Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D vs Canon 450D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K200D vs Canon 450D ?

Na 3 jaar een Panasonic Lumix FZ30 bridge te hebben gebruikt, wil ik nu overstappen naar een DSLR omdat ik meer en meer de beperkingen van zo'n bridge voel. Van die FZ30 ben ik wel altijd heel tevreden geweest, maar ik wil nu een stapje hoger zetten.

Ik heb al rondgekeken en ben aan het twijfelen tussen een Pentax K200D en Canon 450D. In plaats van de kitlens zou ik sowieso enkel de body kopen met daarbij de Tamron 28-75mm F 2,8 lens als basis.

Ik trek hoofdzakelijk foto's van mijn (kleine) kinderen, dat betekent dus 50/50 niet-stilzittende onderwerpen, veelal binnen,...

Vragen die ik oa heb:
    - Is zo'n 450D zonder lens met ingebouwde stabilisatie een gemis?
    - Is de €150 duurdere Canon die meerprijs effectief waard?
    - Tamron 28-75mm F 2,8 of de Tamron 17-50mm F 2,8 voor wat ik trek beter?
    - Ik trek nu met m'n FZ30 constant in 'continuous mode'. Deze kan 3fps, de 450D kan 3,5fps maar de K200D maar 2,8fps. Is deze 2,8fps 'te traag'? Dit komt altijd als een van de minpunten naar voor in de reviews.
    - Toch betere alternatieven dan deze 2?

Hopelijk geraak ik hier een beetje wijzer en kan ik dan binnenkort de knoop doorhakken.

dank
    Panasonic Lumix DMC-FZ30

Re: Pentax K200D vs Canon 450D ?

Hello, Ikzelf heb Nikon maar ga proberen algemeen te antwoorden op jou vragen.

Ingebouwde stabilisatie een gemis? Ikzelf heb het ook niet op mijn nikon maar tot hiertoe mis ik het niet. hangt er natuurlijk wat vanaf wat je fotografeert. Stabilisatie vangt de kleine eigen bewegingen op en is handig bij het fotograferen van stilstaande objecten. Vanaf dat je een bewegend object wilt trekken verlies je het voordeel hiervan.

Of de meerprijs van Canon het waard is? Ik ben niet vertrouwd met beide merken maar tegenwoordig ontlopen dslr's in dit segment elkaar amper, elk merk heef tzo zijn voor en nadelen. Belangrijkste is dat je je er goed mee voelt, hoe het in de hand ligt, werking van de menu's en dergelijke. Voordeel van Canon is dat als je later wilt uitbreiden dat je een iets grotere keuze hebt, zowel nieuw als tweedehands , maar de kleinere merken zijn hun achterstand wel aan het goedmaken.

Wat de lenskeuze betreft, de 17-50mm word algemeen beschoudt als een zeer goede lens , maar als je liever een iets groter bereik hebt, voor kinderen buiten enzo, is het extra bereik tot 75 mss wel handig.

En wat snelheid betreft van een toestel, heb ik hier nog een leuk citaat van "Viewvfinder"
    Snelheid is een buitengewoon relatief begrip.
    Wanneer u met een sluitertijd van 1/125, dat is 8 milliseconden, een reeks van 3 frames per seconde fotografeert, dan legt u van die ene seconde dus 3 x 8 = 24 milliseconden vast en bij 6 frames het dubbele dus 48 milliseconden.... respectievelijk 976 en 952 milliseconden zijn aan uw neus voorbij gegaan.
    Mvg en veel succes met de zoektocht
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

De K200D heeft enkele andere voordelen tov de 450D. De belangrijkste voor mij is hierbij het feit dat de body stof- en spatwaterdicht is. Ik kan het aantal toestellen (van diverse merken) dat ik over de jaren heb zien stukgaan door stof en/of vocht niet meer tellen. Meestal door stof en/of vocht dat via de knopjes in de electronica van het toestel geraakte. Persoonlijk vind ik de Pentax een iets kompletere camera, die iets flexibeler instelbaar is.

