Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 400D overbelichting

    Ik heb regelmatig last van overbelichting bij mijn Canon 400D. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een Sigma 105mm op f7.1 ISO200 (diafragmavoorkeuze). De eerste drie foto's zijn normaal belicht (meervlaks, deelmeting, gemiddeld), de laatste is 1.7 stops onderbelicht. Is dit normaal?









    Pieter

  • #2
    Re: 400D overbelichting

    Uiteraard is dat normaal als je -1,67 Ev hanteert, zit nog in de exif.
    Per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: 400D overbelichting

      Geef foto 1,2 en 3 eens 35% meer contrast, dan valt de belichting best mee!
      Bij foto 4 pakt een verhoging van het contrast beduidend minder fraai uit.

      Comment


      • #4
        Re: 400D overbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Uiteraard is dat normaal als je -1,67 Ev hanteert, zit nog in de exif.
        Klopt. Pilot error dus.

        Comment


        • #5
          Re: 400D overbelichting

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Klopt. Pilot error dus.
          Hoezo? De eerste drie hebben toch geen compensatie? En de laatste foto heb ik bewust onderbelicht om aan te tonen dat ik -1.67 Ev nodig heb om een degelijk resultaat te bekomen...

          Dit is het histogram van één van de eerste foto's, dat maak je echt niet goed door het contrast aan te passen:

          Last edited by pieterp; 15 februari 2009, 10:38.

          Comment


          • #6
            Re: 400D overbelichting

            Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
            Hoezo? De eerste drie hebben toch geen compensatie? En de laatste foto heb ik bewust onderbelicht om aan te tonen dat ik -1.67 Ev nodig heb om een degelijk resultaat te bekomen...
            Ah ok, je bedoelt dus dat de laatste - althans volgens jou - de enige is die goed belicht is? Dat is een kwestie van smaak hé, dat is ook een kwestie van weten wat je wilt. Je toestel kan dat onmogelijk weten voor jou. Daarom zit er juist een belichtingscompensatie op. Het dynamisch bereik van een fototoestel is (gelukkig) nog steeds vele malen kleiner dan het menselijk oog. Het is aan de fotograaf om te beslissen wat hij wilt.

            Je zit in die foto trouwens met "specular highlights" op het water, dus onderaan de foto. Dat is voor iedere belichtingsmeter een ramp. 't Beste wat de belichtingscomputer in dat geval kan doen is inderdaad die info er gewoon uitgooien in de belichting goed maken voor het centrale gedeelte : de vrachtwagen.

            Comment


            • #7
              Re: 400D overbelichting

              Deze scène heeft een contrastomvang die veel hoger is dan de sensor aankan.
              Dit is duidelijk te zien in het parkeerdek, het water en de rietpluimen rechtsonder.
              Welke lichtmeting je ook toepast, nimmer zul je het contrast tussen de vrachtwagen en de overige delen van de scène dichter bij elkaar kunnen krijgen.
              Dit is typisch een geval van wachten op beter licht of er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk overbelichte delen in de scène zullen voorkomen.
              Door 35% meer contrast te geven is de kleur van de vrachtauto enigszins opgefrist.

              Comment


              • #8
                Re: 400D overbelichting

                FWIW met mijn Sigma 105mm moet ik steevast minus 0,3-0,5EV toepassen of de zaak is "overbelicht" .. zowel op de 400D als op de 40D en de 400D werd door 2 verschillende Canon herstelcentra gehercalibreerd (onderbelichtingsprobleem eerste 400D reeksen ..)

                Comment


                • #9
                  Re: 400D overbelichting

                  Ok, bedankt voor de info allemaal! Ik zal er eens op letten onder welke omstandigheden het "probleem" zich nog voordoet. Ik herinner mij alvast dat ik vorige zomer tijdens het maken van macro's vaak moest onderbelichten, bij macro is die overbelichting natuurlijk extra vervelend aangezien dat nogal lange sluitertijden oplevert in Av modus...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 400D overbelichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
                    Ik herinner mij alvast dat ik vorige zomer tijdens het maken van macro's vaak moest onderbelichten, bij macro is die overbelichting natuurlijk extra vervelend aangezien dat nogal lange sluitertijden oplevert in Av modus...
                    De logica hiervan ontgaat mij geheel

                    Comment


                    • #11
                      Re: 400D overbelichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      De logica hiervan ontgaat mij geheel
                      Wel, als mijn camera denkt dat hij 1/50 moet belichten terwijl 1/100 in feite voldoende is, dan heb ik meer last van bewegingsonscherpte dan eigenlijk nodig is...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 400D overbelichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
                        Wel, als mijn camera denkt dat hij 1/50 moet belichten terwijl 1/100 in feite voldoende is, dan heb ik meer last van bewegingsonscherpte dan eigenlijk nodig is...
                        Ook dit is totale nonsens

                        Comment


                        • #13
                          Re: 400D overbelichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Ook dit is totale nonsens
                          Ok, kan iemand mij dan uitleggen waarom dit niet klopt?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 400D overbelichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
                            Ok, kan iemand mij dan uitleggen waarom dit niet klopt?
                            omdat je camera niet denkt maar MEET .. als je camera zo een grote verschillen meet dan ben je mogelijk "verkeerd" bezig ... maar dat is maar een veronderstelling en 't is niet al te moeilijk om een idee te krijgen over de "lichtinhoud" van je frame .. je hebt een lichtmeter in de hand he ..
                            wat niet wil zeggen dat dichtbij fotografie mogelijk wat nauwer luistert ivm met de beste belichting voor het vast te leggen dynamisch bereik .. daarom ben ik ook overgeschakeld naar fotografie in raw wat iets meer armslag geeft ... dat verandert echter niets aan het feit dat ik toch steeds minimaal -0,3EV moet toepassen met mijn S 105mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: 400D overbelichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
                              Ok, kan iemand mij dan uitleggen waarom dit niet klopt?
                              Troost u, dat klopt wel. Onderbelichten en nadien terug oplichten is feitelijk niet veel anders dan je ISO verhogen maar dan extern.

                              (ok, natuurlijk "denkt" uw camera niet maar dat is een kwestie van woordgebruik en ok, misschien zie jij liever donkere foto's - dan zal je uiteraard niet nadien oplichten)
                              Last edited by hvr_oosterzele; 15 februari 2009, 12:29.

                              Comment

                              Working...
                              X