Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON 40D: Automatische sensorreiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON 40D: Automatische sensorreiniging

    Midden 2008 kocht ik een Canon 40D. Persoonlijk vond ik de automatische sensorreiniging die iedere keer uitgevoerd wordt bij het aan- EN uitzetten van het toestel eigenlijk vrij "vervelend". Daarom had ik die uitgezet.

    Als ik manueel de reiniging opstart, dan hoor je het toestel dus echt "schudden". Laatst wou ik de automatische reiniging weer aanzetten. Als ik het toestel nu opstart, krijg ik wel de melding ivm automatische sensorreiniging, maar er valt geen enkel geluidje te bespeuren. Ik vraag me nu af of die eigenlijk nog wel gebeurt. Iemand ervaring hiermee? Ik maak mij eigenlijk wel een beetje ongerust, vooral omdat ik mijn sensor al eens heb moeten laten kuisen en die ondertussen weeral stofjes bevat.
    Bedankt voor elke reactie.

  • #2
    Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

    Bij mij staat hij op automatisch reiningen bij op -en afzetten.
    Ik ondervind daar geen enkel nadeel van.

    Het enige nadeel van die automatische sensorreiniging is dat het amper werkt.
    Ik moet de mijne ook eens dringend onder handen nemen...
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

      Ik heb 2 40D's ondertussen, en op beide staat deze automatische reiniging aan ... en op beide heb ik het blaaspeertje al mogen gebruiken.

      Het is een mooi gadget, en ooit zal het misschien degelijk werken, maar je zal nog altijd van tijd tot tijd manueel mogen kuisen vrees ik. Heb nog wel geen sensorswabs moeten gebruiken ... daar ben ik zelf iets minder gerust in dan laat ik het bij ETBASS wel doen.

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

        ik vraag me af wat je daar nu vervelend aan vind?

        vertraging loop je er niet door op, want als je tijdens die reiniging op een knopje duwt of een foto wil nemen dan stopt de reiniging meteen en kan je foto's nemen
        natuurlijk als het geluid je irriteert zet je het beter af, maar daar heb je nu precies geen last meer van

        het geluid tijdens sensorreiniging bij mijn 40D is wel een stuk stiller dan bij mijn oude 400D
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

          Vervelend is misschien niet het juiste woord, alleen zet ik het toestel tussen de opnames steeds weer uit. Vermits het hier toch gaat om een mechanische actie vond ik het niet echt opportuun van dat telkenmale te laten gebeuren > slijtage?
          Mijn vraag is echter: maakt de automatische sensorreiniging lawaai bij jullie? Ik meen mij te herinneren dat dat zo was, maar nu ik die weer aangezet heb, krijg ik alleen een melding op het LCD-scherm, maar hoor ik niets meer. Ik vrees dan ook dat de sensorreiniging niet meer gebeurt?!

          MH

          Comment


          • #6
            Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

            Oorspronkelijk geplaatst door mhv Bekijk bericht
            Mijn vraag is echter: maakt de automatische sensorreiniging lawaai bij jullie?
            Bij mijn 50D niet - wat ergens logisch is: het werkt ook van geen kanten.

            Ik kan in elk geval niet zonder sensorswabs, en zie geen verschil tussen mijn toestellen zonder of met sensorcleaning.

            Sensorcleaning staat bij mij ook altijd aan (hoewel ik mij afvraag waarom).
            Ik zet mijn toestel wel niet veel af en aan maar laat het meestal gewoon op standby gaan - dan is het meteen weer wakker zodra ik aan de ontspanknop kom.

            Comment


            • #7
              Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

              Ik heb een 40D en een 50D. Op geen van beide hoor je de sensorreiniging.

              groeten,


              Rudy

              www.vogelsvanbelgie.be
              Mvg,
              Rudy
              www.vogelsvanbelgie.be

              Comment


              • #8
                Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                Tiens, ik heb het op mijn 450D en bij mij werkt dat prima hoor in vergelijking met mijn andere toestellen (D60, 20D & 1D MkII) die dat niet hebben .