Belangrijkste probleem bij Canon voor mij is het ontbreken van een schermpje bovenop de camera. Het is erg praktisch dat je snel discreet enkele instellingen kan wijzigen terwijl de camera op je buik hangt zonder dat je 'm moet opheffen om op het grote LCD op de achterkant te moeten kijken. Ik fotografeer soms zelfs gewoon met de camera voor m'n buik als 't echt discreet moet, dat is met de Canon niet praktisch.

Het verschil in aantal beeldjes per seconde is voor mij niet relevant. Enkel als je in mitrailleur-stijl wil werken om zo eerder toevallig *het* moment wast te kunnen leggen. Maar in de meeste omstandigheden ga je zowiezo de beste resultaten halen door anticipatie en op voorhand op de juiste plaats scherpstellen en dan op het juiste moment af te drukken... Beeldjes per seconde is dan kompleet irrelevant...

Stabilisatie... Is handig, maar je moet er niet teveel op rekenen. Daarmee wil ik zeggen dat je je sluitertijd niet permanent op de grens moet duwen. Maar in die gevallen dat je minder licht hebt en je onderwerp relatief statisch is, kan stabilisatie wel een belangrijke hulp zijn. Nadeel is wel dat je het systeem de kans moet geven zich te activeren, en dat kost een fractie van een seconde (er verschijnt een indicator in de zoeker). Maar als je zorgvuldig half indrukt om scherp te stellen, en dan je kader bijstelt, gaat de stabilisatie ruim de tijd hebben op te starten en ga je geen nanoseconde verliezen...

De keuze van het objectief ligt aan je stijl. Ben je eerder iemand die vanop afstand werkt en veel portretten fotografeert, dan is de 28-75 zeker interessant. Ben je eerder iemand die in kleine ruimtes werkt, dicht op het onderwerp kruipt of veel landschappen fotografeert, dan zal een 17-50 eerder je ding zijn... 't Hangt er een beetje van af... Als je echt tele tekort komt, is een extra telezoom (stijl 55-200) of eventueel een ultrazoom (stijl 18-250) allicht een beter alternatief.

hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Het verschil in aantal beeldjes per seconde is voor mij niet relevant. Enkel als je in mitrailleur-stijl wil werken om zo eerder toevallig *het* moment wast te kunnen leggen. Maar in de meeste omstandigheden ga je zowiezo de beste resultaten halen door anticipatie en op voorhand op de juiste plaats scherpstellen en dan op het juiste moment af te drukken... Beeldjes per seconde is dan kompleet irrelevant...
        Altijd leuk om dit soort neerbuigende commentaren te lezen

Sommige DSLR tracken bijzonder goed, en om verschillende fasen in de actie bij natuur/sportfotografie (dus ook spelende kinderen) vast te kunnen leggen zijn FPS in opeenvolgende sequenties dus meer dan welkom. Je ziet dan achteraf dikwijls verrassende dingen die je in het heetst van het moment in je zoeker niet hebt opgemerkt. En hoe dikwijls komt het voor dat je prefocust en je onderwerp opeens van richting verandert of niet doet wat je er van verwacht, of nog erger, dat je met al je anticipatie zelf toch te laat bent Geef mij dus maar 50 momenten waar ik uit kan kiezen ipv hoop en al 2 waarvan je op het schermpje tevreden bent, maar eenmaal thuis op je scherm net die gestoken scherpte missen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Graag gedaan!

Ieder zijn gedacht hé...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Maar zelfs dan is ook de canon te traag om "lekker door te schieten".
            Verder ben ik van mening dat je toch beter ook wat op voorhand kan focussen. Dat is toch mijn manier van werken.
            Ik denk ook dat de Pentax hier de betere keuze is. Je hebt de stabilisator, dat betekend dat bv je 50mm ook gestabiliseerd wordt wat altijd handig kan zijn. Ook het top display zou ik heel erg missen !
            Ik heb wel een Pentax ist DL en ik was niet zo tevreden over de AF hiervan maar de K200D kan beter zijn, dat weet ik niet.

