Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 400D overbelichting

    Op mijn scherm vind ik de eerste 3 goed belicht.
    En de laatste onderbelicht en te donker.

    Kijk eens naar: http://www.northlight-images.co.uk/viewing.html
    In het midden vind je een balk met zo'n 20-tal schakeringen van zwart naar wit. Kan je ze allemaal van elkaar onderschijden op het scherm? Als dat niet zo is, eens met uw settings spelen.

    Uiteraard is het ook een kwestie van smaak. Sommige mensen hebben de foto's iets liever donkerder dan anderen.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #17
      Re: 400D overbelichting

      Mijn scherm is niet gecalibreerd, maar kan ik wel alle schakeringen onderscheiden. En natuurlijk is het ook een kwestie van smaak (de mijne blijkt aan de donkere kant te zijn), maar dat neemt niet weg dat het histogram duidelijk aantoont dat er nogal wat highlight clipping is (zie parkeerterrein foto's 2 en 3). Ik moet toegeven dat ik bij de laatste foto een beetje overdreven heb met de compensatie, -1 stop zou een beter resultaat opgeleverd hebben...

      groeten

      Comment


      • #18
        Re: 400D overbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
        Mijn scherm is niet gecalibreerd, maar kan ik wel alle schakeringen onderscheiden. En natuurlijk is het ook een kwestie van smaak (de mijne blijkt aan de donkere kant te zijn), maar dat neemt niet weg dat het histogram duidelijk aantoont dat er nogal wat highlight clipping is (zie parkeerterrein foto's 2 en 3). Ik moet toegeven dat ik bij de laatste foto een beetje overdreven heb met de compensatie, -1 stop zou een beter resultaat opgeleverd hebben...

        groeten
        Probleem is dat je ook niet luistert hé. De clipping zit volledig in de reflecties van het water en dat is volledig normaal. De lichtmeter kan en mag daar geen rekening mee houden! Je foto's zijn juist belicht.

        Comment


        • #19
          Re: 400D overbelichting

          Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
          Ok, kan iemand mij dan uitleggen waarom dit niet klopt?
          Niet aantrekken. Het klopt wel.

          Wat betreft je foto's.
          De bovenste twee zijn hier zeker overbelicht.
          In de onderste is het centrale onderwerp te donker (vrachtwagen), maar ontbreken de overbelichte elementen. Als je die selectief oplicht kom je wellicht tot het beste resultaat.
          Dat die laatste met -1.7 compensatie was genomen, had je inderdaad duidelijk vermeld.

          Hoe dit trachten te voorkomen is hierboven al vermeld.

          Comment


          • #20
            Re: 400D overbelichting

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Probleem is dat je ook niet luistert hé. De clipping zit volledig in de reflecties van het water en dat is volledig normaal. De lichtmeter kan en mag daar geen rekening mee houden! Je foto's zijn juist belicht.
            't Ja. Wat is 'juist belicht'?
            Wanneer je met -1.5 Ev en nabewerking een beter resultaat kan krijgen dan met een initële 'juiste belichting'. Akkoord, je kan dit niet op je lichtmeter steken, want het volgt uit de omstandigheden.

            Comment


            • #21
              Re: 400D overbelichting

              Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              Akkoord, je kan dit niet op je lichtmeter steken, want het volgt uit de omstandigheden.
              Dat had ik hierboven al ergens gezegd, een paar dagen geleden. Mensen denken teveel dat een fototoestel ook "denkt" .

              Daarom staan er allerhande knopjes op je toestel zoals belichtingsvergrendeling en belichtingscompensatie om die moeilijke situaties het hoofd te bieden.

              Comment

              Working...
              X