                Comment


                • #9
                  Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                  Oorspronkelijk geplaatst door mhv Bekijk bericht
                  alleen zet ik het toestel tussen de opnames steeds weer uit.
                  Je zou ook kunnen nadenken over het nut hiervan, denk je energie te sparen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mhv Bekijk bericht
                  Vermits het hier toch gaat om een mechanische actie vond ik het niet echt opportuun van dat telkenmale te laten gebeuren > slijtage?
                  Steeds aan/uit is zeker voor electronica niet goed en ook de aan/uitschakelaar slijt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                    Ik hoor toch ook niet veel van die sensorcleaning op mijn 40D.
                    Ik laat wel heel de dag mijn camera aan staan als ik ergens naartoe ga, gewoon 's morgens aanzetten, en 's avonds als ik alles opberg zet ik hem terug af ... tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad in elk geval.

                    Telkens aan en af zetten lijkt me ook geen goede oplossing eerlijk gezegd.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                      Een klein jaar geleden had een magazine eens een test opgezet van die sensor reiniging.

                      Toestel met opgeklapte spiegel zonder lens in een stoffige omgeving zetten.
                      Dan een referentiefoto op F22 of zo om het stof zichtbaar te maken.
                      Na een 4-tal sensor reinigingen was de Olympus (de uitvinder) in de test stofvrij.
                      Na een 10-tal was ook de Canon 400D stof vrij (De 400D was een van de eerste bij Canon dacht ik).
                      Bij de 2 andere merken (geen Nikon die hadden het toen nog niet) deed de reiniging niet echt veel.

                      Besluit:
                      Zonder de funtie zal je meer stof op de sensor hebben.
                      Met de functie heb je dus wel minder maar niet noodzakelijk geen stof meer.
                      De functie moet dus wel meerdere keren gebruikt worden om bepaalde stofdeeltjes te verwijderen.

                      Ik kan ook aannemen dat er een groot verschil kan zijn naargelang de vochtigheid van de omgeving en dus het stof. Vooral droog stof zal er sneller af te trillen zijn.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                        Ik neem pas een foto op f22 of kleiner als ik wat zie bij werk diafragma's (<=f16) wat om me te overtuigen, ik ga geen stof zoeken om het te kunnen vinden.
                        Last edited by hjanssen; 17 februari 2009, 15:34.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik neem pas een foto op f22 of kleiner als ik bij werk diafragma's (<=f16) wat om me te overtuigen, ik ga geen stof zoeken om het te kunnen vinden.
                          groot gelijk
                          ik ga ook pas over tot reinigen van mijn sensor vanaf ik het stof zie op f8 aangezien ik zeeer zelden (<0.1%) op kleinere diafragma's werk

                          op f22 of 32 zie ik altijd stof als ik het test, maar dat kan mij niet schelen zolang het niet op mijn foto's staat
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                            Op mijn 40D staat de automatische sensorreiniging ingeschakeld, en ik hoor toch geen geluidjes tijdens het opstarten.

                            Ik schakel de camera pas terug uit als ik die weer in de fototas steek, in de slaapstand er ook zo goed als geen stroomverbruik.

                            En ik heb de sensor ook al moeten reinigen, die automatische sensorreiniging zal wel een beetje helpen, maar je moet er geen mirakels van verwachten (als je met je auto over kasseien rijdt, dan valt er ook lang niet alle vuil af).

                            De sensor reinig ik ook pas als het stof zichtbaar wordt op de normale foto's, ik maak geen testfoto's met het diafragma zo ver mogelijk dicht om daarna de stofjes te tellen...
                            Na het reinigen maak ik wel zo'n testfoto, om te zien of ik alle stofdeeltjes heb weggekregen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: CANON 40D: Automatische sensorreiniging

                              hier ook geen geluid, niet op de 40D en niet op de 400D en staat ook op automatisch reinigen.
                              EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                              https://sites.google.com/view/pdh65/

                              Comment

                              Working...
                              X