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Sommige DSLR tracken bijzonder goed, en om verschillende fasen in de actie bij natuur/sportfotografie (dus ook spelende kinderen) vast te kunnen leggen zijn FPS in opeenvolgende sequenties dus meer dan welkom. Je ziet dan achteraf dikwijls verrassende dingen die je in het heetst van het moment in je zoeker niet hebt opgemerkt. En hoe dikwijls komt het voor dat je prefocust en je onderwerp opeens van richting verandert of niet doet wat je er van verwacht, of nog erger, dat je met al je anticipatie zelf toch te laat bent Geef mij dus maar 50 momenten waar ik uit kan kiezen ipv hoop en al 2 waarvan je op het schermpje tevreden bent, maar eenmaal thuis op je scherm net die gestoken scherpte missen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
              Maar zelfs dan is ook de canon te traag om "lekker door te schieten".
              Verder ben ik van mening dat je toch beter ook wat op voorhand kan focussen. Dat is toch mijn manier van werken.
              Ik reageerde eerder op Wim, en minder naar de toestellen toe die de OP opnoemde, alhoewel ik ook sport heb gefotografeerd met een D40. Zie foto. Ik werk uiteraard ook dikwijls met prefocus, maar ik ben maar wat blij dat AF het betrouwbaar kan overnemen

Comment

Mijn persoonlijke voorkeur was ook al de K200D. Ik heb de 450D mee overwogen omdat deze in mijn ogen het beste alternatief is in deze klasse.

Dat schermpje bovenop vind ik zelf ook een grote plus.
                Welke lens ik zal nemen moet ik nog eens goed bekijken, waarschijnlijk de 28-75.
                Over het "doorschieten" zijn de meningen blijkbaar verschillend. Op zich is een 'mindere' fps misschien niet zo slecht, dan ontwikkel ik minder de luiheid van gewoon door te knallen en achteraf wel zien wat het geworden is.

In ieder geval bedankt al allemaal voor de antwoorden.
                Panasonic Lumix DMC-FZ30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
                  Stabilisatie vangt de kleine eigen bewegingen op en is handig bij het fotograferen van stilstaande objecten. Vanaf dat je een bewegend object wilt trekken verlies je het voordeel hiervan.
                  Dit is een denkfout.
                  Kennelijk ga je er van uit dat het in alle gevallen zal handelen om een verschil tussen 1/30s en bijvoorbeeld 1/8s.
                  Veronderstel dat je een bewegend object wil fotograferen en dat 1/100s voldoende is voor het voorkomen van objectbewegingen maar de brandpuntsafstand vereist een sluitertijd van 1/400s, dan ben je maar wat blij dat je beeldstabilisatie hebt.

Comment

@ ViewFinder

idd, ik bedoelde dit voornamelijk in de gedachte van korte brandspuntsafstanden bij weinig licht, maar idd zoals je zegt heeft het ook nut bij langere brandspuntsafstanden zolang je uit de hand schiet. Want op statief verlies je het effect van VR.

Dank u om me daar even op te wijzen...

Mvg
                    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Even ter aanvulling.

Iemand die geen DSLR heeft vandaag kan het schermpje bovenaan niet missen hé. Ik heb op mijn toestel (vandaag Canon 5D) dat schermpje wel staan, maar ik gebruik het eigenlijk niet. Dus voor mij mag het weg.

Ik heb met een Canon 400D en nu de 5D al regelmatig in de regen getrokken en geen van beide camera's zijn stuk gegaan ondanks er geen echte sealing op zit. Er zijn trouwens ook nergens vergelijkende testen gebeurt die aantonen dat een camera een betere bescherming bied tegen stof/water dan een andere. Dus op dat gebied zal je toch een beetje in het duister blijven tasten.

Ik heb destijds Canon gekozen omdat hoge ISO's een absolute must voor mij was.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Even ter aanvulling.

Iemand die geen DSLR heeft vandaag kan het schermpje bovenaan niet missen hé. Ik heb op mijn toestel (vandaag Canon 5D) dat schermpje wel staan, maar ik gebruik het eigenlijk niet. Dus voor mij mag het weg.
                        Idd een kwestie van gewoonte. Maar 't is wel verdikke handig hoor...

