografeer bijna altijd raw+jpeg fine. Als de jpeg goed is, doe ik zelfs vaak mijn raw niet open. Goed is goed.

                      Mvg

                      Chris

                      Comment


                      • #26
                        Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                        Da's jouw goed recht om dat te vinden. Echter, niet elke test komt tot die conclusie: dxomark vergelijking. Maar misschien kennen ze er daar ook niks van
                        Dan droog stellen dat het dynamisch bereik van de D90 bedroevend is vind ik anders ook wel een beetje kort door de bocht.
                        De DXO website geeft niks dan droge cijferkens zonder die met beeldmateriaal te staven, zo kan ik het ook. Kijk je enkele lijntjes verder in bovenstaande grafiek, dan zie je de S5 staan die nog een slechter cijferke krijgt dan de K20. Niettemin, iedereen die ooit al eens met een Fuji (S3/S5) gefotografeerd heeft voelt aan zijn ellebogen aan dat de kleurdiepte van de S5 machtig veel hoger moet zijn dan van de D90 (en toch krijgen ze een kleinere markering.) Ook is het verschil in DR veel groter dan de cijfers (13,5 voor de Fuji - 12,5 voor de D90) aangeeft... Bij de Fuji's kun je blijven fotograferen 'naar rechts': 2,3 of 4 stops, het maakt allemaal niet zoveel uit, je kunt het achteraf terug halen, zonder problemen, bij de D90 ben je al blij als je een half stopje kunt terughalen.

                        En wat de K20 betreft, bekijk eens deze post:


                        Probeer dat met een D90...

                        En iedere Fuji gebruiker zal het waarschijnlijk ook met me eens zijn dat de ruis van de Fuji minstens zo goed, zo niet beter is dan de D90. Dus nee, DXO zie ik niet als een referentie...

                        Kijk, zelf mot ik geen van beide camera's (maar da's persoonlijk), maar als je me echt voor de keuze stelt: K20, all the way...
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #27
                          Re: Pentax K20D vs Nikon D90

                          Ik ben nog maar net met fotografie bezig en ik heb mij de Pentax K20D aangeschaft.
                          En ik ken zeker nog niet alle snufjes van die camera, maar ik kan er wel al goed mee overweg en voor een eerste camera mag ik er zeker niet over klagen!
                          Ik heb ook al bijbehorende lenzen gekocht waar ik heel tevreden van ben.
                          Het zou mij verbazen moest Pentax volgend jaar niet meer bestaan! x
                          Pentax K20D - 18-55 mm | 50-200mm - Pentax AF-540FGZ (Reportageflits)
                          http://tina1990.wordpress.com/

                          Comment

                          Working...
                          X