Ik heb met een Canon 400D en nu de 5D al regelmatig in de regen getrokken en geen van beide camera's zijn stuk gegaan ondanks er geen echte sealing op zit. Er zijn trouwens ook nergens vergelijkende testen gebeurt die aantonen dat een camera een betere bescherming bied tegen stof/water dan een andere. Dus op dat gebied zal je toch een beetje in het duister blijven tasten.
                        Klopt. Regen op zich is me dunkt minder erg dan stof, en zeker stof in combinatie met een kwa vochtigheid wisselende atmosfeer. De toestellen die ik heb weten stuk gaan (een stuk of 4 waaronder 2 van mezelf) waren van verschillende merken, maar er was wel altijd ook stof mee gemoeid. Ik kan enkel zeggen dat sinds ik (en m'n Nikon maatje) met expliciet beschermde toestellen fotograferen, we geen van beiden nog de problemen hadden die we voordien herhaaldelijk met niet-beschermde toestellen hadden.

Ik heb destijds Canon gekozen omdat hoge ISO's een absolute must voor mij was.
                        De 10MP CCD van Sony die in de K200D zit (en ook in de K10D, D80, ...) is inderdaad niet de kampioen van de hoge ISO's. Hoewel de K200D één van de recentste camera's is met deze sensor en in die zin er wel het beste uit haalt. Op m'n K10D was de ISO1600 inderdaad niet perfect en bleef ik meestal onder ISO1100. Al bij al kon ik het zeker niet slecht noemen, en iemand die van een bridge komt gaat dit zeker niet als een groot nadeel ondervinden...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beton Bekijk bericht
                          - Is zo'n 450D zonder lens met ingebouwde stabilisatie een gemis?
                          Het voordeel van de Pentax is dat je altijd beeldstabilisatie hebt, welke lens je ook gebruikt (ook oude manuele lenzen.) De vraag is dus of je beeldstabilisatie zult missen, en die kunnen we niet beantwoorden voor jou. Echter, gezien het voor een lagere prijs er toch opzit, kan het zeker als voordeel worden bekeken. Ik denk dat je er bij spelende, snel bewegende kinderen echter weinig tot geen nut zult uithalen...

- Is de €150 duurdere Canon die meerprijs effectief waard?
                          Persoonlijk vind ik van niet, maar iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken. Echter, de Pentax biedt heel veel voor een smak minder. Het enige wat ik kan bedenken dat de Canon heeft en de Pentax niet is Live View; er zijn echter betere camera's te bedenken als je live view belangrijk zou vinden...

- Tamron 28-75mm F 2,8 of de Tamron 17-50mm F 2,8 voor wat ik trek beter?
                          De 28-75 zou optisch beter zijn (de 17-50 schijnt wat purperen randjes te vertonen.) Ik denk dat ik de 28-75 zou kiezen, zeker gezien je onderwerpen... In elk geval: een slechte keuze maak je niet!

- Ik trek nu met m'n FZ30 constant in 'continuous mode'. Deze kan 3fps, de 450D kan 3,5fps maar de K200D maar 2,8fps. Is deze 2,8fps 'te traag'? Dit komt altijd als een van de minpunten naar voor in de reviews.
                          Bekijk het zo: na twee seconden maak je met de Canon 7 beeldjes, met de Pentax 6. Ik kan me niet voorstellen dat dat een dealbreaker zou zijn...

-
                          Toch betere alternatieven dan deze 2?
                          Zoals ik al zei: de Pentax biedt heel veel voor weinig; ik denk dat je op de goede weg zit...

Heel belangrijk: pak ze eens alle twee vast in de winkel en maak dan je keus (en laat je geen doekjes wijsmaken door een verkoper...)
                          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Alhoewel ik aanvankelijk meer gewonnen was voor de K200D heb ik na nog wat opzoek- en vergelijkingswerk besloten om de 450D te nemen (met 17-50 lens).

Nog eens bedankt voor alle adviezen.
                            Panasonic Lumix DMC-FZ30

Comment

Working...
                            X